Nederlandse producent Wavin verhoogt zijn efficiëntie nog verder met behulp van de totaaloplossing voor magazijnen van Zebra Technologies

Wavin werd in 1955 opgericht en is een Nederlandse producent van kunststof leidingsystemen voor met name drainage- en watervoorzieningsdoeleinden. Wavin levert met hun kunststof leidingsystemen en producten voor kraanwater, vloerverwarming en -koeling, binnen- en buitenriolering, regenwater, distributie van drinkwater en toepassingen voor gas en datacom wereldwijd innovatieve oplossingen voor bouw en infrastructuur. Het is hun doel om te zorgen voor een veilige en efficiënte watervoorziening, betere sanitaire voorzieningen en hygiëne, klimaatbestendige steden en betere bouwprestaties. Wavin maakt deel uit van Orbia, een gemeenschap van bedrijven met een gezamenlijk doel: Het leven in de hele wereld vooruithelpen (“To advance life around the world”). Wavin heeft ruim 11.500 mensen verdeeld over meer dan 40 landen in dienst.

Uitdaging

Wavin gebruikt op verschillende locaties door Europa meerdere soorten hardware van Zebra Technologies en kent en heeft vertrouwen in het merk. Voor dit specifieke project was Wavin op zoek naar een vervanging voor hun verouderde scanners (zoals de MC9000 van Zebra) die ze al meer dan tien jaar op hun locatie in Hardenberg gebruiken. De apparaten liepen tegen het einde van hun levensduur, de beeldschermen waren klein (de tekst van de Wavelink Telnet-emulator was moeilijk te lezen voor de wat oudere medewerkers) en er waren problemen met gebroken snoeren op de vorige ringscanners. De zoektocht naar de nieuwste draadloze, RF-scanners begon bij Logistica (een jaarlijkse vakbeurs) in Utrecht. Ze wilden gebruik gaan maken van hoogwaardige 2D-scanners met grote touchscreens, inclusief de optie voor het aansluiten van een bestaand toetsenbord, en van bluetooth-ringscanners. Na een gedegen marktonderzoek en het testen van meerdere apparaten, waaronder tablets van andere leveranciers, had het Wavin-team vrijwel direct de voorkeur voor de robuuste apparaten van Zebra. Deze werden geleverd door Actemium, al ruim 13 jaar een partner van Wavin en een langdurige Zebra Gold-partner. Actemium levert turnkey oplossingen aan bedrijven over de hele wereld. Ze werken aan veilige en duurzame oplossingen en diensten die de gehele industriële levenscyclus beslaan

Oplossing

Na de inzet van de Zebra TC52 touch-computers en de RS507 draadloze ringscanners, heeft Wavin hun medewerkers nu uitgerust met MC9300 ultra-robuuste draagbare touch-computers en VC8300 voertuig-computers van Zebra als aanvulling op het toch al uitgebreide assortiment aan Zebra-producten. Actemium heeft, voordat ze een handleiding gaven aan Wavin om de apparaten zelf te configureren (een verzoek van Wavin), een aantal van de MC9300 en VC8300 vooraf geconfigureerd met SOTI® MobiControl. Daarnaast heeft Actemium voor Wavin een gepersonaliseerd beveiligingsprofiel gecreëerd in SOTI® MobiControl, zodat de medewerkers alleen de werkgerelateerde apps die op het scherm staan kunnen openen. Ondertussen gebruikt Wavin SOTI® MobiControl om de Zebra-apparaten centraal te kunnen beheren en te kunnen updaten. Tijdens een upgrade van Wavelink Telnet naar Wavelink Invanti Velocity was het voor Wavin van groot belang om regelmatig updates uit te kunnen voeren, wat nu door de migratie naar Android mogelijk was. Dit hield in dat er werd overgestapt van platte, groene schermtekst die slechts 60 procent van het scherm vulde naar een full screen, digitale, intuïtieve interface met touchscreen en flexibele lettergroottes. Wavin maakt ook gebruik van de snelle en eenvoudige tool StageNow van Zebra. Hiermee kunnen ze bijvoorbeeld SOTI® MobiControl, wifi- of picklijstinstellingen en LifeGuard™ voor Android™ (voor doorlopende OS-beveiligingsupdates en ondersteuning) configureren. De magazijnmedewerkers gebruiken de Zebra-apparaten, aangezien deze zijn uitgerust met WLAN, zowel binnen als buiten op het terrein. De Velocity-apps zijn gekoppeld aan ongeveer 100 taakspecifieke schermen in het SAP-magazijnbeheersysteem van Wavin. De magazijnmedewerkers gebruiken voor het handsfree picken van kleinere artikelen in het winkelgedeelte de Zebra TC52 met armbevestiging en de bluetooth-ringscanners. Deze artikelen worden gepickt in dozen die klaarstaan op de pickkar en overgezet op gemengde pallets die vervolgens naar de verzamelplaats worden gebracht waar de medewerkers de Zebra MC9300 gebruiken om de dozen te sorteren en over te zetten naar de juiste klantpallet. Heftruckchauffeurs gebruiken de VC8300 om het picken van de 15 rijen met gestapelde bulkpallets te beheren en bij het overhevelen van de pallets op de vrachtwagen die klaarstaat.

