Weleda bouwt duurzaam hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Weleda is wereldwijd een toonaangevende producent van gecertificeerde natuurcosmetica en antroposofische geneesmiddelen. Met een nieuw logistiek centrum in het Zuid-Duitse Schwäbisch Gmünd centraliseert de onderneming voortaan de internationale en nationale verkoop en delen van de productielogistiek. Op de nieuwe logistieke campus worden eindproducten, maar ook halffabricaten en grond- en hulpstoffen voor de productcategorieën natuurcosmetica en geneesmiddelen opgeslagen, gepickt en wereldwijd verzonden. Ook de verzending van reclamemiddelen en acties lopen straks via het nieuwe logistieke centrum.

Op die logistieke campus heeft Kardex Mlog zes automatische magazijnkranen geleverd voor het hoogbouwmagazijn en de verzendbuffer. Ook het bijbehorende transportsysteem voor de verbinding met de verzendbuffer en de ontvangst-, pick- en uitgiftezones was onderdeel van het in september 2023 voltooide project. Tot de bijzonderheden behoren de geel, groen, roze en blauw gecoate magazijnkranen met energieopslagsystemen.

Het nieuwe logistieke centrum van Weleda bestaat uit een hoogbouwmagazijn, functionele panden en kantoren. Bij de bouw was duurzaamheid het belangrijkste uitgangspunt. Zo is de hoogbouwstelling van hout, terwijl de wanden en de gevel deels van regionaal stampleem zijn vervaardigd. In het ontwerp werd rekening gehouden met de totale levenscyclus van de gebouwen, inclusief de afbraak en verwijdering. Het logistieke complex gaat volledig op aardwarmte en zonnestroom draaien. Het bouwproject heeft vooraf al het DGNB-keurmerkniveau platina behaald. Dat is het hoogste keurmerk van de Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauen, de Duitse Raad voor Duurzaam Bouwen.

Voor het automatische hoogbouwmagazijn met vijf gangen en 17.160 palletplaatsen leverde Kardex Mlog vijf magazijnkranen van het type Kardex MSingle B – 1200/29-ZT, uitgerust met energieopslagsystemen van SEW. De buitenste vier magazijnkranen heeft Kardex Mlog op verzoek van de klant geel, blauw, roze en groen gecoat (zie foto). Die kleuren staan bij Weleda voor de natuurlijke geuren ‘energy’, ‘relax’, ‘love’ en ‘harmony’. De dubbeldiepe in- en uitslag in het aangesloten buffermagazijn gebeurt door een magazijnkraan van het type Kardex MTwin A – 1200/18-ZT.

Het door Kardex Mlog geleverde transportsysteem met 308 aandrijvingen verbindt de verzendbuffer en de ontvangst-, pick- en uitgiftezones. In de levering inbegrepen zijn transporteurs, rollen- en kettingbanen, verticale transporteurs en draai- en heftafels. Dertien automatische barcodescanners nabij de transportsystemen identificeren de transporteenheden. Daarvoor is elke pallet van twee barcodes voorzien. Speciale palletcheckpoints controleren de pallet op vorm en overlast. Met de visualiseringssoftware Kardex MVisu, die ook door Kardex Mlog werd geïmplementeerd, kan niet alleen het eigen pallettransportsysteem worden beheerd, maar ook het bakkentransportsysteem van AM Logistic Solutions. Kardex MVisu geeft automatische transportsystemen en magazijnkranen én hun operationele status grafisch weer. Ook kan daarmee het materiaalstroomsysteem interactief worden beheerd. Ook veiligheidshekken, overstapbordessen, brandwerende deuren, snelloopdeuren, slagbomen en palletdispensers behoren tot de levering van Kardex Mlog.

Foto: Kardex Mlog

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.