Digital Business

Waarom inzicht en flexibiliteit voor handelsbedrijven aan belang winnen …
… en hoe Exact Online Handel Premium daarbij ondersteunt
Handelsbedrijven staan onder hoge druk. De complexiteit van hun processen groeit, klanten worden veeleisender en de concurrentie neemt toe. In een wereld waarin snelheid, inzicht en flexibiliteit het verschil maken, is het cruciaal processen zoveel mogelijk te optimaliseren en te automatiseren. Met de recent gelanceerde Premium editie van Exact Online Handel biedt ERP-leverancier Exact een antwoord op die groeiende complexiteit. Tom De Jongh, sales manager bij Exact België, schetst de meerwaarde van deze nieuwe versie van het sectorspecifieke pakket in de huidige context.
Recente artikelen

Generatieve AI als gamechanger
Ook binnen supply chains opent generatieve AI, kortweg GenAI, een wereld vol nieuwe mogelijkheden. En het gaat snel. Veertig procent van de bedrijven die actief zijn in de wereld van logistiek en supply chains investeert vandaag al in GenAI, blijkt uit een rapport van consultancybedrijf EY. Van het vermogen om patronen te leren, processen te optimaliseren tot nieuwe oplossingen te creëren: de lijst van toepassingen voor GenAI neemt razendsnel toe.

Nieuwsgierigheid als KPI voor de toekomst
In een wereld die razendsnel verandert, moeten bedrijven niet enkel op de veranderingen reageren, maar er ook actief onderdeel van worden. Futuroloog Rik Vera voorspelt dat nieuwsgierigheid en klantgerichtheid dé succesfactoren zullen zijn om als organisatie relevant te blijven. In dit artikel delen we zijn inspirerende inzichten voor de leiders van vandaag en morgen.

CASE Dunlop
Dunlop werd opgericht in 1890 in Coventry, VK. In 2007 werd Dunlop Systems & Components opgericht na een management buy-out van de Dunlop Coventry suspension divisie van Trelleborg AB. Vandaag ontwerpen en produceren ze in hun ultramoderne fabriek in Coventry geavanceerde elektronische controlesystemen en luchtveringscomponenten voor de auto- en aanverwante industrieën.

Efficiënter forecasten binnen klantgerichte supply chain
Een belangrijk luik in het digitale transformatieproces van Danone is de end-to-end supply chain planning. Zo maakt de voedingsproducent tegenwoordig gebruik van artificiële intelligentie om de vraag vanuit de markt beter te kunnen voorspellen. Op die manier wil Danone zich proactief aan de marktveranderingen aanpassen. Marc Martínez, global operations transformation director bij Danone, deelt met ons zijn inzichten over de rol van AI in de digitale transformatie van de onderneming.

Postgraduaat Smart logistics
De snelheid waarmee logistieke ketens en de supply chain zich continu kunnen aanpassen aan nieuwe omstandigheden bepaalt mee het succes van je onderneming.

‘Industry 4.0’ courses
Industrie 4.0, oftewel de integratie van geavanceerde digitale technologieën in industriële processen, is een cruciale ontwikkeling in de moderne industrie. Het Postuniversitair Centrum van KU Leuven biedt diverse opleidingen binnen het domein Wetenschap & Technologie om professionals voor te bereiden op de digitale transformatie, waaronder onderwerpen als cloud computing, Industrial Internet of Things en artificial intelligence. Deze programma's bieden niet alleen diepgaande kennis van cutting-edge technologieën, maar belichten ook het bredere plaatje met een focus op het menselijke aspect van digitale transformatie.
Recente video's
Recente nieuwsberichten

Dassault Systèmes en Kuka versnellen digitalisering in maakindustrie
Dassault Systèmes, aanbieder van virtuele 3D-omgevingen, en Kuka AG, leverancier van industriële automatisering en robotica, kondigen een strategische samenwerking aan om de ontwikkeling en implementatie van geavanceerde robotica-oplossingen te versnellen. De integratie van Dassault Systèmes’ 3DEXPERIENCE-platform in het digitale mosaixx-ecosysteem van Kuka moet fabrikanten wereldwijd toegang bieden tot krachtige simulatie- en engineeringtools om hun productieprocessen te verbeteren.

