Wordt Amazon de nieuwe Uber voor vrachtvervoer?

Amazon zou sinds vorig jaar een nieuwe online dienst aan het uittesten zijn om vrachtwagenchauffeurs te matchen met verladers. Dat heeft de Amerikaanse nieuwszender CNBC vernomen uit bronnen die nauw bij het project betrokken zijn.

Door een dergelijke online vrachtdienst te lanceren, zou Amazon niet alleen zijn bestaande netwerk van transporteurs beter kunnen beheren en vracht beter toewijzen dan vandaag het geval is.

Opdrachten worden nu namelijk vaak nog inefficiënt via telefoon of fax doorgegeven. Maar met de nieuwe dienst zou Amazon ook de eerste stappen zetten in de winstgevende wereld van online vrachtmakelaardij. Daarmee zou het e-commercebedrijf rechtstreeks in concurrentie gaan met ondernemingen als Uber Freight, C.H. Robinson en XPO Logistics.
 
Op de website freight.amazon.com, die in 2018 in het leven werd geroepen, krijgen verladers onmiddellijk prijsopgaves voor de pakketten die ze tussen magazijnen willen verzenden. De dienstverlening bestaat momenteel in een beta-versie en is nog maar beschikbaar voor verzendingen tussen magazijnen in vijf Amerikaanse staten (Connecticut, Maryland, New Jersey, New York en Pennsylvania).
Volgens de insiders zouden momenteel slechts enkele honderden transporteurs van de dienst gebruik maken. Vooral omdat Amazon enkel erkende vrachtvervoerders tot het programma toelaat.
Als het transportbedrijf de gevraagde zending eenmaal heeft goedgekeurd, worden de details van de zending uitgewisseld via een mobiele applicatie die luistert naar de naam Relay. Via die app ontvangen vrachtwagenchauffeurs bijkomende informatie over de vracht, zoals tracking van de lading en de route en eventuele procedures voor versnelde check-in bij het warehouse.
 
In een verklaring aan CNBC bevestigde een vertegenwoordiger van Amazon dat de service inderdaad bestaat. “We werken met heel wat transportbedrijven in ons transportnetwerk samen en doen al lang een beroep op hen om ladingen voor Amazon te vervoeren. Deze service, die bedoeld is om ons vrachtnetwerk beter te benutten, wordt al enige tijd in de een of andere vorm toegepast”, klinkt het.
 
Nog volgens CNBC promoot Amazon de dienst als een manier voor verladers om gemakkelijk toegang te krijgen tot zijn uitgebreide netwerk van transporteurs. Getuige daarvan de slogan op de Amazon-website: “tap into the scale of Amazon as we extend our carrier network to give you best-in-class service at great rates.”
Dat maakt Amazon officieel een vrachtmakelaar die verladers en transporteurs met elkaar helpt te linken.
Foto: Amazon

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.