Vestel krijgt meer overzicht en controle over de supply chain met ICRON’s S&OP-oplossing

Vestel Group bestaat uit 24 ondernemingen die zich bezighouden met productie, software- en technologieontwikkeling, marketing, en distributie op het gebied van consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur, mobiele technologieën, ledverlichting en de defensie-industrie. Vier van de vijf lcd-televisies die in Turkije zijn geproduceerd, zijn gemaakt door Vestel. Onder de toonaangevende Japanse en Europese merken exporteert Vestel producten naar 149 landen.

Vestel City in Manisa (Turkije) is een van de grootste industriële complexen ter wereld die zich op één sector richten. Vestel kan meer dan 35 miljoen elektronische producten maken in de fabrieken in Manisa en in Alexandrov (Rusland). Vestel is een marktspeler met strategische plannen voor de lange termijn en trekt de aandacht door de vastberadenheid waarmee het bedrijf de markt niet alleen in eigen land wil vormgeven, maar ook internationaal. Een zeer belangrijke succesfactor is de optimale supply chain en op de klant gerichte supply-oplossing die wordt gebruikt door Vestel.

Uitdaging

Om te kunnen overleven in de hypercompetitieve consumentenelektronicasector moeten fabrikanten efficiënt en flexibel zijn. De sleutel tot succes is de mogelijkheid om te kunnen aanpassen aan de constante veranderingen op de markt door snelle technologische evolutie, fluctuerende productiekosten en grote schommelingen in vraag.
 
Net als veel andere bedrijven die op dit gebied werken, stond Vestel Electronics voor een aanzienlijke uitdaging op het gebied van S&OP mede door de complexiteit van de supply chain.
 
Hier volgen enkele belangrijke elementen van de unieke planningsproblemen van Vestel:

  •  Vestel heeft een brede en diverse portfolio met producten, die constant blijft veranderen door de laatste technologische vooruitgang en markttrends. Bovendien biedt het bedrijf bijzonder veel maatwerkopties om te kunnen voldoen aan de eisen van klanten op het gebied van bestelhoeveelheden, vervaldatum en productspecificaties. Gezien de moeilijkheid van het genereren van lange-termijnplannen in een dergelijke dynamische bedrijfsomgeving, moest Vestel een robuust S&OP-proces implementeren dat doorlopende responsiviteit en naadloze samenwerking mogelijk maakt tussen de afdelingen Sales & Marketing, Procurement, Manufacturing en R&D. 
  • Hoewel Vestel een strategische locatie heeft vlak bij de meeste klanten in Europa, ligt het ver weg van het netwerk van leveranciers, die zich voornamelijk in het Verre Oosten bevinden. Om aanbod en vraag in evenwicht te brengen en kosten te verminderen in dit internationale bedrijfslandschap moet Vestel lange doorlooptijden voor het inkopen van materialen beheren en meer integratie en flexibiliteit creëren in het S&OP-proces. 
  • Vestels planningsexperts voerden handmatig het S&OP-proces uit met behulp van talloze gekoppelde spreadsheets en gegevens die werden verzameld uit het ERP-systeem van het bedrijf. Deze ouderwetse manier van plannen kostte veel tijd en was erg foutgevoelig. De overweldigende hoeveelheid gegevens maakt het de planners bijna onmogelijk om het overzicht te behouden dat nodig was om problemen op te lossen en het meest efficiënte en winstgevende operationele plan vast te stellen. 
Met het oog op deze uitdagingen zocht Vestel naar een geautomatiseerd planningssysteem waarmee het bedrijf meer inzicht in en flexibiliteit van de supply chain kon krijgen, betere integratie en samenwerking bij de operationele activiteiten kon bereiken, en de algemene productie en winstgevendheid kon stimuleren. Voor de oplossing van dit S&OP-probleem wendde Vestel zich tot ICRON.

