Onderzoek Manhattan onthult succesfactoren voor unified commerce

Pixabay

Manhattan Associates en Google Cloud presenteren de bevindingen van de 2025 Unified Commerce Benchmark voor Specialty Retail. Het onderzoek, uitgevoerd door Incisiv, beoordeelde 220 retailers op meer dan 300 capaciteiten, verspreid over vier belangrijke ervaringsgebieden: winkelen, betalen, fulfilment en service. Op basis van aankopen, retouren en klantinteracties via digitale en fysieke kanalen, identificeert de Benchmark belangrijke kenmerken van goed presterende retailers en onthult het kansen voor merken om de klantwaarde te verbeteren en hun activiteiten te moderniseren.

Van de beoordeelde retailers behaalde slechts 5% de ‘Leader’-status. Dat wijst op een uitzonderlijke mate van omnichannel commerce-volwassenheid. Die retailers leveren erg gepersonaliseerde ervaringen, zowel in de winkel als online. De 2025 Unified Commerce Benchmark-leiders zijn Apple, Best Buy, Boss, Dicks Sporting Goods, Ikea, Lululemon, Neiman Marcus, Nike, Ralph Lauren en Sephora. Gemiddeld behalen deze leiders 31% lagere fulfilmentkosten en 24% hogere klanttevredenheid dan andere beoordeelde retailers.

Nu commerciële ecosystemen in een razend tempo blijven transformeren, moeten retailers hun unified commerce-capaciteiten voortdurend updaten om op de lange termijn duurzame waarde te creëren. Tussen 2023 en 2025 is de lat voor unified commerce-leiderschap veel hoger komen te liggen. Van de capaciteiten die leiders in 2023 nog onderscheidden, wordt 33% nu als normaal beschouwd. Bovendien zijn er nieuwe capaciteiten ontstaan. De vier pijlers die leiderschap in 2025 bepalen, zijn:

Winkelervaring - De huidige consument beweegt zich naadloos tussen kanalen en contactpunten, zonder onderscheid te maken. Multichannel shoppers geven 15% meer uit per bestelling omdat ze winkelen combineren via sociale media, marktplaatsen, fysieke winkels en live commerce. Leidende retailers begrijpen die verschuiving en beïnvloeden tot 34% van alle digitale interacties. Dat is meer dan anderhalve keer het gemiddelde in de sector.

Betaalervaring - Het betaalmoment moet operationele efficiëntie en dieper engagement en personalisatie naadloos met elkaar verbinden. Zeventig procent van de leiders biedt intelligente winkelwagenervaringen die zich aanpassen aan verschillende kanalen, vergeleken met slechts 31% van de andere retailers. Retailers die het betalen beschouwen als een strategisch contactpunt, geoptimaliseerd voor een nieuwe generatie shoppers, zien 20% minder mensen die hun winkelwagen verlaten dan het gemiddelde in de sector.

Fulfilmentervaring - De huidige consument is gewend aan levering op dezelfde dag, realtime tracking en flexibele afhaalopties. Daarmee herdefiniëren ze de verwachtingen van fulfilment. De Benchmark laat zien dat 50% van de leiders in de branche klanten de mogelijkheid geeft om bestellingen en voorkeuren voor levering na aankoop aan te passen, vergeleken met slechts 13% van de anderen. Dat zet een nieuwe standaard voor gemak en flexibiliteit.

Service-ervaring - Consumenten verwachten dat elke interactie naadloos voortbouwt op de vorige, zonder dat ze in herhaling hoeven te vallen, ongeacht met wie ze spreken. Negentig procent van de leiders heeft hun klantenservicecontactpunten verenigd om een soepele overgang te garanderen tussen winkel-, digitale en telefonische ondersteuning. Als gevolg daarvan zien ze de helft minder supportescalaties vergeleken met hun collega’s. Dat geldt met name voor hulpvragen met betrekking tot bestellingen. De snelle adoptie van GenAI selfservice-agents moet het aantal support-oproepen nog verder verminderen.

“Hoewel elk aspect van unified commerce een drijfveer is voor zakelijk succes, vereist echt leiderschap een onwrikbare focus op elke fase van de ‘customer journey’, van winkelen en afrekenen, tot fulfilment en service”, aldus Ann Ruckstuhl, SVP en CMO bij Manhattan. “Wat het meest opvalt, is de buitensporige impact van voorraad op de omzetgroei. Inzicht in de voorraad, beschikbaarheid en naadloze verzending zijn cruciale eigenschappen geworden om bedrijfsprestaties te stimuleren in het huidige concurrerende retaillandschap.”

