Digitalisering: wie het juiste netwerk heeft, is een stap voor

Omgaan met digitalisering en de juiste keuzes maken, inspelen op nieuwe opportuniteiten, zoeken naar nieuwe verdienmodellen, … Er schuilen vele valkuilen in de digitale transformatie waar onze economie voor staat. Maar er is ook positief nieuws: nooit eerder was het makkelijker om partners, leveranciers of klanten te vinden dankzij digitale businessnetwerken.

Waarde bij bedrijven wordt steeds meer gecreëerd buiten de bedrijfsmuren. Door de interactie met verkopers, leveranciers, partners, overheden, financiële dienstverleners en andere externe stakeholders te digitaliseren, worden er enorme marktplaatsen gecreëerd die de traditionele koop- en verkoopprocessen tussen bedrijven onder druk zetten.

“Digitale transformatie betekent dat bedrijven zich aanpassen en proberen technologie te benutten in hun relaties met de klant, in hun productiesystemen en -infrastructuur, in de volledige supply chain en in alles wat backoffice en boekhouding betreft. Op die vier domeinen zijn de cruciale vragen: waarin wil je investeren? Of nog beter: op welk gebied kan je echt een concurrentieel voordeel halen door nieuwe technologie in te zetten?”, stelt Marcell Völlmer, Chief Digital Officer bij SAP.

“Elk bedrijf moet zichzelf in vraag stellen en teruggaan naar de corebusiness.”

Het is niet meer of niet minder: back to basics. “Elk bedrijf moet zichzelf in vraag stellen en teruggaan naar de corebusiness: waarin kan je toegevoegde waarde bieden aan je klanten? Dat kan een zeer disruptief proces zijn en misschien moet je zelfs op zoek naar volledig nieuwe producten of services om relevant te blijven.”

Netwerken als hefboom

Een hulpmiddel in de digitale transformatie is big data. Thierry Loir, Solution Executive bij SAP Ariba: “Als bedrijf wil je uiteraard inspelen op je klanten. Je moet veel meer dan vroeger proactief zijn. Wel, big data laten toe om tendensen te zien, de markt beter te begrijpen en je daarop af te stemmen. En als je zelf niet over die data beschikt, kan een businessnetwerk de oplossing bieden om de juiste informatie te vinden.”

“Big data laten toe om tendensen te zien, de markt beter te begrijpen en je daarop af te stemmen.”

“Ariba is bijvoorbeeld het grootste B2B-platform ter wereld. Ons netwerk connecteert bedrijven, hun leveranciers en klanten inzake procurement en elektronische facturatie, maar helpt evenzeer om snel en doeltreffend informatie te vinden over marktconforme prijzen voor een bepaalde dienst of om een leverancier te zoeken voor een bepaald product”, vertelt Loir.

Netwerken als Ariba, die zakelijke gebruikers linken en nieuwe mogelijkheden aanreiken om sneller en efficiënter zaken te doen, zijn de toekomst. Bovendien vormen ze ook een hefboom voor innovatie. Marcell Völlmer: “We gaan in de toekomst op een heel andere manier zaken doen. Het netwerk wordt belangrijker want het zal ook toegevoegde waarde opleveren. Als je in een innovatietraject op een probleem botst, ga je via een netwerk op zoek naar de oplossing. Als je je probleem goed kan definiëren, vind je misschien wel een partner die het voor jou kan oplossen. Het netwerk wordt dan van strategisch belang: jij kan focussen op je sterktes en het netwerk helpt je om verder te innoveren en oplossingen te vinden voor je klanten. Ik geloof sterk in zulke trading platformen waar bedrijven elkaar samen vooruit helpen.”
Bron: Round table interview Trends – SAP -  SAP Ariba

Interested in more and ready to get inspired by the latest technology innovations? Join the largest business event of the year with over 100 sessions, booths, demos and showcases on the digital shift:  www.digitalshift.be 

Recente nieuwsberichten

FedEx huurt logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol

Prologis heeft 20.000m² logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol verhuurd aan FedEx.

De faciliteit, gelegen op 8km van de Nederlandse luchthaven, werd in 1999 gebouwd, maar is gemoderniseerd om te voldoen aan de huidige energie-efficiëntie standaarden. Het magazijn beschikt over volledig elektrische kantoorwerkzaamheden en is door Prologis geüpgraded om te beantwoorden aan de specifieke operationele behoeften van FedEx. Tot de verbeteringen behoren de installatie van energiezuinige ledverlichting, een gerenoveerde kantoorruimte en vernieuwde sanitaire voorzieningen en extra structurele aanpassingen om efficiënte werkprocessen te ondersteunen.

