Coronacrisis toont belang van data en digitalisering in supply chains aan

Het recente onderzoek ‘Real-time Intelligence and the Future of Supply Chains’, uitgevoerd door de onafhankelijke onderzoeksgroep Longitude in opdracht van Orange Business Services, toont aan dat de supply chains van 40% van de multinationals niet geschikt waren om de crisis, veroorzaakt door COVID-19, het hoofd te bieden.

Uit het onderzoek bij 320 ondernemingen uit 18 landen actief in productie, transport en logistiek, kwam naar voren dat de wereldwijde crisis de houding van die bedrijven ten opzichte van risico’s drastisch heeft veranderd.
 
Ongeveer 83% van de respondenten geeft aan zich nu meer bewust te zijn van de risico’s die kunnen ontstaan in de supply chain, zoals grondstoffenschaarste, productiestilstanden of transportblokkades. De pandemie heeft hen wakker geschud en doen beseffen dat ze meer snelheid, behendigheid en innovatie nodig hebben om met veranderingen om te kunnen gaan. Digitalisering en real-time gegevensinzichten blijken een prioriteit voor transformatiestrategieën en essentieel voor het voortbestaan ​​van veel bedrijven.
 
Bijna acht op de tien respondenten zegt dat ze hun digitale supply chain strategie hebben versneld. Bovendien geeft bijna de helft van de bevraagde bedrijven aan dat ze de komende twee jaar de strategie voor risicobeheer willen herzien. Om snel in te kunnen spelen op verandering in vraag en aanbod zal ook automatisering een grotere rol gaan spelen. Momenteel zegt 42% van de ondernemingen dat ze automatisering gebruiken om risico’s te beheersen en dat aantal zal de komende twee jaar verdubbelen.
 
Twee op de vijf respondenten geeft aan dat hun supply chain het op het hoogtepunt van de crisis niet aankon. Technologische enablers, waaronder artificiële intelligentie (AI), cloud, 5G en big data-analyse zullen in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen bij het versterken van supply chains. Volgens Orange Business Services hebben organisaties de kwetsbaarheid van hun ecosystemen geaccepteerd. “Kritieke gaten moeten worden gedicht om end-to-end-zichtbaarheid op wereldwijde schaal te garanderen en risico’s voor bedrijven te minimaliseren”, klinkt het. “Digitale technologieën vormen de sleutel waarmee ondernemingen en hun partners hun supply chain op een veilige manier opnieuw vorm kunnen geven. Digitalisering en het verzamelen van data zijn de belangrijkste factoren om duurzamer te worden en zowel bedrijfskosten als de planeet te sparen.”
 
Duurzaamheidsprogramma’s nieuw leven inblazen

Hoewel de crisis ervoor heeft gezorgd dat duurzaamheid van de bedrijfsagenda is verdwenen, geeft 59% van de respondenten nog steeds aan dat het niet leiden van een ethisch en duurzaam bedrijf een aanzienlijk bedrijfsrisico vormt dat van invloed is op hun bedrijfsresultaten.
 
Verder stelt 85% dat hun bedrijf investeert om duurzamer te worden. Het gaat daarbij om nieuwe technologieën voor gegevensverzameling om een ​​beter inzicht te krijgen in duurzaamheidsstatistieken en het beheren en beheersen van factoren zoals energieverbruik. Slimme fabrieken kunnen bijvoorbeeld een besparing van 30% op de energiekosten realiseren.
 
Als acties van organisaties hun ambitie volgen, zullen digitaal gestuurde duurzaamheidsmanagementprogramma’s volgens de onderzoekers binnen twee jaar vrijwel universeel worden.

Foto: Markus Spiske

Recente nieuwsberichten

Domino lanceert nieuw CO2-lasercodeersysteem voor drankenproductie

Domino Printing Sciences, een wereldwijde aanbieder van printoplossingen voor variabele data, heeft zijn portfolio van lasercodeeroplossingen uitgebreid met het Dx1060i CO2-lasercodeersysteem. Het nieuwe CO2-lasercodeersysteem heeft een vermogen van 100Watt en is ontworpen om drankenproducenten te helpen grotere, complexere ontwerpen duidelijk en snel te coderen op plastic, glas en andere uitdagende ondergronden voor dranken. Zodoende moet hun productie soepel verlopen en kunnen ze tegelijkertijd complexere codeereisen verwerken.

EyeOn International brengt wijziging in bestuur aan

Vanaf 1 januari 2026 trekt EyeOn-medeoprichter Freek Aertsen zich terug uit de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Ruim 25 jaar geleden richtte hij samen met Loek Lemmens en Andries Mulder het bedrijf actief in supply chain planning en forecasting op.

Customs Support Group deelt douanetrends voor 2026

Na een turbulent 2025, waarin import- en exportheffingen in vrijwel elke sector een veelbesproken onderwerp waren, is één ding duidelijk voor 2026: onzekerheid blijft de enige constante. Dat voorspelt Customs Support Group, een toonaangevende onafhankelijke aanbieder van douane- en handelsoplossingen. “Geopolitieke spanningen, handelsgeschillen, nieuwe regelgeving en een fragiele wereldeconomie zullen de internationale handel blijven vormgeven – en de rol van douanebeheer veranderen”, klinkt het. De organisatie identificeert vijf belangrijke trends voor 2026, gebaseerd op klantprojecten, marktontwikkelingen en wetswijzigingen.

JLL maakt balans op van professionele vastgoedsector

JLL (Jones Lang LaSalle), gespecialiseerd in commercieel vastgoed, geeft een overzicht van de grote trends van 2025 op de Belgische professionele vastgoedmarkt. Daarbij wordt de markt opgedeeld in drie sectoren: de kantoormarkt, de retailmarkt en de markt van logistiek en semi-industrieel vastgoed. Voor die laatste zijn dit de belangrijkste bevindingen.

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.