“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Door Jan Heijblom, senior sales executive Benelux Exotec

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Een onmiskenbare factor in de toekomst van magazijnautomatisering, of de toekomst in het algemeen, is AI. Momenteel wordt AI sporadisch gebruikt om patronen te herkennen en processen te optimaliseren, maar dat is al even bezig. Het komende jaar zal het gebruik van AI in de sector aanzienlijk toenemen, gezien de sterk data driven aard van logistiek en magazijnbeheer.

Hetzelfde geldt voor cybersecurity. Tegenwoordig is men zich in de sector heel goed bewust van de gevaren die ontstaan door allerlei systemen via openbare netwerken met elkaar te verbinden. Bedrijven implementeren uitgebreide beveiligingsmaatregelen en vermijden het delen van gevoelige gegevens. Dat verklaart deels onze keuze om de software die onze Skypod-robots aanstuurt on-site te installeren en bijvoorbeeld niet in de cloud te hosten, al spelen hierbij ook performance-overwegingen.

Standaardoplossingen tegen een scherpe prijs

De opkomst van wereldwijd opererende aanbieders, met name uit Azië, brengt standaardoplossingen tegen scherpe prijzen met zich mee. Lokale fabrikanten moeten zich onderscheiden door iets unieks aan te bieden. Een trend waarop lokale spelers kunnen inspelen is dat bedrijven steeds meer opzoek zijn naar een partner die met één geïntegreerde oplossing de hele end-to-end-flow voor zijn rekening kan nemen.

Magazijnen automatiseren blijft een voortdurende evolutie. Naast orderpicking en sorteren worden steeds meer processen geautomatiseerd, zoals palletbewegingen, inpakken, retourafhandeling, enzovoort. Ook intralogistieke processen worden steeds vaker geautomatiseerd, wat aanzienlijke uitdagingen met zich meebrengt. Als je het zo bekijkt, zijn we nog maar nauwelijks begonnen met magazijnautomatisering.

Enorme toename van spoedorders

De enorme groei van e-commerce is de meest bepalende factor voor de ontwikkeling van magazijnautomatisering. De verwachting naar snelle leveringen oefent druk uit op de supply chain. Deze druk verhoogt tijdens feestdagen. ‘Seizoenrobots’ die je kan huren en nadien terugstuurt vormen de oplossing tijdens piekperiodes. Schaalbaarheid wordt belangrijk in 2024, aangezien magazijnbeheerders flexibiliteit zoeken zonder direct voor volle capaciteit te investeren.

De hoogte in

De behoefte aan snelheid heeft niet alleen invloed op de mate van automatisering, maar ook op hoe je gaat automatiseren. In onze Skypod Systemen zijn alle bins direct benaderbaar, wat veel sneller gaat dan gestapelde bins. Efficiënt ruimtegebruik is een lokale prioriteit, waardoor hoogbouw – en de hoogte in die gebouwen goed benutten - heel belangrijk is geworden. Nieuwbouwprojecten die hier niet adequaat op inspelen, zullen moeite ervaren met het verkrijgen van vergunningen. Magazijnbeheerders willen zo hoog mogelijk opslaan, zodat elke kubieke meter rendeert. Roboticaoplossingen zullen dus ook steeds grotere hoogtes moeten aankunnen. The sky is hier letterlijk the limit!

Recente nieuwsberichten

TJ Morris bouwt opnieuw DC met Witron

TJ Morris is een van de grootste privébedrijven in het Verenigd Koninkrijk en een van de snelst groeiende retailers in Europa. Het Britse familiebedrijf heeft systeemintegrator Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp en de realisatie van een distributiecentrum voor food- en non-foodproducten met een oppervlakte van zo’n 93.000 vierkante meter. De sterk geautomatiseerde faciliteit in Doncaster (Yorkshire) is ontworpen voor een dagelijkse pickcapaciteit van 646.000 bakken en zal vanaf medio 2028 meer dan 300 winkels bevoorraden met een assortiment van 10.000 verschillende droge waren. Met de ondertekening van het contract versterkt TJ Morris zijn samenwerking met Witron. In mei 2025 neemt TJ Morris al een distributiecentrum van vergelijkbare omvang in gebruik in St Helens (Noord-West-Engeland), waarvoor de retailer ook al een beroep op Witron deed.

