Vlaamse goederenexport klimt 26% in 2022, maar groei vertraagt sinds Q4

Met 479,7 miljard euro was de Vlaamse goederenexport in 2022 uitzonderlijk hoog. De totale uitvoerwaarde lag ruim een kwart hoger (+26%) dan in 2021, 61% hoger dan in 2020 en 47,7% hoger dan in pre-coronajaar 2019. Vooral het effect van de wereldprijzen joeg die stijging aan, zo blijkt uit een analyse van Flanders Investment & Trade (FIT) op basis van data van het Instituut voor Nationale Rekeningen (INR) en de Nationale Bank van België (NBB). Vanaf het laatste kwartaal vertraagde de groei door de dalende energie- en afvlakkende grondstoffenprijzen.

De belangrijkste bevindingen uit de analyse van FIT:
 
Uitvoerbedrag aangejaagd door energieprijzen en coronavaccins
De Vlaamse goederenuitvoer bedroeg 479,7 miljard euro, 26% hoger dan in 2021. De sterke stijging van de uitvoerwaarde valt deels toe te schrijven aan de economische relance na de coronajaren 2020 en 2021. Maar nog veel meer dan hogere volumes waren de fors gestegen wereldprijzen een bepalende factor in de sterke uitvoerwaarde van onze regio in 2022. INR/NBB stelt dat maar liefst drie vierde van de waardestijging van de Vlaamse in- en uitvoer daartoe terug te brengen is. Van landbouwgrondstoffen over energie tot edelmetalen: veel van onze exportproducten vereisen namelijk grondstoffen waarvan de wereldprijzen piekten – vooral in maart en april 2022.
 
Sinds augustus 2022 ‘normaliseerden’ de energieprijzen. Samen met de kleinere rol van coronavaccins in de uitvoer levert dat een groeivertraging op in de Vlaamse uitvoerwaarde in het laatste kwartaal. Die zwakkere groei zet zich verder begin 2023.
 
Vlaanderen gegroeid op het ritme van de Europese en wereldhandel
De Vlaamse exportwaarde (+26%) steeg sterker dan het EU-gemiddelde (+20,9%). Vlaanderen deed het ook beter dan concurrenten Duitsland (+13,7%), Italië (19,9%), Frankrijk (+18,6%), Spanje (+23,7%), Polen (+19%), Tsjechië (+19,8%), Oostenrijk (+17,2%) en Zweden (+17,2%). Alleen Nederland (+29,3%) en Ierland (+26,1%) kwamen binnen de EU sterker uit de hoek.
 
De stijging van de Vlaamse exportwaarde ligt bovendien in de lijn van de groei van de wereldhandel (+25,2% in euro) (bron: analyse van FIT op basis van data van WTO). We haalden daarmee een sterke 16e positie als wereldgoederenexporteur met een aandeel van 2,03% van de wereldwijde uitvoer (bron: analyse FIT op basis van ranking WTO). Onze regio haalde een aandeel van 79,4% in de totale Belgische export.
 
Energie en farma goed voor twee derde van gestegen exportwaarde
In 2022 boekten alle 22 Vlaamse exportsectoren winst, maar minerale producten en chemie & farma schreven samen bijna 63% van de toename van de exportwaarde op hun conto. Minerale producten – onze 2e exportsector – verdubbelde (+97,3%) zijn exportwaarde door de exploderende energieprijzen. De haven van Zeebrugge (PoAB) speelt daarin een cruciale rol als belangrijke in- en uitvoerhub voor aardgas in Europa.
 
In chemie & farma, met 27,2% de belangrijkste Vlaamse exportsector, nam de uitvoerwaarde met 24,1% toe. Voor de energie-intensieve chemiesector is dat het gevolg van de dure aardolie, voor farma waren coronavaccins de aanjager. Voor het tweede jaar op rij waren die vaccins in 2022 ons topexportproduct, goed voor 6,03% van de volledige Vlaamse uitvoer. Dat in 2022 nog eens 11% meer coronavaccins werden uitgevoerd dan in 2021 is een opvallende tendens.
Transportmaterieel – onze 3e exportsector – herpakte zich gedeeltelijk in 2022 (+17,4%) na een zware terugval (-67%) in 2021 als gevolg van de Brexit en mondiale onderdelentekorten. Machines, mechanica en apparatuur en de kunststoffensector vervolledigen de top vijf van exportsectoren en stegen respectievelijk 14,3% en 11,6% ten opzichte van 2021.
 
