3rd Party logistics

Pakketautomaten: revolutie in stadslogistiek?
Last-mile delivery optimaliseren
Het gebruik van pakketautomaten zit meer dan ooit in de lift. Daar zijn ook goede redenen voor, van het grotere gebruikersgemak voor de klant tot de onmiskenbare efficiëntiewinst voor de pakketbezorger. Tegelijk met dat groeiende succes duiken aan de horizon echter ook al de eerste potentiële problemen op. Hoe vermijden we dat pakketautomaten door een ongecontroleerde wildgroei op termijn het slachtoffer worden van hun eigen succes?
Recente artikelen

Vlaanderen bereidt zich voor op supertrucks
Vlaanderen wil binnen de twee jaar supertrucks toelaten op de Vlaamse snelwegen. Die langere en zwaardere vrachtwagens, ook bekend als ecocombi’s of LZV’s (langere en zwaardere vrachtvoertuigen), stonden in het verleden vaak ter discussie. Vandaag vinden ze almaar meer een draagvlak onder transporteurs, beleidsmakers en andere stakeholders. Wat zijn de voordelen en risico’s van die mastodonten op onze wegen? En welk kader is er nodig?

Nieuwe toekomst voor de binnenvaart in Europa
Met het Seine-Scheldenetwerk staat de Europese binnenvaart aan de vooravond van een belangrijke transformatie. Met 1100 kilometer aan waterwegen op groot gabarit zal dit netwerk tegen 2030 een cruciale rol spelen in de modal shift. Tegen die tijd moeten kanalen, rivieren en stromen het Seinebekken verbinden met het noorden van Frankrijk en met het bekken van de Schelde. Het project omvat de aanleg van het nieuwe kanaal Seine-Nord Europe en de modernisering en regeneratie van bestaande waterwegen. Wij hadden een verhelderend gesprek met enkele drijvende krachten bij de Vlaamse Waterweg achter dit ambitieuze project.

Innovatie in supply chain security
De veiligheid van transport en logistiek is zowel voor de sector zelf als voor de overheid een van de absolute topprioriteiten. En terecht, want cyberaanvallen, drugstrafiek en ladingdiefstallen komen quasi wekelijks in het nieuws. Maar zo divers de uitdagingen zijn, zo uiteenlopend zijn ook de mogelijke oplossingen. Dat blijkt uit de nieuwste innovaties op het vlak van transport- en logistieke veiligheid.

De dubbele impact van ETS2 en CSRD
De Europese Green Deal en de bijhorende ambitie om de uitstoot van broeikasgassen drastisch te verminderen, hebben geleid tot een reeks nieuwe wetgevende maatregelen die transport en logistiek direct beïnvloeden. Hoe haalbaar zijn de initiatieven die in sneltempo op de sector afkomen? En zien experts er naast uitdagingen ook kansen in?

Logista Freight analyseert verkoopstromen in farmaceutische sector
Duitsland, Frankrijk, België, Italië en Nederland vertegenwoordigen tot 68% van de handel in farmaceutische producten in de UE-27. Dat meldt een recent onderzoeksrapport van Logista Freight, het filiaal van het logistieke bedrijf Logista dat is gespecialiseerd in langeafstandstransport. Het rapport ‘The transport of pharmaceutical products in Europe’ analyseert de commerciële relaties van de farmaceutische sector in de Europese Unie, een markt waarin jaarlijks ongeveer 3,3 miljoen ton wordt vervoerd met een economische waarde van meer dan 250.000 miljoen euro.

Hou steeds het overzicht over de voorraad
Wie efficiënt wil werken, moet een overzichtelijk opslag van materialen voorzien. Bij de interieurbouwer gaat dat om plaatmateriaal, maar ook om kleinere onderdelen, zoals scharnieren, schroeven en zo meer. Bij maatwerkbedrijf Keysers in Brecht halen ze niet enkel het plaatmateriaal automatisch uit het magazijn, maar investeerden ze ook in een Hänel Lean-Lift voor de stockage van de kleine materialen. Via dit plateauliftsysteem, geleverd en gemonteerd door DDD Technics, ligt alles op één centrale locatie en houden ze steeds een correct zicht over de voorraad. Nooit meer tijd verliezen door langdurig zoeken naar de juiste onderdelen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten

DSV rondt acquisitie van Schenker af
DSV A/S heeft de overname van Schenker van Deutsche Bahn voltooid. De transactie is de grootste in de geschiedenis van DSV en zorgt volgens het Deense transport- en logistiekbedrijf voor een aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk, de expertise en het concurrentievoordeel van alle drie de divisies. Met de overname, die wordt gewaardeerd op ongeveer 106,7 miljard DKK (ongeveer 14,3 miljard euro), verdubbelt DSV zijn omvang. De gecombineerde onderneming zal een omzet van ongeveer 310 miljard DKK (ongeveer 41,6 miljard euro) vertegenwoordigen en telt bijna 160.000 medewerkers in meer dan 90 landen.