Oplossing & resultaten

Om Vestel aan een uiterst flexibel, geïntegreerd en geautomatiseerd S&OP-proces te helpen, werd ICRON’s Advanced Planning & Scheduling oplossing geïmplementeerd, met enige specifieke aanpassingen. ICRON’s oplossing (die werd ontworpen, getest en geïntegreerd met Vestels bestaande ERP-systeem) werd binnen zes maanden geïmplementeerd en was daarna direct volledig operationeel. 
 
Het nieuwe ICRON-systeem vernieuwde en optimaliseerde Vestels S&OP-proces en ondersteunde de planners door ze een beter inzicht in de supply chain te geven en de volgende mogelijkheden te bieden:

  •  Snel optimale plannen genereren die voldoen aan de verkoopprognoses en klantvraag, productie- en inkoopkosten minimaliseren en voldoen aan operationele beperkingen.
  • Inconsistenties vaststellen tussen verkoopprognoses, gerealiseerde klantorders, supplybeperkingen, R&D-planningen en managementdoelen.
  • Kiezen tussen alternatieve plannen die aan bepaalde doelen en beperkingen kunnen voldoen om de operationele efficiency te vergroten en kosten te verlagen.
  • Scenarioanalyse uitvoeren op prognoses, inkoopcapaciteit en productiecapaciteit.
  • Automatisch planningen aanpassen om aan te sluiten op gerealiseerde klantorders en ongelijkheid tussen vraag en aanbod op te lossen.
  • Eerdere plannen archiveren en vergelijken om de analyse te vereenvoudigen van de afwijkingen tussen prognoses en gerealiseerde klantorders.
  • Verbeterde gegevensmodellen ontwikkelen die integratie mogelijk maken met het ERP-systeem van Vestel en andere gegevensbronnen. 

 Tijdens de tweede fase van het project zetten we de ICRON-functionaliteit “Collaborated Scheduling Session” in om onze leveranciers via internet met ons online schema te laten werken. De veelbelovende prestaties van de eerste fase rechtvaardigden fase twee.
Orhan Göksal - Senior Vice President, Vestel Electronics

 Sinds de implementatie in 2011 heeft Vestel doorlopend de S&OP-oplossing van ICRON gebruikt en het systeem heeft de televisiefabrikant enorme, tastbare voordelen opgeleverd.
 
Door ICRON’s S&OP-oplossing kon Vestel de end-to-end supply-chainactiviteiten optimaliseren en de volgende resultaten bereiken:
  •  Verbeterde efficiency in het S&OP-proces: de synchronisatietijd tussen Vestels verkopen en operationele activiteiten werd teruggebracht van twee weken tot één dag! 
Door als “één enkele bron van waarheid” te dienen voor het S&OP-proces voor alle belanghebbenden (waaronder Executive Management, Sales & Marketing, Manufacturing, Procurement en R&D), bood ICRON’s S&OP-platform een collaboratief besluitvormingskader binnen Vestel. Dit zorgde voor betere efficiency, communicatie en synergie in de hele organisatie.
  •  Meer inzicht en controle binnen de gehele supply chain: het management weer aan het stuur van de S&OP!  
Dankzij ICRON werd het voor Vestels planningsexperts mogelijk om actuele en nauwkeurige gegevens te presenteren aan alle belanghebbenden, in een eenduidige en consistente indeling. Dit verbeterde inzicht in de gegevens, samen met verbeteringen in de nauwkeurigheid van de gegevens die worden geboden door geautomatiseerde validatie-algoritmen, maakt instructies voor sales mogelijk, identificeert inkoopproblemen voordat deze zichtbaar worden en biedt ad-hocanalyse van de afwijkingen tussen verkoopprognoses en gerealiseerde klantorders.
  •  Verbeterde nauwkeurigheid van de planning: 20% nauwkeuriger! 
Door de handmatige planningsprocessen die voorheen door de planners van Vestel werden gebruikt, te vervangen door een zeer krachtig optimalisatiemodel dat altijd de beste oplossing genereert, kon het S&OP-systeem van ICRON significante verbeteringen brengen in de nauwkeurigheid van de planning. Het verschil tussen de eerste toewijzingen van planningsmaterialen en de werkelijke productie is met 20% afgenomen sinds de invoering van het ICRON-systeem. Het S&OP-systeem van ICRON heeft Vestel in staat gesteld een beter evenwicht te vinden tussen aanbod en vraag en meer synchronisatie te bereiken over de gehele supply chain.
  •  Verkorting van de planningsduur: +50% vermindering! 
Voordat het S&OP-platform van ICRON werd geïmplementeerd, moesten de planners handmatig planningen maken en wijzigen, een moeizaam proces dat dagen kon kosten. Met het nieuwe ICRON-systeem kunnen automatisch optimale planningen worden gegenereerd en gewijzigd om automatisch overeen te komen met gerealiseerde klantorders en operationele activiteiten. Dit duurt slechts een paar uur, waardoor de planningstijd drastisch wordt verkort.
  • Vermindering van het voorraadniveau: 5% lager! 
Door automatisch planningen in real time aan te passen op basis van actuele informatie over gerealiseerde orders en verkoopprognoses, heeft ICRON’s S&OP-oplossing de synchronisatietijd tussen Vestels sales en operationele activiteiten teruggebracht van twee weken naar één dag. Dit leidde tot een vermindering van ongeveer 5% in de voorraadniveaus van de componenten met een lange doorlooptijd, wat uiteindelijk leidde tot lagere kosten en hogere winsten.

