Duurzaamheid en lagere eigendomskosten zijn drijfveren voor elektrische bedrijfswagens

Milieutechnische voordelen en de lagere eigendomskosten overtuigen steeds meer beheerders van bedrijfsvloten om over te stappen op elektrische voertuigen, zo blijkt uit een studie van UPS en GreenBiz. In het rapport ‘Curve Ahead: The Future of Fleet Electrification’ noemen marktleiders de drijfveren en de hindernissen van overstappen naar elektrische voertuigen. Uit het onderzoek komen ook strategieën naar voren die het bezit van commerciële elektrische voertuigen mainstream moeten maken, in plaats van niche.

De belangrijkste motivaties om naar elektrische voertuigen over te stappen zijn voor 83% van de bevraagde grote bedrijven duurzaamheids- en milieudoelstellingen. Een vermindering van de totale eigendomskosten wordt door 64% van de respondenten aangehaald. Naast de brandstofbesparing vereisen elektrische voertuigen minder onderhoud dan traditionele voertuigen met een interne verbrandingsmotor, wat betekent dat de onderhoudskosten laag zijn.
 
Ondanks hun wil om naar elektrische voertuigen over te stappen, staan veel vlootoperatoren voor een aantal uitdagingen. Zo noemt 55% van de respondenten de aanvankelijke aankoopprijs van commerciële elektrische voertuigen als belangrijkste hindernis. Verder ziet 44% onaangepaste oplaadpunten in de regio als een obstakel en meldt 92% “niet goed uitgerust” te zijn om zich aan commerciële laadbehoeften aan te passen. Uit de studie blijkt echter ook dat minder dan de helft van de ondernemingen voor hun laadinfrastructuur samenwerken met de regering of met nutsbedrijven.
 
Hoewel de uitdaging van de prijzen en de infrastructuur ontmoedigend kan zijn, ziet UPS hiervoor langzaam nieuwe oplossingen komen. Zo heeft het onlangs zelf in de VS 50 elektrische bezorgwagens besteld die volgens hen evenveel zullen kosten als klassieke dieselwagens. In Londen heeft UPS een oplossing gevonden voor zijn oplaadbehoeften dankzij een samenwerking met de regering en particuliere organisaties. “De businesscase, en de groeiende voorkeur voor elektrische voertuigen van stedelijke en nationale regeringen, zullen ons helpen om het keerpunt te bereiken voor de grootschalige invoering van elektrische voertuigenvloten”, aldus UPS.
 
Bevraagde vlootmanagers en deskundigen stellen strategieën voor om dit soort uitdagingen het hoofd te bieden, waarvan ‘klein beginnen’ de eerste is. In plaats van de vloot op grote schaal te vervangen, zullen veel bedrijven bij de vervanging van individuele voertuigen voor elektrische opties kiezen en zelfs de lease van elektrische voertuigen overwegen om de aankoopkosten te beperken.
 
Volgens GreenBiz Group verbeteren de voertuigtechnologieën en de opties om de infrastructuur op peil te brengen zienderogen. De analisten wijzen erop dat voortdurende samenwerking met de industrie cruciaal is om de overgang naar elektrische vloten voor een groot aantal gebruiksdoeleinden te versnellen.
 
Nu de markt voor elektrische bedrijfsvoertuigen groter wordt, geeft 70% van de ondernemingen aan nauw samen te werken met voertuigfabrikanten en -leveranciers om de nieuwste technologie en mogelijkheden van de elektrische voertuigen te identificeren. Die samenwerking is belangrijk aangezien 32% van de respondenten aangaf dat de technologie nog niet ver genoeg ontwikkeld is en dat ze dat een bezwaar vinden om over te stappen.
Foto: UPS

Recente nieuwsberichten

Domino lanceert nieuw CO2-lasercodeersysteem voor drankenproductie

Domino Printing Sciences, een wereldwijde aanbieder van printoplossingen voor variabele data, heeft zijn portfolio van lasercodeeroplossingen uitgebreid met het Dx1060i CO2-lasercodeersysteem. Het nieuwe CO2-lasercodeersysteem heeft een vermogen van 100Watt en is ontworpen om drankenproducenten te helpen grotere, complexere ontwerpen duidelijk en snel te coderen op plastic, glas en andere uitdagende ondergronden voor dranken. Zodoende moet hun productie soepel verlopen en kunnen ze tegelijkertijd complexere codeereisen verwerken.

EyeOn International brengt wijziging in bestuur aan

Vanaf 1 januari 2026 trekt EyeOn-medeoprichter Freek Aertsen zich terug uit de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Ruim 25 jaar geleden richtte hij samen met Loek Lemmens en Andries Mulder het bedrijf actief in supply chain planning en forecasting op.

Customs Support Group deelt douanetrends voor 2026

Na een turbulent 2025, waarin import- en exportheffingen in vrijwel elke sector een veelbesproken onderwerp waren, is één ding duidelijk voor 2026: onzekerheid blijft de enige constante. Dat voorspelt Customs Support Group, een toonaangevende onafhankelijke aanbieder van douane- en handelsoplossingen. “Geopolitieke spanningen, handelsgeschillen, nieuwe regelgeving en een fragiele wereldeconomie zullen de internationale handel blijven vormgeven – en de rol van douanebeheer veranderen”, klinkt het. De organisatie identificeert vijf belangrijke trends voor 2026, gebaseerd op klantprojecten, marktontwikkelingen en wetswijzigingen.

JLL maakt balans op van professionele vastgoedsector

JLL (Jones Lang LaSalle), gespecialiseerd in commercieel vastgoed, geeft een overzicht van de grote trends van 2025 op de Belgische professionele vastgoedmarkt. Daarbij wordt de markt opgedeeld in drie sectoren: de kantoormarkt, de retailmarkt en de markt van logistiek en semi-industrieel vastgoed. Voor die laatste zijn dit de belangrijkste bevindingen.

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.