Deze dock leveller is geen dock leveller

(Advertorial) Voor we dit raadsel oplossen, staan we even stil bij het ontstaan en een omschrijving van dit veel toegepaste product. In de VS, zo rond het midden van de vorige eeuw, verdrong het wegvervoer de trein als voornaamste transportmiddel voor consumentengoederen, vooral door de opkomst van het moderne en uitgebreide Amerikaanse wegenstelsel. In plaats van goederen uit een wagon te lossen, moest een ‘opstap’ worden ontwikkeld, want het bleek niet altijd handig om zware goederen door middel van een schuine plaat naar het vloerniveau te rijden (sinds de jaren ’30 met een handpallettruck). Zo ontstonden de eerste laadperrons, die het niveauverschil een stuk kleiner maakten. Toch bleef het schipperen, aangezien vrachtwagens nog steeds allerlei verschillende afmetingen hadden. Begin jaren ’50 deed een nieuwe uitvinding zijn intrede: de dock leveller. In die dagen niet veel meer dan een scharnierende stalen oprit met een lip die de verbinding maakte tussen het laadperron en de laadvloer van de vrachtwagen. De dock leveller is werd een cruciaal hulpmiddel, met een tijdelijke en veilige overbrugging als hoofdtaak.

In de basis kunnen moderne dock levellers handmatig, mechanisch of hydraulisch worden bediend. Als een medewerker de leveller activeert, gaat een platform omhoog en strekt een lip zich uit om op de laadvloer te rusten. De leveller past zich vervolgens aan de hoogte van de vrachtwagen aan . Het laden en lossen kan beginnen. Als dit gereed is, trekt de leveller zich terug in de beginstand.

Er zijn in de loop der jaren vele verschillende soorten ontwikkeld: elk met zijn eigen specifieke voor- en nadelen. Het verdient de aanbeveling om zich goed te laten informeren welke soort het beste bij uw situatie past.

Jammer genoeg is een ander aspect in de loop der jaren niet veel veranderd. Als allerlaatste fase in de supply chain blijft het laadperron het sluitstuk van het magazijn. Door de vele repetitieve werkzaamheden, kan de aandacht verslappen. Ondanks de toegenomen aandacht voor veiligheid en een verhoogd veiligheidsbewustzijn, vinden er rond deze werkomgeving jaarlijks nog honderden ongelukken plaats, soms met nare verwondingen of erger tot gevolg.

Natuurlijk zijn de meeste dock levellers goed berekend op hun taak om af- en aanrijdende heftrucks op te vangen. Verder worden dock levellers vaak gekoppeld aan andere onderdelen op het dock om de veiligheid te verhogen. Denk aan de dockdeuren, audio- en visuele opties en wielvergrendelingen, vaak als compleet interlock systeem.

We hebben het dus vooral over aanvullende systemen. Toch zijn er fabrikanten die al vanaf het ontwerp extra aandacht geven aan de veiligheid. Een sterk staaltje innovatief denken weerspiegelt zich in de Safe-T- Lip, bij de dock levellers van Rite-Hite. Deze 150 mm hoge veiligheidsbarrière van speciaal staal vormt een integraal deel van deze leveller met een speciale constructie en kan een vorkheftruck tot en met een snelheid van 5 km/uur of 45 kN tegenhouden. In de beginstand staat deze barrière verticaal, zodat heftrucks bij een openstaande deur niet per ongeluk van het dock kunnen rijden. Bij het activeren van de dock leveller zal de barrière, zoals de gebruikelijke lip van een leveller, zich in een horizontale positie bewegen richting de vloer van de trailer, bijdragend aan een vlakke overbrugging. Na het laden en lossen trekt de barrière automatisch zich terug naar de verticale beginstand en steekt dus weer 150mm boven het dock uit.

Een dock leveller met deze Safe-T-Lip is dus meer dan alleen een dock leveller. Het zijn juist dit soort innovaties die het verschil kunnen maken. Immers, elk ongeluk op het dock is er één te veel.

Meer op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Van Herk Kaas ondergaat digitale transformatie met Aptean

Van Herk Kaas is een Rotterdams familiebedrijf dat gespecialiseerd is in kaas en zuivel. Onder nieuw leiderschap omarmt het bedrijf nu digitale transformatie om zijn groei en internationale ambities te stimuleren. Daarbij doet Van Herk Kaas een beroep op Aptean Food & Beverage, gebouwd op het Microsoft Dynamics 365 Business Central platform en volledig geïntegreerd met Microsoft AI en Copilot.

Daikin Reefer introduceert Planexia, telematica voor koelcontainers

Daikin Reefer, leverancier van koel- en klimaatbeheersingsoplossingen voor de koelcontainerindustrie en onderdeel van Daikin Industries, kondigt de lancering aan van Planexia. Het betreft een innovatief telematicamerk dat is ontworpen om waarde en geavanceerde functionaliteit te bieden aan de koelcontainerindustrie.

Coborg van Inetum helpt AI-pilots in resultaten om te zetten

Gefragmenteerde data, een lage adoptiegraad en losstaande workflows zorgen er vaak voor dat bedrijven AI-pilots niet kunnen omzetten in resultaten. Om die uitdagingen aan te pakken, ontwikkelde Inetum – een Europese aanbieder van digitale diensten – Coborg. Het betreft een geïntegreerd AI-framework dat bedrijven moet helpen te bepalen waar AI meetbare impact kan hebben, die in workflows te integreren en van pilots naar duurzame resultaten te gaan. M.a.w. Coborg verbindt AI-initiatieven met bedrijfsdoelstellingen en automatiseert datastructuren om de kloof tussen potentieel en praktijk te dichten.

Solid WMS wordt Astro Go WMS

Consafe Logistics, aanbieder van warehouse management-oplossingen, kondigt de rebranding aan van Solid WMS naar Astro Go WMS. De nieuwe naam markeert de volgende stap in de integratie van het Nederlandse, op SaaS gebaseerde WMS in het productportfolio van Consafe Logistics, na de overname in mei 2025.

Bpost lanceert Night Delivery voor levering aan professionals

Bpost lanceerde op 15 oktober 2025 officieel Night Delivery. Met de nieuwe B2B-dienst wordt technisch materiaal voor bedrijven vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in bbox-automaten overal in België. Techniekers kunnen zo hun materiaal voor dag en dauw ophalen dicht bij hun woning of bij de locatie van hun eerste interventie. Het resultaat: minder verplaatsingen voor professionals, meer uitgevoerde interventies en een hogere klanttevredenheid. Volgens Bpost zou de nieuwe nachtdienst technici en professionals tot anderhalf uur tijdswinst per dag kunnen opleveren.

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.