Industrie versnelt investeringen in energie-efficiëntie volgens onderzoek ABB

Door de steeds groter wordende impact van energiekosten op de winst wordt een hogere prioriteit toegekend aan energie-efficiëntie. Wel vormen kosten en stilstand nog belangrijke obstakels voor investeringen. Dat blijkt uit een wereldwijde enquête in opdracht van ABB Motion, leverancier van elektrische aandrijflijnen.

De Energy Efficiency Investment Survey 2022 is opgezet naar aanleiding van een recent rapport van de VN waarin landen werden opgeroepen gezamenlijk actie te ondernemen om de uitstoot van broeikasgassen sneller te verminderen.
De enquête werd uitgevoerd door Sapio Research en richtte zich tot 2294 ondernemingen in 13 landen, met een personeelsbestand variërend van 500 tot 5000 en meer medewerkers. Het onderzoek geeft weer hoe de industriële wereld plannen maakt om te investeren in energie-efficiënte maatregelen om Net Zero te realiseren. Een belangrijke constatering is dat meer dan de helft (54%) van de ondernemingen al investeert in de verbetering van energie-efficiëntie terwijl 40% plannen heeft om dat dit jaar te doen.

Het rapport belicht ook zorgwekkende aandachtspunten. Zo beschouwt de helft van de respondenten kosten als het grootste obstakel om energie-efficiëntie te verbeteren en voor 37% is stilstand een hinderpaal. Reden tot ongerustheid is ook dat slechts 41% van de respondenten het gevoel had over voldoende informatie te beschikken met betrekking tot energie-efficiënte maatregelen.
 
Verder geven de respondenten aan dat gemiddeld 23% van de jaarlijkse operationele kosten toe te wijzen zijn aan energieverbruik. Negen op tien respondenten zien de stijgende energiekosten op zijn minst als een kleine bedreiging voor hun winstgevendheid, terwijl meer dan de helft (53%) ze als een matige tot substantiële dreiging beschouwt. Hoewel de hogere kosten een belangrijke belemmering vormen voor investeringen in het verbeteren van de energie-efficiëntie, waren kostenbesparingen de belangrijkste reden om te investeren (59%).

Bijna twee derde van de respondenten wil versneld upgraden naar apparatuur met de beste efficiëntiescores, zoals zeer efficiënte elektrische motoren die worden aangestuurd door aandrijvingen met variabele snelheden.
Volgens ABB zijn motoren misschien niet altijd zichtbaar, maar zijn ze wel cruciaal: voor het verwerken van voedsel en water tot het aandrijven van transport en de koeling van datacenters. “De elektrische motoren van vandaag verbruiken meer dan 45% van de elektriciteit in de wereld”, klinkt het. “En met een groeiende bevolking en economie, zal het aantal motoren in 2040 verdubbeld zijn. Het upgraden van 300 miljoen motor-aangedreven industriële systemen wereldwijd, door geoptimaliseerde, efficiënte apparatuur, kan het mondiale elektriciteitsverbruik met maximaal 10% verminderen. Dat is meer dan 90% van het jaarverbruik van de hele EU.”
 
“Als de overheden en de industrie hun inspanningen niet verhogen, zal een aanzienlijke groei van de bevolking en de economie de klimaatverandering versnellen tot een kritiek punt wordt bereikt”, meent Tarak Mehta, voorzitter van ABB Motion. “De groeiende verstedelijking en de stijgende geopolitieke spanningen zullen ervoor zorgen dat energievoorziening en duurzaamheid nog belangrijker worden. Het verbeteren van de energie-efficiëntie is een essentiële strategie om die potentiële crisissen aan te pakken. Daarom zijn de versnelde investeringen die in de enquête worden vermeld goed nieuws. Het is cruciaal dat belanghebbenden in de industriële wereld beseffen dat Net Zero niet alleen gaat over nettokosten.”
 
De Energy Efficiency Investment Survey 2022 is hier beschikbaar:
https://www.energyefficiencymovement.com/wp-content/uploads/2022/04/ABB-Energy-Efficiency-Survey-Report-2022.pdf

Foto: Shane Rounce op Unsplash

Recente nieuwsberichten

FedEx huurt logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol

Prologis heeft 20.000m² logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol verhuurd aan FedEx.

De faciliteit, gelegen op 8km van de Nederlandse luchthaven, werd in 1999 gebouwd, maar is gemoderniseerd om te voldoen aan de huidige energie-efficiëntie standaarden. Het magazijn beschikt over volledig elektrische kantoorwerkzaamheden en is door Prologis geüpgraded om te beantwoorden aan de specifieke operationele behoeften van FedEx. Tot de verbeteringen behoren de installatie van energiezuinige ledverlichting, een gerenoveerde kantoorruimte en vernieuwde sanitaire voorzieningen en extra structurele aanpassingen om efficiënte werkprocessen te ondersteunen.