Ook andere traditioneel belangrijke exportsectoren kenden een stijging, zoals voeding & dranken (7e exportsector) met +14,5% en textiel (9e exportsector) met +13,5%. Binnen de textielsector kende tapijt (-3,9%) een licht exportverlies als een van de weinige dalers in 2022.
 
Twee derde van exportgoederen blijft in EU 
EU-landen ontvingen 64,2% van de Vlaamse uitvoer, wat volledig in lijn is met de jaren ervoor (64,5% in 2021). De export naar Nederland (2e exportmarkt) ging met 49,9% vooruit (24,6 miljard euro meer) dankzij forse toenames bij brandstoffen (+62,6%), organische chemie (+27,6%) en ijzer en staal (+38,1%). Van alle exportmarkten kende de uitvoer naar Nederland de sterkste toename. De uitvoertoename naar Duitsland (1e exportmarkt) bleef dan weer beperkt tot +18% en naar Frankrijk (3e exportmarkt) tot +20,4%.
 
De Europese markten buiten de EU tekenden in 2022 voor 10,2% van de Vlaamse export. Het VK (4e exportmarkt) stond in voor een stijging van 17,7% of 4,2 miljard euro meer. Verder waren vooral Zwitserland (+30,0%) en Turkije (+18,9%) opvallende groeiers.
 
Ook uitvoer naar andere continenten boekt vooruitgang
Ruim een kwart (25,6%) van de Vlaamse export vertrok naar andere continenten. In Noord- (+35,8%), Centraal- (+72,3%) en Zuid-Amerika (+47,9%), Azië (+18,7%),  het Midden-Oosten (+15,9%) en Afrika (+57%) boekte de Vlaamse uitvoer vooruitgang. Alleen de export naar Oceanië (-12,4%) nam af door een terugval in coronavaccins. Naar de VS (5e exportmarkt) kreeg de uitvoer een stevige boost (+40,4% of 7,9 miljard euro meer dan in 2021) dankzij geneesmiddelen en (corona)vaccins.
 
Binnen de top 50 van Vlaamse exportbestemmingen waren er slechts vier dalers – stuk voor stuk niet-EU-landen: China (12e exportmarkt), Rusland (25e), Australië (36e) en Egypte (39e). De export naar China kende een uitzonderlijke daling (-4,93%) voor onder meer hout, vrachtwagens, zink en diamant. In absolute waarde was dat de op twee na sterkste daling wereldwijd na Rusland en Egypte. Bij Australië (-10,5%) ligt de minderuitvoer van coronavaccins aan de basis. 
 
Mede door de sancties daalde de goederenuitvoer naar Rusland met 18,1%. Halen we de grote leveringen geneesmiddelen aan Rusland weg, dan zakte de uitvoer naar Rusland met 50%. Gezien het beperkte aandeel in de Vlaamse totaaluitvoer (25e exportmarkt) had die daling nauwelijks impact op het totale exportverloop. Hetzelfde geldt voor Oekraïne (70e exportmarkt), waarnaar de export van vooral landbouwmachines en -materieel met 35% verminderde. Traditioneel zijn dat de belangrijkste exportgoederen die vanuit Vlaanderen naar Oekraïne vertrekken.
Foto: Export Flanders Vlaanderen

Recente nieuwsberichten

TGW Logistics automatiseert nieuw distributiecentrum voor Picnic

Na een eerste gezamenlijk project in Utrecht vertrouwt de Nederlandse online supermarket Picnic opnieuw op TGW Logistics: in Oberhausen (Duitsland) is onlangs een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in gebruik genomen. Daarmee wordt de basis gelegd voor de geplande groei van Picnic op de Duitse markt.

Jungheinrich automatiseert materiaalstroom bij Picanol

Picanol, de Belgische fabrikant van hoogtechnologische weefmachines, heeft Jungheinrich de opdracht gegeven om op zijn site in Ieper belangrijke materiaalstroomprocessen te automatiseren. Als onderdeel van het project worden zes autonome mobiele robots (AMR’s) van het type arculee M geïnstalleerd om het transport tussen de goederenontvangst, het geautomatiseerde magazijn voor kleine onderdelen (ASRS of Automated Storage and Retrieval System) en de orderverzamelstations af te handelen.

Weber-Hydraulik moderniseert op 3 weken tijd met Kardex Mlog

Het Duitse familiebedrijf Weber-Hydraulik is gespecialiseerd in hydraulische oplossingen op maat. Het bedrijf produceert op vijf bedrijfslocaties hoogwaardige cilinders, stuurventielen, stuur- en veringsystemen, ventielen en aggregaten voor mobiele werktuigen, bedrijfsvoertuigen en gereedschapsmachines. Op zijn hoofdkantoor in het Zuid-Duitse Güglingen heeft Weber-Hydraulik een hoogbouwmagazijn met twee gangen gemoderniseerd. Het moderniseringsproject van het magazijn, dat dienst doet als buffermagazijn voor de productie, werd uitgevoerd door Kardex Mlog, leverancier van geïntegreerde materiaalstroomsystemen en hoogbouwmagazijnen. Opvallend aan het project is dat het binnen een krap tijdsbestek van drie weken werd opgeleverd.

