Wordt Amazon de nieuwe Uber voor vrachtvervoer?
Amazon zou sinds vorig jaar een nieuwe online dienst aan het uittesten zijn om vrachtwagenchauffeurs te matchen met verladers. Dat heeft de Amerikaanse nieuwszender CNBC vernomen uit bronnen die nauw bij het project betrokken zijn.
Door een dergelijke online vrachtdienst te lanceren, zou Amazon niet alleen zijn bestaande netwerk van transporteurs beter kunnen beheren en vracht beter toewijzen dan vandaag het geval is.
Opdrachten worden nu namelijk vaak nog inefficiënt via telefoon of fax doorgegeven. Maar met de nieuwe dienst zou Amazon ook de eerste stappen zetten in de winstgevende wereld van online vrachtmakelaardij. Daarmee zou het e-commercebedrijf rechtstreeks in concurrentie gaan met ondernemingen als Uber Freight, C.H. Robinson en XPO Logistics.
Op de website freight.amazon.com, die in 2018 in het leven werd geroepen, krijgen verladers onmiddellijk prijsopgaves voor de pakketten die ze tussen magazijnen willen verzenden. De dienstverlening bestaat momenteel in een beta-versie en is nog maar beschikbaar voor verzendingen tussen magazijnen in vijf Amerikaanse staten (Connecticut, Maryland, New Jersey, New York en Pennsylvania).
Volgens de insiders zouden momenteel slechts enkele honderden transporteurs van de dienst gebruik maken. Vooral omdat Amazon enkel erkende vrachtvervoerders tot het programma toelaat.
Als het transportbedrijf de gevraagde zending eenmaal heeft goedgekeurd, worden de details van de zending uitgewisseld via een mobiele applicatie die luistert naar de naam Relay. Via die app ontvangen vrachtwagenchauffeurs bijkomende informatie over de vracht, zoals tracking van de lading en de route en eventuele procedures voor versnelde check-in bij het warehouse.
In een verklaring aan CNBC bevestigde een vertegenwoordiger van Amazon dat de service inderdaad bestaat. “We werken met heel wat transportbedrijven in ons transportnetwerk samen en doen al lang een beroep op hen om ladingen voor Amazon te vervoeren. Deze service, die bedoeld is om ons vrachtnetwerk beter te benutten, wordt al enige tijd in de een of andere vorm toegepast”, klinkt het.
Nog volgens CNBC promoot Amazon de dienst als een manier voor verladers om gemakkelijk toegang te krijgen tot zijn uitgebreide netwerk van transporteurs. Getuige daarvan de slogan op de Amazon-website: “tap into the scale of Amazon as we extend our carrier network to give you best-in-class service at great rates.”
Dat maakt Amazon officieel een vrachtmakelaar die verladers en transporteurs met elkaar helpt te linken.
Foto: Amazon