Viapass stelt groener wegvervoer vast

Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert, sloot zopas haar vijfde operationele werkingsjaar af. Op 1 april 2016 startten de drie gewesten van België met een kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton.

Het principe was eenvoudig: in plaats van een belasting te betalen op het bezit van een voertuig, werd voortaan een kilometerheffing gevraagd op het werkelijke gebruik ervan. Het systeem van Viapass genereert tolgelden die de gewesten kunnen investeren in infrastructuur en mobiliteitsprojecten.
 
De afgelopen vijf werkingsjaren heeft Viapass op vrij stabiele basis inkomsten aan tolgelden kunnen overmaken aan de 3 gewesten. Uit cijfers blijkt dat meer dan de helft van de tol (53%) door buitenlandse transporteurs wordt gegenereerd. De vaste bezoekers van België zijn overigens trouwe klanten. In de top 10 staan, in volgorde van belangrijkheid, naast België en een groep Europese landen, Nederland, Polen, Roemenië, Litouwen, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Bulgarije.
 
Vanaf 18 maart 2020, bij de aanvang van de eerste lockdown, werd de impact door corona ook bij Viapass zichtbaar en daalde het aantal vrachtwagens substantieel van gemiddeld 150.000 per werkdag naar 110.000 en lager. In de loop van de zomervakantie steeg het aantal vrachtwagens weer naar normale gemiddelden om op dat niveau verder te blijven schommelen.
 
Wat in het cijferoverzicht van Viapass het meest in het oog springt, is de stelselmatige en doorgedreven vergroening van de vrachtwagenvloot die op onze wegen rijdt. Waar er in 2016, bij de start van de kilometerheffing, 30,6% van de tolinkomsten werd gegenereerd door vrachtwagens die een Euro 6-uitstootnorm hadden, is dat percentage in de loop van de jaren aanmerkelijk gestegen. Tijdens het jongste werkingsjaar kwamen bijna 80% van de tolgelden door de vrachtwagens op onze wegen uit de meeste groene categorie: Euro 6. De twee beste categorieën, Euro 5 en Euro 6 samen, vertegenwoordigden niet minder dan 95% van het vrachtverkeer op de baan.
 
“Het is duidelijk dat het gunstigere tarief voor groene vrachtwagens in de kilometerheffing een meebepalende factor is bij de aanschaf van een vrachtwagen”, meent administrateur-generaal Johan Schoups. “Een andere factor die het tarief van de kilometerheffing bepaalt, is de gewichtsklasse. En ook hier zien we een stijging van de heffingen voor +32 ton vrachtwagens van 87% naar 91% vandaag. Dat is een duidelijke indicatie van de grote hoeveelheid afgelegde kilometers door grote vrachtwagens, in verhouding met de twee andere – lichtere – klassen.”
 
In België ingeschreven vrachtwagens waren het vorige kalenderjaar goed voor 47,2% van de activiteit door trucks in België. Nederlandse en Poolse vrachtwagens nemen elk 10% van de gereden kilometers op betalende tolwegen voor hun rekening. Roemeense trucks staan op de vierde plaats met 6,1%, gevolgd door Litouwse (4,6%), Duitse (3,8%), Franse (3%), Luxemburgse (2,5%) en Bulgaarse (2,4%) vrachtwagens. Die rangschikking van landen was in 2019 niet anders. Per werkdag reden er in 2020 gemiddeld 144.474 vrachtwagens in België, tegenover 146.897 een jaar eerder.
 
Van alle wagens die in België onderworpen zijn aan de kilometerheffing, is 99,2% reglementair in orde. “De resterende 0,8% zijn daarom niet noodzakelijk kwaadwillige overtreders”, zegt Johan Schoups. Een vrachtwagen wordt gemiddeld drie keer per dag gecontroleerd. Dat komt neer op meer dan 8 miljoen controlemomenten per maand. De controles gebeuren door 39 cameraportieken, 22 verplaatsbare camera’s en 38 controlevoertuigen en -motoren van de drie gewesten. Afhankelijk van de ernst van de overtreding is er een boete van 100, 500, 800 of 1.000 euro.
 