Food retailer Rewe optimaliseert logistiek centrum met Witron

Bij de Duitse Rewe Groep is een grootschalig initiatief aan de gang waarbij de supermarktketen zijn netwerk van magazijnen optimaliseert om op lange termijn de klanten van de Rewe-winkels sneller en efficiënter van producten te voorzien. Als onderdeel van dat initiatief wordt het nationale logistieke centrum van Rewe in Neu-Isenburg uitgerust met innovatieve technologie. Daarvoor werkt de foodretailer samen met de Witron-groep, die instaat voor de implementatie van het volledig geautomatiseerde OPM-systeem. In de toekomst zal het logistieke centrum in Neu-Isenburg 2.200 winkels bevoorraden met 16.700 verschillende droge producten en op een piekdag meer dan 640.000 dozen picken.

Het nieuwe project komt er in navolging van een eerdere realisatie van Witron in het logistieke centrum van Rewe in Henstedt-Ulzburg.

Jungheinrich neemt All Exeptional in de arm voor transport binnen België

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft All Exeptional geselecteerd als nieuwe transportpartner voor het vervoer van zijn toestellen binnen België. De samenwerking werd op 1 april 2025 aangevat.

New Era kiest Katoen Natie voor omnichannel fulfilment in Europa

New Era, een internationaal lifestylemerk met diepe wortels in sport en cultuur, heeft officieel zijn Europese logistieke operatie gelanceerd in samenwerking met Katoen Natie Consumer Goods and Industry. De nieuwe activiteiten vinden plaats op het logistieke platform van Katoen Natie in Kallo, vlak bij de haven van Antwerpen, en vormen een aanvulling op New Era’s bestaande Europese supply chain. De nieuwe logistieke setup moet het merk positioneren voor een verbeterde service en snellere toegang tot belangrijke markten.

DataMondial lanceert AI-gedreven dienst voor verwerking van zeevrachttarieven

DataMondial, gespecialiseerd in remote backoffice support en data- en documentverwerking, heeft een AI-robotiseringssysteem gelanceerd voor de verwerking van zeevrachttarieven. De nieuwe dienst is ontworpen om logistiek dienstverleners sneller, efficiënter en nauwkeuriger hun zeevrachttarieven te laten beheren en offertes uit te brengen.

Bart Verdonck nieuwe sales manager voor België bij Hardis Group

Hardis Group, leverancier van logistieke software, heeft Bart Verdonck benoemd tot sales manager voor de Belgische markt. Hij brengt een combinatie van praktijkervaring en IT-kennis mee, die hij opdeed als leidinggevende in logistieke operaties en in uiteenlopende sales- en consultancyfuncties.

Descartes neemt 3GTMS over

Descartes Systems Group, actief in het samenbrengen van logistiek-intensieve bedrijven in handel, heeft 3GTMS (3G) overgenomen, een leverancier van oplossingen voor transportbeheer met hoofdkantoor in Columbus, Ohio.

Van Moer Logistics en WorldEx sluiten partnership voor Azië en Europa

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics gaat een strategisch partnership aan met de wereldwijde logistieke specialist WorldEx. De samenwerking markeert de eerste internationale onderneming van Van Moer, die zijn operationele sites in Antwerpen, Gent, Brussel en Grobbendonk rechtstreeks verbindt met de activa van WorldEx in China, Vietnam en Duitsland.

Vanmarcke bouwt ‘Highfrost’ diepvriesmagazijn

Het Belgische familiebedrijf Vanmarcke bedient sinds 1986 klanten uit de voedingsindustrie en retailsector met flexibele oplossingen voor koel-, diepvries- en droge opslag van levensmiddelen. Op zijn site in Gullegem – bij Kortrijk – gaat het bedrijf een volledig nieuw diepvriesmagazijn bouwen, goed voor een investering van ruim 50 miljoen euro.

Het nieuwe magazijn, dat de naam Highfrost meekrijgt, komt er op een terrein van 2,3 hectare. Het bestaat uit een hoogbouw (85m lengte, 80m breedte en 45m hoogte), een voorbouw (100m lengte en 30m breedte), kantoren en een parkeerterrein. Het nieuwe vriesmagazijn zal de opslagcapaciteit aanzienlijk uitbreiden en jobs creëren voor 30 à 40 extra medewerkers.

Bol bespaart elke drie dagen ‘een voetbalveld aan karton’

Online retailer Bol bouwt zijn bestaande inpakmachines voor bestellingen van één artikel – de zogenoemde mono-inpakmachines – om, waardoor ze veel minder karton en lijm verbruiken. Door een aanpassing in het ontwerp van de doos worden overlappende kartondelen weggelaten. Dankzij de verbeterde techniek wordt 27% minder karton en 60% minder lijm gebruikt. Bovendien wordt 28% CO2-uitstoot per pakket bespaard. Ongeveer een kwart van alle pakketten die dagelijks in het Bol fulfilment center (BFC) in Waalwijk worden verwerkt, worden door mono-inpakmachines ingepakt. De rest van het verpakkingsproces verloopt via geautomatiseerde multi-inpakmachines (voor bestellingen met meerdere artikelen) en middels handmatige verpakking. Bol past de nieuwe ombouwtechnologie toe in samenwerking met fabrikant CMC.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.