Veiligheid op het laadperron blijft een uitdaging in de logistiek

Foto: Rite-Hite

(Advertorial) Slimmere systemen, automatisatie en moderne technologie zoals Industriële Internet of Things (IIoT) of Articial Intelligence (AI) bieden ons steeds meer mogelijkheden om het werk op en rond het laadperron veiliger te maken.

Een van de grootste trends vandaag de dag is de opkomst van het Internet of Things (IoT)en de ontwikkeling van ‘slimme apparatuur’. Met behulp van ingebouwde sensoren en het inzetten en interpreteren van gegevens van industriële apparatuur- verbonden met het Internet - kunnen bedrijven echte veranderingen doorvoeren. De vergaarde inzichten worden gebruikt voor allerlei soorten beslissingen, vooral om operationele efficiency te verbeteren, afval te beperken of om veiliger te werken. In het magazijn helpen slimme systemen de zichtbaarheid te verbeteren van mensen, voertuigen en goederen.

Een andere belangrijke trend is de toenemende adoptie van automatisatie. Drie factoren versnellen dit proces: een toename in online bestellingen, een tekort aan arbeidskrachten en innovaties die automatisatie betaalbaarder maken.

Automatisatie (van bijvoorbeeld veiligheids- en geleidingssystemen) zal ingezet worden om gevaren te detecteren en ongevallen te voorkomen. Augmented reality-technologie gaat magazijnmanagers een volledig visueel beeld geven van hun bedrijfsvoering.

De verdere integratie van menselijke en artificial intelligence (AI), van mens en machine, gaat door tot het punt waarop AI (drones, AMR’s) alle repetitieve en simpele taken overneemt die momenteel door medewerkers worden gedaan. Hierdoor kunnen medewerkers ingezet worden voor taken met meerwaarde of gecompliceerde taken. Of om de risicovolle taken door machines te laten uitvoeren.

Maar ondanks al deze vernieuwingen komen ongevallen nog steeds dagelijks voor. De omvang hiervan mag niet onderschat worden. Uit een groot onderzoek door de Europese Unie (EU) naar ongevallen in de werkomgeving in 2018 bleek dat 3332 medewerkers betrokken waren bij ongevallen die hun het leven kostte. Een toename (met 60 doden) ten opzichte van 2017. In hetzelfde jaar waren er 3,1 miljoen niet-dodelijke ongevallen die resulteerden in minstens vier kalenderdagen verzuim, 8137 meer dan in 2017. Hoewel het grootste aantal ongevallen geregistreerd werd in de bouwsector (20,5%), neemt de transport- en opslagsector nog steeds een alarmerende tweede plaats in (16,7%). In werkelijkheid ligt het aantal dodelijke ongevallen in het laadgebied waarschijnlijk hoger als ongevallen in de productiesector (15,2%) worden meegeteld.

Nationale statistieken wijzen ook op de omvang van dit probleem. In een vierjarige periode van 2015 tot en met 2018 registreerde Frankrijk het hoogste aantal dodelijke ongevallen op de werkplek (2390), gevolgd door Italië (2031) en Duitsland (1754). Spanje en het VK lagen niet ver achter met respectievelijk 1280 en 1041 doden. Zelfs met inachtneming van de verschillen in het aantal medewerkers per land, is iedereen het erover eens dat zelfs één dodelijk ongeval er één te veel is.

De kosten die toegerekend worden aan ongevallen zijn ook ontnuchterend. Niet alleen zijn er de kosten van eventuele schuldvorderingen en de kosten van het werven en opleiden van vervangend personeel, maar ook zijn ongrijpbare, indirecte kosten, zoals reputatieverlies en schade aan het merk. Een onderzoek in het VK door de Health and Safety Executive (HSE) schatte de totale kosten van één ongeval op € 45.000 voor een bedrijf. Met een winstmarge van 10% is € 450.000 extra in verkoop nodig om het verlies te compenseren.

