Still lanceert e-truck RXE 10-16C voor kleine ruimtes

Met de nieuwe RXE 10-16C – de opvolger van de RX 50 – introduceert Still naar eigen zeggen een uitgebalanceerde mix tussen rijcomfort, manoeuvreerbaarheid en veiligheid. De nieuwe driewiel elektrotruck is geschikt voor het verplaatsen van lasten tot 1,6 ton met een minimale benodigde ruimte. Met een bouwhoogte van nog geen twee meter en een breedte van minder dan een meter past de RXE 10-16C veilig door elke doorgang, bijvoorbeeld voor het lossen van containers en vrachtwagens, of door zeer smalle gangpaden in het magazijn. Ondanks zijn kleine gestalte kan de elektrotruck lasten tot een halve ton tot op een hoogte van bijna zeven meter tillen. Dat is mogelijk dankzij het opvallend lage zwaartepunt en een extra stijve mastconstructie.

De Still RXE 10-16C is niet alleen wendbaar, maar is met een maximumsnelheid van 12,5km/uur (met last) ook behoorlijk snel op lange afstanden. Om er zeker van te zijn dat niets van die elektrificerende rijdynamiek om veiligheidsredenen verloren gaat, is de RXE standaard uitgevoerd met de Curve Speed Control assistentiefunctie. De automatische snelheidsaanpassing in bochten moet de truck permanent veilig in het spoor houden, ook in bochten die wat krapper zijn. Verder bieden de slanke mast en de voor het zicht geoptimaliseerde dakbescherming de chauffeur een optimaal zicht rondom. Personen en objecten in het werkgebied van de truck kunnen zo altijd betrouwbaar worden herkend. Verder kan de arbeidsveiligheid worden vergroot door andere individueel configureerbare uitrustingsopties, van de richtingaanwijzer en de Safety Light 4Plus veiligheidsverlichting tot de hefhoogte-indicator, de stabiliteitsassistentie en de overbelastingsdetectie.

De assistentiesystemen voor de nieuwe RXE 10-16C zijn eerder geïntroduceerd bij de RX-range e-trucks van Still. Net als zijn grote broers beschikt de nieuwkomer over het uniforme bedieningsconcept van de serie, evenals over de Still Easy Control boordcomputer die alle relevante informatie en prestatiefuncties overzichtelijk weergeeft. Daardoor kunnen chauffeurs eenvoudig overstappen tussen verschillende ladingklassen en zijn ze meteen vertrouwd met de truck. Het bedieningsconcept kan individueel worden gekozen: multi-hendel, mini-hendel, vingertip of Joystick 4Plus.
 
De nieuwkomer is uitgerust met 3-fase AC-achterwielaandrijving (in 24-volt-technologie), gebaseerd op het aandrijfconcept en de aandrijfcomponenten van de FM-X reachtruck. Een voordeel van de nieuwe aandrijving is dat de onderhoudsintensieve stuurketting is vervangen door hydraulische stuurbekrachtiging, waarbij een hydraulische stuurmotor het aandrijfwiel via een tandwiel aanstuurt. Ook het contragewicht is opnieuw ontwikkeld. Het nieuwe ontwerp biedt meer ruimte voor het elektrische systeem en de aandrijving.

Laden van de loodzuuraccu’s verloopt bij de RXE 10-16C eenvoudig van bovenaf. Als een batterijwissel gewenst is, kan dat – net als bij de RX 50 – zijdelings met behulp van een pallettruck met optioneel intern en extern rollenplateau. Al aanwezige loodzuuraccu’s voor de RX 50 blijven ook in de nieuwe RXE inzetbaar. Het enige wat nodig is, is de accustekker vervangen door een 320 A versie.
Verder is de RXE 10-16C ook leverbaar met Li-Ion Ready optie en geïntegreerde snelladeraansluiting. Een Still Li-Ion accu kan dan ook probleemloos achteraf worden ingebouwd.

Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Bart Verdonck nieuwe sales manager voor België bij Hardis Group

Hardis Group, leverancier van logistieke software, heeft Bart Verdonck benoemd tot sales manager voor de Belgische markt. Hij brengt een combinatie van praktijkervaring en IT-kennis mee, die hij opdeed als leidinggevende in logistieke operaties en in uiteenlopende sales- en consultancyfuncties.

Descartes neemt 3GTMS over

Descartes Systems Group, actief in het samenbrengen van logistiek-intensieve bedrijven in handel, heeft 3GTMS (3G) overgenomen, een leverancier van oplossingen voor transportbeheer met hoofdkantoor in Columbus, Ohio.

Van Moer Logistics en WorldEx sluiten partnership voor Azië en Europa

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics gaat een strategisch partnership aan met de wereldwijde logistieke specialist WorldEx. De samenwerking markeert de eerste internationale onderneming van Van Moer, die zijn operationele sites in Antwerpen, Gent, Brussel en Grobbendonk rechtstreeks verbindt met de activa van WorldEx in China, Vietnam en Duitsland.

