3rd Party logistics

Is het tijd om AI te gebruiken voor trade compliance?
Door Jackson Wood, Director Industry Strategy bij Descartes
(Advertorial) Trade compliance is ingewikkeld en dat wordt verergerd door de constante druk om zich aan te passen aan veranderende sancties en geopolitieke risico’s. Dit legt druk op compiance-professionals. Velen zoeken daarom naar manieren om de toegenomen complexiteit aan te kunnen. Nu het gebruik van artificiële intelligentie (AI) toeneemt, ontstaat de terechte vraag: moeten trade compliance-professionals AI gaan gebruiken?
Recente artikelen

Balans tussen kwaliteit, efficiëntie en duurzaamheid
Urbike, een Belgische dienstverlener gespecialiseerd in stedelijke cyclo-logistiek, presenteerde onlangs zijn rapport ‘Inzichten, uitdagingen en vooruitzichten voor stedelijke logistiek in België’. In dat rapport worden de logistieke strategieën van bedrijven en de consequenties van hun keuzes belicht. Renaud Sarrazin, medeoprichter van Urbike, zoomt in op de zoektocht naar een evenwicht tussen een kwalitatieve service, operationele efficiëntie en een duurzame transitie.

Pakketautomaten: revolutie in stadslogistiek?
Het gebruik van pakketautomaten zit meer dan ooit in de lift. Daar zijn ook goede redenen voor, van het grotere gebruikersgemak voor de klant tot de onmiskenbare efficiëntiewinst voor de pakketbezorger. Tegelijk met dat groeiende succes duiken aan de horizon echter ook al de eerste potentiële problemen op. Hoe vermijden we dat pakketautomaten door een ongecontroleerde wildgroei op termijn het slachtoffer worden van hun eigen succes?

Manifesto 2024-2029 wil sector op de rails zetten
Onlangs heeft de Association of European Rail Rolling Stock Lessors (AERRL) haar Manifesto 2024-2029 gepresenteerd. Daarin roept de organisatie op tot dringende verbeteringen in het Europese treinverkeer. AERRL behartigt de belangen van belangrijke investeerders in modern en grensoverschrijdend treinmaterieel. Met Manifesto 2024-2029 benadrukken ze het belang van efficiënte en grensoverschrijdende spoorverbindingen met het oog op duurzaam Europees transport.

Van kostenpost naar opportuniteit
Retourlogistiek behoort tot het businessmodel van nagenoeg elke retailer met online aankoop- en contactkanalen. De meeste ondernemingen beschouwen de terugkerende goederenstromen als een kostenpost. Maar wat als we retourlogistiek benaderen als een kans om klantrelaties te verbeteren en inkomsten te beschermen of zelfs op te krikken? Dat is het uitgangspunt van het onderzoek dat PhD researcher Somayeh Torkaman uitvoerde bij een Nederlandse moderetailer.

Vlaanderen bereidt zich voor op supertrucks
Vlaanderen wil binnen de twee jaar supertrucks toelaten op de Vlaamse snelwegen. Die langere en zwaardere vrachtwagens, ook bekend als ecocombi’s of LZV’s (langere en zwaardere vrachtvoertuigen), stonden in het verleden vaak ter discussie. Vandaag vinden ze almaar meer een draagvlak onder transporteurs, beleidsmakers en andere stakeholders. Wat zijn de voordelen en risico’s van die mastodonten op onze wegen? En welk kader is er nodig?

Nieuwe toekomst voor de binnenvaart in Europa
Met het Seine-Scheldenetwerk staat de Europese binnenvaart aan de vooravond van een belangrijke transformatie. Met 1100 kilometer aan waterwegen op groot gabarit zal dit netwerk tegen 2030 een cruciale rol spelen in de modal shift. Tegen die tijd moeten kanalen, rivieren en stromen het Seinebekken verbinden met het noorden van Frankrijk en met het bekken van de Schelde. Het project omvat de aanleg van het nieuwe kanaal Seine-Nord Europe en de modernisering en regeneratie van bestaande waterwegen. Wij hadden een verhelderend gesprek met enkele drijvende krachten bij de Vlaamse Waterweg achter dit ambitieuze project.
Recente video's
Recente nieuwsberichten

Yusen Logistics zet 165 Shelf-To-Person robots van Geek+ in
Geek+, een internationale speler op het vlak van mobiele robotica en intelligente automatisering, heeft van de Britse warehouse integrator Logistex de opdracht gekregen 165 Shelf-to-Person robots in te zetten in het bijna 111.500 vierkante meter grote fulfilment center van Yusen Logistics in Northampton (VK). Het project is voorzien voor B2B- en B2C-operaties met meerdere gebruikers voor gekoelde en niet-gekoelde activiteiten.

Transport- en logistieke sector verwacht vertraging in aanwervingen
Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zal de aanwervingsactiviteit in de sector transport en logistiek in het derde kwartaal van 2025 sterk vertragen. Van de werkgevers die in april in deze sector werden bevraagd, verwacht 40% hun personeelsbestand tegen eind september 2025 uit te breiden, terwijl 34% aangeeft het te willen verminderen. De overige 26% van de respondenten voorziet geen verandering.