ICT Group neemt Modality over
ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen, kondigt de overname aan van 100% van de aandelen van Modality Software Solutions.

Chefs Culinar optimaliseert routeplanning met Descartes
Chefs Culinar GmbH & Co. KG is een bezorggroothandel voor gastronomie, horeca en catering met hoofdzetel in Schleswig-Holstein (Duitsland). In de loop van de jaren is het bedrijf uitgegroeid tot een totaalleverancier voor grootverbruikers en heeft het zijn activiteiten in heel Europa uitgebreid. Om te kunnen beantwoorden aan de steeds complexere klanteneisen (gepersonaliseerde bestellingen, digitale bestelprocessen, snelle, flexibele en betrouwbare levering, transparantie en traceerbaarheid, en duurzame oplossingen) en bijgevolg aan de grote uitdagingen wat betreft routeplanning en bezorging, doet Chefs Culinar een beroep op Descartes Systems Group. Daarbij integreert Chefs Culinar Descartes Route Planner software als centraal besturingssysteem voor alle stappen van de routeplanning en koppelt deze aan zijn ERP- en telematicasystemen.

Manhattan Associates heeft nieuwe CEO
De raad van bestuur van Manhattan Associates heeft Eric Clark (foto) aangesteld als nieuwe chief executive officer. Eric Clark zal ook toetreden tot het bestuur van het technologiebedrijf. Voormalig president en CEO Eddie Capel blijft in dienst van Manhattan als executive vicevoorzitter van de raad van bestuur. In die rol zal hij ondersteuning bieden bij de CEO-transitie en speciale projecten.

Investeringen in België hoger dan vóór corona
Maar liefst 90% van de Belgische bedrijven meldde in 2024 digitale technologieën te hebben geïntroduceerd. Dat is het op één na hoogste percentage van alle EU-landen en veel meer dan gemiddeld in de EU. Dat blijkt uit de nationale resultaten van het investeringsonderzoek van de Europese Investeringsbank Groep (EIB), de kredietinstelling van de EU voor langlopende leningen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt ook dat Belgische bedrijven ver vooroplopen in het gebruik van het Internet of Things (IoT). Met ongeveer 65% laat België de andere EU-landen op dit vlak ver achter zich.

GenAI creëert frictie in supply chain organisaties
Terwijl maar liefst 72% van de supply chain organisaties gebruik maakt van generatieve AI (GenAI), ondervinden de meeste bedrijven slechts middelmatige resultaten op het vlak van productiviteit en ROI, zo blijkt uit een rapport van onderzoeks- en adviesbureau Gartner. De productiviteitswinst die individuele medewerkers met een kantoorfunctie dankzij het gebruik van GenAI optekenen, vertaalt zich niet naar een hogere productiviteit op teamniveau, stellen de onderzoekers vast. Bovendien leidt de invoering van GenAI tools bij veel medewerkers tot groeiende ongerustheid, wat zelfs een negatief effect op hun productiviteit heeft.

Duynie en 9altitudes stimuleren duurzaamheid bij bedrijven
Het in Nederland gevestigde Duynie, onderdeel van de agrarische coöperatie Royal Cosun, richt zich op het creëren van nieuwe waarde uit co-producten uit de voedings-, drank- en bio fuel-industrie. De onderneming is actief in meer dan twintig Europese landen en bedient klanten in de dierenvoeder-, (huisdieren)voeding-, technische en energiemarkten. Voor de digitale oplossingen werkt Duynie samen met 9altitudes, de organisatie met hoofdkantoor in Kortrijk, die bedrijven internationaal ondersteunt bij hun digitale transformatie.

Beste wensen van Value Chain
Het team van Value Chain wenst u en uw naasten van ganser harte alle goeds voor 2025!

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite
Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

OMP en Orion versterken strategisch partnership
OMP, de in België gevestigde aanbieder van supply chain-oplossingen, heeft een minderheidsaandeel verworven in Orion Digital Solutions. Daarmee versterkt OMP zijn bestaande partnership met het snel groeiende IT- en analytics-bedrijf dat gevestigd is in het Midden-Oosten.