GLS test nieuwe oplossingen voor ‘city logistics’ in Brussel

In het kader van zijn duurzaamheidsprogramma ThinkGreen streeft de GLS Group naar de elektrificatie van zijn voertuigenpark. Daarvoor worden over heel Europa voortdurend nieuwe modellen op hun praktische inzetbaarheid getest en kan elke GLS-vestiging de testresultaten van alle testlanden raadplegen. Momenteel gebruikt de koerierdienst een hele waaier van modellen van e-bikes, e-scooters en e-vans en ook de eerste elektrische vrachtwagens, voertuigen op gas en LZV-vrachtwagencombinaties. Sinds februari test GLS de mini-eVan van het merk Musoshi in het centrum van Brussel.

Het model Bonzai-cargo van Musoshi heeft een autonomie tot 155 kilometer en een laadcapaciteit van 400 kilogram of 1,5m3. Ondanks een relatief groot laadvolume heeft de Bonzai-driewieler een grote wendbaarheid en kan de wagen vlot haaks worden geparkeerd. Dat is handig in het centrum van Brussel met zijn vele verkeersarme zones en weinig parkeerplaatsen. Dankzij de vrij hoge autonomie kan de Bonzai probleemloos een volledige dag doorgaan.

De mini-eVan begint zijn bestelronde in het GLS-hoofkantoor in Drogenbos waar hij ’s nachts wordt opgeladen. ’s Ochtends worden de pakketten met een shuttle vanuit de 30 km verder gelegen vestiging in Nijvel in Drogenbos aangeleverd.
“Tot dusver waren er op de markt nog niet veel elektrische bestelwagens beschikbaar die aan onze eisen voldeden”, klinkt het bij GLS Belux. Daarbij vormden de beperkte autonomie of oplaadcapaciteit van dergelijke voertuigen vaak een struikelblok. “Bovendien moet het elektrisch voertuig aan strenge veiligheidseisen voldoen: het moet uitgerust zijn met veiligheidssystemen voor zowel bestuurder als lading. De Bonzai-cargo is voorzien van een sterk chassis, veiligheidsriemen, zijdelingse deurbeveiligingen en goede remsystemen. Het voertuig biedt een vlotte toegang tot de lading, die veilig in een afsluitbare laadruimte zit opgeslagen.”

Welk elektrisch voertuig GLS op welke bestelronde zal inzetten, hangt af van de kenmerken van de leveringszone: de afstand tot het GLS-depot, het wegennet in de betreffende zone, beperkende verkeersmaatregelen in de zone, het volume van de pakketten, de lengte van de bestelronde en de mogelijkheid om tijdens de bestelronde pakketten in een microdepot of een ParcelShop op te halen.

De test met de mini-eVan van Musoshi loopt over enkele maanden. Daarna volgt een test met een groter model uit het gamma. Liggen de resultaten in de lijn van de verwachtingen, dan zal GLS Belgium de voertuigen ook op regelmatige basis in zijn voertuigenpark gaan inzetten.

Recente nieuwsberichten

Logistieke vastgoedmarkt in Nederland herpakt zich

De vraag naar logistiek vastgoed in Nederland gaat dit jaar met 10% omhoog in vergelijking met 2024 naar een verwachte opname in 2025 van 1,65 miljoen vierkante meter vvo (verhuurbare vloeroppervlakte). Verder groeit de nationale leegstand bij onze noorderburen tot boven de 5%. Dat komt door de realisatie van distributiecentra die nu nog in de pijplijn zitten en doordat verouderde warehouses worden verlaten. Die conclusies trekt logistiek- en vastgoed-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) uit zijn jaarlijkse onderzoek onder de 25 grootste ontwikkelaars en beleggers van logistiek vastgoed, verenigd in het door BCI opgezette Nationaal Logistiek Vastgoed Forum. De deelnemende partijen vertegenwoordigen ongeveer 85% van de totale logistieke vastgoedmarkt in Nederland.

JLL maakt balans op van logistieke vastgoedmarkt in 2024

Vastgoedonderneming JLL heeft de balans opgemaakt van 2024 voor de industriële en logistieke vastgoedmarkt.

Het volume van de industriële ingebruikname (logistiek en semi-industrieel segment gecombineerd) bedraagt 1.589.000m², wat een daling van 27% ten opzichte van 2023 en 35% ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde vertegenwoordigt. JLL merkt daarbij wel op dat het vijfjarig gemiddelde is ‘opgedreven’ door een uitzonderlijk hoog transactievolume in 2021, wat te maken heeft met de pandemie. Dat verschil verkleint tot 20% wanneer het wordt vergeleken met het tienjarig gemiddelde.

