Duurzaamheid en lagere eigendomskosten zijn drijfveren voor elektrische bedrijfswagens
Milieutechnische voordelen en de lagere eigendomskosten overtuigen steeds meer beheerders van bedrijfsvloten om over te stappen op elektrische voertuigen, zo blijkt uit een studie van UPS en GreenBiz. In het rapport ‘Curve Ahead: The Future of Fleet Electrification’ noemen marktleiders de drijfveren en de hindernissen van overstappen naar elektrische voertuigen. Uit het onderzoek komen ook strategieën naar voren die het bezit van commerciële elektrische voertuigen mainstream moeten maken, in plaats van niche.
De belangrijkste motivaties om naar elektrische voertuigen over te stappen zijn voor 83% van de bevraagde grote bedrijven duurzaamheids- en milieudoelstellingen. Een vermindering van de totale eigendomskosten wordt door 64% van de respondenten aangehaald. Naast de brandstofbesparing vereisen elektrische voertuigen minder onderhoud dan traditionele voertuigen met een interne verbrandingsmotor, wat betekent dat de onderhoudskosten laag zijn.
Ondanks hun wil om naar elektrische voertuigen over te stappen, staan veel vlootoperatoren voor een aantal uitdagingen. Zo noemt 55% van de respondenten de aanvankelijke aankoopprijs van commerciële elektrische voertuigen als belangrijkste hindernis. Verder ziet 44% onaangepaste oplaadpunten in de regio als een obstakel en meldt 92% “niet goed uitgerust” te zijn om zich aan commerciële laadbehoeften aan te passen. Uit de studie blijkt echter ook dat minder dan de helft van de ondernemingen voor hun laadinfrastructuur samenwerken met de regering of met nutsbedrijven.
Hoewel de uitdaging van de prijzen en de infrastructuur ontmoedigend kan zijn, ziet UPS hiervoor langzaam nieuwe oplossingen komen. Zo heeft het onlangs zelf in de VS 50 elektrische bezorgwagens besteld die volgens hen evenveel zullen kosten als klassieke dieselwagens. In Londen heeft UPS een oplossing gevonden voor zijn oplaadbehoeften dankzij een samenwerking met de regering en particuliere organisaties. “De businesscase, en de groeiende voorkeur voor elektrische voertuigen van stedelijke en nationale regeringen, zullen ons helpen om het keerpunt te bereiken voor de grootschalige invoering van elektrische voertuigenvloten”, aldus UPS.
Bevraagde vlootmanagers en deskundigen stellen strategieën voor om dit soort uitdagingen het hoofd te bieden, waarvan ‘klein beginnen’ de eerste is. In plaats van de vloot op grote schaal te vervangen, zullen veel bedrijven bij de vervanging van individuele voertuigen voor elektrische opties kiezen en zelfs de lease van elektrische voertuigen overwegen om de aankoopkosten te beperken.
Volgens GreenBiz Group verbeteren de voertuigtechnologieën en de opties om de infrastructuur op peil te brengen zienderogen. De analisten wijzen erop dat voortdurende samenwerking met de industrie cruciaal is om de overgang naar elektrische vloten voor een groot aantal gebruiksdoeleinden te versnellen.
Nu de markt voor elektrische bedrijfsvoertuigen groter wordt, geeft 70% van de ondernemingen aan nauw samen te werken met voertuigfabrikanten en -leveranciers om de nieuwste technologie en mogelijkheden van de elektrische voertuigen te identificeren. Die samenwerking is belangrijk aangezien 32% van de respondenten aangaf dat de technologie nog niet ver genoeg ontwikkeld is en dat ze dat een bezwaar vinden om over te stappen.
Foto: UPS