Wat heeft een zonsverduistering te maken met een laadperron?

De iets vriendelijkere energiekosten deze winter zijn geen reden om de teugels te laten vieren bij het in de hand houden van de kosten. De vele nieuwe magazijnen willen juist voldoen aan allerlei verschillende energie labels om zich zowel duurzaam als kostenbesparend te presenteren. Bij de oudere, bestaande magazijnen blijft men zoeken naar mogelijk efficiencyverbeteringen en na drie kwartalen van krimp in onze economie zorgen de CFO’s ervoor dat iedereen de energiekosten zo goed mogelijk blijft beteugelen.

Bij het laad- en losproces doen de weergoden hun best om uw duur betaalde, comfortabele binnentemperatuur teniet te doen. Zeker bij gekoelde omgevingen is het een absolute noodzaak om dat klimaat goed te blijven beheersen. Behalve energieverliezen zorgen geopende of niet goed afgedichte dockdeuren voor mogelijke (water)schade aan producten, een tochtige en minder prettige werkomgeving of zelfs besmettingsgevaar doordat stof en insecten vrij spel krijgen (denk aan de mogelijke gevolgen voor producten in de voedingssector). Natuurlijk gebruiken de meeste magazijnen dock shelters om de openingen tussen de gevel en de vrachtwagen af te dichten. Welk type dock shelter ook gebruikt wordt, het blijft meestal lastig om alle vier de zijden perfect af te dichten. Natuurlijk een complete laadsluis kan een oplossing zijn, maar met 10 of 20 laadperrons wordt dat een kostbare investering. Uw afdichting moet eigenlijk lijken op een eclips.

Een eclips of verduistering is de bedekking van een ster door een ander hemellichaam. Als de zon, de maan en aarde op één lijn staan (in deze volgorde) is de zon vanaf een plek op aarde gezien volledig bedekt door de maan. Het zonlicht bereikt dan niet meer de aarde en men spreekt dan van een zonsverduistering of zoneclips.

Die complete bedekking diende als inspiratie bij de ontwikkeling van onze Eclipse dock shelter. Deze oplossing zorgt voor een strakke, constante afdichting:

De zijkanten

Duurzame GapMaster™-haken wikkelen zich om de geopende deuren van de trailer en dichten scharniergaten die samen bijna 0,25 vierkante meter open ruimte vormen als ze niet worden gedicht. Echte tochtgaten dus.

De bovenkant

Over de bovenkant van de trailer zorgt een verzwaard gordijn voor een afdichting met een druk van ruim 45 kilo over de volledige breedte van de bovenkant van de trailer. Deze simpele maar effectieve oplossing werkt op zwaartekracht en houdt het gordijn tijdens het laden en lossen constant in contact met de trailer, waardoor een strakke en constante afdichting wordt verkregen.

De hoeken

De zijgordijnen en het verzwaarde bovengordijn van de Eclipse werken samen om gaten af te dichten die anders open zouden blijven. Innovatieve hoekzakken verbinden de zijkanten met de bovenkant en zorgen zo voor een donkere, volledige afdichting als de vrachtwagens achteruit naar hun plaats rijden.

De onderkant

Liphoekafdichtingen, vulkussens en andere componenten dichten de gaten aan de binnenkant van het laadperron.

‘Maakt zo’n complete afdichting nu echt veel uit’? Uit onderzoeken blijken de onderstaande onvolkomenheden de volgende energieverliezen te kunnen kosten:

  • Scharniergaten: circa €550 tot €1100
  • Gaten aan bovenkant en in de hoeken: circa €185 tot €370
  • Gaten onder de dock leveller: circa €275 tot €550
  • Gaten bij de deur: circa €460 tot €920

Deze jaarlijkse kosten gelden per dock! Rite-Hite helpt u graag met een complete dock analyse en rekent snel voor waar u een besparing kunt realiseren.

Meer op www.ritehite.nl.

Rite-Hite Benelux BV, kantoor België: Antwerpsesteenweg 124, 630 AARTSELAAR

Contact Jo van Extergem, jvanextergem@ritehite.com

Recente nieuwsberichten

Wibra verhuist DC naar grotere locatie in Apeldoorn

Discountwinkelketen Wibra verhuist zijn huidige distributieactiviteiten naar een nieuw, groter distributiecentrum op Bedrijvenpark Ecofactorij in Apeldoorn, Nederland. De sleuteloverdracht vond plaats op 1 september 2025. De eigenlijke verhuizing staat gepland in het eerste kwartaal van 2026, na verbouwing en inrichting van het pand. Het hoofdkantoor blijft in Epe, waar ook de roots van het bedrijf liggen.

