Drie aandachtspunten als het gaat om onderhoud aan dockapparatuur

(Advertorial) In ons vorige blog schreven we over het belang van onderhoud aan de dockapparatuur. We zagen dat preventief onderhoud onnodige kosten voorkomt en zorgt voor een veiligere werkomgeving.

Wellicht bent u overtuigd en gaat u hier binnenkort werk van maken. Maar waar moet u op letten bij de beoordeling van een servicepropositie? We presenteren 3 invalshoeken:

1. Dockapparatuur vangt de zwaarste klappen op

Dock levellers, laaddeuren en vooral wielvergrendelingen krijgen dagelijks zware belastingen te verduren. Natuurlijk ontwikkelen fabrikanten als Rite-Hite duurzame apparatuur, maar er zijn grenzen aan wat een installatie kan verdragen.

Zelf kunt u zorgen voor regelmatige controles door te speuren naar scheuren, roest, losse bouten of lekkages. Toch is er specialistische kennis nodig is om onderliggende problemen te herkennen voordat ze uitgroeien tot kostbare storingen. Schakel dus specialisten in en vraag naar de specifieke kennis en ervaring met dockapparatuur. Training en kennisdeling zijn belangrijke aandachtspunten. Zijn de service-engineers opgeleid door de fabriek? Zijn er opvolgingscursussen? Hoe ziet het opleidingstraject er bij uw mogelijke partner uit? Kunnen zij uw personeel ook voorzien van tips voor de dagelijkse inspectie?

2. Onderhoudscontract op maat

Geen twee docks zijn hetzelfde: ze verschillen qua gebruiksintensiteit, omgeving (koelopslag, stof, etc.) en type systeem. Veel bedrijven werken met standaard onderhoudscontracten, maar maatwerk op basis van specifieke behoeften is vaak noodzakelijk om de continuïteit te garanderen. Simpel gesteld: iets meer onderhoud is gelijk aan veel minder storingen (en dus lagere kosten).

Bovendien verschilt de noodzaak aan onderhoud per dockonderdeel. Zo maken sommige bedrijven gebruik van wielvergrendelingen voor de laadperrons, zoals de GWL wielvergrendeling van Rite-Hite. De oplossing is even eenvoudig als effectief: de vrachtwagen rijdt achteruit richting het laadperron waar wielgeleiders voor een nauwkeurige positionering zorgen. Zodra de band de vergrendelarm passeert, gaat de boom omhoog en wordt het wiel op een gegeven moment op zijn plaats vergrendeld. Nadat het laden/lossen is voltooid, volgt een omgekeerd proces.

Het robuuste GWL systeem kan tot 142 kN trekkracht weerstaan. Daardoor is dit Rite-Hite product Europa’s enige vergrendeling die de vereisten overtreft voor een FEM klasse 3 voertuigvergrendeling op lege en volle opleggers. Maar zelfs een GWL systeem heeft onderhoud nodig, vooral door de dagelijkse blootstelling aan botsingen met aanrijdende vrachtwagens. Zo bepaalt u samen met de specialist welk onderdeel hoeveel onderhoud ‘verdient’.

In zogenaamde Service Level Agreements worden verder afspraken gemaakt over downtime, eventuele kortingen op onderdelen en manuren en wat wel/niet inbegrepen is. U wordt volledig ontzorgd, de bedrijfsactiviteit loopt lekker door en uw personeel kan veilig blijven werken.

3. Check de "First-Time Fix Rate"

Vraag bij uw mogelijke partner altijd naar de First‑Time Fix Rate. Dat is de mate waarin service-engineers in één keer het probleem oplossen, zonder extra ritjes. Dat is goed voor uw uptime, budget en efficiëntie.

Specialisten realiseren dit niet alleen met goed opgeleid personeel, maar ook door een geoliede serviceorganisatie. Zo rijden ze bijvoorbeeld met grotere bussen, waardoor alle essentiële onderdelen en gereedschappen altijd bij de hand zijn. Minder gangbare onderdelen kunnen vaak direct bij een speciaal magazijn besteld worden, zodat downtime wordt geminimaliseerd.

Succes met het vinden van de juiste onderhoudspartner!

Meer over de service van Rite-Hite op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Transport & Logistiek Vlaanderen krijgt nieuwe CEO

Vanaf 1 januari 2026 wordt Johan Staes (44) de nieuwe CEO van Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek. Hij volgt er Lode Verkinderen op.

Consafe Logistics lanceert GenAI-assistent ‘Astrid’ voor Astro WMS

Softwareproductbedrijf Consafe Logistics lanceert Astrid, een nieuwe generative AI-assistent die het werken met Astro WMS eenvoudiger, sneller en efficiënter moet maken. Astrid is ontworpen om gebruikers te helpen met het opzetten, configureren en oplossen van problemen in hun warehouse management systeem, op elk moment en vanaf elke locatie.

DSV en Schenker in België verenigd onder één merk

Sinds 1 november 2025 opereren transport- en logistiek dienstverlener DSV en Schenker in België als één team onder het DSV-merk.

DSV laat weten dat de integratie volgt op maanden van voorbereiding en nauwe samenwerking, waarbij er voor is gezorgd dat medewerkers, klanten en partners een vlotte overgang ervaren.

Slimmere magazijnautomatisering: inzichten van een internationale retailer

(Advertorial) Hoe transformeer je een magazijn van 100.500 m², zo groot als 14 voetbalvelden, om de groei van e-commercebestellingen aan te kunnen zonder uit te breiden?

Energiekosten beheersen met HVLS ventilatoren?

(Advertorial) De donkere dagen van november betekenen ook dat we langzaam toch echt richting de winter gaan. De dagen zijn niet alleen korter, maar ook guurder, natter en kouder.

Als beheerder van het magazijn of productiefaciliteit wil je je werknemers comfortabel en productief houden, dus de verwarming moet weer een paar stappen hoger. Echter, dat gaat ten koste van de energierekening!

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.