De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Hieronder beschrijven we de 5 meest voorkomende uitdagingen waarmee de sector te maken heeft.

1. Beschadigde koel-/vriesdeuren

Dit is een van de meest voorkomende problemen waarmee koel- en vrieshuizen worden geconfronteerd. Het eerste gevolg van een beschadiging is dat de deuren de gespecificeerde temperatuur niet kunnen vasthouden. En laat dat nu de belangrijkste taak van deze deuren zijn!

Bepaalde koel/vriesdeuren voorkomen zoveel mogelijk schade door bijvoorbeeld heftrucks dankzij een slim ontwerp. Zo zijn er goed afsluitende, stootbestendige vriesdeuren die terug in hun rails springen als ze door een vorkheftruck worden geraakt. Ze geven eigenlijk eerst mee bij een aanrijding om vervolgens perfect in de beginstand terug te keren.

Varianten met een grafische interface houden bij hoe vaak de deur wordt aangereden of hoe vaak de deur onnodig open is gegaan, zodat de gebruiker actie kan ondernemen. Je wilt immers dat een deur zo min mogelijk open gaat om de temperatuur constant te houden.

2. Condensatie

Het ontstaan en de opbouw van condensatie is een ander veelvoorkomend probleem in magazijnen met verschillende temperatuurzones. Producten kunnen overmatig vocht genereren als ze te snel van de ene temperatuurzone naar de andere gaan. Daardoor kunnen natte plekken op de vloer ontstaan, met slipgevaar tot gevolg. Condensatie kan natuurlijk ook negatieve gevolgen hebben voor het product zelf, zoals door bederf.

Een goede manier om condensatie bij voedingsmiddelen te verminderen en te beheersen, is het gebruik van hulpmiddelen zoals HVLS-ventilatoren. Daarmee worden luchtstromen gecreëerd die temperatuurschommelingen tegen gaan.

3. Microben in de koel/vriesruimte

Een ander veelvoorkomend probleem in koelmagazijnen is de groei van schimmel en meeldauw. Gebrekkige klimaatbeheersing of niet goed functionerende deuren kunnen dit probleem veroorzaken. Als ze goed worden onderhouden, zullen de wanden van een vriesruimte microbiële groei minimaliseren. Enkele van de beste manieren om schimmelgroei te voorkomen zijn:

● Niets morsen in de vriezers

● Taps toelopende of afgeronde oppervlakken

● Gebruik van smeermiddelvrije componenten

Als schimmels ontstaan, zorg er dan voor dat de vriezer snel grondig wordt schoongemaakt om grotere problemen te voorkomen.

4. Overmatige blootstelling aan warmte/hitte

Soms ontstaan problemen al voordat de producten in de koel/vriesomgeving komen. Langdurige blootstelling aan warmere buitentemperaturen tijdens het laden en lossen is een veelvoorkomende situatie. Drive-through docks met een bovengemiddelde afdichting kunnen dit probleem voorkomen en minimaliseren blootstelling aan te hoge temperaturen.

5. Beschadigde goederen

Zelfs omgevingen buiten de invloed van het koel/vriesmagazijn, zoals de ontvangst van beschadigde zendingen, kunnen een impact hebben op de winstgevendheid. Er kunnen verschillende problemen zijn met zendingen in de supply chain, zoals beschadigde producten of transport waarbij de temperaturen niet goed genoeg worden gecontroleerd.

De beste manier om goederen in transport te beschermen te houden, is gebruik maken van RFID-tracking technologie. Hiermee kunnen medewerkers op de hoogte worden gebracht van onvoorziene gebeurtenissen, zodat de situatie recht kan worden gezet.

Meer over Rite-Hite op www.ritehite.com.

Recente nieuwsberichten

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

SaaS WMS: feiten en ervaringen uit de praktijk

(Advertorial) Veel bedrijven overwegen een overstap naar een SaaS-gebaseerd WMS, maar twijfelen over veiligheid, controle en flexibiliteit.

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.