Digital Business

Artificiële intelligentie vergt een verander-mindset

De kracht van change management in het AI-tijdperk

De impact van AI op onze werkplek en processen is niet te onderschatten. Automatisering van repetitieve taken, beslissingsondersteuning door slimme algoritmes en nieuwe businessmodellen zijn slechts het begin. De veranderingen volgen elkaar in zo’n hoog tempo op dat organisaties het zich niet langer kunnen veroorloven veranderingsprojecten als sequentieel te zien, maar transformatie als een continue cyclus moeten omarmen. Daardoor wordt flexibiliteit een kernwaarde binnen organisaties. Alleen gaat dat in tegen de menselijke natuur, die streeft naar stabiliteit en comfort. Hoe krijgen we onze medewerkers mee in tijden van extreme verandering? Er is helaas niet zoiets als een gouden graal, maar als change managers delen we hier graag enkele ‘lessons learned’.

Recente artikelen

AI in de maakindustrie: de game-changer- rollen en impact van AI

(Advertorial) In het tweede artikel van onze reeks over de impact van artificiële intelligentie (AI) op het productielandschap in Vlaanderen en Noord-Brabant gaan we in op de veelzijdige rollen die AI vervult bij het verbeteren van productieprocessen en categoriseren we de impact ervan op bedrijven. Deze beide aspecten komen samen in een kader om AI-toepassingen te doorgronden en worden geïllustreerd aan de hand van een praktijkvoorbeeld uit de industrie.

ERP: veel tinten van verandering

Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.

Logistiek is bepalend voor de merkervaring

De toekomst van supply chains zit in samenwerkende softwareoplossingen die planning en uitvoering automatiseren en beter op elkaar afstemmen. Zo klonk het tijdens de introductie van de nieuwe softwaresuite van Manhattan Associates op de Europese gebruikersconferentie Exchange in Barcelona. Daarnaast komt er meer aan op het vlak van – hoe kan het ook anders – het gebruik van generatieve AI.

Impact van AI op warehouseoptimalisering

Logistiek is een uitdagende sector waar de efficiëntie van de processen vaak direct meetbaar is. De optimalisering van die processen kan dan ook aanzienlijke besparingen opleveren. Dat is precies waar Bart Gadeyne, CEO en medeoprichter van Optioryx, op mikt. Met zijn jonge, innovatieve bedrijf uit Gent specialiseert hij zich in de optimalisering van magazijn- en verzendprocessen door middel van AI-gedreven microservices.

Van buzzwoord naar praktijk

Om artificiële intelligentie op een efficiënte manier in bedrijfsprocessen te integreren en daar maximaal de vruchten van te plukken, hebben bedrijven in transport en logistiek nog enkele obstakels te overwinnen. België is nochtans een van de koplopers, al bestaan er duidelijke verschillen tussen grote ondernemingen en kmo’s. Toch beweegt er ook bij kleine en middelgrote spelers heel wat.

Stappenplan voor business intelligence

Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data. Alleen benutten ze die data nog te vaak niet, onvoldoende of slecht. Samen met UHasselt onderzocht VIL waar het schoentje precies knelt en vooral: hoe het beter kan.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

GenAI creëert frictie in supply chain organisaties

Terwijl maar liefst 72% van de supply chain organisaties gebruik maakt van generatieve AI (GenAI), ondervinden de meeste bedrijven slechts middelmatige resultaten op het vlak van productiviteit en ROI, zo blijkt uit een rapport van onderzoeks- en adviesbureau Gartner. De productiviteitswinst die individuele medewerkers met een kantoorfunctie dankzij het gebruik van GenAI optekenen, vertaalt zich niet naar een hogere productiviteit op teamniveau, stellen de onderzoekers vast. Bovendien leidt de invoering van GenAI tools bij veel medewerkers tot groeiende ongerustheid, wat zelfs een negatief effect op hun productiviteit heeft.