Resultaat

Het gebruik van de nieuwste Android Zebra-technologie heeft voor Wavin al meerdere voordelen opgeleverd. De teams kunnen nu veel efficiënter werken, omdat de apparaten tegen een stootje kunnen, een uitstekende accuduur hebben en overal op het uitgestrekte terrein van Wavin een sterke wifi-ontvangst hebben, zelfs helemaal ergens achteraf. De optimale verwerkingssnelheden en de innovatieve scantechnologie met een vergroot scanbereik betekent dat de teams meer en sneller orders kunnen picken. Daarnaast zijn de apparaten van Zebra ontworpen met de gebruiker in het achterhoofd, wat heeft geleid tot een optimale gewichtsverdeling en een camera die naar voren is gericht, zodat de barcodes vanuit verschillende hoeken kunnen worden gescand. Bovendien wilden de medewerkers kunnen blijven werken met echte toetsenborden en hadden ze de behoefte aan grotere schermen. Met de overstap naar Android en Velocity en de gebruikersvriendelijke, intuïtieve apps is de leesbaarheid van de tekst verbeterd, omdat dit nu over het hele scherm wordt verdeeld. Ondertussen profiteert het IT-team van Wavin van de tijdsbesparing, een maximale uptime en het gemak van het centraal configureren, beheren en beveiligen van de apparaten.Wavin staat niet stil en wil dat het magazijn in Hardenberg ook in de toekomst optimaal functioneert. Ze zullen blijven innoveren en blijven daarom samenwerken met Zebra Technologies en Actemium voor het kunnen gebruiken van de nieuwste technologieën, zoals bijvoorbeeld de nieuwe robuuste HD4000 Head-Mounted Display en slimme opslagsystemen. Andere Europese vestigingen van Wavin zijn vanwege het grote succes van dit project ook aan het overwegen om te gaan werken met nog meer Zebra Android-technologie.

Recente nieuwsberichten

Canal de Navarrés voldoet aan de Europese Tobacco Products Directives met Zetes

Canal de Navarrés is een familiebedrijf uit Valencia (Spanje) dat ambachtelijke sigaren produceert. Net als voor veel andere kleine bedrijven, vormde de implementatie van de Europese Tobacco Products Directives (TPD) regelgeving ook voor Canal de Navarrés een grote uitdaging. De sigarenproducent zocht een technologische oplossing om aan de strenge wettelijke eisen te voldoen zonder afbreuk te doen aan zijn ambachtelijke productiemethoden. Vanwege het handmatige karakter van het productieproces waren operationele continuïteit en gebruikersgemak de cruciale factoren. De oplossing werd gevonden bij Zetes.

Yusen Logistics zet 165 Shelf-To-Person robots van Geek+ in

Geek+, een internationale speler op het vlak van mobiele robotica en intelligente automatisering, heeft van de Britse warehouse integrator Logistex de opdracht gekregen 165 Shelf-to-Person robots in te zetten in het bijna 111.500 vierkante meter grote fulfilment center van Yusen Logistics in Northampton (VK). Het project is voorzien voor B2B- en B2C-operaties met meerdere gebruikers voor gekoelde en niet-gekoelde activiteiten.

Scallog bouwt autonome logistieke robot met smeermiddelvrije kunststof glijlagers van Igus

Het Franse bedrijf Scallog, ontwikkelaar en bouwer van robotautomatiseringssystemen voor warehouses en distributiecentra, heeft een autonome robot ontwikkeld die schappen tot 600 kilogram in logistieke magazijnen kan transporteren. De robot, die luistert naar de naam ‘Boby’, kan zelfstandig schapinhoud naar het pickstation transporteren en zo tot 600 picks per uur verwerken. Meerdere robots kunnen ook in een zwerm werken, waardoor de automatiseringscapaciteit flexibel kan worden opgeschaald. Volgens Scallog leidt dat tot een productiviteitsstijging van 40%.

