Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Figuur: Gartner (oktober 2024) – Belangrijkste risico’s voor het toekomstige succes van inkoop

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

“Dat CPO’s bezorgd zijn over onderbrekingen in de toelevering weerspiegelt de vaak onvoorspelbare aard en de mogelijk existentiële gevolgen van die gebeurtenissen”, aldus Gartner. “CPO’s beginnen in te zien dat de reactieve maatregelen die ze de afgelopen vier jaar hebben getroffen om risico’s te beheersen, de komende vier jaar niet zullen volstaan. De noodzaak om een strategisch programma voor risicobeheer van leveranciers op te zetten is nog nooit zo cruciaal geweest, want bedrijven die nu nalaten een dergelijk programma te ontwikkelen, zullen bij de volgende crisis grote problemen ondervinden.”

Tweeënveertig procent van de bevraagde inkoopmanagers identificeerde onderbrekingen in de toelevering, zoals natuurrampen en transportproblemen, als het belangrijkste risico voor inkoopsucces. Die prioritering komt voort uit de onvoorspelbaarheid en snelheid van dergelijke verstoringen en de omvang van hun impact. Macro-economische factoren, waaronder economische achteruitgang, inflatie en andere economische factoren, komen op de tweede plaats. Die factoren zijn weliswaar beter voorspelbaar, maar kunnen de inkoopstrategieën op lange termijn aanzienlijk beïnvloeden.

Geopolitieke kwesties, waaronder tarieven en veranderingen in de regelgeving, en nalevingskwesties, waaronder regelgevings- en contractrisico’s, komen op de derde plaats.

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat toonaangevende organisaties de beschikbaarheid en de kosten van energie 2,2 keer zo vaak als een toprisico beschouwen, wat volgens Gartner duidt op een focus op toekomstige, opkomende risico’s. Terwijl elektrificatie de vraag naar energie doet toenemen, leidt een broze netwerkinfrastructuur tot bezorgdheid over de vraag of de energievoorziening gelijke tred kan houden. Daarom erkennen toonaangevende organisaties dat toegang tot energie een belangrijk toekomstig risico wordt.

Op basis van het onderzoek beveelt Gartner CPO’s de volgende acties aan:

  • Beoordeel en prioriteer risico’s – CPO’s moeten de impact van alle belangrijke risicofactoren evalueren en ze prioriteren op basis van hun waarschijnlijkheid, impact en snelheid. Daarbij moeten ze ook rekening houden met de volwassenheid van de organisatie en branchespecifieke factoren;
  • Ontwikkel en/of versterk partnerships – CPO’s moeten leveranciers die kritieke goederen en diensten leveren, segmenteren en technieken implementeren om de organisatie proactief te beschermen;
  • Navigeer door interne complexiteit – CPO’s moeten samenwerken met teams op het gebied van strategie, financiën en juridische zaken om macro-economische factoren en compliance-kwesties effectief aan te pakken.

Recente nieuwsberichten

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.