Coronacrisis jaagt tekort aan (logistiek) talent de hoogte in

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zijn werkgevers in de transport- en logistieke sector van plan het tempo van aanwervingen in het derde kwartaal van 2021 te versnellen.

Zo wil 24% van de werkgevers die eind april werden bevraagd, tegen eind september 2021 het personeelsbestand uitbreiden, terwijl 14% van plan is dat te verminderen. Ongeveer de helft (51%) van de bevraagde werkgevers verwacht geen verandering en 11% weet het niet. Dat getuigt van meer optimisme in vergelijking met het vorige kwartaal en met het derde kwartaal van 2020.
Ook gelooft 55% van de in België bevraagde werkgevers dat hun onderneming tegen eind januari 2022 opnieuw aan hetzelfde ritme zal aanwerven als in de periode vóór de pandemie. Achttien procent denkt dat dit nooit zal gebeuren.
 
Volgens Philippe Lacroix, managing director van ManpowerGroup BeLux bevestigen de resultaten van de barometer dat de werkgevers in België en in de hele wereld meer vertrouwen hebben. “Terwijl de vaccinaties vooruitgaan en de medewerkers zich voorbereiden om geleidelijk aan terug naar het werk te gaan, worden de werkgevers van de drie gewesten geconfronteerd met een nooit eerder gezien tekort aan arbeidskrachten”, merkt hij op. “De coronacrisis en de versnelde digitalisering hebben de vaardigheden onder druk gezet. Tegelijk gaan mensen, nu de crisis stilaan op zijn einde loopt, op zoek naar nieuwe opportuniteiten om zichzelf te ontwikkelen, hun loopbaan een boost te geven of een beter evenwicht in
hun leven te vinden. De bedrijven die het best op die nieuwe verwachtingen inspelen door zich flexibel op te stellen, zullen erin slagen de beste talenten aan te trekken en te behouden.”
 
Op één kwartaal tijd zijn de tewerkstellingsvooruitzichten ten opzichte van het vorige verbeterd in zeven van de acht sectoren, en in alle sectoren in vergelijking met het derde kwartaal van 2020. Uitzondering is de horecasector, waar de tewerkstellingsvooruitzichten licht negatief blijven.
 
Ongezien tekort
Terwijl het herstel van de arbeidsmarkt zich doorzet, zullen werkgevers geconfronteerd worden met een tekort aan talent dat ManpowerGroup in 15 jaar nooit heeft gezien. Maar liefst 83% van de bevraagde werkgevers in België verklaart moeilijkheden te ondervinden bij het invullen van hun vacatures. Dat is een sterke stijging ten opzichte van 2019. In de drie gewesten vinden werkgevers niet genoeg – of zelfs geen – kandidaten die aan hun eisen voldoen. Het tekort aan talent treft 91% van de werkgevers in Wallonië, 84% in Brussel en 75% in Vlaanderen.
 
“Onder invloed van de digitalisering heeft de coronacrisis de polarisatie van de beroepsbevolking nog meer in de verf gezet, met aan de ene kant hooggekwalificeerde kandidaten die beschikken over de (digitale) vaardigheden waar veel vraag naar is bij de bedrijven, en aan de andere kant profielen die niet over voldoende technische (hard skills) of persoonlijke (soft skills) vaardigheden beschikken”, weet Philippe Lacroix. “Er is dringend nood op de arbeidsmarkt om de activiteitsgraad van de actieve bevolking in België (20-64 jaar) – die met 70% onder het Europese gemiddelde (72%) blijft – te verhogen. Zonder een beter beleid om werkzoekenden te activeren en een verbetering van het onderwijs en de opleidingen, zullen bedrijven nog steeds moeite hebben om hun vacatures in te vullen, waardoor dit langverwachte herstel in gevaar kan komen.”
 
Logistieke profielen het moeilijkst in te vullen
De coronacrisis heeft voor de grootste verschuiving van de vaardigheden sinds de tweede wereldoorlog gezorgd en de vaardigheden die in de eerste fase van de crisis werden gezocht, verschillen van de vaardigheden die vandaag worden gezocht en in de toekomst zullen worden gezocht. De resultaten van de enquête plaatsen – geheel verwacht – de gespecialiseerde en digitale functies ver boven de algemene functies in de lijst met jobs die het moeilijkst in te vullen zijn. In België zijn dat, in volgorde, Techniek en logistiek (38%) – technische profielen, ingenieurs, geschoolde arbeiders, logistieke profielen –; IT/Data (19%); Industrie & Productie (15%); Sales & Marketing (11%); Customer Service (8%); HR-profielen (7%) en tot slot administratieve profielen (5%).
 
In een onzekere en voortdurend veranderende omgeving zijn de soft skills bovendien steeds belangrijker geworden, weet Manpower. De Belgische werkgevers kunnen die dan ook maar moeilijk vinden wanneer ze personeel aanwerven. Zij hadden het over (in volgorde): kritisch denken en analyseren (28%), leiderschap en sociale invloed (26%), veerkracht, stressbestendigheid en aanpassingsvermogen (24%), initiatief nemen (23%), verantwoordelijkheid, betrouwbaarheid en discipline (22%).

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.