Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

De mondiale energieprijzen blijven fluctueren. Internationale conflicten dragen zeker niet bij aan meer stabiliteit en een organisatie kan nu eenmaal niets doen aan deze onzekerheden. Wel kan een bedrijf onnodige energieverspilling tegen gaan en ervoor zorgen dat de operationele activiteiten zo energie-efficiënt mogelijk zijn.

Energieverliezen op de laadkaai

Energieverlies komt veelvuldig voor in een gemiddeld magazijn, met negatieve uitschieters rondom de laadkaai. Inefficiënte deuren, ‘gaten’ in de scharnieren van trailerdeuren en ‘gaten’ in docklevellers kunnen allemaal leiden tot onnodige energieverspilling. Hoewel elk van deze kieren op zich heel klein lijken, wordt het toch een heel andere verhaal als je ze allemaal bij elkaar optelt. Zo bekeken wordt het namelijk één groot gat waardoorheen geld naar buiten vliegt.

Ook wordt er energie verspild door allerlei ineffectieve vloer- of plafondventilatoren. Het verminderen van het aantal ventilatoren en tegelijkertijd zorgen voor een effectievere luchtbeweging kan een grote impact hebben op de verwarmings- en koelingskosten. Zeker in koel- of vriesomgevingen zorgen een gebrekkige klimaatbeheersing of inefficiënte deuropeningen voor veel onnodige kosten.

De hoogte van deze kosten lopen uiteen, maar als je de gaten bij de laadkaai en de onderliggende levellerput op de juiste wijze afdicht, kan dat een potentiële jaarlijkse energiebesparing opleveren van enkele duizenden euro's per laadperron!

Kwalitatief hoogwaardige buitendeuren met effectieve afdichtingen en rappe open- en sluitingstijden kunnen zelfs nog meer besparingen opleveren.

Oplossingen zijn soms eenvoudig. Als u tijdens het lossen van een voertuig daglicht door de afsluiting van het laadperron heen kunt zien, dan kost dit geld en heeft het een negatieve impact op het werkklimaat binnen. Slecht geïnstalleerde of onderhouden laaddeuren en voetgangersdeuren kunnen ook een probleem vormen. Het loont de moeite om deze doorgangen van tijd tot tijd goed te controleren.

Een mooi voorbeeld van een strakke en consistente afdichting wordt gerealiseerd met de Eclipse dockshelter van Rite-Hite. Deze biedt een volledige bescherming rondom: de zijkanten van de trailer, de bovenkant en alle hoeken, en blokkeert zowel licht als lucht voor een donkere laadkaai. Bovendien voorkomt de afdichting ook dat ongewenste tocht het magazijn binnendringt, zodat het werkklimaat binnen op de juiste temperatuur blijft.

Naast de energiebesparende voordelen helpt deze dockshelter ook mensen, apparatuur en producten beter te beschermen door te voorkomen dat wind (en ook stof en gruis), regen, sneeuw en ongedierte via de laadperronopening het gebouw binnendringen.

De bovenzijde van de Eclipse is voorzien van een verzwaard gordijn dat met een druk van bijna 50 kilo over de volledige breedte van de trailer hangt. In combinatie met de speciale hoekafdichtingen biedt dit een complete afdichting die de meeste dockshelters niet kunnen bieden.

Meer op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.