Brady helpt onstabiele lithium-ionbatterijen detecteren

Foto: Brady Corporation

Brady Corporation, producent en leverancier van o.a. labels, pictogrammen, veiligheidsproducten, printers en software voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen, introduceert een nieuwe oplossing met realtime temperatuurbewaking om onstabiele lithium-ionbatterijen in opslag snel te detecteren. De oplossing meet automatisch temperatuurverschillen van 0,5°C per seconde en helpt onstabiele batterijen snel te isoleren voordat ze een veiligheidsrisico vormen.

De nieuwe oplossing voor batterijtemperatuurmonitoring bestaat uit drie componenten: zelfklevende batterijloze UHF RFID-labels met ingebouwde temperatuursensoren, RFID-lezers met tot zestien antennes en een gepersonaliseerd RFID-softwareplatform.

De zelfklevende UHF RFID-labels kunnen in batterijdozen worden aangebracht om temperatuurveranderingen snel te detecteren. Als alternatief kan elke batterijcel worden gelabeld met Brady’s bedrukbare UHF RFID-labels voor metalen oppervlakken.

Elke seconde activeren de RFID-antennes en -lezers automatisch alle labels en sensoren binnen bereik om temperatuurmetingen met een nauwkeurigheid van 0,5°C te verzamelen. Elke temperatuurmeting en de bijbehorende opslaglocatie van de batterij wordt door het RFID-softwareplatform verzameld. Wanneer de ingestelde temperatuurdrempels worden bereikt, activeert het softwareplatform externe apparaten via een standaard-API.

Dankzij continue, geautomatiseerde en nauwkeurige temperatuurmonitoring kunnen magazijnmedewerkers snel waarschuwingen ontvangen via sms, e-mail of zelfs via waarschuwingslampjes op de rekken. Zo kunnen ze tijdig naar specifieke magazijnlocaties worden geleid om onstabiele lithium-ionbatterijen te isoleren. Als alternatief kan de API van Brady’s softwareplatform ook een autonoom voertuig activeren om automatisch een onstabiele batterij te

verwijderen.

Batterijloze UHF RFID-labels met ingebouwde sensoren zijn volgens Brady een kosteneffectieve oplossing voor temperatuurmonitoring, in vergelijking met actieve RFID-tags of IR-camera’s. UHF RFID-labels en hun temperatuursensoren worden draadloos geactiveerd door RFID-antennes

en -lezers binnen bereik. Ze zouden tot vijf keer minder kosten dan RFID-tags op batterijen en vereisen geen onderhoud.

Het aantal RFID-lezers dat nodig is om de opslaglocaties in een magazijn volledig af te dekken, is sterk afhankelijk van de magazijninrichting, de hoogte van de rekken en het opslagvolume per vak. Met de oplossing van Brady kunnen tot zestien antennes op één RFID-lezer worden aangesloten voor een snelle en nauwkeurige temperatuurmonitoring voor alle opslaglocaties met twaalf meter brede en vier meter hoge rekken. De geautomatiseerde en vrijwel continue aard van de temperatuurmonitoringoplossing moet fabrikanten van lithium-ionbatterijen en logistieke bedrijven in staat stellen de veiligheid aanzienlijk te verhogen en risico’s te verlagen.

Met de nieuwe oplossing is ook geautomatiseerde realtime magazijninventarisatie mogelijk door aan bepaalde magazijnuitgangen een RFID-leespoort toe te voegen. Items met een RFID-label worden door de RFID-lezers van Brady gelezen op het moment dat hun label binnen het bereik van de lezer komt. Wanneer ze door een RFID-leespoort gaan, kunnen die items door het RFID-softwareplatform eenvoudig van de voorraad worden afgetrokken. Op die manier zorgt de oplossing ook voor de tracering van de batterijen in het magazijn.

Recente nieuwsberichten

Opname logistiek vastgoed stabiliseert volgens JLL

De opname van logistiek vastgoed normaliseert zich na de piek tijdens de COVID-pandemie. Dat blijkt uit de ‘Q3 Market Dynamics for Industrial & Logistics’ van Jones Lang Lasalle (JLL), gespecialiseerd in commercieel vastgoed.

Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?

(Advertorial) Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.

Veiligheidsplan voor magazijn en laadperrons: dé vergeten prioriteit

(Advertorial) Het is weer die tijd van het jaar waarin iedereen druk bezig is met plannen, begrotingen en prestatiedoelstellingen. Logischerwijze gaat daarbij veel aandacht uit naar productiviteit en efficiëntie. Orders moeten sneller verwerkt worden, doorlooptijden korter, marges hoger. Helaas raakt één cruciaal aspect soms een beetje ondergesneeuwd: veilig werken in het magazijn en op de laadperrons. Juist daar gebeuren de meeste incidenten, vaak met grote gevolgen voor medewerkers en bedrijfscontinuïteit en dat blijkt ook uit de bekende rapporten van de Arbeidsinspectie.

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Still voegt compacte reachtruck aan portfolio toe

Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, breidt zijn portfolio van reachtrucks uit met de FXR 14C-16C, een compacte aanvulling op de krachtige reachtruck FM-X. De nieuwkomer moet bedrijven met bescheiden eisen aan hun magazijntrucks, maar met een grote behoefte aan compactheid, veiligheid en zuinigheid, een slim alternatief bieden om de magazijnprocessen te optimaliseren.

Kardex Mlog bouwt shuttlemagazijn voor Duits elektronicabedrijf

Kardex Mlog zal als hoofdaannemer een shuttlemagazijn met één gang en ruim 4.400 opslaglocaties voor kleingoedbakken bouwen voor Fischer Elektronik in Lüdenscheid, Duitsland. De elektronicaspecialist koos voor het schaalbare shuttlesysteem van Rocket Solution. Begin juni 2026, slechts vier maanden na de start van de bouw, moet het magazijn operationeel zijn.

Marks & Spencer geeft grootse automatiseringsopdracht aan TGW Logistics

De Britse retailer Marks & Spencer (M&S) en TGW Logistics, leverancier van oplossingen voor material handling, hebben een contract getekend voor een samenwerkingsproject. Het betreft een van de meest omvangrijke opdrachten in de 55-jarige geschiedenis van TGW Logistics. In Daventry (Northamptonshire, VK) zal tegen het voorjaar van 2029 een nieuw, toekomstbestendig distributiecentrum voor voedingsmiddelen met twee temperatuurzones worden voltooid. Robots zullen er cruciale taken uitvoeren, van transport tot opslag en orderverzameling tot het samenstellen van rolcontainers, en zo maximale efficiëntie mogelijk maken.

Dematic implementeert AutoStore voor Belgische ziekenhuizen

Maria Middelares vzw, een non-profit medische organisatie, heeft Dematic als leverancier van intelligente logistieke automatisering geselecteerd om het eerste AutoStore-systeem voor de Belgische zorgsector te implementeren. Vanuit een nieuw logistiek centrum zal het systeem de twee Maria Middelares-ziekenhuizen in Gent en Deinze, evenals de twee medische centra in Aalter en Gentbrugge bevoorraden. Maria Middelares telt in beide ziekenhuizen meer dan 400 artsen en 2.500 medewerkers.

ICO krijgt eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen in Europa

De bouw van Europa’s eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen gaat binnenkort van start bij ICO (International Car Operators) in de haven van Zeebrugge. Het project is het resultaat van een samenwerking tussen drie partijen: ICO, Stow Group en Ceratec.

WDP vergroot logistieke cluster langs E19 in Mechelen

WDP, ontwikkelaar van en investeerder in logistiek vastgoed, breidt zijn aanwezigheid langs de E19 in Mechelen, tussen Antwerpen en Brussel, verder uit. De add-on acquisitie, omvat een totale oppervlakte van ongeveer 25.000m², met een verhuurbare oppervlakte van ruim 12.000m² en bijkomend ongeveer 4.000m² buitenopslag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.