Montea verwacht toenemende impact van China op Belgische logistieke sector

Het gros van de logistieke bedrijven in België onderschat nog altijd de impact van de Chinese economische sneltrein. Dat maakt vastgoedspecialist Montea op uit zijn nieuwe Logistieke Barometer. Daarin geeft maar liefst de helft van de bedrijfsleiders aan dat ze geen grote invloed van de Chinese markt op hun activiteiten verwachten. “Dat is opmerkelijk, want meer dan ooit zet China vandaag met rasse schreden koers naar West-Europa. De coronacrisis biedt op dat vlak extra ontwikkelingskansen waarop de logistieke sector volop moet inspelen. Want je zult zien, de Chinezen zullen straks ook bij ons komen aankloppen”, aldus Jo De Wolf, CEO van Montea (foto)

Sinds eind jaren ’90 heeft China zich razendsnel ontwikkeld tot de tweede grootste economie van de wereld, na de Verenigde Staten. En ook in ons land is die impact te zien. In de eerste negen maanden van vorig jaar voerden Chinezen voor maar liefst 12,4 miljard euro producten en diensten in. Dat is nog steeds vier keer minder dan onze grootste toeleverancier – Nederland – maar het Chinese aandeel heeft volgens experten wel alle potentieel om de komende decennia snel te groeien.
 
Toch zet slechts één op de twee logistieke spelers zich nu al schrap voor de impact van de Chinese markt op hun activiteiten, zo blijkt uit de Logistieke Barometer van Montea. Die barometer is een tweejaarlijkse bevraging bij de top van de logistieke sector, die zich voornamelijk focust op een aantal nieuwe trends in de markt en waarbij nu ook op China werd ingezoomd. Bijkomend opmerkelijk resultaat uit de barometer: precies 15% van de Belgische logistieke sector voelde een significante impact van China in 2019. En amper een kwart van de logistieke spelers verwacht ook in 2020 of 2021 een China-effect te voelen. Voor Montea gaat het om een onderschatting, al moet gezegd dat de bevraging weliswaar voor het uitbreken van de coronacrisis werd uitgevoerd.
 
Nog te veel logistieke bedrijven dreigen de trein te missen als ze zich niet voorbereiden op de impact die China op de logistieke sector zal teweegbrengen, luidt het bij Montea. Volgens de beursgenoteerde vastgoedspeler is het duidelijk dat internationale partnerships met Chinese bedrijven de komende decennia doorslaggevend zullen zijn. En dat zowel voor ontwikkelingen binnen onze eigen samenleving, als voor de Belgische en Europese bedrijfscultuur.
 
De bekendste methode waarmee China aan zijn nieuwe wereldhegemonie timmert, is via het zogeheten ‘Belt and Road Initiative’. De invoering van deze ‘Nieuwe Zijderoute’ ging in 2013 van start en is erop gericht de handel tussen China en inmiddels al meer dan 60 landen – hoofdzakelijk in Europa en Noord-Afrika – te vergroten door grote infrastructuurinvesteringen. Heel wat Europese landen hebben zich al geëngageerd en sinds vorig jaar heeft ook Italië zich als eerste G7-land bij het economische programma aangesloten. 
Bovendien wijst Jo De Wolf op de vergevorderde participatie van onze buurlanden in het ‘Belt and Road Initiative’. Maar ook in eigen land zijn er al een aantal voorbeelden van succesvolle samenwerkingen met Chinese toppers te vinden. Onder andere met een Chinese logistieke mastodont zoals Lingang in de haven van Zeebrugge en bij online gigant Alibaba op de luchthaven van Luik.
 
Volgens Montea zal de huidige coronacrisis nieuwe ontwikkelingskansen genereren voor de logistieke sector. Zo zullen bedrijven grotere, meer strategische voorraden moeten opbouwen in Europa, en dat voor zowel productie als levering. 
“We hebben met z’n allen ervaren hoe snel ons economisch systeem ontregeld wordt wanneer de toevoer van buiten Europa plots stilvalt”, zegt Jo De Wolf. “Deze crisis legt dan ook de kwetsbaarheid van onze supply chain bloot. Vertrouwde principes zoals ‘just in time’ en ‘single supplier’ moeten in de toekomst kritischer worden bekeken. Bedrijven zullen hun voorraden anders moeten bepalen. We zagen voor de crisis al een aantal bedrijven onderzoeken om een stuk geautomatiseerde productie terug naar Europa te halen. Corona zal die reflectie nu nog meer versnellen.”
Foto: Montea – David Plas

Recente nieuwsberichten

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

SaaS WMS: feiten en ervaringen uit de praktijk

(Advertorial) Veel bedrijven overwegen een overstap naar een SaaS-gebaseerd WMS, maar twijfelen over veiligheid, controle en flexibiliteit.

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.