Negatieve bezorgervaringen bij e-shoppen tasten klantenvertrouwen aan

Foto: Pixabay

E-commerce in de Benelux blijft groeien, maar Belgische en Nederlandse consumenten stellen steeds hogere eisen aan de thuisbezorging van hun aankopen. Dat blijkt uit recent onderzoek in opdracht van Descartes. Zo geeft 39% van de bevraagden aan het afgelopen jaar meer online aankopen te hebben gedaan en verwacht 45% dat in de toekomst een groter deel van hun aankopen thuisbezorgd zal worden. Tegelijkertijd blijkt dat slechte bezorgervaringen directe gevolgen hebben: 28% van de consumenten verliest het vertrouwen in de bezorgdienst na een incident en 16% bestelt vervolgens niet meer bij dezelfde retailer.

Het onderzoek toont aan dat online shoppen stevig verankerd is in het koopgedrag. Waar een jaar geleden 33% van de consumenten minder dan maandelijks online kocht, is dat nu gedaald naar 24%. Het aandeel frequente bestellers – mensen die wekelijks of vaker bestellen – is gestegen van 12% naar 19%. Ook de voorkeur voor thuisbezorging neemt toe: het aandeel aankopen dat aan huis wordt geleverd, steeg van 37% (in 2024) naar 41% (nu) en 45% in de toekomst.

Doorslaggevende redenen

Waarom kiezen consumenten steeds vaker voor thuisbezorging? De belangrijkste redenen blijken het gebruikersgemak van online bestellen (55%), gewenning aan de service (49%) en tijdswinst doordat men niets hoeft op te halen (46%).

Gevraagd naar de belangrijkste aspecten van het bezorgproces, noemen consumenten vooral de bezorgkosten (76%), het kunnen volgen van de bezorging via tracking (76%), de veiligheid en zorgvuldigheid van de levering (75%) en het gebruikersgemak van het bestel- en bezorgproces (73%).

Hoewel de tevredenheid over die elementen over het algemeen hoog is (boven de 75%), geeft slechts 13% van de respondenten aan altijd volledig tevreden te zijn over hun bezorgervaring. Een kwart van de consumenten kreeg te maken met een levering die later plaatsvond dan verwacht (24%) of op een ander moment dan was afgesproken (23%).

Die negatieve ervaringen blijven niet zonder gevolgen. Met name de bezorgdienst lijdt eronder: 28% van de consumenten verloor het vertrouwen in de bezorgdienst na een negatieve ervaring, terwijl 18% het vertrouwen in de retailer verloor. Vervolgens bestelt 16% niet meer bij dezelfde retailer, 15% vermijdt sindsdien retailers die met die bezorgdienst samenwerken en 14% doet sindsdien minder online aankopen.

Nieuwe bezorgopties winnen terrein

Meer dan een derde van de consumenten toont interesse in alternatieve bezorgopties die meer controle bieden over het levermoment. Zo wil 35% bestellingen gebundeld ontvangen op een vast moment in de week, 34% vindt het acceptabel om alleen leveringen te ontvangen als er meerdere bezorgingen in de buurt zijn, 35% staat open voor centrale afhaalpunten (zoals pakketkluizen), en 34% wil graag weten wat de milieuvriendelijkste leveroptie is.

Gevraagd naar hun bezorgvoorkeuren kiest 25% van de consumenten voor de goedkoopste optie, waarbij snelheid minder belangrijk is. Een vergelijkbare groep (24%) geeft de voorkeur aan een precieze levertijd boven snelheid. Eén op vijf (21%) van de respondenten kiest voor snelle én nauwkeurige levering, zelfs als dat duurder is. Daartegenover kiest 15% voor de snelste optie ongeacht planning of kosten, en 15% voor de meest duurzame bezorgmethode.

“De bezorgervaring is steeds vaker het breekpunt in de klantrelatie”, zegt Albert van Roekel, director Solutions Consultancy bij Descartes. “Retailers en vervoerders die hun klanten willen behouden, moeten verder kijken dan snelheid en kosten alleen. Consumenten verwachten nauwkeurigheid, flexibiliteit en inzicht. Technologie speelt daarin een sleutelrol; van realtime tracking tot geoptimaliseerde routeplanning en duurzame leveropties.”

Recente nieuwsberichten

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

SaaS WMS: feiten en ervaringen uit de praktijk

(Advertorial) Veel bedrijven overwegen een overstap naar een SaaS-gebaseerd WMS, maar twijfelen over veiligheid, controle en flexibiliteit.

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.