Conclusie

ICRON’s S&OP-oplossing is een krachtig hulpmiddel gebleken voor Vestel Electronics. De grote televisiefabrikant kon de S&OP-uitdagingen zo het hoofd bieden, de supply-chainactiviteiten visualiseren en optimaliseren, en meer flexibiliteit, efficiency en winstgevendheid bereiken.

Recente nieuwsberichten

Vijf goede redenen om over te schakelen op HVLS ventilatoren

(Advertorial) Allereerst, wat is een HVLS ventilator? De afkorting staat voor High Volume, Low Speed. Ze zijn uitgerust met extra grote bladen en draaien op een rustige snelheid rond. Je zou denken dat de omwentelsnelheid hoger kan, maar niets is minder waar. In combinatie met het speciale profiel van de bladen, zorgt deze snelheid juist voor een verplaatsing van de meeste lucht over het grootste gebied, tegen de laagste kosten.

Woolworths vertrouwt op Knapp voor e-grocery fulfilment

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een beroep gedaan op systeemintegrator Knapp voor de bouw van het eerste volledig geautomatiseerde central fulfilment centre (CFC) van Woolworths in Western Sydney. De 22.000m² grote site in Auburn maakt gebruik van de E-Grocer-oplossing van Knapp en moet voor een belangrijke ommezwaai zorgen in de manier waarop boodschappen aan klanten worden geleverd. Het CFC zou de online capaciteit in Western Sydney met meer dan vijftig procent vergroten en kan tot 60.000 online bestellingen per week verwerken. Dankzij de Knapp Pick-it-Easy Robot stations kan het Woolworths-team in Auburn de bestellingen van klanten efficiënter en nauwkeuriger verzamelen.

WDP ontwikkelt duurzaam DC van 54.000m² in Roemenië

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP zal starten met de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 54.000m² in het WDP Park Bucharest-Ștefănești in Roemenië. Deze ontwikkeling, gericht op een BREEAM Outstanding certificering, wordt gerealiseerd voor een bestaande klant en moet de verdere uitbouw weerspiegelen van WDP’s samenwerking met een internationale retailer. De ontwikkeling maakt gebruik van WDP’s grondbank en gaat gepaard met een investeringsbedrag van ongeveer veertig miljoen euro. Na de oplevering eind 2026 zal de nieuwbouw op lange termijn worden verhuurd op basis van een vast triple-net-huurcontract van minstens vijftien jaar.

JBT Marel stuurt wereldwijde distributie aan met SAP S/4HANA en EWM

JBT Marel is wereldwijd actief als leverancier van apparatuur, technologie en services voor de voedingsmiddelenindustrie. Om te kunnen blijven voldoen aan de groeiende vraag naar reserveonderdelen, heeft JBT Marel een nieuw global distribution center in Eindhoven geopend. Die klimaatneutrale hub wordt volledig aangestuurd door SAP S/4HANA en SAP Extended Warehouse Management (EWM). Daarmee zet JBT Marel een volgende stap in zijn wereldwijde digitale transformatie.

