Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

De mondiale energieprijzen blijven fluctueren. Internationale conflicten dragen zeker niet bij aan meer stabiliteit en een organisatie kan nu eenmaal niets doen aan deze onzekerheden. Wel kan een bedrijf onnodige energieverspilling tegen gaan en ervoor zorgen dat de operationele activiteiten zo energie-efficiënt mogelijk zijn.

Energieverliezen op de laadkaai

Energieverlies komt veelvuldig voor in een gemiddeld magazijn, met negatieve uitschieters rondom de laadkaai. Inefficiënte deuren, ‘gaten’ in de scharnieren van trailerdeuren en ‘gaten’ in docklevellers kunnen allemaal leiden tot onnodige energieverspilling. Hoewel elk van deze kieren op zich heel klein lijken, wordt het toch een heel andere verhaal als je ze allemaal bij elkaar optelt. Zo bekeken wordt het namelijk één groot gat waardoorheen geld naar buiten vliegt.

Ook wordt er energie verspild door allerlei ineffectieve vloer- of plafondventilatoren. Het verminderen van het aantal ventilatoren en tegelijkertijd zorgen voor een effectievere luchtbeweging kan een grote impact hebben op de verwarmings- en koelingskosten. Zeker in koel- of vriesomgevingen zorgen een gebrekkige klimaatbeheersing of inefficiënte deuropeningen voor veel onnodige kosten.

De hoogte van deze kosten lopen uiteen, maar als je de gaten bij de laadkaai en de onderliggende levellerput op de juiste wijze afdicht, kan dat een potentiële jaarlijkse energiebesparing opleveren van enkele duizenden euro's per laadperron!

Kwalitatief hoogwaardige buitendeuren met effectieve afdichtingen en rappe open- en sluitingstijden kunnen zelfs nog meer besparingen opleveren.

Oplossingen zijn soms eenvoudig. Als u tijdens het lossen van een voertuig daglicht door de afsluiting van het laadperron heen kunt zien, dan kost dit geld en heeft het een negatieve impact op het werkklimaat binnen. Slecht geïnstalleerde of onderhouden laaddeuren en voetgangersdeuren kunnen ook een probleem vormen. Het loont de moeite om deze doorgangen van tijd tot tijd goed te controleren.

Een mooi voorbeeld van een strakke en consistente afdichting wordt gerealiseerd met de Eclipse dockshelter van Rite-Hite. Deze biedt een volledige bescherming rondom: de zijkanten van de trailer, de bovenkant en alle hoeken, en blokkeert zowel licht als lucht voor een donkere laadkaai. Bovendien voorkomt de afdichting ook dat ongewenste tocht het magazijn binnendringt, zodat het werkklimaat binnen op de juiste temperatuur blijft.

Naast de energiebesparende voordelen helpt deze dockshelter ook mensen, apparatuur en producten beter te beschermen door te voorkomen dat wind (en ook stof en gruis), regen, sneeuw en ongedierte via de laadperronopening het gebouw binnendringen.

De bovenzijde van de Eclipse is voorzien van een verzwaard gordijn dat met een druk van bijna 50 kilo over de volledige breedte van de trailer hangt. In combinatie met de speciale hoekafdichtingen biedt dit een complete afdichting die de meeste dockshelters niet kunnen bieden.

Meer op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.