Supply Chain Management

Benader de laatste mijl vanuit een netwerkvisie
Van een operationele naar een strategische benadering
Bedrijven en organisaties benaderen de laatste mijl vooral vanuit operationeel oogpunt. De focus ligt daarbij op de hoogste efficiëntie bij de laagste kosten voor dat specifieke routetraject. Nochtans hebben planningskeuzes in de volledige supply chain invloed op elkaar: beslissingen aan inbound-zijde hebben ook gevolgen voor de laatste mijl en vice versa. Rafael Arevalo-Ascanio, doctoraatsonderzoeker aan de Universiteit Antwerpen en VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek), pleit voor een meer strategische aanpak van de laatste mijl. Een multischaal-benadering vormt daartoe een interessante piste.
Recente artikelen

De vervelende verrassing
Het was een prachtige lentedag toen een oldtimerliefhebber besloot om zijn geliefde auto weer eens uit de garage te halen. De zon scheen, de vogels floten, en hij kon bijna het geluid van de motor horen ronken terwijl hij de garage opende. Maar toen hij de sleutel omdraaide, gebeurde er... niets. De autobatterij was leeg. Een gevoel van teleurstelling overviel hem. Hoe kon dit nu weer gebeuren?

Hoe fietsen naar je werk je dag beter maakt
Voor veel mensen begint de werkdag met de drukte van files of het gedoe van openbaar vervoer. Maar stel je eens voor hoe anders je dag zou starten als je op de fiets stapt. Fietsen naar je werk is niet alleen goed voor het milieu, maar geeft je ook meer energie, een beter humeur en een productieve start. Dit zijn de voordelen die fietsen naar je werk zo aantrekkelijk maken.

Wereldwijde supply chains moeten zich dringend aanpassen
Om de risico’s in een steeds meer gefragmenteerde wereld te beperken, reorganiseert driekwart van de bedrijven wereldwijd momenteel hun supply chain door met meer in plaats van minder leveranciers te werken. Dat blijkt uit onderzoek dat Economist Impact en DP World tijdens het World Economic Forum in Davos hebben voorgesteld. Volgens het onderzoek wordt die strategische koerswijziging gedreven door geopolitieke onzekerheid, die wellicht nog zal toenemen nu de nieuwe regering in de Verenigde Staten een ‘America first’-beleid gaat voeren.

Personeelsgerichte aanpak van robotica en automatisering werkt
In de productiesector, net als in andere sectoren, bestaat de bezorgdheid dat medewerkers worden vervangen, hun baan verliezen of zelfs overbodig worden door de ontwikkelingen op het vlak van robotica, automatisering en artificiële intelligentie (AI). Die bezorgdheid staat evenwel haaks op het grote personeelstekort dat wereldwijd te zien is. Die nieuwe technologieën bieden net een oplossing die de druk op medewerkers verlicht en handmatige, terugkerende en onbevredigende taken overneemt. Ze creëren nieuwe en aantrekkelijke hoogwaardige banen en geven medewerkers essentiële vaardigheden voor de toekomst. Dat standpunt onderschrijft Kate Rattigan, senior product manager Advanced Services bij Domino Printing Sciences, wereldwijd ontwikkelaar en producent van codeer-, markeer- en printtechnologieën en aanverwante diensten. In deze bijdrage legt ze uit dat de oplossing ligt in een empathische, op samenwerking gerichte aanpak van de invoering van technologie, waarbij de medewerkers centraal staan.

Waar blijft het fysieke internet?
Tien jaar geleden publiceerden drie academici het boek ‘The Physical Internet: The Network of Logistics Networks’. Sindsdien staat het fysieke internet te boek als het meest ambitieuze concept voor efficiëntie en duurzaamheid in transport en logistiek. Toch laten wijdverspreide praktijkcases op zich wachten. Waar bevindt de uitrol zich vandaag, welke struikelblokken moet de logistieke sector uit de weg ruimen en wanneer mogen we meer realisaties verwachten? We peilden bij medegrondlegger Eric Ballot naar een stand van zaken.

Innovation in agriculture and food processing
(Advertorial) With our global population expected to reach 10 billion by 2050, experts estimate we’ll need to increase food yields by 50% compared to 2013 levels. Additionally, agriculture and food supply chains will need to be transformed to handle climate change and reduce consumption of natural resources. Innovation and technology will be part of the solution with corporations and startups exploring new opportunities and collaborations to drive a more sustainable and productive food supply chain.
Recente video's
Recente nieuwsberichten

Supply Chain Innovations 2025 komt met leukste lesuur economie
Maakt geld gelukkig? Zegt uw voorkeur van koekjes echt iets over wie u bent? En bepaalt de lengte van de rok van de vrouw wat er ’s avonds wordt gegeten? U krijgt het antwoord op donderdag 20 maart 2025 in Antwerp Expo tijdens Supply Chain Innovations.

OMP versterkt leiderschapsteam
Supply chain IT-bedrijf OMP, met zetel in het Antwerpse Wommelgem, heeft de structuur van zijn leiderschap gewijzigd. Het gaat om de tweede verandering in korte tijd aan de top bij OMP. Op 1 november 2024 volgde Paul Vanvuchelen (foto) er al Anita Van Looveren op als CEO.

Tariefvolatiliteit kan tot concurrentieel voordeel leiden
Nu bedrijven (in de VS, maar evengoed wereldwijd) zullen worden geconfronteerd met de meest ingrijpende tariefwijzigingen van de afgelopen vijftig jaar, moeten ze er klaar voor zijn daar een strategisch antwoord op te geven. Dat gaat verder dan het opvangen van nieuwe kosten of het doorberekenen ervan aan klanten, aldus onderzoeks- en adviesbureau Gartner.

Trends in supply chain en commerce voor 2025
“Supply chain en commerce veranderen snel, waardoor het voor merken moeilijk is om trends te voorspellen. Toch hebben die trends vaak een grote invloed op de focus van R&D-teams en innovatiecycli”, aldus Manhattan Associates. “Crisissen, conflicten en verstoorde handelsroutes hebben de kwetsbaarheid van wereldwijde handelsnetwerken en supply chains in 2024 blootgelegd. In 2025 worden veerkracht en wendbaarheid net zo belangrijk – of zelfs belangrijker – dan kostenoptimalisering.” Terwijl Manhattan vooruit kijkt naar dit jaar, deelt het hier zes gebieden die volgens het technologiebedrijf cruciaal zijn voor supply chain en commerce-professionals in 2025.

Beste wensen van Value Chain
Het team van Value Chain wenst u en uw naasten van ganser harte alle goeds voor 2025!

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?
Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

Jury en publiek verkiezen zelfde winnaar Supply Chain Award Project of the Year 2024
Vijf finalisten die meedongen voor het mooiste supply chain-project van het jaar werden in een kort filmpje voorgesteld tijdens de uitreiking van de SCA 2024. Dit waren Cartamundi & ASV Consult, Ecofrost, Foresco, Manuport Logistics & Customaite.ai en Vanheede Environment Group & Peripass.

Supply chain reorganisaties vaak verkeerd aangepakt
Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner hebben veel supply chain reorganisaties af te rekenen met ten minste één van drie cruciale fouten in het organisatieontwerp die hun inspanningen om resultaat te behalen kunnen dwarsbomen. Chief supply chain officers (CSCO’s) die erin slagen de bedrijfsresultaten te verbeteren, herontwerpen hun structuur radicaal op basis van hun specifieke bedrijfsbehoeften en geven daarbij prioriteit aan evenwicht, kracht en snelheid als belangrijkste bedrijfsdoelstellingen, aldus Gartner.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen
Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools
VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.