Addverb ontwikkelt fabrieksautomatisering met Siemens Xcelerator

Addverb Technologies, een toonaangevend Indiaas bedrijf dat robotica en innovatieve oplossingen voor magazijnautomatisering levert, gebruikt software uit het Siemens Xcelerator-portfolio van Siemens Digital Industries Software om sneller en efficiënter intelligente automatiseringsoplossingen te leveren en om zijn automatiseringsaanbod wereldwijd naar diverse sectoren uit te breiden.

Colruyt Group en VDL testen 350 bar waterstoftrucks in H2Haul-project

Colruyt Group en VDL Enabling Transport Solutions (VDL ETS) zetten een volgende stap in de verduurzaming van vrachtwagentransport met de inzet van 350 bar waterstoftrucks binnen het Europese H2Haul R&D project. Als eindgebruiker test Colruyt Group de voertuigen intensief in zijn dagelijkse logistieke operaties om de praktische toepasbaarheid van waterstoftechnologie in de vrachtwagentransportsector aan te tonen.

Positieve tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de nieuwste Werkbarometer van ManpowerGroup blijven de aanwervingsvooruitzichten in de sector Transport en Logistiek duidelijk positief voor het vierde kwartaal van 2025. Van de werkgevers die in juli werden bevraagd, is 36% van plan hun personeelsbestand tegen eind december uit te breiden, terwijl 11% een daling verwacht. Ruim vier op de tien respondenten (42%) voorzien geen verandering.

SKF Tsjechië automatiseert onderdelenmagazijn met Jungheinrich

SKF Lubrication Systems CZ s.r.o, gespecialiseerd in automatische smeersystemen, vervangt zijn bestaande handmatige magazijnprocessen en smallegangentrucks op zijn site in Tsjechië door een modern, volledig geautomatiseerd logistiek systeem van Jungheinrich. De transformatie wordt in twee fasen uitgevoerd terwijl de productie blijft doorgaan.

Kruidvat en Trekpleister werken met robotoplossingen van Geekplus

De AS Watson Group, een van de grootste retailers op het gebied van gezondheid en schoonheid ter wereld, heeft zijn samenwerking met Geekplus, ontwikkelaar van robotoplossingen voor orderverwerking, uitgebreid. De samenwerking behelst de implementatie van een omvangrijke oplossing voor orderverwerking ter ondersteuning van de Nederlandse retailers Kruidvat en Trekpleister.

Sligro Food Group schakelt opnieuw Pcdata in voor logistieke optimalisering

Na een succesvolle eerste samenwerking hebben Pcdata en Sligro Food Group opnieuw de krachten gebundeld. In 2024 implementeerde Pcdata al een retouremballage sorteersysteem. Deze keer werd gekozen voor de optimalisering van het orderverzamelproces binnen een van de bezorgservice-locaties en het centraal distributiecentrum van Sligro.

ODTH gaat voor gefaseerde magazijnautomatisering met Movu Robotics

Logistiek dienstverlener ODTH First Class Logistics en Movu Robotics, onderdeel van de Stow Group, hebben de eerste fase afgerond van een grootschalig automatiseringsproject op de ODTH-site in Rumst. Het resultaat is een transformatie van een traditioneel magazijn naar een softwaregestuurd, high-density logistiek centrum.

Transport & Logistics 2025: Het kloppend hart van de sector

(Advertorial) Wie telt in de logistieke, transport- en maritieme wereld, komt op 14, 15 of 16 oktober naar Antwerp Expo. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontmoet u meer dan 15.000 professionals: van supply chain managers en expediteurs tot logistiek vastgoedontwikkelaars, rederijen en innovatieve start-ups. Het is dé plek waar beslissingsnemers, beleidsmakers en pioniers samenkomen om kennis te delen en nieuwe samenwerkingen te smeden.

BITO zoekt talent – Become a BIT of us!

(Advertorial) BITO zoekt een Technisch Commercieel Adviseur met ervaring in technische verkoop. Werk mee aan slimme logistieke oplossingen die bedrijven vooruithelpen en zet jouw expertise in binnen een sterk internationaal team!

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.