“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

Foto: Inther Group

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

Machinekamer van continue verbetering

Volgens CEO Martijn Herder vindt in China de logistieke revolutie in real time plaats. “China is de plek waar de logistieke wereld het snelst beweegt. Het tempo van innovatie, automatisering en verandering is er ongeëvenaard. Elke maand ontstaan er nieuwe magazijnmodellen, robotoplossingen en klantvragen. Voor een bedrijf als Inther vormt China zowel een uitdaging als een inspiratiebron. We leren er elke dag, en wat we leren, stimuleert ons om continu te innoveren en vloeit terug in onze wereldwijde projecten.”

CEO Paul Hermsen treedt zijn collega daarin bij. Hij beschouwt China niet alleen als een markt, maar spreekt van “de machinekamer van continue verbetering” en “een laboratorium voor logistieke evolutie”. “Wanneer het pakketvolume jaarlijks honderden miljarden bereikt, innoveert het hele ecosysteem razendsnel”, verduidelijkt hij. “Door in China aanwezig te zijn, verkopen we niet alleen systemen, maar kunnen we vooroplopen in wat er gaat komen.”

Intussen beschikt Inther over twee locaties in China. Het begon er bescheiden, maar besefte al snel dat het nabijheid nodig had om de markt echt te kunnen bedienen. “Shanghai verzorgt onze commerciële en klantgerichte activiteiten, terwijl Suzhou zich richt op engineering en productie”, zegt Martijn Herder. “Het gaat erom dat we binnen het ecosysteem zitten, niet alleen maar observeren. Het gaat om snelheid, flexibiliteit en deel uitmaken van de dagelijkse logistieke dialoog. We hebben geleerd dat lokale aanwezigheid niet onderhandelbaar is. Tijdens onze eerste Chinese projecten leerden we dat het spreken van de taal, het delen van tijdzones en het oplossen van problemen ter plaatse het verschil maken. Daarom hebben we continu geïnvesteerd – van servicemonteurs tot productielijnen – in plaats van alles vanuit Europa te beheren.”

Lokaal bouwen, globaal denken

Beide CEO’s kunnen getuigen dat de Chinese markt zich razendsnel ontwikkelt. “Klanten verwachten er schaalbaarheid, flexibiliteit en ROI binnen enkele maanden, niet binnen enkele jaren. Die mentaliteit bepaalt alles: modulariteit, plug-and-play-ontwerpen en de mogelijkheid om automatisering stapsgewijs uit te breiden”, zegt Martijn Herder.

Om meer controle en flexibiliteit in te bouwen, besloot Inther in China een joint venture voor hardware-productie te starten. “We wilden de doorlooptijden verkorten en maatwerk leveren volgens lokale normen zonder in te leveren op kwaliteit”, licht Paul Hermsen toe. “Door samen te werken met Yugasum konden we samen een lijn modulaire transport- en sorteerapparatuur ontwikkelen, gebouwd volgens de software- en veiligheidsnormen van Inther, maar geoptimaliseerd voor lokale productie en componentbeschikbaarheid.”

Daarbij vormden snelheid en marktgeschiktheid de belangrijkste drijfveer. “Wanneer je binnen dezelfde regio kunt ontwerpen, testen en produceren, worden iteratiecycli aanzienlijk korter”, vervolgt de CEO. “Voor klanten betekent dat een snellere levering; voor ons betekent het continu leren. De focus ligt op snelheid en aanpassingsvermogen.”

De joint venture is volgens de CEO’s een tweede R&D-ecosysteem geworden. “Onze Europese en Chinese teams delen kernontwerpbibliotheken, maar passen hardware aan voor verschillende magazijnprofielen. Of een transportband nu in Venray of Suzhou wordt gebouwd, hij integreert naadloos via onze Inther LC software; dat is de kracht van een hybride systeemarchitectuur.”

Standaarden zijn heilig

Veel bedrijven maken zich zorgen over het verlies van consistentie wanneer ze de productie lokaliseren. “Dat voorkom je door standaarden heilig te maken”, meent Martijn Herder. “Elk onderdeel, elke sensor en elk PLC-sjabloon wordt via dezelfde wereldwijde testprotocollen gevalideerd. Onze joint venture-producten moeten vanuit software- en serviceperspectief identiek aanvoelen als Europese modules. Die consistentie maakt ons geloofwaardig als systeemintegrator.”

Volgens de CEO heeft lokaal produceren tastbare voordelen, niet in het minst snellere projectuitvoering en minder afhankelijkheden. “De joint venture kan transportmodules vooraf samenstellen en direct op locatie leveren. Er is geen zeevracht, geen vertraging bij de douane, alleen maar gereedheid. Dat is essentieel wanneer een retailer een systeem wil laten draaien vóór Singles’ Day, Chinees Nieuwjaar of Black Friday, vooral voor e-commercebedrijven met wereldwijde online klanten.”

De Chinese vestiging van Inther heeft ook invloed op projecten buiten China. “Dubbele inkoop betekent veerkrachtigere toeleveringsketens voor klanten wereldwijd”, verduidelijkt Martijn Herder. “Het opent ook snellere schaalmogelijkheden in Azië-Pacific: geen invoerrechten, kortere levertijden en betere aftersalesondersteuning. Het is een concurrentievoordeel waar al onze klanten van profiteren.”

Recente nieuwsberichten

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

SaaS WMS: feiten en ervaringen uit de praktijk

(Advertorial) Veel bedrijven overwegen een overstap naar een SaaS-gebaseerd WMS, maar twijfelen over veiligheid, controle en flexibiliteit.

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.