Volgens ABN Amro herstelt Transport en Logistiek pas volledig in 2022

Volgens een recent rapport van ABN Amro komt de sector Transport en Logistiek weer op adem na de lockdowns in China en Europa. Het aantal bedrijven dat van maart tot en met juli minstens 20% minder omzet heeft geboekt, is waarschijnlijk beperkt. Veel bedrijven zouden de schade te hoog hebben ingeschat of uit voorzorg overheidssteun hebben aangevraagd, want volgens het rapport lijkt de schade op het eerste gezicht mee te vallen. Toch blijft een volledig herstel uit, mede omdat tweede-ronde-effecten – een hogere werkloosheid en een toename van faillissementen – in het vierde kwartaal een extra rem op de economie zullen betekenen. Zo verwacht ABN Amro dat de volumes in 2020 met 5,5% zullen krimpen. Door de dalende vraag staan in de meeste segmenten ook de prijzen onder druk, waardoor de omzet nog verder zal dalen. ABN Amro verwacht dan ook dat voor de sector pas in 2021 weer groei (+2,5%) in het vooruitzicht ligt en dat het nog tot 2022 zal duren voordat de sector volledig is hersteld.

Nog volgens het rapport worden de meeste landen in Europa harder door de coronacrisis geraakt dan Nederland. Daardoor staat vooral het internationale transport onder druk, zoals in de zeevaart (-9%), op het spoor (-10%) en in de luchtvracht (-10%). Tot nu toe hebben de binnenvaart en het wegvervoer relatief weinig last van de crisis ondervonden, maar waarschijnlijk zullen zij later dit jaar met een lagere bouwproductie te maken krijgen door de stikstofcrisis, waardoor transportvolumes zullen dalen. Alleen bij postbezorgers en koeriers (+5%) groeiden de volumes, mede doordat meer consumenten online kochten, wat voor een enorme piek op de pakkettenmarkt zorgde.
 
Op termijn zijn de vooruitzichten gunstig en ligt herstel in het verschiet. Ook liggen er kansen om de sector verder te verduurzamen. Europese regelgeving kan daarbij volgens ABN Amro als vliegwiel fungeren. Zo heeft de Europese Raad vorige maand de ambitie uitgesproken strengere wetgeving in te voeren voor de zeevaart en de luchtvaart. Bovendien stelt de Europese Unie een noodfonds ter waarde van 750 miljard euro beschikbaar om de economie te stimuleren en haar klimaatambities te realiseren. “In het akkoord is afgesproken dat van dat bedrag 30% moet worden besteed aan ‘klimaatactie’. Dat betekent onder meer dat transportbedrijven op termijn schonere brandstoffen moeten gebruiken en moeten investeren in schonere schepen en vliegtuigen”, vertelt Albert Jan Swart, sector econoom Transport en Logistiek bij ABN Amro. “Om dat mogelijk te maken, komen vermoedelijk subsidies beschikbaar voor transportbedrijven, zowel in de zeevaart en luchtvaart als in het wegtransport en de binnenvaart. Het pakket biedt daarmee een sterke financiële prikkel om te investeren in de ontwikkeling van meer duurzame transportmiddelen. Zo kan de verduurzaming van de transportsector in een stroomversnelling komen.”

Recente nieuwsberichten

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Transport & Logistics 2025: kennis die richting geeft

(Advertorial) Digitalisering, duurzaamheid, geopolitiek en de arbeidsmarkt: het zijn de thema’s die vandaag de koers van transport en logistiek bepalen. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u in drie dagen (14-16 oktober) hoe toonaangevende experts, bedrijven en federaties deze uitdagingen vertalen naar concrete oplossingen en kansen.

WDP rondt sale-and-leaseback van high bay KDL af

Logistiek vastgoedbedrijf WDP heeft de eerder aangekondigde sale-and-leaseback met logistiek dienstverlener Kris De Leeneer (KDL) succesvol afgerond. De transactie met een investeringswaarde van 40 miljoen euro, werd gerealiseerd via een inbreng in natura.

Nieuwe managing director voor Dachser Air & Sea Logistics EMEA

De Oostenrijker Alexander Winter (foto) wordt de nieuwe managing director van de business unit Air & Sea Logistics EMEA bij logistiek dienstverlener Dachser. Vanaf 1 oktober 2025 volgt hij Marc Meier op, die het bedrijf aan het eind van de maand verlaat.

Osapiens versterkt verantwoorde inkoop en traceerbaarheid in de supply chain bij Westwing

Westwing, een Europees e-commercebedrijf gespecialiseerd in interieurproducten, schakelt softwareontwikkelaar Osapiens in om de traceerbaarheid van de supply chain te verbeteren en volledige naleving van de Europese Ontbossingsverordening (EUDR) te garanderen.

Multipharma optimaliseert logistiek en delivery management met ZetesChronos

Het farmaceutische bedrijf Multipharma beschikt over een netwerk van 243 apotheken, verspreid over heel België, en telt meer dan 1800 medewerkers. Vanwege de uiteenlopende logistieke stromen kampte het bedrijf met moeilijkheden bij het traceren van zendingen. Handmatig delivery management leidde bovendien tot fouten bij de bezorging. Om de traceerbaarheid en efficiëntie van zijn logistieke operaties te verbeteren, implementeerde het farmabedrijf ZetesChronos.

Baoli introduceert KBP 14H Li-Ion pallettruck voor zware toepassingen

Baoli, onderdeel van de intralogistieke onderneming Kion Group, lanceert de Baoli KBP 14H, een nieuwe pallettruck met Li-Ion batterij voor interne materiaalverwerking.

AI-dashcam van Geotab vermindert risicovol rijgedrag

Geotab, wereldwijd aanbieder van verbonden transportoplossingen en asset management, lanceert de GO Focus Plus AI-dashcam en het nieuwe video-intelligentieplatform. De nieuwe dashcam met dubbele lens registreert zowel wat zich vóór het voertuig als in de cabine afspeelt.

Ruim 6 op de 10 Vlamingen verkiezen duurzaamheid boven snelheid van leveren

In een wereld waarin we sneller dan ooit de levering van een pakketje aan huis verwachten, blijken we toch bereid te wachten als dat een duurzamere levering betekent. Dat blijkt uit een recent onderzoek van iVox in opdracht van Webfleet, de wagenparkbeheeroplossing van Bridgestone.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.