Supply chain probleem laat Britse klanten van KFC op hun honger zitten
De Amerikaanse fastfoodketen Kentucky Fried Chicken (KFC) moet tijdelijk 700 van zijn bijna 900 restaurants in het Verenigd Koninkrijk sluiten door een probleem in de supply chain. De vestigingen die wel openblijven, bieden ondertussen een beperkte kaart aan. Oorzaak is een tekort aan de hoofdrolspeler op de menukaart… kip.
De restaurants zijn het slachtoffer van het besluit van KFC om met een andere distributeur in zee te gaan. Tot vorige week deed KFC voor de levering van kippenvlees een beroep op Bidvest, een Zuid-Afrikaans distributiebedrijf met een afdeling die gespecialiseerd is in voedseltransporten. Maar KFC gunde het nieuwe contract aan DHL, de pakjesbezorger van Deutsche Post. Een overstap die voorlopig op een logistieke ramp blijkt uitgedraaid.
Wat de precieze problemen zijn, is niet duidelijk. Wel zou het kippencontract tot grote problemen in de computersystemen van de bezorgers van DHL hebben geleid. Op de koop toe kwamen trucks met kip afgelopen week urenlang vast te zitten op een autosnelweg na een ongeval. Volgens de Britse pers verkeert het distributiecentrum van DHL in het Engelse Rugby sindsdien in een complete chaos.
KFC erkent dat de nieuwe transporteur met opstartproblemen kampt. Het kan niet zeggen wanneer de normale gang van zaken is hersteld. Volgens Britse media zou de sluiting weleens lang kunnen duren en de Britse KFC een miljoen pond per dag kosten.
DHL spreekt van “operationele problemen” en werkt naar eigen zeggen samen met KFC en andere partners in de supply chain om de situatie recht te zetten.
Volgens een vertegenwoordiger van de Britse vakbond GMB was KFC gewaarschuwd dat DHL slecht was toegerust voor de bezorging van bederfelijke waren, onder andere omdat het de distributie vanuit een centraal depot wil regelen. Maar toen KFC inzag dat het een verschrikkelijke vergissing had begaan, was het kwaad al geschied.