Sanders Parts zet stap naar Logistiek 4.0 met ASD Coddens

Sanders Parts uit Dendermonde is sinds 1993 gespecialiseerd in technische onderdelen voor vrachtwagens. Om zijn logistieke processen verder te moderniseren is het bedrijf gestart met de uitrol van een warehouse management systeem. Daarvoor doet het een beroep op logistiek adviesbureau ASD Coddens. De WMS-implementatie volgt op eerdere stappen naar meer optimalisering, zoals de herinrichting van het bestaande magazijn en de succesvolle introductie van vijf Vertical Lift Modules (VLM’s).

Vanas Engineering stelt nieuwe systemen én een partnership voor

Vanas Engineering lanceert twee nieuwe opslagsystemen: de Modula Flexibox en de HaiPick Climb. Daarmee wil Vanas zijn ambitie onderstrepen om logistieke processen in kleine en middelgrote magazijnen slimmer, sneller en efficiënter te maken. Tegelijk kondigt Vanas een strategisch partnership aan met Hai Robotics, een wereldspeler in robotgestuurde magazijnautomatisering.

DHL en Deutsche Post volgen rolcontainers met smart trackers van Sensolus

Postbezorgers Deutsche Post en DHL versterken hun samenwerking met Sensolus, een Gentse IoT scale-up gespecialiseerd in het beheren van assets. De logistieke spelers hebben intussen bijna een miljoen rolcontainers en briefwagens uitgerust met smart trackers van Sensolus. Daardoor kunnen ze hun assets zo optimaal mogelijk inzetten en schommelingen in pakketvolumes beter opvangen. Niet alleen verlopen de leveringen efficiënter en betrouwbaarder, het wordt ook eenvoudiger om het gebruik van rolcontainers door derden te monitoren en verliezen te beperken.

Weerts Supply Chain huldigt logistieke hub van 68.000m² in

Weerts Supply Chain (WSC) heeft zijn nieuwe logistieke centrum aan de Rue Georges Tourneur in Charleroi ingehuldigd

Domino brengt Mx-Serie elektrisch aangedreven pallet-etiketteersysteem

Domino Printing Sciences, aanbieder van end-to-end codeeroplossingen, lanceert zijn nieuwe Mx-Serie elektrisch aangedreven pallet-etiketteersysteem, de Mx350i-eP. Met de nieuwe reeks wil Domino aan de veranderende behoeften van de internationale logistieke sector voldoen.

Tiago Conceição wordt president van Zetes Goods ID

Vanaf 1 april 2025 is Tiago Conceição (foto) de nieuwe president van de divisie Goods ID van Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering en persoonsidentificatie. In zijn nieuwe rol volgt Tiago Conceição zijn voorganger Juan José Martínez op, die de functie sinds 2012 bekleedt en zal terugtreden.

DP World stelt Edi Cioran aan als CEO van Antwerp Gateway

Edi Cioran (foto) is aangesteld als de nieuwe CEO van DP World in Antwerpen.

Edi Cioran staat al meer dan twintig jaar mee aan de leiding van DP World’s operaties in Europa. In 2022 werd hij CEO van DP World in Frankrijk. Daarvoor bekleedde hij senior functies zoals operations manager bij DP World Constanta in Roemenië en manager van Global Operations Efficiency bij het hoofdkantoor in Dubai. Eerder vervulde hij senior managementrollen bij bedrijven als A.P. Moller–Maersk en APM Terminals.

Bleckmann verviervoudigt zijn Kardex AutoStore

Logistiek dienstverlener Bleckmann, gespecialiseerd in fashion fulfilment en end-to-end supply chain management, heeft de uitbreiding van zijn Kardex AutoStore systeem in zijn Belgische warehouse in Grobbendonk versneld voltooid. Het oorspronkelijke plan bestond erin de uitbreiding gefaseerd over meerdere jaren uit te voeren, met als doel bijna 100.000 bins en 71 robots te bereiken. Bleckmann besloot echter de volledige uitbreiding naar eind 2024 te vervroegen. Kenmerkend voor Bleckmann is dat de logistiek dienstverlener een multi-client AutoStore oplossing aan meerdere klanten kan aanbieden.

Onderzoek Manhattan onthult succesfactoren voor unified commerce

Manhattan Associates en Google Cloud presenteren de bevindingen van de 2025 Unified Commerce Benchmark voor Specialty Retail. Het onderzoek, uitgevoerd door Incisiv, beoordeelde 220 retailers op meer dan 300 capaciteiten, verspreid over vier belangrijke ervaringsgebieden: winkelen, betalen, fulfilment en service. Op basis van aankopen, retouren en klantinteracties via digitale en fysieke kanalen, identificeert de Benchmark belangrijke kenmerken van goed presterende retailers en onthult het kansen voor merken om de klantwaarde te verbeteren en hun activiteiten te moderniseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.