Vanmarcke bouwt ‘Highfrost’ diepvriesmagazijn

Het Belgische familiebedrijf Vanmarcke bedient sinds 1986 klanten uit de voedingsindustrie en retailsector met flexibele oplossingen voor koel-, diepvries- en droge opslag van levensmiddelen. Op zijn site in Gullegem – bij Kortrijk – gaat het bedrijf een volledig nieuw diepvriesmagazijn bouwen, goed voor een investering van ruim 50 miljoen euro.

Het nieuwe magazijn, dat de naam Highfrost meekrijgt, komt er op een terrein van 2,3 hectare. Het bestaat uit een hoogbouw (85m lengte, 80m breedte en 45m hoogte), een voorbouw (100m lengte en 30m breedte), kantoren en een parkeerterrein. Het nieuwe vriesmagazijn zal de opslagcapaciteit aanzienlijk uitbreiden en jobs creëren voor 30 à 40 extra medewerkers.

Bol bespaart elke drie dagen ‘een voetbalveld aan karton’

Online retailer Bol bouwt zijn bestaande inpakmachines voor bestellingen van één artikel – de zogenoemde mono-inpakmachines – om, waardoor ze veel minder karton en lijm verbruiken. Door een aanpassing in het ontwerp van de doos worden overlappende kartondelen weggelaten. Dankzij de verbeterde techniek wordt 27% minder karton en 60% minder lijm gebruikt. Bovendien wordt 28% CO2-uitstoot per pakket bespaard. Ongeveer een kwart van alle pakketten die dagelijks in het Bol fulfilment center (BFC) in Waalwijk worden verwerkt, worden door mono-inpakmachines ingepakt. De rest van het verpakkingsproces verloopt via geautomatiseerde multi-inpakmachines (voor bestellingen met meerdere artikelen) en middels handmatige verpakking. Bol past de nieuwe ombouwtechnologie toe in samenwerking met fabrikant CMC.

Jungheinrich richt dochteronderneming Uplift Ventures op

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft Uplift Ventures opgericht. De missie van de nieuwe dochteronderneming bestaat erin innovatieve groeibedrijven op te bouwen en te investeren in aantrekkelijke start-ups. Jungheinrich ontwikkelt daarmee naar eigen zeggen doelgericht bedrijfsactiviteiten met een hoog groeipotentieel buiten zijn kerntaken. Daarmee wil het bedrijf nieuwe markten en klantengroepen ontsluiten en de digitale transformatie in de logistiek bevorderen.

Jongere generaties gebruiken AI bij het shoppen

Consumenten zijn meer dan ooit klaar om AI toe te laten in hun winkelervaring. Vooral jongere doelgroepen staan open voor geautomatiseerde beslissingen door AI. Dat blijkt uit het zesde Connected Shoppers Report van CRM vendor Salesforce. De verwachtingen van de consument liggen in lijn met de ambities van de retailers. Driekwart is van plan het komende jaar meer te investeren in AI-technologie, vooral met het oog op klantenservice.

Millesima en nShift klinken op Europese ontwikkeling

Millesima, een internationale handelaar in fijne en zeldzame wijnen, wil zijn Europese ontwikkeling versnellen en zijn transportnetwerk in Europa in 2025 versterken. Om die strategie te ondersteunen, heeft de wijnhandelaar het nShift-platform voor bezorgbeheer en -ervaring geïmplementeerd.

Mobiele app van Carrier Transicold biedt realtime zichtbaarheid in koudeketen

Carrier Transicold heeft een mobiele applicatieversie van zijn digitale oplossing Lynx Fleet gelanceerd. De oplossing biedt vlootbeheerders, operators en chauffeurs onderweg realtime inzicht in alle compatibele systemen van Carrier Transicold. De smartphone-app is gratis voor alle Lynx Fleet-gebruikers in Europa en is ontworpen om de operationele efficiëntie van klanten te verbeteren, de kosten te verlagen en de integriteit van de koudeketen te garanderen. Carrier Transicold is onderdeel van Carrier Global Corporation, een toonaangevende speler in intelligente klimaat- en energieoplossingen.

Trova transformeert dieseltruck in elektrische vrachtwagen

Het Belgische bedrijf Trova heeft zijn eerste volledig elektrisch aangedreven vrachtwagen geleverd aan transportbedrijf Ninatrans. Opvallend daarbij is dat het niet om een nieuwe vrachtwagen gaat, maar om een bestaande dieseltruck die werd omgebouwd tot een e-truck. Die doorbraak, gerealiseerd in samenwerking met Flanders Make, Brussels Airport en met de steun van VLAIO, moet aantonen dat de elektrificatie van zwaar wegtransport sneller, betaalbaarder en volledig circulair kan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.