Still lanceert e-truck RXE 10-16C voor kleine ruimtes

Met de nieuwe RXE 10-16C – de opvolger van de RX 50 – introduceert Still naar eigen zeggen een uitgebalanceerde mix tussen rijcomfort, manoeuvreerbaarheid en veiligheid. De nieuwe driewiel elektrotruck is geschikt voor het verplaatsen van lasten tot 1,6 ton met een minimale benodigde ruimte. Met een bouwhoogte van nog geen twee meter en een breedte van minder dan een meter past de RXE 10-16C veilig door elke doorgang, bijvoorbeeld voor het lossen van containers en vrachtwagens, of door zeer smalle gangpaden in het magazijn. Ondanks zijn kleine gestalte kan de elektrotruck lasten tot een halve ton tot op een hoogte van bijna zeven meter tillen. Dat is mogelijk dankzij het opvallend lage zwaartepunt en een extra stijve mastconstructie.

De Still RXE 10-16C is niet alleen wendbaar, maar is met een maximumsnelheid van 12,5km/uur (met last) ook behoorlijk snel op lange afstanden. Om er zeker van te zijn dat niets van die elektrificerende rijdynamiek om veiligheidsredenen verloren gaat, is de RXE standaard uitgevoerd met de Curve Speed Control assistentiefunctie. De automatische snelheidsaanpassing in bochten moet de truck permanent veilig in het spoor houden, ook in bochten die wat krapper zijn. Verder bieden de slanke mast en de voor het zicht geoptimaliseerde dakbescherming de chauffeur een optimaal zicht rondom. Personen en objecten in het werkgebied van de truck kunnen zo altijd betrouwbaar worden herkend. Verder kan de arbeidsveiligheid worden vergroot door andere individueel configureerbare uitrustingsopties, van de richtingaanwijzer en de Safety Light 4Plus veiligheidsverlichting tot de hefhoogte-indicator, de stabiliteitsassistentie en de overbelastingsdetectie.

De assistentiesystemen voor de nieuwe RXE 10-16C zijn eerder geïntroduceerd bij de RX-range e-trucks van Still. Net als zijn grote broers beschikt de nieuwkomer over het uniforme bedieningsconcept van de serie, evenals over de Still Easy Control boordcomputer die alle relevante informatie en prestatiefuncties overzichtelijk weergeeft. Daardoor kunnen chauffeurs eenvoudig overstappen tussen verschillende ladingklassen en zijn ze meteen vertrouwd met de truck. Het bedieningsconcept kan individueel worden gekozen: multi-hendel, mini-hendel, vingertip of Joystick 4Plus.
 
De nieuwkomer is uitgerust met 3-fase AC-achterwielaandrijving (in 24-volt-technologie), gebaseerd op het aandrijfconcept en de aandrijfcomponenten van de FM-X reachtruck. Een voordeel van de nieuwe aandrijving is dat de onderhoudsintensieve stuurketting is vervangen door hydraulische stuurbekrachtiging, waarbij een hydraulische stuurmotor het aandrijfwiel via een tandwiel aanstuurt. Ook het contragewicht is opnieuw ontwikkeld. Het nieuwe ontwerp biedt meer ruimte voor het elektrische systeem en de aandrijving.

Laden van de loodzuuraccu’s verloopt bij de RXE 10-16C eenvoudig van bovenaf. Als een batterijwissel gewenst is, kan dat – net als bij de RX 50 – zijdelings met behulp van een pallettruck met optioneel intern en extern rollenplateau. Al aanwezige loodzuuraccu’s voor de RX 50 blijven ook in de nieuwe RXE inzetbaar. Het enige wat nodig is, is de accustekker vervangen door een 320 A versie.
Verder is de RXE 10-16C ook leverbaar met Li-Ion Ready optie en geïntegreerde snelladeraansluiting. Een Still Li-Ion accu kan dan ook probleemloos achteraf worden ingebouwd.

Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Bluepath Robotics koppelt AMR’s aan laadsysteem van Wiferion

Het Turkse Bluepath Robotics ontwikkelt en produceert autonome mobiele robots (AMR) voor allerlei intralogistieke toepassingen. Het portfolio van het bedrijf uit Istanbul omvat momenteel meer dan tien verschillende AGV- en AMR-modellen. De robots zijn vaak de klok rond in gebruik en moeten continu van energie worden voorzien. Om een maximale uptime voor de robots te garanderen, had Bluepath Robotics nood aan een betrouwbare en krachtige stroomvoorziening. De keuze viel op het inductieve laadsysteem etaLINK3000 van Wiferion.

ABB Robotics komt in handen van Softbank Group

ABB, de Zweeds-Zwitserse multinational die actief is in producten voor het transport van elektriciteit en in automatisering, heeft een overeenkomst aangekondigd om zijn Robotics-divisie af te stoten aan Softbank Group. Dat betekent dat ABB afziet van zijn eerdere voornemen om ABB Robotics af te splitsen als een afzonderlijk beursgenoteerde onderneming.

Transportmanagement steeds vaker wapen in concurrentiestrijd

Bedrijven wereldwijd dichten transportmanagement een steeds grotere strategische rol toe. Dat blijkt uit de negende jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey van Descartes Systems Group. Voor dat onderzoek gaven 616 logistiek dienstverleners en verladers in de VS, Canada en Europa aan hoe ze de rol van transportmanagement zien, welke technologieën en strategieën het meest impact hebben en waar toekomstige investeringen plaatsvinden. Ruim acht op de tien verladers en logistiek dienstverleners (81%) zien transportmanagement inmiddels als een onderscheidende factor of zelfs een concurrentiewapen. Dat is het hoogste percentage sinds de start van het onderzoek en wijst volgens Descartes op de toenemende impact van transport op bedrijfsresultaten en klantwaarde.

Intelligente software verhoogt efficiëntie en vermindert handwerk in foodretail

(Advertorial) De foodretail staat onder constante druk door de toenemende complexiteit van producten, snellere leveringen en hoge verwachtingen van klanten . Efficiënte full case-handling vraagt daarom om krachtige oplossingen waarbij slimme software de sleutel vormt.

Transport & Logistics 2025: Het kloppend hart van de sector

(Advertorial) Wie telt in de logistieke, transport- en maritieme wereld, komt op 14, 15 of 16 oktober naar Antwerp Expo. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontmoet u meer dan 15.000 professionals: van supply chain managers en expediteurs tot logistiek vastgoedontwikkelaars, rederijen en innovatieve start-ups. Het is dé plek waar beslissingsnemers, beleidsmakers en pioniers samenkomen om kennis te delen en nieuwe samenwerkingen te smeden.

Dexion België presenteert MOVO verrijdbare palletstellingen op Transport & Logistics Antwerpen 2025

(Advertorial) Dexion België is opnieuw aanwezig op Transport & Logistics Antwerpen, hét toonaangevende evenement voor transport, distributie en warehousing in België. Van 14 tot en met 16 oktober 2025 kunnen bezoekers Dexion vinden in Antwerp Expo, Hal 1 – stand 1.12, waar MOVO, Dexions verrijdbare palletstelling, centraal staat.

Uw gratis tickets voor Demand Driven Days: Twee dagen leren over en ervaren van Demand Driven MRP!

(Advertorial) DDDays is hét evenement voor planners en supply chain managers die op zoek zijn naar meer intelligente planning processen. Leer over een nieuwe planningsaanpak door middel van concrete implementaties waar DDMRP en AI elkaar ontmoeten en samenwerken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.