Duynie en 9altitudes stimuleren duurzaamheid bij bedrijven

Het in Nederland gevestigde Duynie, onderdeel van de agrarische coöperatie Royal Cosun, richt zich op het creëren van nieuwe waarde uit co-producten uit de voedings-, drank- en bio fuel-industrie. De onderneming is actief in meer dan twintig Europese landen en bedient klanten in de dierenvoeder-, (huisdieren)voeding-, technische en energiemarkten. Voor de digitale oplossingen werkt Duynie samen met 9altitudes, de organisatie met hoofdkantoor in Kortrijk, die bedrijven internationaal ondersteunt bij hun digitale transformatie.

Beste wensen van Value Chain

Het team van Value Chain wenst u en uw naasten van ganser harte alle goeds voor 2025!

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

OMP en Orion versterken strategisch partnership

OMP, de in België gevestigde aanbieder van supply chain-oplossingen, heeft een minderheidsaandeel verworven in Orion Digital Solutions. Daarmee versterkt OMP zijn bestaande partnership met het snel groeiende IT- en analytics-bedrijf dat gevestigd is in het Midden-Oosten.

AI & E-invoicing: Generix’ oplossingen voor de toekomst van digitale facturatie

(Advertorial) Tijdens de openingsconferentie op de Solutions-beurs, die in het teken stond van AI & dematerialisatie, werden de discussies aangewakkerd met vragen als: “Welke grote trends kunnen leiden tot disruptieve verschuivingen tegen 2025? Wat onderscheidt Machine Learning (ML), Deep Learning (DL) en Generative AI (GenAI)? Hoe verschillen deze technologieën van de huidige algoritmische benaderingen?”

Inauma wordt nieuwkomer in Actemium-netwerk

Om de groei van de organisatie te ondersteunen en haar segmentatie en gerichte vakkennis te optimaliseren, wordt de nv Promatic-B, actief onder merknaam Actemium (een merk van Vinci Engeries), vanaf 1 januari 2025 gesplitst. Daarbij blijft Promatic-B actief, met focus op procesautomatisering & digitalisering en piping & mechanical activiteiten in de voedingssector. Daarnaast wordt de nieuwe vennootschap Inauma opgericht, wat staat voor Industry Automation & Machine Solutions. De nieuwe vennootschap zal dienstverlening bieden met betrekking tot advies, ontwerp, bouw en onderhoud van enerzijds industriële machines & logistieke oplossingen in alle industriële sectoren, anderzijds procesautomatisering & digitalisering in alle non-food sectoren.

Capgemini voorspelt top 5 tech trends van 2025

Capgemini onthult zijn ‘TechnoVision Top 5 Tech Trends to Watch in 2025’. In dat rapport, dat in januari 2025 wordt gepubliceerd, focust het consultancybedrijf op de technologieën die naar alle verwachting tijdens het komende jaar een keerpunt zullen bereiken. AI en generatieve AI (GenAI) vormden het belangrijkste thema voor zowel leidinggevenden van over heel de wereld als voor durfkapitalisten, die beiden in het kader van het onderzoek werden bevraagd. Ook verwacht wordt dat AI een significante impact zal hebben op andere belangrijke technologieën die wellicht in 2025 een stadium van maturiteit of doorbraak zullen bereiken.

Ontwikkelingen in GenAI bepalend voor toekomst van Inkoop

Volgens een onderzoek van Gartner dat in juli 2024 bij 258 respondenten wereldwijd werd uitgevoerd, geeft 72% van de inkoopmanagers prioriteit aan de integratie van generatieve AI (GenAI) in hun strategieën. Dat toont aan dat inkoopmanagers zich bewust zijn van het potentieel van GenAI om aanzienlijke verbeteringen in efficiëntie en doeltreffendheid te realiseren en bijvoorbeeld ook het contract management proces te verbeteren.

Agidens neemt Spaanse sectorgenoot AUGI over

Het Belgische Agidens, gespecialiseerd in industriële procesautomatisering, heeft het Spaanse Automatismes Girona (AUGI) overgenomen. Het bedrijf met hoofdzetel in het Catalaanse Girona is gespecialiseerd in industriële automatisering voor de papier- en metaalindustrie en levert complexe controlesystemen, motion control en bordenbouw. AUGI bedient klanten in zowel de proces- als de discrete industrie in Europa en Zuid-Amerika.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.