Wat alle logistieke managers gemeen hebben, is de behoefte aan meer efficiency op en rondom het laadperron met de nadruk op veiligheid. Winst en productiviteit mogen namelijk nooit voorrang krijgen boven veiligheid.

Lees verder op ritehite.com.

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Bluepath Robotics koppelt AMR’s aan laadsysteem van Wiferion

Het Turkse Bluepath Robotics ontwikkelt en produceert autonome mobiele robots (AMR) voor allerlei intralogistieke toepassingen. Het portfolio van het bedrijf uit Istanbul omvat momenteel meer dan tien verschillende AGV- en AMR-modellen. De robots zijn vaak de klok rond in gebruik en moeten continu van energie worden voorzien. Om een maximale uptime voor de robots te garanderen, had Bluepath Robotics nood aan een betrouwbare en krachtige stroomvoorziening. De keuze viel op het inductieve laadsysteem etaLINK3000 van Wiferion.

ABB Robotics komt in handen van Softbank Group

ABB, de Zweeds-Zwitserse multinational die actief is in producten voor het transport van elektriciteit en in automatisering, heeft een overeenkomst aangekondigd om zijn Robotics-divisie af te stoten aan Softbank Group. Dat betekent dat ABB afziet van zijn eerdere voornemen om ABB Robotics af te splitsen als een afzonderlijk beursgenoteerde onderneming.

Transportmanagement steeds vaker wapen in concurrentiestrijd

Bedrijven wereldwijd dichten transportmanagement een steeds grotere strategische rol toe. Dat blijkt uit de negende jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey van Descartes Systems Group. Voor dat onderzoek gaven 616 logistiek dienstverleners en verladers in de VS, Canada en Europa aan hoe ze de rol van transportmanagement zien, welke technologieën en strategieën het meest impact hebben en waar toekomstige investeringen plaatsvinden. Ruim acht op de tien verladers en logistiek dienstverleners (81%) zien transportmanagement inmiddels als een onderscheidende factor of zelfs een concurrentiewapen. Dat is het hoogste percentage sinds de start van het onderzoek en wijst volgens Descartes op de toenemende impact van transport op bedrijfsresultaten en klantwaarde.

Intelligente software verhoogt efficiëntie en vermindert handwerk in foodretail

(Advertorial) De foodretail staat onder constante druk door de toenemende complexiteit van producten, snellere leveringen en hoge verwachtingen van klanten . Efficiënte full case-handling vraagt daarom om krachtige oplossingen waarbij slimme software de sleutel vormt.

Transport & Logistics 2025: Het kloppend hart van de sector

(Advertorial) Wie telt in de logistieke, transport- en maritieme wereld, komt op 14, 15 of 16 oktober naar Antwerp Expo. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontmoet u meer dan 15.000 professionals: van supply chain managers en expediteurs tot logistiek vastgoedontwikkelaars, rederijen en innovatieve start-ups. Het is dé plek waar beslissingsnemers, beleidsmakers en pioniers samenkomen om kennis te delen en nieuwe samenwerkingen te smeden.

Dexion België presenteert MOVO verrijdbare palletstellingen op Transport & Logistics Antwerpen 2025

(Advertorial) Dexion België is opnieuw aanwezig op Transport & Logistics Antwerpen, hét toonaangevende evenement voor transport, distributie en warehousing in België. Van 14 tot en met 16 oktober 2025 kunnen bezoekers Dexion vinden in Antwerp Expo, Hal 1 – stand 1.12, waar MOVO, Dexions verrijdbare palletstelling, centraal staat.

Uw gratis tickets voor Demand Driven Days: Twee dagen leren over en ervaren van Demand Driven MRP!

(Advertorial) DDDays is hét evenement voor planners en supply chain managers die op zoek zijn naar meer intelligente planning processen. Leer over een nieuwe planningsaanpak door middel van concrete implementaties waar DDMRP en AI elkaar ontmoeten en samenwerken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.