Sereact introduceert op AI gebaseerde robotica

Het in Stuttgart gevestigde softwarebedrijf Sereact heeft een oplossing ontwikkeld die het orderpickingproces verder moet optimaliseren, daar waar traditionele automatiseringstechnologie tegen haar grenzen aanloopt. De oplossing bestaat uit AI-software en robotica: robots begrijpen hun omgeving situationeel, ontwikkelen oplossingsstrategieën voor een efficiënt pick-and-place-proces en voeren deze autonoom uit.

Kmart kiest Vanderlande om nieuwe omnichannel faciliteit te automatiseren

De Kmart Group staat voor een van de meest iconische retailmerken van Australië. De groep bedient wekelijks miljoenen klanten in meer dan 450 Kmart en Target winkels in Australië en Nieuw-Zeeland, maar ook via zijn online platforms en mobiele apps. De groeiambities van Kmart op de lange termijn zijn gericht op die omnichannelaanpak. Om zijn nieuwe logistieke faciliteit in het Moorebank Intermodal Precinct in Sydney te automatiseren, heeft Kmart Vanderlande in de arm genomen.

Autodoc automatiseert met TGW Logistics

Autodoc, een van Europa’s grootste online retailers voor auto-onderdelen en -accessoires, heeft TGW Logistics opdracht gegeven een sterk geautomatiseerd magazijnsysteem te bouwen in de Tsjechische stad Cheb. Als onderdeel van een brownfield-project ondergaat het bestaande gebouw van Autodoc er een renovatie en wordt het voorzien van moderne automatiseringstechnologie. Na de ingebruikname zal Autodoc tot 50.000 bestellingen per dag kunnen verwerken, een volume dat momenteel nog over drie verschillende locaties wordt verdeeld.

Nieuwe barcodelezers van Brady beloven 99,995% nauwkeurigheid

Brady Corporation, producent en leverancier van oplossingen voor industriële identificatie, lanceert een reeks industriële barcodelezers met een leesnauwkeurigheid van 99,995%. De drie barcodelezers, de V4500, V3200 en V2200, zijn ontwikkeld om de datanauwkeurigheid te verbeteren en kunnen data delen via de meeste gangbare industriële protocollen.

Negatieve bezorgervaringen bij e-shoppen tasten klantenvertrouwen aan

E-commerce in de Benelux blijft groeien, maar Belgische en Nederlandse consumenten stellen steeds hogere eisen aan de thuisbezorging van hun aankopen. Dat blijkt uit recent onderzoek in opdracht van Descartes. Zo geeft 39% van de bevraagden aan het afgelopen jaar meer online aankopen te hebben gedaan en verwacht 45% dat in de toekomst een groter deel van hun aankopen thuisbezorgd zal worden. Tegelijkertijd blijkt dat slechte bezorgervaringen directe gevolgen hebben: 28% van de consumenten verliest het vertrouwen in de bezorgdienst na een incident en 16% bestelt vervolgens niet meer bij dezelfde retailer.

Deze dock leveller is geen dock leveller

(Advertorial) Voor we dit raadsel oplossen, staan we even stil bij het ontstaan en een omschrijving van dit veel toegepaste product. In de VS, zo rond het midden van de vorige eeuw, verdrong het wegvervoer de trein als voornaamste transportmiddel voor consumentengoederen, vooral door de opkomst van het moderne en uitgebreide Amerikaanse wegenstelsel. In plaats van goederen uit een wagon te lossen, moest een ‘opstap’ worden ontwikkeld, want het bleek niet altijd handig om zware goederen door middel van een schuine plaat naar het vloerniveau te rijden (sinds de jaren ’30 met een handpallettruck). Zo ontstonden de eerste laadperrons, die het niveauverschil een stuk kleiner maakten. Toch bleef het schipperen, aangezien vrachtwagens nog steeds allerlei verschillende afmetingen hadden. Begin jaren ’50 deed een nieuwe uitvinding zijn intrede: de dock leveller. In die dagen niet veel meer dan een scharnierende stalen oprit met een lip die de verbinding maakte tussen het laadperron en de laadvloer van de vrachtwagen. De dock leveller is werd een cruciaal hulpmiddel, met een tijdelijke en veilige overbrugging als hoofdtaak.

Transport- en logistieke sector verwacht vertraging in aanwervingen

Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zal de aanwervingsactiviteit in de sector transport en logistiek in het derde kwartaal van 2025 sterk vertragen. Van de werkgevers die in april in deze sector werden bevraagd, verwacht 40% hun personeelsbestand tegen eind september 2025 uit te breiden, terwijl 34% aangeeft het te willen verminderen. De overige 26% van de respondenten voorziet geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.