REWE Group schakelt Witron in voor reorganisatie van logistiek

REWE Group, een toonaangevende retailgroep in Oostenrijk, heeft de Witron Group de opdracht gegeven om een sterk geautomatiseerd logistiek centrum voor droge voeding te ontwerpen, te implementeren en te beheren. De faciliteit met een oppervlakte van 135.600 vierkante meter zal dagelijks meer dan 600.000 dozen verwerken en ongeveer 2.500 winkels bevoorraden met een assortiment van ongeveer 21.000 artikelen. Het hart van het project wordt gevormd door de nieuwste generatie van Witrons OPM-oplossing met 40 COM-machines.

WarmMark QR zorgt voor slim traceren in de koudeketen

Tilt-import, aanbieder van temperatuurregistratiesystemen voor traceerbaarheid, breidt zijn assortiment uit met WarmMark QR, een batterijloze temperatuursensor voor eenmalig gebruik die aangeeft wanneer een zending is blootgesteld aan onaanvaardbare temperaturen. De sensor moet alle spelers in de koudeketen, van fabrikanten tot klanten of patiënten, realtime inzicht bieden in de status van temperatuurgevoelige producten.

Igus stelt budgetvriendelijke humanoïde robot Iggy Rob voor

Igus, ontwikkelaar en producent van motion plastics, presenteert zijn eerste humanoïde robot, Iggy Rob. Kenmerkend voor de robot is het prijskaartje: voor minder dan 50.000 euro kan de tweearmige kunststof robot bedrijven ondersteunen in de industriële productie, dienstverlening of met transporttaken. Om ervaring op te doen met de nieuwe helper roept Igus bedrijven op om “te testen voordat ze investeren”.

Europa is koppositie in robotica kwijt

Volgens een rapport van Allianz Trade is Europa zijn koppositie in de wereldwijde robotica-race kwijt en dreigt het snel achterop te raken. “Zonder acute actie staat de Europese industrie dezelfde neergang te wachten zoals de Europese auto-industrie die doormaakt”, zo waarschuwt de kredietverzekeraar in zijn rapport ‘No country for old robots’.

Vijf goede redenen om over te schakelen op HVLS ventilatoren

(Advertorial) Allereerst, wat is een HVLS ventilator? De afkorting staat voor High Volume, Low Speed. Ze zijn uitgerust met extra grote bladen en draaien op een rustige snelheid rond. Je zou denken dat de omwentelsnelheid hoger kan, maar niets is minder waar. In combinatie met het speciale profiel van de bladen, zorgt deze snelheid juist voor een verplaatsing van de meeste lucht over het grootste gebied, tegen de laagste kosten.

Woolworths vertrouwt op Knapp voor e-grocery fulfilment

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een beroep gedaan op systeemintegrator Knapp voor de bouw van het eerste volledig geautomatiseerde central fulfilment centre (CFC) van Woolworths in Western Sydney. De 22.000m² grote site in Auburn maakt gebruik van de E-Grocer-oplossing van Knapp en moet voor een belangrijke ommezwaai zorgen in de manier waarop boodschappen aan klanten worden geleverd. Het CFC zou de online capaciteit in Western Sydney met meer dan vijftig procent vergroten en kan tot 60.000 online bestellingen per week verwerken. Dankzij de Knapp Pick-it-Easy Robot stations kan het Woolworths-team in Auburn de bestellingen van klanten efficiënter en nauwkeuriger verzamelen.

WDP ontwikkelt duurzaam DC van 54.000m² in Roemenië

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP zal starten met de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 54.000m² in het WDP Park Bucharest-Ștefănești in Roemenië. Deze ontwikkeling, gericht op een BREEAM Outstanding certificering, wordt gerealiseerd voor een bestaande klant en moet de verdere uitbouw weerspiegelen van WDP’s samenwerking met een internationale retailer. De ontwikkeling maakt gebruik van WDP’s grondbank en gaat gepaard met een investeringsbedrag van ongeveer veertig miljoen euro. Na de oplevering eind 2026 zal de nieuwbouw op lange termijn worden verhuurd op basis van een vast triple-net-huurcontract van minstens vijftien jaar.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.