Van Moer Logistics gaat logistieke oplossingen optimaliseren in Qatar
De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics is een strategisch partnership aangegaan met Q-Fab, een dochteronderneming van Al Mahhar Holding Qatar, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van industriële apparatuur. De samenwerking heeft als doel de logistieke dienstverlening en het onderhoud van apparatuur in Qatar te verbeteren.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 juli 2025
Vanaf dinsdag 1 juli zijn in België nieuwe tarieven van toepassing voor de kilometerheffing. Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen de tarieven worden aangepast aan de index. Voor Vlaanderen zal naast een indexering een aanpassing van de tarieven plaatsvinden overeenkomstig artikel 54 van het Programmadecreet van 20/12/2025. Wat Wallonië betreft, is er geen verandering van de tarieven voorzien.

Haven van Rotterdam neemt DCSA’s Track & Trace-standaard in gebruik
Digital Container Shipping Association (DCSA), een onafhankelijke non-profitorganisatie die standaardisatie en digitale innovatie in de containervaart stimuleert, heeft aangekondigd dat de haven van Rotterdam de eerste grote haven is die de Track & Trace (T&T)-standaard van DCSA opneemt in zijn havencommunicatiesysteem (Portbase). Die integratie moet ervoor zorgen dat het traceren en de zichtbaarheid van containers in een van de drukste havens ter wereld aanzienlijk worden verbeterd.

FedEx huurt logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol
Prologis heeft 20.000m² logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol verhuurd aan FedEx.
De faciliteit, gelegen op 8km van de Nederlandse luchthaven, werd in 1999 gebouwd, maar is gemoderniseerd om te voldoen aan de huidige energie-efficiëntie standaarden. Het magazijn beschikt over volledig elektrische kantoorwerkzaamheden en is door Prologis geüpgraded om te beantwoorden aan de specifieke operationele behoeften van FedEx. Tot de verbeteringen behoren de installatie van energiezuinige ledverlichting, een gerenoveerde kantoorruimte en vernieuwde sanitaire voorzieningen en extra structurele aanpassingen om efficiënte werkprocessen te ondersteunen.

Jungheinrich neemt All Exeptional in de arm voor transport binnen België
Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft All Exeptional geselecteerd als nieuwe transportpartner voor het vervoer van zijn toestellen binnen België. De samenwerking werd op 1 april 2025 aangevat.

New Era kiest Katoen Natie voor omnichannel fulfilment in Europa
New Era, een internationaal lifestylemerk met diepe wortels in sport en cultuur, heeft officieel zijn Europese logistieke operatie gelanceerd in samenwerking met Katoen Natie Consumer Goods and Industry. De nieuwe activiteiten vinden plaats op het logistieke platform van Katoen Natie in Kallo, vlak bij de haven van Antwerpen, en vormen een aanvulling op New Era’s bestaande Europese supply chain. De nieuwe logistieke setup moet het merk positioneren voor een verbeterde service en snellere toegang tot belangrijke markten.

Descartes neemt 3GTMS over
Descartes Systems Group, actief in het samenbrengen van logistiek-intensieve bedrijven in handel, heeft 3GTMS (3G) overgenomen, een leverancier van oplossingen voor transportbeheer met hoofdkantoor in Columbus, Ohio.

Van Moer Logistics en WorldEx sluiten partnership voor Azië en Europa
De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics gaat een strategisch partnership aan met de wereldwijde logistieke specialist WorldEx. De samenwerking markeert de eerste internationale onderneming van Van Moer, die zijn operationele sites in Antwerpen, Gent, Brussel en Grobbendonk rechtstreeks verbindt met de activa van WorldEx in China, Vietnam en Duitsland.

Vanmarcke bouwt ‘Highfrost’ diepvriesmagazijn
Het Belgische familiebedrijf Vanmarcke bedient sinds 1986 klanten uit de voedingsindustrie en retailsector met flexibele oplossingen voor koel-, diepvries- en droge opslag van levensmiddelen. Op zijn site in Gullegem – bij Kortrijk – gaat het bedrijf een volledig nieuw diepvriesmagazijn bouwen, goed voor een investering van ruim 50 miljoen euro.
Het nieuwe magazijn, dat de naam Highfrost meekrijgt, komt er op een terrein van 2,3 hectare. Het bestaat uit een hoogbouw (85m lengte, 80m breedte en 45m hoogte), een voorbouw (100m lengte en 30m breedte), kantoren en een parkeerterrein. Het nieuwe vriesmagazijn zal de opslagcapaciteit aanzienlijk uitbreiden en jobs creëren voor 30 à 40 extra medewerkers.