Gratis testkits ‘Social Distancing Alarms’ voor logistiek
Zolang er geen vaccin voorhanden is, zullen social distancing maatregelen een belangrijke rol blijven spelen in het beheersen van Covid-19. Voor productiebedrijven, retailers en logistieke dienstverleners is het een grote uitdaging om altijd een minimale afstand van 1,5 meter tussen hun operatoren te behouden. Daarom stelt VIL 300 testkits met ‘social distancing alarms’ ter beschikking aan bedrijven met logistieke operaties.
In de supply chain werken veel mensen in nauw contact met elkaar. Vrachtwagens laden en lossen, orderpicken, sorteren, value added logistics, enz. Voldoende afstand bewaren tijdens het uitvoeren van die taken is geen evidentie. Veel werkgevers weten niet hoe ze voldoende garanties kunnen bieden en de angst om besmet te worden blijft aanwezig bij de medewerkers. Dat blijkt uit de continue monitoring van de logistieke noden door de Logistics Resilience Task Force, die VIL coördineert.
In overleg met de Logistics Resilience Taskforce werd een shortlist opgesteld van Belgische/Vlaamse technologiespelers die een leverbare ‘wearable’ ontwikkeld hebben die de afstandsregel bewaakt. De technologie (UWB vs. BLE) en maturiteit variëren, maar alle wearables geven een geluids- en/of trilsignaal bij overtreding. De toestellen die voor deze (infrastructuuronafhankelijke) testen werden geselecteerd, zijn ontwikkeld door Flanders Make, Lopos, Rombit en WMW/Option.
VIL gaat deze wearables in de praktijk laten testen en stelt 300 gratis testkits ter beschikking aan bedrijven met logistieke operaties. Alle Vlaamse bedrijven met logistieke operaties kunnen deze testkit vanaf woensdag 6 mei online bestellen, op basis van het principe ‘first come, first served’ en mits ondertekening van een commitment dat ze de testresultaten aan VIL zullen terugkoppelen. Iedere testkit zal voorzien zijn van twee wearables per leverancier en toebehoren (handleiding, lanyard of polsband, USB-kabel voor opladen), de VIL-testscenario’s en een checklist.
Vlaams minister voor Economie en Innovatie Hilde Crevits noemt deze testkits “een uitstekend initiatief om bedrijven veilig te laten heropstarten in deze crisis. De logistieke keten mag niet stilvallen. Bovendien zijn de ervaringen op het terrein belangrijk voor de leveranciers om hun product rijper te maken en beter voorbereid te zijn indien een tweede golf Covid-19 of andere pandemie onze regio zou treffen. Indien de testen positief zijn, kan worden nagedacht over het mogelijk maken van een groepsaankoop om de prijs te drukken en ook de kleine en middelgrote bedrijven hiervan te laten genieten.”