Supply Chain Management

Van schokbestendig naar toekomstgericht

Supply chain resilience funnel maakt bedrijven wijzer en veerkrachtiger

Disrupties zijn van alle tijden, maar zelden volgden ze elkaar zo snel en grillig op als vandaag. De coronapandemie, oorlog op het Europese continent, blokkades in het Suezkanaal, geopolitieke spanningen, grondstoffenschaarste, klimaatverstoringen, hoge energieprijzen, … Organisaties opereren in een permanent veranderend landschap. Dat vraagt om meer dan alleen crisismanagement of improvisatievermogen. Het vraagt om resilience.

Recente artikelen

How AI is reshaping the Belgian operations and manufacturing industry

(Advertorial) PwC's latest research reveals the power of AI in revolutionising the manufacturing industry. From enhancing decision-making to boosting productivity, AI promises significant rewards. But how can your business stay ahead?

Hoe elektrische auto's de markt voor reserveonderdelen veranderen

De Nederlandse auto-industrie staat voor een historische omwenteling. Terwijl steeds meer elektrische voertuigen onze wegen berijden, verandert ook de markt voor auto-onderdelen drastisch. Deze transitie brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee voor leveranciers, garages en consumenten.

Van financiële verplichting tot meerwaarde voor supply chain management

Veel bedrijven beschouwen de verplichting om vanaf 2026 via Peppol te factureren als een puur financiële aangelegenheid. Maar tegelijk is dit hét moment om de mogelijkheden van Peppol binnen je supply chain management tegen het licht te houden. Zo kun je de verplichting koppelen aan een meer efficiënte uitwisseling van veel meer documenten. Hoe dan? Dat ontdekten we tijdens een verhelderend debat met Tom Depoorter, business consultant bij C&W Logistics, en Lieven Van Nuffel, business developer bij Generix.

De grootste uitdagingen voor handelsbedrijven in 2025

(Advertorial) Uit het meest recente KMO Barometeronderzoek blijkt dat kostenverlaging de belangrijkste zakelijke uitdaging onder Belgische kmo’s is. Specifiek handelsbedrijven worstelen vooral met het gezond houden van hun marges en een efficiënt order- en voorraadbeheer. Tom De Jongh, expert ERP bij Exact, zoomt in op de verschillende uitdagingen waarmee handelsbedrijven te maken hebben en geeft concrete tips om daar efficiënt mee om te gaan.

Supply Chain-uitdagingen, 10-jarenvisie

Spelers in de detailhandel, industrie, logistiek en transport hebben de afgelopen jaren te maken gehad met een aantal veranderingen. Tussen geopolitieke en economische onzekerheden, ingrijpende veranderingen in consumptiepatronen, de opkomst van nieuwe technologieën en het groeiende bewustzijn van milieukwesties, springt één vraag in het oog: hoe gaan bedrijven hun toeleveringsketens beheren zodat ze in sommige gevallen kunnen overleven en in andere gevallen floreren?

Industrie 4.0 en ergonomie: het nieuwe nexus in Benelux-warehouses

In de snel veranderende wereld van logistiek en distributie wordt de impact van Industrie 4.0 niet alleen gemeten in snelheid en efficiëntie, maar ook in menselijk welzijn. Steeds meer Benelux-warehouses staan op het kruispunt van technologische innovatie en ergonomische verantwoordelijkheid.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Negatieve bezorgervaringen bij e-shoppen tasten klantenvertrouwen aan

E-commerce in de Benelux blijft groeien, maar Belgische en Nederlandse consumenten stellen steeds hogere eisen aan de thuisbezorging van hun aankopen. Dat blijkt uit recent onderzoek in opdracht van Descartes. Zo geeft 39% van de bevraagden aan het afgelopen jaar meer online aankopen te hebben gedaan en verwacht 45% dat in de toekomst een groter deel van hun aankopen thuisbezorgd zal worden. Tegelijkertijd blijkt dat slechte bezorgervaringen directe gevolgen hebben: 28% van de consumenten verliest het vertrouwen in de bezorgdienst na een incident en 16% bestelt vervolgens niet meer bij dezelfde retailer.

Value Chain Bustour op bezoek bij Mobis, All Sport en Soudal

Altijd al een kijkje achter de schermen willen nemen bij Mobis Parts Europe, All Sport en Soudal? Dat kan tijdens de volgende Value Chain bustour op donderdag 19 juni 2025! Samen met zijn partners Adaptive PearlChain, Centric, Easy Systems en Vanas Engineering leidt Value Chain u binnen bij drie prominente bedrijven.

