Webfleet belicht uitdagingen en kansen voor transporteurs in 2024

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft de trends in kaart gebracht waarmee bedrijven in de transportsector in 2024 zullen worden geconfronteerd. Komend jaar zal de digitale transformatie voor chauffeurs en managers van wagenparken onvermijdelijk zijn, zo luidt het, en dat brengt zowel valkuilen als opportuniteiten met zich mee.

Webfleet wijst erop dat de transportsector in België en Nederland voor een reeks complexe uitdagingen staat die de industrie vormgeven en tot aanpassing dwingen:

Digitalisering van de supply chain: Geavanceerde technologieën en digitalisering transformeren de transportsector. Het vermogen om realtime data te benutten en naadloze communicatie te handhaven, is cruciaal. Terwijl die verandering kansen biedt, brengt ze ook de uitdaging met zich mee van het effectief beheren van data.

IT-beveiliging: De toenemende digitalisering maakt de transportsector ook kwetsbaar voor cyberaanvallen. Het waarborgen van de beveiliging van gevoelige informatie en kritieke infrastructuur is van het grootste belang.

Veranderende klanteisen: Klanten verwachten van bedrijven in de transportsector niet alleen snellere en traceerbare leveringen, maar ook meer transparantie, flexibiliteit en een naadloze klantervaring.

Schaarste aan personeel: Ook in 2024 blijft het tekort aan gekwalificeerde medewerkers een van de meest urgente in de transportsector. Bedrijven moeten aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden bieden en meer investeren in opleiding en ontwikkeling.

Veranderende wet- en regelgeving: Transportbedrijven krijgen te maken met aangescherpte en nieuwe wet- en regelgeving. Bedrijven met wagenparken moeten zich onder meer voorbereiden op strengere milieueisen, schonere voertuigen en nauwkeurige registratie van rij- en rusttijden.

Die trends voor 2024 vragen volgens Webfleet om een strategische benadering en innovatieve oplossingen die de groei en duurzaamheid van organisaties in de transportsector in België en Nederland moeten waarborgen:

Investeer in technologie: Geavanceerde IT-systemen en software voor supply chain-beheer maken realtime tracking mogelijk en geven klanten inzicht in de status van hun zendingen.

Flexibele leveringsmogelijkheden: Digitale oplossingen, zoals fleet management software en GPS-tracking systemen, spelen een cruciale rol bij het stroomlijnen van processen.

Proactieve communicatie: Een fleet management app maakt de inzet van chauffeurs en materieel efficiënt en het verhoogt de klanttevredenheid.

Duurzaamheid: De keuze van brandstoffen en de vernieuwing van de vloot zijn cruciale aspecten voor transportbedrijven om aan de duurzaamheidsdoelstellingen te voldoen.

“Goederenvervoer is de afgelopen jaren een complex en dynamisch ecosysteem geworden. Dat maakt de inzet van geïntegreerde oplossingen steeds urgenter”, aldus Lucas Avink van Webfleet Benelux. Als voorbeeld haalt hij de eigen oplossing aan die Webfleet samen met Logi App ontwikkelde. Daarbij worden digitale urenregistratie en ritlijstintegratie, telematica en trucknavigatie in één applicatie samengebracht. “Dat optimaliseert de activiteiten van transportbedrijven, verlaagt de kosten en helpt te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzaamheid en klantgerichtheid”, besluit hij.

Foto: Webfleet

Recente nieuwsberichten

TGW Systems is verhuisd

TGW Systems BV, leverancier van material handling equipment, heeft zijn intrek genomen in een nieuw kantoor aan de Stadionstraat 2-18 in

4815 NG Breda. De nieuw locatie moet de onderneming naar eigen zeggen de ruimte en mogelijkheden bieden om verder te groeien in de Benelux.

WDP opent kantoor in Parijs en focust op pan-Europese schaalvergroting

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP (Warehouses De Pauw) opent een kantoor in Parijs onder leiding van een nieuwe country manager, François Le Levier (foto). Het kantoor zal de basis vormen voor een lokaal team dat het Franse platform zal beheren en WDP’s positie op de Franse markt verder moet verankeren. François Le Levier heeft meer dan 25 jaar ervaring in commercieel vastgoed en was tot voor kort managing director Industrial & Logistics bij vastgoedonderneming CBRE France.

VDL ETG schakelt Inther Group in voor automatisering magazijn

VDL Enabling Technologies Group (VDL ETG), onderdeel van de Nederlandse VDL Groep en wereldwijd ontwikkelings- en productiebedrijf van componenten voor bedrijven in de hightech-sector, heeft systeemintegrator Inther Group gevraagd om het intralogistieke systeem te leveren voor hun onlangs geopende magazijn op het XL Business Park in Almelo. In dat magazijn zal VDL ETG zijn logistiek centraliseren.

