De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Hieronder beschrijven we de 5 meest voorkomende uitdagingen waarmee de sector te maken heeft.

1. Beschadigde koel-/vriesdeuren

Dit is een van de meest voorkomende problemen waarmee koel- en vrieshuizen worden geconfronteerd. Het eerste gevolg van een beschadiging is dat de deuren de gespecificeerde temperatuur niet kunnen vasthouden. En laat dat nu de belangrijkste taak van deze deuren zijn!

Bepaalde koel/vriesdeuren voorkomen zoveel mogelijk schade door bijvoorbeeld heftrucks dankzij een slim ontwerp. Zo zijn er goed afsluitende, stootbestendige vriesdeuren die terug in hun rails springen als ze door een vorkheftruck worden geraakt. Ze geven eigenlijk eerst mee bij een aanrijding om vervolgens perfect in de beginstand terug te keren.

Varianten met een grafische interface houden bij hoe vaak de deur wordt aangereden of hoe vaak de deur onnodig open is gegaan, zodat de gebruiker actie kan ondernemen. Je wilt immers dat een deur zo min mogelijk open gaat om de temperatuur constant te houden.

2. Condensatie

Het ontstaan en de opbouw van condensatie is een ander veelvoorkomend probleem in magazijnen met verschillende temperatuurzones. Producten kunnen overmatig vocht genereren als ze te snel van de ene temperatuurzone naar de andere gaan. Daardoor kunnen natte plekken op de vloer ontstaan, met slipgevaar tot gevolg. Condensatie kan natuurlijk ook negatieve gevolgen hebben voor het product zelf, zoals door bederf.

Een goede manier om condensatie bij voedingsmiddelen te verminderen en te beheersen, is het gebruik van hulpmiddelen zoals HVLS-ventilatoren. Daarmee worden luchtstromen gecreëerd die temperatuurschommelingen tegen gaan.

3. Microben in de koel/vriesruimte

Een ander veelvoorkomend probleem in koelmagazijnen is de groei van schimmel en meeldauw. Gebrekkige klimaatbeheersing of niet goed functionerende deuren kunnen dit probleem veroorzaken. Als ze goed worden onderhouden, zullen de wanden van een vriesruimte microbiële groei minimaliseren. Enkele van de beste manieren om schimmelgroei te voorkomen zijn:

● Niets morsen in de vriezers

● Taps toelopende of afgeronde oppervlakken

● Gebruik van smeermiddelvrije componenten

Als schimmels ontstaan, zorg er dan voor dat de vriezer snel grondig wordt schoongemaakt om grotere problemen te voorkomen.

4. Overmatige blootstelling aan warmte/hitte

Soms ontstaan problemen al voordat de producten in de koel/vriesomgeving komen. Langdurige blootstelling aan warmere buitentemperaturen tijdens het laden en lossen is een veelvoorkomende situatie. Drive-through docks met een bovengemiddelde afdichting kunnen dit probleem voorkomen en minimaliseren blootstelling aan te hoge temperaturen.

5. Beschadigde goederen

Zelfs omgevingen buiten de invloed van het koel/vriesmagazijn, zoals de ontvangst van beschadigde zendingen, kunnen een impact hebben op de winstgevendheid. Er kunnen verschillende problemen zijn met zendingen in de supply chain, zoals beschadigde producten of transport waarbij de temperaturen niet goed genoeg worden gecontroleerd.

De beste manier om goederen in transport te beschermen te houden, is gebruik maken van RFID-tracking technologie. Hiermee kunnen medewerkers op de hoogte worden gebracht van onvoorziene gebeurtenissen, zodat de situatie recht kan worden gezet.

Meer over Rite-Hite op www.ritehite.com.

Recente nieuwsberichten

Globalpesca kiest Dematic voor automatisering diepvriesmagazijn

Globalpesca S.p.A. is een Italiaanse leverancier van diepvriesproducten en foodservices voor de hotel-, restaurant- en cateringmarkt. Het familiebedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Gravellona Toce, ten noordwesten van Milaan in de regio Piemonte, en bestaat intussen bijna 125 jaar. Om de operationele efficiëntie in zijn nieuwe diepvriesmagazijn te waarborgen, heeft Globalpesca een overeenkomst gesloten met Dematic, dat met zijn automatiseringsoplossing voor meer opslagcapaciteit zal zorgen door de hoogte van het magazijn te benutten.