Prologis breidt portefeuille uit met 7 logistieke locaties in Duitsland

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft een portefeuille van zeven logistieke faciliteiten in Duitsland overgenomen van Union Investment, goed voor in totaal ongeveer 380.000 vierkante meter aan logistieke ruimte.

Trends in supply chain en commerce voor 2025

“Supply chain en commerce veranderen snel, waardoor het voor merken moeilijk is om trends te voorspellen. Toch hebben die trends vaak een grote invloed op de focus van R&D-teams en innovatiecycli”, aldus Manhattan Associates. “Crisissen, conflicten en verstoorde handelsroutes hebben de kwetsbaarheid van wereldwijde handelsnetwerken en supply chains in 2024 blootgelegd. In 2025 worden veerkracht en wendbaarheid net zo belangrijk – of zelfs belangrijker – dan kostenoptimalisering.” Terwijl Manhattan vooruit kijkt naar dit jaar, deelt het hier zes gebieden die volgens het technologiebedrijf cruciaal zijn voor supply chain en commerce-professionals in 2025.

TGW Systems is verhuisd

TGW Systems BV, leverancier van material handling equipment, heeft zijn intrek genomen in een nieuw kantoor aan de Stadionstraat 2-18 in

4815 NG Breda. De nieuw locatie moet de onderneming naar eigen zeggen de ruimte en mogelijkheden bieden om verder te groeien in de Benelux.

WDP opent kantoor in Parijs en focust op pan-Europese schaalvergroting

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP (Warehouses De Pauw) opent een kantoor in Parijs onder leiding van een nieuwe country manager, François Le Levier (foto). Het kantoor zal de basis vormen voor een lokaal team dat het Franse platform zal beheren en WDP’s positie op de Franse markt verder moet verankeren. François Le Levier heeft meer dan 25 jaar ervaring in commercieel vastgoed en was tot voor kort managing director Industrial & Logistics bij vastgoedonderneming CBRE France.

VDL ETG schakelt Inther Group in voor automatisering magazijn

VDL Enabling Technologies Group (VDL ETG), onderdeel van de Nederlandse VDL Groep en wereldwijd ontwikkelings- en productiebedrijf van componenten voor bedrijven in de hightech-sector, heeft systeemintegrator Inther Group gevraagd om het intralogistieke systeem te leveren voor hun onlangs geopende magazijn op het XL Business Park in Almelo. In dat magazijn zal VDL ETG zijn logistiek centraliseren.

EPC Familia beheert logistiek van apotheken met Easy WMS van Mecalux

De EPC-groep, opgericht in 1919, specialiseert zich sinds 1953 in de distributie van farmaceutische producten en bekleedt daarmee een leiderspositie in Wallonië. Met een honderdtal apotheken die meer dan 300.000 klanten bedienen, verwerkt de farmaceutische groep jaarlijks twee miljoen voorschriften en bedient ze nog eens 7.500 gebruikers van apotheken in rusthuizen.

EPC Familia, onderdeel van de EPC-groep, heeft zijn logistiek gedigitaliseerd met Easy WMS, de warehouse management software van het Spaanse technologiebedrijf Mecalux. Het magazijn van EPC Familia in Ciney, van waaruit elke nacht honderden apotheken in Wallonië worden bevoorraad, kan daardoor voortaan 13.000 SKU’s en 24.000 orderregels per dag verwerken.

Duynie en 9altitudes stimuleren duurzaamheid bij bedrijven

Het in Nederland gevestigde Duynie, onderdeel van de agrarische coöperatie Royal Cosun, richt zich op het creëren van nieuwe waarde uit co-producten uit de voedings-, drank- en bio fuel-industrie. De onderneming is actief in meer dan twintig Europese landen en bedient klanten in de dierenvoeder-, (huisdieren)voeding-, technische en energiemarkten. Voor de digitale oplossingen werkt Duynie samen met 9altitudes, de organisatie met hoofdkantoor in Kortrijk, die bedrijven internationaal ondersteunt bij hun digitale transformatie.

Globalpesca kiest Dematic voor automatisering diepvriesmagazijn

Globalpesca S.p.A. is een Italiaanse leverancier van diepvriesproducten en foodservices voor de hotel-, restaurant- en cateringmarkt. Het familiebedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Gravellona Toce, ten noordwesten van Milaan in de regio Piemonte, en bestaat intussen bijna 125 jaar. Om de operationele efficiëntie in zijn nieuwe diepvriesmagazijn te waarborgen, heeft Globalpesca een overeenkomst gesloten met Dematic, dat met zijn automatiseringsoplossing voor meer opslagcapaciteit zal zorgen door de hoogte van het magazijn te benutten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.