Zwitsers bouwen aan ondergronds transportsysteem
In hun zoektocht naar een oplossing om de steeds groeiende verkeersstromen en de navenante kosten te vermijden, hebben enkele Zwitserse bedrijven samen het project Cargo Sous Terrain (CST) in het leven geroepen.
Bedoeling is een netwerk van ondergrondse tunnels te bouwen waarin goederen met speciale elektrische modules kunnen worden getransporteerd. Niet alleen moet CTS het aanzwellende volume aan transport op de Zwitserse wegen indijken, het ondergrondse transportsysteem kan de ecologische voetafdruk van de vervoerssector ook aanzienlijk helpen verkleinen.
Deelnemers aan het project zijn onder meer de Zwitserse supermarktketens Coop en Migros en het Zwitserse postbedrijf Die Post. De initiatiefnemers willen in eerste instantie een netwerk van tunnels in de buurt van Zürich uitbouwen, maar hopen het project later ook naar andere Zwitserse steden te kunnen uitbreiden.Concreet zouden de tunnels vijftig meter onder de grond worden aangelegd. Een vloot automatische elektrische modules, die een snelheid van dertig kilometer per uur halen en gedurende vierentwintig uur operationeel zijn, zouden een twaalftal stations moeten kunnen bevoorraden. Kleinere voertuigen moeten dan de bestellingen van de stations naar hun eindbestemming brengen.
Nadat drie jaar geleden al een haalbaarheidsstudie werd uitgevoerd met de steun van het Zwitserse ministerie van Transport, heeft de overheid inmiddels de toelating gegeven om het plan verder uit te werken. De initiatiefnemers hopen in 2023 met de bouw te kunnen beginnen. Tegen eind volgend decennium zou dan een eerste verbinding tussen het logistieke centrum Härkingen-Niederbipp en Zürich in gebruik kunnen worden genomen, goed voor een traject van circa 75 kilometer.
Om het project te kunnen realiseren, zou een investering van in totaal ongeveer 3,5 miljard Zwitserse frank of bijna drie miljard euro nodig zijn.
Ook Google en Uber hebben naar verluidt interesse in het transportsysteem.