Eén op drie Vlamingen voorkomt januaridip door te shoppen
Ondertussen ligt Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar, alweer achter ons. Ook 30% van de Vlamingen beweert last te hebben van die sombere dag in januari. Maar volgens de Happy Index, een onderzoek in opdracht van Manhattan Associates, blijkt dat consumenten de donkere januaridagen opvangen door te winkelen. Het onderzoek werd uitgevoerd door OnePoll in 9 Europese landen, o.a. bij bijna 1000 Vlamingen.
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat een derde van de Vlamingen (32%) meer online of in de winkelstraat wil shoppen om saaie of rustigere dagen te overbruggen. Een iets hoger aantal (38%) gaf zelfs aan opgevrolijkt te kunnen worden door winkeliers wanneer zij speciale Blue Monday-kortingen aanbieden.
Italianen zijn Europa’s gelukkigste shoppers
Italiaanse consumenten zijn de gelukkigste shoppers van Europa. Zij beoordelen het gevoel dat zij hebben tijdens het winkelen met een 7,6. Het ultieme geluksmoment wordt ervaren bij het ontvangen van een bestelling; dat moment wordt op een geluksschaal van 1 tot 10 beoordeeld met een 8,5. Op de tweede plaats staan Nederlandse shoppers: zij beoordelen hun winkelervaring gemiddeld met een 7,5. De derde plaats wordt gedeeld door Duitsland, Zweden en Spanje (7,2) en op plaats vier staan de Vlaamse consumenten die hun winkelervaring met een gelukscijfer van 7,1 beoordelen.
Online retailtherapie
Op de vraag ‘hoe winkelt u het liefst?’ blijkt dat veel Europeanen de voorkeur geven aan online shoppen in januari ten opzichte van de fysieke winkelstraat. De Britten en de Fransen voeren deze lijst aan met respectievelijk 45% en 43%. Wat de Vlamingen betreft, geeft 40% van de respondenten de voorkeur aan kopen via de computer.
Gekeken naar alle fases van het online aankoopproces, voelt een derde (34%) van de Vlamingen zich het gelukkigst op het moment dat ze het product zien wanneer het pakketje wordt opengemaakt. Op de tweede plaats staat het moment waarop de postbode het pakket overhandigt (33%). Op plaats drie wordt het scrollen op een website, zoekend naar een product als een erg gelukkig moment ervaren (26%).
Kleding, elektro en verzorgingsproducten zijn favoriet
Het zijn de Nederlanders en Duitsers die het meeste geluk ervaren bij het kopen van kleding en schoenen, respectievelijk 62% en 61%. Ook in Vlaanderen voeren kleding en schoenen de lijst aan wat betreft favoriete aankopen, zij het met een iets lager percentage. Ruim de helft (55%) ervaart het meeste geluk bij het plaatsen van die aankopen. Ook meer praktische aankopen bezorgen Vlamingen een gelukkig gevoel. Voor 37% staat de aankoop van een elektronisch apparaat (zoals tablet, blender of stofzuiger) bovenaan de lijst. Ook decoratie voor in huis zorgt voor geluk – een kwart van de Vlamingen (26%) voelt zich het gelukkigst bij het kopen van dat soort producten.
Zorgen voor geluksmoment
Volgens Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates hoeft een dag als Blue Monday geen sombere dag te zijn voor winkeliers en hun klanten. “Consumenten kunnen op die dag wel een geluksmomentje gebruiken en winkeliers kunnen daar slim op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een persoonlijke Blue Monday-oppepper aan nieuwsbriefontvangers en benadruk de bestel- en shopopties die je hen biedt: inzicht in de bezorgtijd, leveringssnelheid of duurzame bezorgopties.” Wel waarschuwt hij dat retailers daarbij uiteraard moeten kunnen waarmaken wat ze beloven. “Als je extra diensten aanbiedt in de vorm van kortingen of versnelde levertijden, zorg dan voor een goede voorbereiding. Als een order niet op tijd of verkeerd wordt geleverd, worden je klanten alsnog niet blij van hun bestelling bij jouw webshop.”
Foto: Pixabay