Taskforce ondersteunt logistiek tijdens Coronacrisis

Vandaag, donderdag 2 april, komt voor het eerst de Logistics Resilience Task Force samen. Die taskforce werd in het leven geroepen door de Vlaamse overheid in het kader van de COVID-19-crisis. In de taskforce zal overleg worden gepleegd over de logistieke ketens die nu door de crisis onder druk staan. Alle belangrijke stakeholders van de cruciale sectoren en transportmodi nemen samen met de kabinetten Peeters en Crevits aan deze taskforce deel. VIL werd daarbij aangesteld om de taskforce te faciliteren en coördineren en alle partners uit de sector samen te brengen.

Logistieke bedrijven staan sinds enkele weken sterk onder druk. Naast de cruciale bevoorrading van voeding, medicijnen en medisch hulpmaterieel, zijn mensen meer aangewezen op leveringen aan huis, zowel voor essentiële als niet-essentiële aankopen. Hamstergedrag zorgt voor onvoorspelbare en extreme vraagpieken. Dat terwijl logistieke bedrijven kampen met een steeds groter personeelstekort door ziekte. 

“De huidige maatregelen hebben een aanzienlijke impact op onze bedrijven. Maar de bevoorrading van de essentiële sectoren mag niet in het gedrang komen. Deze taskforce zal alle logistieke initiatieven in kaart brengen, onderling afstemmen en promoten zodat we vooruit kunnen. We mogen niet stilstaan”, aldus Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. 

De Logistics Resilience Task Force zal de noden van de hele toeleveringsketen in kaart brengen en initiatieven oplijsten om vraag en aanbod te matchen. Bovendien zal de taskforce adviezen voor de logistieke sector uitwerken. Zo is het erg belangrijk dat ook in de logistiek contactloos kan worden gewerkt, zodat het virus zich niet via die transporten verder kan verspreiden. Daarover zijn duidelijke richtlijnen nodig, die zullen worden geformuleerd. 

De taskforce legt de focus voorlopig op de logistiek in drie sectoren die op korte termijn essentieel zijn in deze crisis, namelijk de voeding, de zorgsector (zowel voor de levering van medicijnen als van medisch materieel) en (online) retail. Alle transportmodi zullen hier bovendien bij betrokken worden. 

Vlaams minister van Economie en Werk Hilde Crevits: “De logistieke sector staat momenteel onder druk. Met de taskforce willen we logistieke bedrijven steun en adviezen bieden om zoveel mogelijk aan de slag te kunnen blijven. Het is belangrijk dat deze sector goed kan blijven functioneren, zodat essentiële sectoren 

niet zonder bevoorrading vallen. Blijven werken is hier noodzakelijk, natuurlijk steeds in de meest veilige en beschermde omstandigheden.

Recente nieuwsberichten

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Transport & Logistiek Vlaanderen krijgt nieuwe CEO

Vanaf 1 januari 2026 wordt Johan Staes (44) de nieuwe CEO van Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek. Hij volgt er Lode Verkinderen op.

Consafe Logistics lanceert GenAI-assistent ‘Astrid’ voor Astro WMS

Softwareproductbedrijf Consafe Logistics lanceert Astrid, een nieuwe generative AI-assistent die het werken met Astro WMS eenvoudiger, sneller en efficiënter moet maken. Astrid is ontworpen om gebruikers te helpen met het opzetten, configureren en oplossen van problemen in hun warehouse management systeem, op elk moment en vanaf elke locatie.

DSV en Schenker in België verenigd onder één merk

Sinds 1 november 2025 opereren transport- en logistiek dienstverlener DSV en Schenker in België als één team onder het DSV-merk.

DSV laat weten dat de integratie volgt op maanden van voorbereiding en nauwe samenwerking, waarbij er voor is gezorgd dat medewerkers, klanten en partners een vlotte overgang ervaren.

Slimmere magazijnautomatisering: inzichten van een internationale retailer

(Advertorial) Hoe transformeer je een magazijn van 100.500 m², zo groot als 14 voetbalvelden, om de groei van e-commercebestellingen aan te kunnen zonder uit te breiden?

Energiekosten beheersen met HVLS ventilatoren?

(Advertorial) De donkere dagen van november betekenen ook dat we langzaam toch echt richting de winter gaan. De dagen zijn niet alleen korter, maar ook guurder, natter en kouder.

Als beheerder van het magazijn of productiefaciliteit wil je je werknemers comfortabel en productief houden, dus de verwarming moet weer een paar stappen hoger. Echter, dat gaat ten koste van de energierekening!

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.