Colruyt-vrachtwagens tanken biodiesel als overgangsbrandstof
In zijn streven naar algemeen Zero Emission Transport (ZET) wil Colruyt Group het eigen vrachtvervoer tegen 2030 zero-emissie maken met batterij-elektrische of waterstof-elektrische voertuigen die niets uitstoten. Tegen 2035 moet dan de volgende stap gezet zijn: al het goederenvervoer uitgevoerd voor en door Colruyt Group verloopt dan volledig op groene elektriciteit en groene waterstof. Daartoe zette de retailgroep de laatste tijd opnieuw enkele belangrijke stappen. Zo gingen of gaan binnenkort twintig nieuwe vrachtwagens op elektriciteit de weg op, werden twee waterstoftrucks aangekocht en werden recent nog twee vrachtwagens op waterstof in gebruik genomen binnen het Europese H2Haul-project. Voor de overblijvende eigen vrachtwagens die in de transitieperiode nog op fossiele brandstof rijden, werd een alternatief gezocht en gevonden: een overschakeling naar HVO100. Die biodiesel wordt gezien als een overgangsbrandstof en de shift betekent voor Colruyt Group een versnelling in de geplande uitstootreductie. HVO100 wordt vanaf nu door partner DATS 24 aangeboden – in eerste instantie specifiek voor de Colruyt Group-vrachtwagens – en dat aan twee fuchsia roze pompen bij de distributiecentra in Halle en Ollignies.

WDP investeert 30 miljoen in uitbreiding foodlogistiek
Logistiek vastgoedbedrijf WDP versterkt zijn logistieke portefeuille met de aankoop van vijf urban distributiesites bestemd voor de B2B-belevering van foodprofessionals. De sites, verspreid over België, omvatten een totale verhuurbare oppervlakte van 25.000 vierkante meter, gelegen op een gezamenlijke totale oppervlakte van ongeveer 75.000 vierkante meter. De transactie, met een totale vastgoedwaarde van dertig miljoen euro, werd gerealiseerd via een inbreng in natura.

Volvo Trucks introduceert automatische snelheidsbeperking
Volvo Trucks introduceert Safety Zones, een digitale service waarmee het mogelijk wordt vrachtwagens automatisch langzamer te laten rijden in bepaalde vooraf ingestelde gebieden, zoals in een haven, bij een logistiek centrum of in gebieden met veel mensen en verkeer zoals stadsgebieden en rond scholen. Het belangrijkste doel is de verkeersveiligheid te vergroten, maar ook minder schadegevallen op het eigen terrein en minder stress voor chauffeurs die erop kunnen vertrouwen dat ze niet per ongeluk de snelheidslimiet overschrijden, behoren tot de voordelen van de nieuwe service.

Eutraco begeleid door Wanaka Partners bij ‘sale and leaseback’ van hoogbouwmagazijn
Logistiek dienstverlener Eutraco heeft de ‘sale and leaseback’ afgerond van zijn nieuwe, volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn in Roeselare.
Het distributiecentrum biedt een operationeel oppervlak van 21.650m² en beschikt over een opslagcapaciteit voor 47.000 pallets, wat efficiëntie en grote volumes aan logistieke activiteiten mogelijk moet maken. Het moderne magazijn werd ontwikkeld in samenwerking met MG Real Estate.

Toolstation kiest GXO als logistieke partner in Nederland
Pure-play logistiek dienstverlener GXO Logistics gaat in Nederland samenwerken met Toolstation, een leverancier van bouwmaterialen en gereedschap voor vakmensen en doe-het-zelvers. Voor Toolstation is het de eerste keer dat het activiteiten in Nederland uitbesteedt.

China Cargo Airlines vliegt voortaan tussen Liege Airport en Hefei
Met de komst van een nieuwe luchtvaartmaatschappij blijft de luchthaven van Luik zijn rol als belangrijk logistiek knooppunt in Europa uitbreiden. China Cargo Airlines legt sinds 23 mei 2025 een nieuwe cargoroute af tussen Liege Airport (LGG) en de Chinese luchthaven Hefei Xinqiao International Airport (HFE). De service wordt voortaan drie keer per week uitgevoerd met de Boeing 777 Freighter (B777F). Daarmee krijgt Hefei, een snel groeiend industrieel centrum in Oost-China, nu directe toegang tot het hart van Europa.

Prologis investeert ruim 6,4 miljard euro in Frankrijk
Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft aangekondigd dat het meer dan 6,4 miljard euro gaat investeren in Frankrijk. De investering zal de ontwikkeling van nieuwe logistieke faciliteiten en datacenters in het hele land ondersteunen.

Eurocaution lanceert borgverzekeringssysteem voor transporteurs
Door de wet van 15 juli 2013 betreffende het goederenvervoer over de weg is elke transporteur verplicht over een borgstelling te beschikken van 9.000 euro voor het eerste voertuig en 5.000 euro voor elk bijkomend voertuig. Lange tijd was de bankwaarborg de standaardoplossing. De Deposito- en Consignatiekas bood een alternatief voor de bankwaarborg.
Eurocaution, een Luxemburgse makelaar en gespecialiseerde ondertekenaar op het gebied van financiële garanties, richt zich nu tot de Belgische markt met een nieuwe oplossing: E-Cautio.transport.