Bouw Nieuwe Sluis Terneuzen gestart
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen hebben de eerste officiële spadesteek gegeven voor de bouw van een van de grootste sluizen van de wereld, de Nieuwe Sluis Terneuzen.
Het sluizencomplex in Terneuzen vormt de toegang tot de havens van Gent en Terneuzen en is meteen een cruciale schakel in de Seine-Schelde verbinding.
De Nieuwe Sluis zal zorgen voor een betere toegang en een vlottere doorstroming van het toenemende scheepvaartverkeer. Schepen van 120.000 ton zullen kunnen doorvaren op het kanaal Gent-Terneuzen. In vergelijking met de huidige Westsluis wordt de Nieuwe Sluis 2.5m dieper, 15m breder, 137m langer en een stuk sneller. Vlaanderen en Nederland kunnen door de komst van de Nieuwe Sluis en de daardoor verbeterde infrastructuur op een aanzienlijke economische impuls rekenen.
Kostenplaatje voor de bouw van de Nieuwe Sluis is €753.346.000. Daarvan investeert Nederland ruim €190 miljoen. Vlaanderen staat in voor de overige kosten. Uit de Europese CEF-fondsen wordt ruim €48 miljoen geput en ook de Haven van Gent draagt bij in het Vlaamse aandeel.
De Nieuwe Sluis moet een boost geven aan alle bedrijven in de Kanaalzone, maar is vooral een krachtige hefboom voor meer vrachtverkeer via de waterweg.
In 2022 zal het eerste schip door de Nieuwe Sluis kunnen.