OneMed schakelt TGW Logistics in voor fulfilment center

OneMed is een van de grootste leveranciers van medische producten in Zweden. Als onderdeel van de Asker Healthcare Group verkoopt het bedrijf een assortiment van ongeveer 30.000 producten, van speciale artikelen voor laboratoria en diagnostiek tot verbandmateriaal en chirurgische kleding. Automatisering speelt een cruciale rol bij het garanderen van een betrouwbare en tijdige levering van essentiële medische producten aan ziekenhuizen, zorginstellingen en particuliere zorgverleners. Daarom heeft het healthcare bedrijf TGW Logistics in de arm genomen om in Göteborg een hoogwaardig fulfilment center te bouwen. De oplevering van het project is gepland voor het najaar van 2026.

PGS zet samen met Eutraco e-truck in voor lokaal transport

Met meer dan vijftig vestigingen in twaalf landen en ongeveer duizend medewerkers levert PGS Group nieuwe en tweedehandse houten pallets en aanverwante reverse logistics diensten. Het volledige aanbod en het Europese netwerk maken PGS een belangrijke logistieke partner in de verpakkingssector. PGS Group zet nu een volgende, strategische stap in de verduurzaming van de palletsector: na de zomervakantie zal een eerste volledig elektrische vrachtwagen worden ingezet om vanuit de sites in Snaaskerke en Lichtervelde de klanten in de regio met afgewerkte pallets te beleveren. Op de terugweg wordt telkens, vanuit de zagerij in Zulte, hout meegenomen om de productiesites te bevoorraden. Op die manier maakt PGS naar eigen zeggen de elektrische ‘supply-cirkel’ rond.

Distrilog neemt Transport Michiels over

Transport- en logistiek bedrijf Distrilog neemt per 1 juli 2025 het familiebedrijf Transport Michiels officieel over. Transport Michiels, met hoofdkantoor in Hulshout, is gespecialiseerd in uitzonderlijk en buitenmaats transport. Met die strategische acquisitie breidt Distrilog zijn aanbod uit naar de niche-transportmarkt.

Linde MH voltooit vernieuwing van gamma autonome magazijntrucks

Linde Material Handling (MH) brengt nieuwe geautomatiseerde voertuigen op de markt en rondt daarmee de volledige vernieuwing van zijn productassortiment af. Blikvangers zijn de combi-smallegangentruck Linde K-Matic k, de reachtruck Linde R-Matic k en de contragewichtstapelaar Linde L-Matic AC k met vrijdragende vorken.

Crown presenteert nieuwe elektrische pallettruck voor krappe ruimtes

Material handling leverancier Crown lanceert een nieuwe meelooppallettruck die deel uitmaakt van zijn WJ 50-serie. Met een gewicht van 159,5 kilogram (inclusief batterij) voor het model van 1,2 ton en 162,5 kilogram voor het model van 1,5 ton, kan deze elektrische pallettruck lasten tot 1500 kilogram verwerken. Het compacte ontwerp en de grote wendbaarheid moeten ervoor zorgen dat de WJ 50-serie inzetbaar is in krappe ruimtes. De WJ 50-serie zou met name geschikt zijn voor trucktransport en bezorging aan huis, maar ook voor gebruik in groot- en detailhandel.

B-Close sluit partnership met material handling fabrikant OMG

Veel bedrijven kampen met ruimtegebrek in hun magazijn, terwijl de logistieke druk toeneemt. Tegelijk wordt de diversiteit aan ladingen, in vorm, gewicht en kwetsbaarheid, steeds groter. Daarom breidt B-Close, actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, zijn aanbod verder uit met maatwerkoplossingen. Daartoe sloot het bedrijf een exclusief partnership voor België en Luxemburg met de Italiaanse machinefabrikant OMG.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.