Giesecke+Devrient bevordert tracking met ultradun Smart Label

Giesecke+Devrient (G+D), een wereldwijd ‘securitytech’-bedrijf met hoofdkantoor in München, heeft het G+D Smart Label gelanceerd, een trackingoplossing die van elk pakket een IoT-apparaat moet maken. Het nieuwe Smart Label is ultradun en net iets groter dan een creditcard. G+D ontwikkelde het label in samenwerking met zijn hardwarepartner Sensos met de bedoeling kosteneffectieve en nauwkeurige locatiebepaling mogelijk te maken voor een reeks toepassingen zoals pakketbezorging en -verzending, vlootbeheer en het monitoren van de beweging van luxegoederen.

Getac lanceert nieuwe generatie ZX10 robuuste 10-inch tablet

Getac, leverancier van robuuste computer- en mobiele video-oplossingen, heeft de nieuwe generatie ZX10 gelanceerd. Deze robuuste 10-inch Android-tablet combineert een lichtgewicht ontwerp met AI-ready prestaties en intuïtieve Android-functionaliteit voor prestaties in het veld. Het toestel is ontworpen voor professionals in sectoren zoals openbare veiligheid, nutsbedrijven en transport & logistiek.

Buck Consultants International stelt nieuwe partner aan

Het logistieke en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) heeft Frank Hofstee in dienst genomen als partner Supply Chain Advice. Frank Hofstee heeft ruime ervaring als leider bij toonaangevende logistieke dienstverleners, hightech- en healthcare-bedrijven.

UPS rondt overname Frigo-Trans en BPL af

UPS heeft de overname van Frigo-Trans en het zusterbedrijf BPL afgerond. Beide bedrijven focussen zich op temperatuur- en tijdsgecontroleerde complexe logistieke oplossingen in de gezondheidszorg in Europa. Met de overname breidt UPS Healthcare de end-to-end mogelijkheden voor zijn klanten verder uit. Zij hebben volgens de dienstverlener een groeiende behoefte aan temperatuur- en tijdsgecontroleerde logistieke oplossingen wereldwijd.

Exotec benoemt Björn Joon als project operations manager Benelux

Exotec, wereldwijd actief in magazijnrobotica, heeft Björn Joon aangesteld als project operations manager voor de Benelux-regio, een belangrijke groeimarkt voor de robotbouwer.

WDP verwerft in Vilvoorde iconische site voor herontwikkeling

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft de voormalige Renault-site in Vilvoorde verworven. De site, gelegen op een industriële, multimodale locatie aan de rand van Brussel, biedt een mix van industriële gebouwen en opslagruimtes voor meerdere klanten over een lengte van bijna anderhalve kilometer. De locatie heeft een oppervlakte van ongeveer 19ha en biedt volgens de vastgoedontwikkelaar een toekomstig langetermijn herontwikkelingspotentieel in een regio waar gronden van een dergelijke omvang vrijwel niet beschikbaar zijn.

Arvato neemt ATC Computer Transport & Logistics over

Arvato, een technologiegeoriënteerde wereldwijde 3PL-dienstverlener gespecialiseerd in supply chain management en e-commerce, heeft de overname afgerond van ATC Computer Transport & Logistics, na de voltooiing van alle wettelijke en antitrust-goedkeuringen. Het Ierse ATC Computer Transport & Logistics biedt gespecialiseerd ‘high-security’ transport, ‘white glove’ leveringen en technische diensten voor ‘hyperscale’ datacenter operators, hightech expediteurs, colocatie providers en Software-as-a-Service (SaaS) bedrijven.

Galp vergroot zichtbaarheid van leveringen met cloud-oplossing van Zetes

Galp is een Portugees bedrijf dat wereldwijd actief is in de olie- en gasindustrie. Voor de bulkdistributie van LPG, benzine en diesel naar de duizenden verkooppunten in Portugal maakt het energiebedrijf gebruik van een groot wagenpark dat tijdens piekperioden tot 150 trucks kan oplopen. Bij die operatie is het essentieel dat Galp realtime inzicht in het leveringsproces heeft om fouten te voorkomen en het serviceniveau te verhogen. Daarnaast wilde de organisatie ook de productiviteit bij leveringen verhogen met behulp van GPS-navigatie en monitoring processen.

NDQ Logistics plant nieuw crossdocking-magazijn in haven Zeebrugge

De Belgische logistieke speler NDQ Logistics heeft een vergunningsaanvraag ingediend voor de bouw van een nieuw crossdocking-magazijn in de haven van Zeebrugge. Met het nieuwe magazijn hoopt NDQ dagelijks goederen van 240 vrachtwagens – afkomstig uit heel Europa – te centraliseren om ze vervolgens snel en efficiënt te verschepen naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Dat zou een stijging van 140% betekenen t.o.v. de huidige capaciteit van 100 vrachtwagens.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.