Food retailer Rewe optimaliseert logistiek centrum met Witron

Bij de Duitse Rewe Groep is een grootschalig initiatief aan de gang waarbij de supermarktketen zijn netwerk van magazijnen optimaliseert om op lange termijn de klanten van de Rewe-winkels sneller en efficiënter van producten te voorzien. Als onderdeel van dat initiatief wordt het nationale logistieke centrum van Rewe in Neu-Isenburg uitgerust met innovatieve technologie. Daarvoor werkt de foodretailer samen met de Witron-groep, die instaat voor de implementatie van het volledig geautomatiseerde OPM-systeem. In de toekomst zal het logistieke centrum in Neu-Isenburg 2.200 winkels bevoorraden met 16.700 verschillende droge producten en op een piekdag meer dan 640.000 dozen picken.

Het nieuwe project komt er in navolging van een eerdere realisatie van Witron in het logistieke centrum van Rewe in Henstedt-Ulzburg.

Jungheinrich neemt All Exeptional in de arm voor transport binnen België

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft All Exeptional geselecteerd als nieuwe transportpartner voor het vervoer van zijn toestellen binnen België. De samenwerking werd op 1 april 2025 aangevat.

New Era kiest Katoen Natie voor omnichannel fulfilment in Europa

New Era, een internationaal lifestylemerk met diepe wortels in sport en cultuur, heeft officieel zijn Europese logistieke operatie gelanceerd in samenwerking met Katoen Natie Consumer Goods and Industry. De nieuwe activiteiten vinden plaats op het logistieke platform van Katoen Natie in Kallo, vlak bij de haven van Antwerpen, en vormen een aanvulling op New Era’s bestaande Europese supply chain. De nieuwe logistieke setup moet het merk positioneren voor een verbeterde service en snellere toegang tot belangrijke markten.

DataMondial lanceert AI-gedreven dienst voor verwerking van zeevrachttarieven

DataMondial, gespecialiseerd in remote backoffice support en data- en documentverwerking, heeft een AI-robotiseringssysteem gelanceerd voor de verwerking van zeevrachttarieven. De nieuwe dienst is ontworpen om logistiek dienstverleners sneller, efficiënter en nauwkeuriger hun zeevrachttarieven te laten beheren en offertes uit te brengen.

Bart Verdonck nieuwe sales manager voor België bij Hardis Group

Hardis Group, leverancier van logistieke software, heeft Bart Verdonck benoemd tot sales manager voor de Belgische markt. Hij brengt een combinatie van praktijkervaring en IT-kennis mee, die hij opdeed als leidinggevende in logistieke operaties en in uiteenlopende sales- en consultancyfuncties.

Descartes neemt 3GTMS over

Descartes Systems Group, actief in het samenbrengen van logistiek-intensieve bedrijven in handel, heeft 3GTMS (3G) overgenomen, een leverancier van oplossingen voor transportbeheer met hoofdkantoor in Columbus, Ohio.

Van Moer Logistics en WorldEx sluiten partnership voor Azië en Europa

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics gaat een strategisch partnership aan met de wereldwijde logistieke specialist WorldEx. De samenwerking markeert de eerste internationale onderneming van Van Moer, die zijn operationele sites in Antwerpen, Gent, Brussel en Grobbendonk rechtstreeks verbindt met de activa van WorldEx in China, Vietnam en Duitsland.

Vanmarcke bouwt ‘Highfrost’ diepvriesmagazijn

Het Belgische familiebedrijf Vanmarcke bedient sinds 1986 klanten uit de voedingsindustrie en retailsector met flexibele oplossingen voor koel-, diepvries- en droge opslag van levensmiddelen. Op zijn site in Gullegem – bij Kortrijk – gaat het bedrijf een volledig nieuw diepvriesmagazijn bouwen, goed voor een investering van ruim 50 miljoen euro.

Het nieuwe magazijn, dat de naam Highfrost meekrijgt, komt er op een terrein van 2,3 hectare. Het bestaat uit een hoogbouw (85m lengte, 80m breedte en 45m hoogte), een voorbouw (100m lengte en 30m breedte), kantoren en een parkeerterrein. Het nieuwe vriesmagazijn zal de opslagcapaciteit aanzienlijk uitbreiden en jobs creëren voor 30 à 40 extra medewerkers.

Bol bespaart elke drie dagen ‘een voetbalveld aan karton’

Online retailer Bol bouwt zijn bestaande inpakmachines voor bestellingen van één artikel – de zogenoemde mono-inpakmachines – om, waardoor ze veel minder karton en lijm verbruiken. Door een aanpassing in het ontwerp van de doos worden overlappende kartondelen weggelaten. Dankzij de verbeterde techniek wordt 27% minder karton en 60% minder lijm gebruikt. Bovendien wordt 28% CO2-uitstoot per pakket bespaard. Ongeveer een kwart van alle pakketten die dagelijks in het Bol fulfilment center (BFC) in Waalwijk worden verwerkt, worden door mono-inpakmachines ingepakt. De rest van het verpakkingsproces verloopt via geautomatiseerde multi-inpakmachines (voor bestellingen met meerdere artikelen) en middels handmatige verpakking. Bol past de nieuwe ombouwtechnologie toe in samenwerking met fabrikant CMC.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.