DHL onderzoekt trends in e-commerce

Foto: DHL

DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.

Volgens het rapport is social commerce de ‘next big thing’ in e-commerce. Zo kunnen consumenten rechtstreeks producten kopen via netwerken als Instagram en Facebook. Verwacht wordt dat de verkoop via sociale media tegen 2030 goed zal zijn voor zo’n 8,5 biljoen dollar, in vergelijking met geschat 700 miljard dollar in 2024. Dat zou in een periode van zes jaar een vermenigvuldiging met twaalf betekenen. In deze trend loopt Azië voorop. Zo koopt in China 53 procent van de shoppers producten online en in Thailand 59 procent.

Die trend werkt ook de shift naar het meest gebruikte toestel om producten te bekijken en te kopen in de hand. Ongeveer 57% van de online shoppers gebruikt vandaag zijn smartphone als belangrijkste middel voor aankopen. Dat heeft natuurlijk ook een impact op de structuur en de productpresentatie in online winkels.

Tegelijk winnen app-gebaseerde platformen zoals Shein en Temu wereldwijd aan populariteit dankzij hun uitgebreide productaanbod tegen betaalbare prijzen. In Nederland bijvoorbeeld is Temu razend populair. Toch is algemeen genomen Zalando nog steeds de meest geliefde shoppingbestemming van Europeanen.

De online shoppers van vandaag zijn zich verder zeer bewust van de kosten en gaan actief op zoek naar betaalbare, flexibele en makkelijke leveropties. Hoge leverkosten zijn nog steeds een grote hindernis, met 41 procent van de shoppers die hun winkelmandje links laten liggen als ze de kosten te hoog vinden. Meer nog, 65% van de wereldwijde shoppers vindt het belangrijk om de bezorgdienst te kennen voordat ze een aankoop doen. Dat benadrukt het belang van een transparant en betrouwbaar leverproces.

Recente nieuwsberichten

Migros Verteilbetrieb breidt OPM-systeem uit met Witron

De nationale logistieke divisie van de Zwitserse food retailer Migros Verteilbetrieb AG (MVB) breidt haar geautomatiseerde distributiecentrum voor droge goederen in Suhr uit met Witron. Daarbij zullen 14 extra COM-machines in de bestaande oplossing worden geïntegreerd terwijl het logistieke centrum operationeel blijft. De ruimte die daarvoor nodig is, wordt gebouwd op het dak van het logistieke centrum, dat grenst aan Migros in Suhr, zodat er geen extra ruimte hoeft te worden afgesloten voor de uitbreiding. Voorzien wordt dat MVB vanaf het derde kwartaal van 2027 dagelijks bijna 132.000 extra dozen volautomatisch op winkelpallets zal kunnen verzamelen. De vestiging in Suhr zal dan op een piekdag meer dan 560.000 dozen verzamelen met behulp van in totaal 47 COM-machines in combinatie met de DPS- en ATS-oplossingen van Witron.

Eric Mekenkamp benoemd tot partner bij Buck Consultants International

Eric Mekenkamp (foto) werkt sinds 2020 als principal consultant bij logistiek en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI).

ICT Group neemt Modality over

ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen, kondigt de overname aan van 100% van de aandelen van Modality Software Solutions.

Bosch Home Comfort automatiseert productiebevoorrading met AMR’s

De Bosch Home Comfort Group is leverancier van duurzame en energiezuinige oplossingen voor verwarming, koeling en proceswarmte. Momenteel automatiseert de groep stapsgewijs de productielogistiek in zijn vestiging in Wernau, nabij Stuttgart. Daarbij is een sleutelrol weggelegd voor de autonomous mobile robots (AMR) Soto van Magazino, een dochteronderneming van Jungheinrich. De eerste Soto is er sinds halverwege 2024 in gebruik en in 2025 zullen alle drie de bestelde en geleverde robots in reguliere dienst worden genomen.

Chefs Culinar optimaliseert routeplanning met Descartes

Chefs Culinar GmbH & Co. KG is een bezorggroothandel voor gastronomie, horeca en catering met hoofdzetel in Schleswig-Holstein (Duitsland). In de loop van de jaren is het bedrijf uitgegroeid tot een totaalleverancier voor grootverbruikers en heeft het zijn activiteiten in heel Europa uitgebreid. Om te kunnen beantwoorden aan de steeds complexere klanteneisen (gepersonaliseerde bestellingen, digitale bestelprocessen, snelle, flexibele en betrouwbare levering, transparantie en traceerbaarheid, en duurzame oplossingen) en bijgevolg aan de grote uitdagingen wat betreft routeplanning en bezorging, doet Chefs Culinar een beroep op Descartes Systems Group. Daarbij integreert Chefs Culinar Descartes Route Planner software als centraal besturingssysteem voor alle stappen van de routeplanning en koppelt deze aan zijn ERP- en telematicasystemen.

Domino lanceert Dx-Serie lasercodeersystemen voor drankenindustrie

Met de lancering van de Dx-Serie brengt Domino Printing Sciences (Domino) een nieuwe generatie CO2-lasercodeersystemen op de markt om drankenfabrikanten voor te bereiden op toekomstige codeervereisten met hoge resolutie, zonder productieverlies. De lasers van de Dx-Serie zouden tot 30% sneller coderen dan CO2-codeersystemen van de vorige generatie, zonder dat de codeerkwaliteit afneemt. Ze zijn ook geoptimaliseerd voor gebruik in de veeleisende omgevingen van de drankenproductie.

Manhattan Associates heeft nieuwe CEO

De raad van bestuur van Manhattan Associates heeft Eric Clark (foto) aangesteld als nieuwe chief executive officer. Eric Clark zal ook toetreden tot het bestuur van het technologiebedrijf. Voormalig president en CEO Eddie Capel blijft in dienst van Manhattan als executive vicevoorzitter van de raad van bestuur. In die rol zal hij ondersteuning bieden bij de CEO-transitie en speciale projecten.

Investeringen in België hoger dan vóór corona

Maar liefst 90% van de Belgische bedrijven meldde in 2024 digitale technologieën te hebben geïntroduceerd. Dat is het op één na hoogste percentage van alle EU-landen en veel meer dan gemiddeld in de EU. Dat blijkt uit de nationale resultaten van het investeringsonderzoek van de Europese Investeringsbank Groep (EIB), de kredietinstelling van de EU voor langlopende leningen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt ook dat Belgische bedrijven ver vooroplopen in het gebruik van het Internet of Things (IoT). Met ongeveer 65% laat België de andere EU-landen op dit vlak ver achter zich.

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Lowpad vernieuwt management

Lowpad, aanbieder van AMR-oplossingen, heeft zijn managementteam gewijzigd. Zo is Erik van Leeuwenstijn er sinds 1 februari 2025 in dienst als CEO. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring in de logistieke sector, o.a. in leidinggevende functies bij Swisslog en Reesink.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.