Coronacrisis toont belang van data en digitalisering in supply chains aan

Het recente onderzoek ‘Real-time Intelligence and the Future of Supply Chains’, uitgevoerd door de onafhankelijke onderzoeksgroep Longitude in opdracht van Orange Business Services, toont aan dat de supply chains van 40% van de multinationals niet geschikt waren om de crisis, veroorzaakt door COVID-19, het hoofd te bieden.

Uit het onderzoek bij 320 ondernemingen uit 18 landen actief in productie, transport en logistiek, kwam naar voren dat de wereldwijde crisis de houding van die bedrijven ten opzichte van risico’s drastisch heeft veranderd.
 
Ongeveer 83% van de respondenten geeft aan zich nu meer bewust te zijn van de risico’s die kunnen ontstaan in de supply chain, zoals grondstoffenschaarste, productiestilstanden of transportblokkades. De pandemie heeft hen wakker geschud en doen beseffen dat ze meer snelheid, behendigheid en innovatie nodig hebben om met veranderingen om te kunnen gaan. Digitalisering en real-time gegevensinzichten blijken een prioriteit voor transformatiestrategieën en essentieel voor het voortbestaan ​​van veel bedrijven.
 
Bijna acht op de tien respondenten zegt dat ze hun digitale supply chain strategie hebben versneld. Bovendien geeft bijna de helft van de bevraagde bedrijven aan dat ze de komende twee jaar de strategie voor risicobeheer willen herzien. Om snel in te kunnen spelen op verandering in vraag en aanbod zal ook automatisering een grotere rol gaan spelen. Momenteel zegt 42% van de ondernemingen dat ze automatisering gebruiken om risico’s te beheersen en dat aantal zal de komende twee jaar verdubbelen.
 
Twee op de vijf respondenten geeft aan dat hun supply chain het op het hoogtepunt van de crisis niet aankon. Technologische enablers, waaronder artificiële intelligentie (AI), cloud, 5G en big data-analyse zullen in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen bij het versterken van supply chains. Volgens Orange Business Services hebben organisaties de kwetsbaarheid van hun ecosystemen geaccepteerd. “Kritieke gaten moeten worden gedicht om end-to-end-zichtbaarheid op wereldwijde schaal te garanderen en risico’s voor bedrijven te minimaliseren”, klinkt het. “Digitale technologieën vormen de sleutel waarmee ondernemingen en hun partners hun supply chain op een veilige manier opnieuw vorm kunnen geven. Digitalisering en het verzamelen van data zijn de belangrijkste factoren om duurzamer te worden en zowel bedrijfskosten als de planeet te sparen.”
 
Duurzaamheidsprogramma’s nieuw leven inblazen

Hoewel de crisis ervoor heeft gezorgd dat duurzaamheid van de bedrijfsagenda is verdwenen, geeft 59% van de respondenten nog steeds aan dat het niet leiden van een ethisch en duurzaam bedrijf een aanzienlijk bedrijfsrisico vormt dat van invloed is op hun bedrijfsresultaten.
 
Verder stelt 85% dat hun bedrijf investeert om duurzamer te worden. Het gaat daarbij om nieuwe technologieën voor gegevensverzameling om een ​​beter inzicht te krijgen in duurzaamheidsstatistieken en het beheren en beheersen van factoren zoals energieverbruik. Slimme fabrieken kunnen bijvoorbeeld een besparing van 30% op de energiekosten realiseren.
 
Als acties van organisaties hun ambitie volgen, zullen digitaal gestuurde duurzaamheidsmanagementprogramma’s volgens de onderzoekers binnen twee jaar vrijwel universeel worden.

Foto: Markus Spiske

Recente nieuwsberichten

Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Snack Connection transformeert productieproces met ERP van Aptean

Snack Connection B.V. is een Nederlandse private label-fabrikant die zich toelegt op de inkoop, de verwerking, het mixen en verpakken van noten, pitten, zaden, zuidvruchten en aanverwante artikelen. Het bedrijf levert aan diverse Europese retailers. Omdat Snack Connection zijn bestaande ERP-systeem wilde vervangen en operational excellence wilde stimuleren in zijn twee productielocaties in Giessen en Bergschenhoek, ging het op zoek naar een nieuwe softwareoplossing. De keuze viel op de cloudgebaseerde ERP-oplossing van Aptean, wereldwijd leverancier van branchespecifieke softwareoplossingen.

Qimarox introduceert de Prorunner PR2 verticale transporteur

Qimarox, fabrikant van oplossingen voor materiaalbehandeling zoals verticale transporteurs en palletiseersystemen, stelt de Prorunner PR2 voor. Deze nieuwe verticale transporteur bouwt verder op de Prorunner mk1 en kan worden ingezet in een breed scala aan industriële toepassingen.

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.