EPC Familia beheert logistiek van apotheken met Easy WMS van Mecalux

De EPC-groep, opgericht in 1919, specialiseert zich sinds 1953 in de distributie van farmaceutische producten en bekleedt daarmee een leiderspositie in Wallonië. Met een honderdtal apotheken die meer dan 300.000 klanten bedienen, verwerkt de farmaceutische groep jaarlijks twee miljoen voorschriften en bedient ze nog eens 7.500 gebruikers van apotheken in rusthuizen.

EPC Familia, onderdeel van de EPC-groep, heeft zijn logistiek gedigitaliseerd met Easy WMS, de warehouse management software van het Spaanse technologiebedrijf Mecalux. Het magazijn van EPC Familia in Ciney, van waaruit elke nacht honderden apotheken in Wallonië worden bevoorraad, kan daardoor voortaan 13.000 SKU’s en 24.000 orderregels per dag verwerken.

Duynie en 9altitudes stimuleren duurzaamheid bij bedrijven

Het in Nederland gevestigde Duynie, onderdeel van de agrarische coöperatie Royal Cosun, richt zich op het creëren van nieuwe waarde uit co-producten uit de voedings-, drank- en bio fuel-industrie. De onderneming is actief in meer dan twintig Europese landen en bedient klanten in de dierenvoeder-, (huisdieren)voeding-, technische en energiemarkten. Voor de digitale oplossingen werkt Duynie samen met 9altitudes, de organisatie met hoofdkantoor in Kortrijk, die bedrijven internationaal ondersteunt bij hun digitale transformatie.

Globalpesca kiest Dematic voor automatisering diepvriesmagazijn

Globalpesca S.p.A. is een Italiaanse leverancier van diepvriesproducten en foodservices voor de hotel-, restaurant- en cateringmarkt. Het familiebedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Gravellona Toce, ten noordwesten van Milaan in de regio Piemonte, en bestaat intussen bijna 125 jaar. Om de operationele efficiëntie in zijn nieuwe diepvriesmagazijn te waarborgen, heeft Globalpesca een overeenkomst gesloten met Dematic, dat met zijn automatiseringsoplossing voor meer opslagcapaciteit zal zorgen door de hoogte van het magazijn te benutten.

Giesecke+Devrient bevordert tracking met ultradun Smart Label

Giesecke+Devrient (G+D), een wereldwijd ‘securitytech’-bedrijf met hoofdkantoor in München, heeft het G+D Smart Label gelanceerd, een trackingoplossing die van elk pakket een IoT-apparaat moet maken. Het nieuwe Smart Label is ultradun en net iets groter dan een creditcard. G+D ontwikkelde het label in samenwerking met zijn hardwarepartner Sensos met de bedoeling kosteneffectieve en nauwkeurige locatiebepaling mogelijk te maken voor een reeks toepassingen zoals pakketbezorging en -verzending, vlootbeheer en het monitoren van de beweging van luxegoederen.

Getac lanceert nieuwe generatie ZX10 robuuste 10-inch tablet

Getac, leverancier van robuuste computer- en mobiele video-oplossingen, heeft de nieuwe generatie ZX10 gelanceerd. Deze robuuste 10-inch Android-tablet combineert een lichtgewicht ontwerp met AI-ready prestaties en intuïtieve Android-functionaliteit voor prestaties in het veld. Het toestel is ontworpen voor professionals in sectoren zoals openbare veiligheid, nutsbedrijven en transport & logistiek.

Buck Consultants International stelt nieuwe partner aan

Het logistieke en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) heeft Frank Hofstee in dienst genomen als partner Supply Chain Advice. Frank Hofstee heeft ruime ervaring als leider bij toonaangevende logistieke dienstverleners, hightech- en healthcare-bedrijven.

UPS rondt overname Frigo-Trans en BPL af

UPS heeft de overname van Frigo-Trans en het zusterbedrijf BPL afgerond. Beide bedrijven focussen zich op temperatuur- en tijdsgecontroleerde complexe logistieke oplossingen in de gezondheidszorg in Europa. Met de overname breidt UPS Healthcare de end-to-end mogelijkheden voor zijn klanten verder uit. Zij hebben volgens de dienstverlener een groeiende behoefte aan temperatuur- en tijdsgecontroleerde logistieke oplossingen wereldwijd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.