Drie aandachtspunten als het gaat om onderhoud aan dockapparatuur

(Advertorial) In ons vorige blog schreven we over het belang van onderhoud aan de dockapparatuur. We zagen dat preventief onderhoud onnodige kosten voorkomt en zorgt voor een veiligere werkomgeving.
Wellicht bent u overtuigd en gaat u hier binnenkort werk van maken. Maar waar moet u op letten bij de beoordeling van een servicepropositie? We presenteren 3 invalshoeken:
1. Dockapparatuur vangt de zwaarste klappen op
Dock levellers, laaddeuren en vooral wielvergrendelingen krijgen dagelijks zware belastingen te verduren. Natuurlijk ontwikkelen fabrikanten als Rite-Hite duurzame apparatuur, maar er zijn grenzen aan wat een installatie kan verdragen.
Zelf kunt u zorgen voor regelmatige controles door te speuren naar scheuren, roest, losse bouten of lekkages. Toch is er specialistische kennis nodig is om onderliggende problemen te herkennen voordat ze uitgroeien tot kostbare storingen. Schakel dus specialisten in en vraag naar de specifieke kennis en ervaring met dockapparatuur. Training en kennisdeling zijn belangrijke aandachtspunten. Zijn de service-engineers opgeleid door de fabriek? Zijn er opvolgingscursussen? Hoe ziet het opleidingstraject er bij uw mogelijke partner uit? Kunnen zij uw personeel ook voorzien van tips voor de dagelijkse inspectie?
2. Onderhoudscontract op maat
Geen twee docks zijn hetzelfde: ze verschillen qua gebruiksintensiteit, omgeving (koelopslag, stof, etc.) en type systeem. Veel bedrijven werken met standaard onderhoudscontracten, maar maatwerk op basis van specifieke behoeften is vaak noodzakelijk om de continuïteit te garanderen. Simpel gesteld: iets meer onderhoud is gelijk aan veel minder storingen (en dus lagere kosten).
Bovendien verschilt de noodzaak aan onderhoud per dockonderdeel. Zo maken sommige bedrijven gebruik van wielvergrendelingen voor de laadperrons, zoals de GWL wielvergrendeling van Rite-Hite. De oplossing is even eenvoudig als effectief: de vrachtwagen rijdt achteruit richting het laadperron waar wielgeleiders voor een nauwkeurige positionering zorgen. Zodra de band de vergrendelarm passeert, gaat de boom omhoog en wordt het wiel op een gegeven moment op zijn plaats vergrendeld. Nadat het laden/lossen is voltooid, volgt een omgekeerd proces.
Het robuuste GWL systeem kan tot 142 kN trekkracht weerstaan. Daardoor is dit Rite-Hite product Europa’s enige vergrendeling die de vereisten overtreft voor een FEM klasse 3 voertuigvergrendeling op lege en volle opleggers. Maar zelfs een GWL systeem heeft onderhoud nodig, vooral door de dagelijkse blootstelling aan botsingen met aanrijdende vrachtwagens. Zo bepaalt u samen met de specialist welk onderdeel hoeveel onderhoud ‘verdient’.
In zogenaamde Service Level Agreements worden verder afspraken gemaakt over downtime, eventuele kortingen op onderdelen en manuren en wat wel/niet inbegrepen is. U wordt volledig ontzorgd, de bedrijfsactiviteit loopt lekker door en uw personeel kan veilig blijven werken.
3. Check de "First-Time Fix Rate"
Vraag bij uw mogelijke partner altijd naar de First‑Time Fix Rate. Dat is de mate waarin service-engineers in één keer het probleem oplossen, zonder extra ritjes. Dat is goed voor uw uptime, budget en efficiëntie.
Specialisten realiseren dit niet alleen met goed opgeleid personeel, maar ook door een geoliede serviceorganisatie. Zo rijden ze bijvoorbeeld met grotere bussen, waardoor alle essentiële onderdelen en gereedschappen altijd bij de hand zijn. Minder gangbare onderdelen kunnen vaak direct bij een speciaal magazijn besteld worden, zodat downtime wordt geminimaliseerd.
Succes met het vinden van de juiste onderhoudspartner!
Meer over de service van Rite-Hite op www.ritehite.nl.