Vlaanderen als katalysator voor matuur Hyperloop-ecosysteem
Vlaanderen kan een strategische partner zijn in de uitrol van het Hyperloop-netwerk. Dat is de conclusie van VIL, dat door de Vlaamse regering als Hyperloop-manager is aangesteld. De interesse van de Hyperloop-pioniers in de belangrijke technologische troeven hiervoor in Vlaanderen is groot en vertaalt zich in meer dan dertig concrete ontmoetingen met het oog op samenwerking.
Hyperloop is een nieuwe transportmodus om goederen en passagiers te vervoeren, waarbij zero-emissie het kernwoord is. De infrastructuur bestaat in essentie uit buizen die zowel bovengronds – waar het kan – als ondergronds – waar het moet – worden aangelegd en verbonden zijn in een netwerk. In dat buizennetwerk worden Europese internationale luchthavens – en waar van toepassing steden – met elkaar verbonden. Zogenaamde ‘pods’ worden door de buizen in een vacuüm en aan hoge snelheid (tot 1000km/u) tussen de verschillende connecties in het netwerk verplaatst.
De eerste Hyperloop-toepassingen zullen voor vracht zijn. Vracht is voor Hyperloop namelijk de ideale omgeving om zijn betrouwbaarheid, veiligheid en efficiëntie te bewijzen en de ontwikkelde technologie sneller te valoriseren.
Innovatieplatform voor de logistiek VIL legde contact met alle Hyperloop-ontwikkelaars wereldwijd en organiseerde vervolgens een ‘matchmaking’ waarop Vlaamse bedrijven en onderzoeksinstellingen hun expertise konden aantonen om effectief bij te dragen aan een matuur Hyperloop-ecosysteem.
De wereldwijde Hyperloop-pioniers Hardt Hyperloop (Nederland), Nevomo (Polen), Swisspod (Zwitserland), Transpod (Canada) en Zeleros (Spanje) waren op de bijeenkomst aanwezig. Zij konden ondervinden dat Vlaanderen de nodige troeven in huis heeft met een goed uitgebouwde infrastructuur en een wereldwijde reputatie op het vlak van onderzoek en innovatie. “Dit vormt de basis voor verdere ontwikkeling van het Hyperloop-ecosysteem in Vlaanderen en moet de Vlaamse innovators in staat stellen hun expertise ook op globaal vlak te valoriseren”, klinkt het bij VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen dat Hyperloop steunt. “Het moet Vlaanderen toelaten deel te nemen aan discussies op Europees niveau over standaardisering en potentiële uitbouw van een grensoverschrijdend hyperloopnetwerk”
Vlaams minister van Innovatie Jo Brouns noemt dit project “een mooi voorbeeld van de Vlaamse doelstellingen om in te zetten op duurzame innovatie die we nadien ook naar andere landen kunnen exporteren. Het Hyperloop-concept biedt heel wat kansen om de CO2-uitstoot van de logistiek te verminderen.” Dat er in het buitenland interesse is in de Vlaamse technologie, kunnen we volgens de minister alleen maar kunnen toejuichen.
Foto: European Hyperloop