Bedrijven willen hogere tarieven doorberekenen aan klanten

Volgens een survey van onderzoeks- en adviesbureau Gartner is 45% van de supply chain leiders van plan kosten aan hun klanten door te berekenen als belangrijkste maatregel om de gevolgen van de nieuw opgelegde tarieven te beperken. Drieënveertig procent van de respondenten gaf aan dat ze de kosten vooral willen beperken door middel van verschillende supply chain-initiatieven (zie figuur).

Onderzoek naar digitale transformatie en GenAI in de supply chain

Hoe gaan supply chain leiders om met de realiteit van vandaag? Een antwoord daarop kunnen we vinden in ‘Supply Chain Horizons 2025’. Het rapport geeft de bevindingen weer van een onderzoek dat in januari en februari 2025 werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne in opdracht van Logility, een leverancier van AI-first software voor supply chain management. Vanson Bourne bevroeg 500 besluitvormers die verantwoordelijk zijn voor de supply chain van hun organisatie. Alle bedrijven die aan het onderzoek deelnamen, hebben een omzet van minimaal 500 miljoen dollar en vertegenwoordigen de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, de Midden-Europese DACH-landen, Australië en India.

Zes stappen naar een cost-to-serve-model

Om inzicht te krijgen in de werkelijke kosten en winstgevendheid van de supply chain, zouden chief supply chain officers (CSCO’s) een cost-to-serve (CTS)-model in zes stappen moeten toepassen. Zo klinkt het althans bij onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Aan de hand van dat stappenmodel kunnen ondernemingen hun indirecte en overheadkosten toewijzen op basis van de complexiteit die met elke afzonderlijke klant en elk afzonderlijk product gepaard gaat.

Ondernemingen verkiezen herindustrialisatie boven winstgevendheid op korte termijn

Volgens een nieuw rapport van het Capgemini Research Institute, ‘The Resurgence of manufacturing: Reindustrialization strategies in Europe and the US’, richten grote organisaties in Europa en de VS zich meer op herindustrialisatie om hun zorgen over de druk op supply chains, stijgende tarieven en handelsgeschillen te verminderen. De herschikking van de wereldwijde supply chains en productiecapaciteit, waaronder ‘reshoring’, ‘nearshoring’ en diversificatie, krijgt strategische prioriteit boven winstgevendheid op korte termijn. Zestig procent van de bedrijfsleiders is vastbesloten hun inspanningen voort te zetten ondanks de hoge kosten. De meeste ondernemingen (65%) verminderen hun afhankelijkheid van Chinese producten. In plaats daarvan zullen ze de komende drie jaar investeren in ‘friendshoring’ om hun supply chains minder risicovol te maken.

Onderzoek Manhattan onthult succesfactoren voor unified commerce

Manhattan Associates en Google Cloud presenteren de bevindingen van de 2025 Unified Commerce Benchmark voor Specialty Retail. Het onderzoek, uitgevoerd door Incisiv, beoordeelde 220 retailers op meer dan 300 capaciteiten, verspreid over vier belangrijke ervaringsgebieden: winkelen, betalen, fulfilment en service. Op basis van aankopen, retouren en klantinteracties via digitale en fysieke kanalen, identificeert de Benchmark belangrijke kenmerken van goed presterende retailers en onthult het kansen voor merken om de klantwaarde te verbeteren en hun activiteiten te moderniseren.

Veerkrachtige supply chain vereist zichtbaarheid

Slechts één op de drie bedrijven beschikt over de juiste informatie over zijn end-to-end supply chain om eigen wereldwijde supply- en productienetwerken te optimaliseren. De overige 65% tast in het duister in een turbulente tijd waarin mondiale ontwrichtingen plaatsvinden en door importheffingen nog verder zullen gaan ontstaan. Dat blijkt uit een onderzoek dat Buck Consultants International/BCI Global in samenwerking met Executive Platforms heeft uitgevoerd bij 240 supply chain-leiders in Europa en de VS.

Nu donderdag is het zover!

Aanstaande donderdag 20 maart mogen we u eindelijk verwelkomen op de lang verwachte nieuwe editie van Supply Chain Innovations in Antwerp Expo.

Bent u nog niet ingeschreven? Doe het hier dan nog snel voor het te laat is! De kans is groot dat ook u gratis aanwezig kunt zijn.

Eindsprint naar Supply Chain Innovations 2025 is ingezet

Nog een goede week en Supply Chain Innovations gaat van start. Op donderdag 20 maart slaat Antwerp Expo opnieuw de deuren open voor iedereen die met supply chain begaan is.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.