“De Benchmark benadrukt duidelijk dat de toekomst toebehoort aan die retailers die inzichten kunnen vertalen naar directe, naadloze ervaringen”, zegt Carrie Tharp, VP Strategic Global Solutions & Industries bij Google Cloud. “De retailers die voorop lopen met unified commerce benutten de kracht van GenAI om hypergepersonaliseerde ervaringen te creëren die anticiperen op de behoeften van klanten voordat ze worden uitgesproken en bouwen echte, op data gebaseerde relaties op die de loyaliteit van klanten opnieuw definiëren.”

De volledige 2025 Unified Commerce Benchmark voor Specialty Retail kunt u hier downloaden.

Recente nieuwsberichten

DHL en Deutsche Post volgen rolcontainers met smart trackers van Sensolus

Postbezorgers Deutsche Post en DHL versterken hun samenwerking met Sensolus, een Gentse IoT scale-up gespecialiseerd in het beheren van assets. De logistieke spelers hebben intussen bijna een miljoen rolcontainers en briefwagens uitgerust met smart trackers van Sensolus. Daardoor kunnen ze hun assets zo optimaal mogelijk inzetten en schommelingen in pakketvolumes beter opvangen. Niet alleen verlopen de leveringen efficiënter en betrouwbaarder, het wordt ook eenvoudiger om het gebruik van rolcontainers door derden te monitoren en verliezen te beperken.

Weerts Supply Chain huldigt logistieke hub van 68.000m² in

Weerts Supply Chain (WSC) heeft zijn nieuwe logistieke centrum aan de Rue Georges Tourneur in Charleroi ingehuldigd

Domino brengt Mx-Serie elektrisch aangedreven pallet-etiketteersysteem

Domino Printing Sciences, aanbieder van end-to-end codeeroplossingen, lanceert zijn nieuwe Mx-Serie elektrisch aangedreven pallet-etiketteersysteem, de Mx350i-eP. Met de nieuwe reeks wil Domino aan de veranderende behoeften van de internationale logistieke sector voldoen.

Tiago Conceição wordt president van Zetes Goods ID

Vanaf 1 april 2025 is Tiago Conceição (foto) de nieuwe president van de divisie Goods ID van Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering en persoonsidentificatie. In zijn nieuwe rol volgt Tiago Conceição zijn voorganger Juan José Martínez op, die de functie sinds 2012 bekleedt en zal terugtreden.

DP World stelt Edi Cioran aan als CEO van Antwerp Gateway

Edi Cioran (foto) is aangesteld als de nieuwe CEO van DP World in Antwerpen.

Edi Cioran staat al meer dan twintig jaar mee aan de leiding van DP World’s operaties in Europa. In 2022 werd hij CEO van DP World in Frankrijk. Daarvoor bekleedde hij senior functies zoals operations manager bij DP World Constanta in Roemenië en manager van Global Operations Efficiency bij het hoofdkantoor in Dubai. Eerder vervulde hij senior managementrollen bij bedrijven als A.P. Moller–Maersk en APM Terminals.

Bleckmann verviervoudigt zijn Kardex AutoStore

Logistiek dienstverlener Bleckmann, gespecialiseerd in fashion fulfilment en end-to-end supply chain management, heeft de uitbreiding van zijn Kardex AutoStore systeem in zijn Belgische warehouse in Grobbendonk versneld voltooid. Het oorspronkelijke plan bestond erin de uitbreiding gefaseerd over meerdere jaren uit te voeren, met als doel bijna 100.000 bins en 71 robots te bereiken. Bleckmann besloot echter de volledige uitbreiding naar eind 2024 te vervroegen. Kenmerkend voor Bleckmann is dat de logistiek dienstverlener een multi-client AutoStore oplossing aan meerdere klanten kan aanbieden.

Veelzijdig. Betrouwbaar. Rendabel.

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren, zowel binnen productie als in distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening omvat planning, analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.

Roy Meter nieuwe managing director bij Lyreco Benelux

Lyreco Benelux, distributeur van werkplekproducten en -oplossingen, heeft Roy Meter (foto) aangesteld als nieuwe managing director. Hij volgt daarmee Paul Vieijra op die in april 2025 officieel met pensioen gaat.

Werkgevers in transport en logistiek blijven aanwerven

Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zouden werkgevers in de transport- en logistieke sector ook in het tweede kwartaal van 2025 medewerkers blijven rekruteren. Maar liefst 45% van de werkgevers in de sector die in januari werden bevraagd, verwacht tegen eind juni 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 17% een vermindering voorziet. Daarnaast verwacht 38% van de werkgevers geen enkele verandering.

Webfleet lanceert PRO X robuuste tablet voor transportprofessionals

Webfleet, de fleet management oplossing van Bridgestone, introduceert de Driver Terminal PRO X, een robuuste tablet die speciaal ontworpen is voor truck- en bestelwagenparken. De tablet kan aan specifieke bedrijfsbehoeften worden aangepast en moet zorgen voor verbeterde prestaties, directe toegang tot de Webfleet Work App en professionele navigatie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.