Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

De mondiale energieprijzen blijven fluctueren. Internationale conflicten dragen zeker niet bij aan meer stabiliteit en een organisatie kan nu eenmaal niets doen aan deze onzekerheden. Wel kan een bedrijf onnodige energieverspilling tegen gaan en ervoor zorgen dat de operationele activiteiten zo energie-efficiënt mogelijk zijn.

Energieverliezen op de laadkaai

Energieverlies komt veelvuldig voor in een gemiddeld magazijn, met negatieve uitschieters rondom de laadkaai. Inefficiënte deuren, ‘gaten’ in de scharnieren van trailerdeuren en ‘gaten’ in docklevellers kunnen allemaal leiden tot onnodige energieverspilling. Hoewel elk van deze kieren op zich heel klein lijken, wordt het toch een heel andere verhaal als je ze allemaal bij elkaar optelt. Zo bekeken wordt het namelijk één groot gat waardoorheen geld naar buiten vliegt.

Ook wordt er energie verspild door allerlei ineffectieve vloer- of plafondventilatoren. Het verminderen van het aantal ventilatoren en tegelijkertijd zorgen voor een effectievere luchtbeweging kan een grote impact hebben op de verwarmings- en koelingskosten. Zeker in koel- of vriesomgevingen zorgen een gebrekkige klimaatbeheersing of inefficiënte deuropeningen voor veel onnodige kosten.

De hoogte van deze kosten lopen uiteen, maar als je de gaten bij de laadkaai en de onderliggende levellerput op de juiste wijze afdicht, kan dat een potentiële jaarlijkse energiebesparing opleveren van enkele duizenden euro's per laadperron!

Kwalitatief hoogwaardige buitendeuren met effectieve afdichtingen en rappe open- en sluitingstijden kunnen zelfs nog meer besparingen opleveren.

Oplossingen zijn soms eenvoudig. Als u tijdens het lossen van een voertuig daglicht door de afsluiting van het laadperron heen kunt zien, dan kost dit geld en heeft het een negatieve impact op het werkklimaat binnen. Slecht geïnstalleerde of onderhouden laaddeuren en voetgangersdeuren kunnen ook een probleem vormen. Het loont de moeite om deze doorgangen van tijd tot tijd goed te controleren.

Een mooi voorbeeld van een strakke en consistente afdichting wordt gerealiseerd met de Eclipse dockshelter van Rite-Hite. Deze biedt een volledige bescherming rondom: de zijkanten van de trailer, de bovenkant en alle hoeken, en blokkeert zowel licht als lucht voor een donkere laadkaai. Bovendien voorkomt de afdichting ook dat ongewenste tocht het magazijn binnendringt, zodat het werkklimaat binnen op de juiste temperatuur blijft.

Naast de energiebesparende voordelen helpt deze dockshelter ook mensen, apparatuur en producten beter te beschermen door te voorkomen dat wind (en ook stof en gruis), regen, sneeuw en ongedierte via de laadperronopening het gebouw binnendringen.

De bovenzijde van de Eclipse is voorzien van een verzwaard gordijn dat met een druk van bijna 50 kilo over de volledige breedte van de trailer hangt. In combinatie met de speciale hoekafdichtingen biedt dit een complete afdichting die de meeste dockshelters niet kunnen bieden.

Meer op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Lidl investeert 122 miljoen euro in logistieke site in Herentals

Met het bereiken van het hoogste punt heeft supermarktketen Lidl de ruwbouwfase van zijn nieuwe distributiecentrum in Herentals zo goed als voltooid. Lidl investeert in totaal 122 miljoen euro in het project van 43.000 vierkante meter – vergelijkbaar met vijf voetbalvelden – langs de E313. Het complex is het zesde distributiecentrum van Lidl in ons land en komt er op de voormalige Henrad-site, waar vroeger radiatoren van de band rolden. Het distributiecentrum moet niet alleen erg duurzaam worden, maar ook meteen het meest toekomstgerichte logistieke knooppunt van de supermarktketen in België.

Kuehne+Nagel breidt activiteiten op Liege Airport uit

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel gaat zijn activiteiten op Liege Airport (LGG) verder uitbreiden met de ondersteuning van Atlas Air Worldwide, de wereldwijde dienstverlener op het gebied van uitbestede luchtvaartlogistiek. Met die uitbreiding vergroot ook Atlas zijn aanwezigheid op de luchthaven van Luik, waar het nog namens andere klanten actief is.

