Linde MH lanceert nieuwe software voor intralogistieke automatisering
![](/media/images/Linde_L-MATIC_core_stapelaar.width-1292.webp)
Foto: Linde Material Handling / Motrac
Met zijn nieuwe ‘MATIC:move’-software wil Linde Material Handling bedrijven helpen hun intralogistiek sneller en kosteneffectiever te automatiseren. De software zal worden geïmplementeerd in de volledig geautomatiseerde Linde L-MATIC core truck, die nog in februari 2025 op de markt komt.
Met de MATIC:move-software opent Linde MH naar eigen zeggen de mogelijkheid voor kleinere tot middelgrote bedrijven om hun efficiëntie te verhogen met geautomatiseerde industriële trucks. Het belangrijkste voordeel van de nieuwe software is de eenvoudige planning en de verkorte, snelle implementatie van geautomatiseerde materiaalstroomprocessen. “Concreet betekent dit dat eenvoudige ‘drop shipments’ tussen twee punten binnen een dag kunnen worden opgezet”, klinkt het bij Linde MH. Onderhouds- of servicewerkzaamheden kunnen door getrainde servicetechniekers worden uitgevoerd, zonder dat dit speciale robotspecialisten vereist. Om de software van de nodige gegevens te voorzien, legt de geautomatiseerde truck de gewenste route af waarbij een digitale kaart van de magazijnomgeving wordt gemaakt. De ophaal- en afzetpunten van de voertuigen en de routes kunnen vervolgens op het computerscherm worden gepland met behulp van het ‘drag & drop’-principe.
De software is in de eerste plaats ontworpen voor kleinere vloten met maximaal vijf industriële trucks van hetzelfde voertuigtype en gestandaardiseerde ladingdragers zoals europallets en gitterboxen. De focus ligt vooral op horizontaal transport in magazijnen en in productie-, goederenontvangst- en expeditieruimtes. Ook gemengd verkeer met handmatig bediende industriële trucks en voetgangers kan in kaart worden gebracht. Daardoor zouden de investeringskosten sterk kunnen worden verlaagd, wat volgens Linde MH in een gemiddelde terugverdientijd van ongeveer twee jaar resulteert.
Voor automatiseringsprojecten met een hogere mate van complexiteit of bij een uitbreiding van de automatiseringsomvang, biedt Linde MH het ‘MATIC:move+’ pakket, waarmee een vloot van maximaal 150 trucks kan worden geautomatiseerd. Die uitgebreide software kan via interfaces worden aangesloten op vlootbeheer-, magazijnbesturing- en ERP-systemen. De beschikbare diensten gaan van de visualisatie van de huidige status van de trucks tot het batterijbeheer en een overzicht van de beschikbaarheid en het gebruik van de trucks.
De MATIC:move-software wordt ondertussen al in de autonome Linde L MATIC HD k gebruikt. Met de lancering van de Linde L-MATIC core komt ook de volgende truck met de nieuwe softwareoplossing op de markt. Deze compacte truck met een hefcapaciteit van 1,2 ton en een hefhoogte van 1,78 meter heeft een geïntegreerde lithium-ionbatterij, maar geen disselboom en kan een gangbreedte van minder dan 2,5 meter aan. Om een veilige werking te garanderen, heeft de Linde L-MATIC core standaard een 360° veiligheidsomgeving. Hij is ook uitgerust met noodstopschakelaars aan verschillende zijdes, waarmee de stapelaar met één druk kan worden gestopt. Aanvullend kan de stapelaar met extra veiligheidsopties worden uitgerust zoals de Linde BlueSpot of de Linde Red Warning Lines. De batterij kan handmatig of automatisch worden opgeladen door middel van inductieladen.