Wat heeft een zonsverduistering te maken met een laadperron?

De iets vriendelijkere energiekosten deze winter zijn geen reden om de teugels te laten vieren bij het in de hand houden van de kosten. De vele nieuwe magazijnen willen juist voldoen aan allerlei verschillende energie labels om zich zowel duurzaam als kostenbesparend te presenteren. Bij de oudere, bestaande magazijnen blijft men zoeken naar mogelijk efficiencyverbeteringen en na drie kwartalen van krimp in onze economie zorgen de CFO’s ervoor dat iedereen de energiekosten zo goed mogelijk blijft beteugelen.

Bij het laad- en losproces doen de weergoden hun best om uw duur betaalde, comfortabele binnentemperatuur teniet te doen. Zeker bij gekoelde omgevingen is het een absolute noodzaak om dat klimaat goed te blijven beheersen. Behalve energieverliezen zorgen geopende of niet goed afgedichte dockdeuren voor mogelijke (water)schade aan producten, een tochtige en minder prettige werkomgeving of zelfs besmettingsgevaar doordat stof en insecten vrij spel krijgen (denk aan de mogelijke gevolgen voor producten in de voedingssector). Natuurlijk gebruiken de meeste magazijnen dock shelters om de openingen tussen de gevel en de vrachtwagen af te dichten. Welk type dock shelter ook gebruikt wordt, het blijft meestal lastig om alle vier de zijden perfect af te dichten. Natuurlijk een complete laadsluis kan een oplossing zijn, maar met 10 of 20 laadperrons wordt dat een kostbare investering. Uw afdichting moet eigenlijk lijken op een eclips.

Een eclips of verduistering is de bedekking van een ster door een ander hemellichaam. Als de zon, de maan en aarde op één lijn staan (in deze volgorde) is de zon vanaf een plek op aarde gezien volledig bedekt door de maan. Het zonlicht bereikt dan niet meer de aarde en men spreekt dan van een zonsverduistering of zoneclips.

Die complete bedekking diende als inspiratie bij de ontwikkeling van onze Eclipse dock shelter. Deze oplossing zorgt voor een strakke, constante afdichting:

De zijkanten

Duurzame GapMaster™-haken wikkelen zich om de geopende deuren van de trailer en dichten scharniergaten die samen bijna 0,25 vierkante meter open ruimte vormen als ze niet worden gedicht. Echte tochtgaten dus.

De bovenkant

Over de bovenkant van de trailer zorgt een verzwaard gordijn voor een afdichting met een druk van ruim 45 kilo over de volledige breedte van de bovenkant van de trailer. Deze simpele maar effectieve oplossing werkt op zwaartekracht en houdt het gordijn tijdens het laden en lossen constant in contact met de trailer, waardoor een strakke en constante afdichting wordt verkregen.

De hoeken

De zijgordijnen en het verzwaarde bovengordijn van de Eclipse werken samen om gaten af te dichten die anders open zouden blijven. Innovatieve hoekzakken verbinden de zijkanten met de bovenkant en zorgen zo voor een donkere, volledige afdichting als de vrachtwagens achteruit naar hun plaats rijden.

De onderkant

Liphoekafdichtingen, vulkussens en andere componenten dichten de gaten aan de binnenkant van het laadperron.

‘Maakt zo’n complete afdichting nu echt veel uit’? Uit onderzoeken blijken de onderstaande onvolkomenheden de volgende energieverliezen te kunnen kosten:

  • Scharniergaten: circa €550 tot €1100
  • Gaten aan bovenkant en in de hoeken: circa €185 tot €370
  • Gaten onder de dock leveller: circa €275 tot €550
  • Gaten bij de deur: circa €460 tot €920

Deze jaarlijkse kosten gelden per dock! Rite-Hite helpt u graag met een complete dock analyse en rekent snel voor waar u een besparing kunt realiseren.

Meer op www.ritehite.nl.

Rite-Hite Benelux BV, kantoor België: Antwerpsesteenweg 124, 630 AARTSELAAR

Contact Jo van Extergem, jvanextergem@ritehite.com

Recente nieuwsberichten

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Van Herk Kaas ondergaat digitale transformatie met Aptean

Van Herk Kaas is een Rotterdams familiebedrijf dat gespecialiseerd is in kaas en zuivel. Onder nieuw leiderschap omarmt het bedrijf nu digitale transformatie om zijn groei en internationale ambities te stimuleren. Daarbij doet Van Herk Kaas een beroep op Aptean Food & Beverage, gebouwd op het Microsoft Dynamics 365 Business Central platform en volledig geïntegreerd met Microsoft AI en Copilot.

Daikin Reefer introduceert Planexia, telematica voor koelcontainers

Daikin Reefer, leverancier van koel- en klimaatbeheersingsoplossingen voor de koelcontainerindustrie en onderdeel van Daikin Industries, kondigt de lancering aan van Planexia. Het betreft een innovatief telematicamerk dat is ontworpen om waarde en geavanceerde functionaliteit te bieden aan de koelcontainerindustrie.

Coborg van Inetum helpt AI-pilots in resultaten om te zetten

Gefragmenteerde data, een lage adoptiegraad en losstaande workflows zorgen er vaak voor dat bedrijven AI-pilots niet kunnen omzetten in resultaten. Om die uitdagingen aan te pakken, ontwikkelde Inetum – een Europese aanbieder van digitale diensten – Coborg. Het betreft een geïntegreerd AI-framework dat bedrijven moet helpen te bepalen waar AI meetbare impact kan hebben, die in workflows te integreren en van pilots naar duurzame resultaten te gaan. M.a.w. Coborg verbindt AI-initiatieven met bedrijfsdoelstellingen en automatiseert datastructuren om de kloof tussen potentieel en praktijk te dichten.

Solid WMS wordt Astro Go WMS

Consafe Logistics, aanbieder van warehouse management-oplossingen, kondigt de rebranding aan van Solid WMS naar Astro Go WMS. De nieuwe naam markeert de volgende stap in de integratie van het Nederlandse, op SaaS gebaseerde WMS in het productportfolio van Consafe Logistics, na de overname in mei 2025.

Bpost lanceert Night Delivery voor levering aan professionals

Bpost lanceerde op 15 oktober 2025 officieel Night Delivery. Met de nieuwe B2B-dienst wordt technisch materiaal voor bedrijven vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in bbox-automaten overal in België. Techniekers kunnen zo hun materiaal voor dag en dauw ophalen dicht bij hun woning of bij de locatie van hun eerste interventie. Het resultaat: minder verplaatsingen voor professionals, meer uitgevoerde interventies en een hogere klanttevredenheid. Volgens Bpost zou de nieuwe nachtdienst technici en professionals tot anderhalf uur tijdswinst per dag kunnen opleveren.

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.