Rhenus neemt resterende aandelen Wijnands Groep over

De Rhenus Groep, een wereldwijde speler op het gebied van logistiek en supply chain management, heeft de resterende twintig procent van de aandelen in Wijnands Bulk Care overgenomen. Daarmee is de volledige overname van het bedrijf afgerond. Deze stap volgt op de initiële overname van tachtig procent van de aandelen in Wijnands in 2021.

Jungheinrich en Merantix gaan samen AI bevorderen

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft een strategisch partnership gesloten met Merantix, een AI-groep die zich richt op investeringen, ontwikkeling en groei op het gebied van artificiële intelligentie. Tot de Merantix Group behoort Merantix Capital, een durfkapitaalbedrijf dat meewerkt aan de integratie van AI-toepassingen in diverse sectoren. De nieuwe samenwerking heeft als doel op AI gebaseerde toepassingen in de industrie te bevorderen.

Solid WMS in handen van Consafe Logistics

Softwarebedrijf Consafe Logistics, gespecialiseerd in warehouse management systemen (WMS), warehouse execution systemen (WES) en warehouse control systemen (WCS), heeft Solid WMS overgenomen, een Nederlandse aanbieder van SaaS-gebaseerde WMS-oplossingen gevestigd in Breda.

Helft van beroepschauffeurs overweegt andere job door stress

De overgrote meerderheid (91%) van de chauffeurs van bedrijfsvoertuigen in Europa zegt dat werkgerelateerde stress een negatieve invloed heeft op hun rijgedrag, terwijl 70% vindt dat stress een factor is die bijdraagt tot meer gevaar op de weg. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Geotab, een wereldwijde aanbieder van geconnecteerde transportoplossingen. Voor het onderzoek werden ruim 3.000 vrachtwagen- en bestelwagenchauffeurs bevraagd in Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Cocus en Panasonic herdefiniëren connectiviteit met veilige private 5G-newerken

Panasonic Connect Europe is een samenwerking aangegaan met Cocus, een IT-dienstverlener gespecialiseerd in digitale transformatiediensten, beveiligde communicatiesystemen – waaronder private 5G-netwerken – en AI. Samen bieden de twee bedrijven hun klanten software, hardware en een betrouwbare infrastructuur voor private 5G-netwerken aan. De samenwerking moet o.a. de productiviteit verhogen en de operationele kosten verlagen voor gebruikers van de robuuste Toughbook-toestellen van Panasonic.

Witgoedfabrikant BSH Hausgeräte vertrouwt op TGW Logistics

In het Beierse district Dillingen is recent het startschot gegeven voor de bouw van een shuttlewarehouse voor witgoedfabrikant BSH Hausgeräte GmbH. Tegen het voorjaar van 2027 zal TGW Logistics er een sterk geautomatiseerd miniloadmagazijn opleveren dat de productie betrouwbaar en snel van componenten moet voorzien. Meer dan 50 shuttlerobots zullen ervoor zorgen dat de benodigde onderdelen precies op het juiste moment bij de assemblagewerkstations worden aangeleverd.

DSV rondt acquisitie van Schenker af

DSV A/S heeft de overname van Schenker van Deutsche Bahn voltooid. De transactie is de grootste in de geschiedenis van DSV en zorgt volgens het Deense transport- en logistiekbedrijf voor een aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk, de expertise en het concurrentievoordeel van alle drie de divisies. Met de overname, die wordt gewaardeerd op ongeveer 106,7 miljard DKK (ongeveer 14,3 miljard euro), verdubbelt DSV zijn omvang. De gecombineerde onderneming zal een omzet van ongeveer 310 miljard DKK (ongeveer 41,6 miljard euro) vertegenwoordigen en telt bijna 160.000 medewerkers in meer dan 90 landen.

Van Moer Logistics gaat logistieke oplossingen optimaliseren in Qatar

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics is een strategisch partnership aangegaan met Q-Fab, een dochteronderneming van Al Mahhar Holding Qatar, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van industriële apparatuur. De samenwerking heeft als doel de logistieke dienstverlening en het onderhoud van apparatuur in Qatar te verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.