Samen met de bekendmaking van de cijfers na het vijfde jaar kilometerheffing heeft Viapass zijn jaarverslag voor het kalenderjaar 2020 gepubliceerd.
In het voorbije kalenderjaar (januari tot januari) bedroeg de opbrengst van de kilometerheffing 736 miljoen euro. In België of in het buitenland ingeschreven vrachtwagens reden vorig jaar samen 5,57 miljard kilometer op de betalende tolwegen in de drie gewesten. Dat was in het afgelopen coronajaar minder dan de 6,39 miljard kilometer in 2019. Dat de opbrengsten vorig jaar hoger waren dan in 2019, komt door de aangepaste tarieven voor de kilometerheffing in 2020.

Foto: Viapass

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands voorziet hub van sorteermachine met dubbele dwarsband

Gofo, een aanbieder van last-mile bezorging in de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland en Italië, heeft in zijn hub in Amsterdam (die in april 2025 werd geopend) een sorteermachine met dubbele dwarsband geïnstalleerd. Met het systeem wil het bedrijf de flexibiliteit en efficiëntie van zijn Nederlandse netwerk verbeteren, zodat het tegemoet kan komen aan de vraag tijdens het piekseizoen. De eerste resultaten zouden alvast een meetbare verbetering in de sorteersnelheid en -nauwkeurigheid bevestigen.

AWG plukt vruchten van magazijnautomatisering door Witron

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG) is een ledencoöperatie waarin 1.100 winkeleigenaren meer dan 3.400 supermarkten exploiteren in 33 Amerikaanse staten. Daarbij zorgen ze voor een gezamenlijke jaaromzet van meer dan 25 miljard dollar. Naast de toenemende productdiversiteit en marktvolatiliteit, zetten het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten in magazijnen, stijgende transportkosten en strengere regelgeving het distributiemodel erg onder druk. Als antwoord op die uitdagingen besloot AWG zijn distributienetwerk te automatiseren en de activiteiten zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. Verschillende leveranciers van geautomatiseerde systemen werden grondig geanalyseerd; uiteindelijk werd gekozen voor Witron uit Parkstein (Duitsland).

Swiss Post versterkt pakketnetwerk en logistiek met EAE Solutions

Omdat het aantal pakketten blijft toenemen en klantverwachtingen zich blijven ontwikkelen, investeert Swiss Post in de modernisering van zijn logistieke netwerk. De drie belangrijkste pakketcentra van het Zwitserse nationale postbedrijf vormen al meer dan twintig jaar de kern van de bedrijfsvoering. Als onderdeel van zijn langetermijnstrategie vernieuwt en vervangt Swiss Post verschillende sorteerfaciliteiten om de capaciteit uit te breiden, de efficiëntie te verbeteren en duurzame groei te ondersteunen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op systeemintegrator EAE Solutions.

Linde presenteert nieuwe automatiseringsoplossingen

In zijn Linde Experience Hub in Aschaffenburg (Duitsland) heeft Linde Material Handling verschillende nieuwe automatiseringsoplossingen gedemonstreerd die het portfolio moeten versterken. Blikvanger tijdens de Linde Automation Summit was een prototype van de Linde E-Matic, de eerste geautomatiseerde contragewichttruck voor buitengebruik. Deze heftruck met een hefcapaciteit tot 2,3 ton wordt in 2027 op de markt verwacht. De truck is uitgerust met een sideshift, lithium-ionbatterijen en de nodige navigatie- en veiligheidstechnologie. In een eerste fase zal de truck focussen op horizontaal transport, waarna hij gaandeweg meer taken, zoals het zijdelings laden en lossen van vrachtwagens, op zich zal nemen. De preprojecten bij geselecteerde klanten zullen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling en serieproductie.

Tailormade Logistics versterkt positie in Zuid-Europa door overnames

De Belgische logistiek dienstverlener Tailormade Logistics, met hoofdkantoor in Gent, zet een volgende stap in zijn groei door de activiteiten verder te zetten die tot nu toe werden uitgevoerd door HSV Expeditie en Hansbeeks Snelvervoer, twee gespecialiseerde transportbedrijven met een sterke focus op Spanje en Portugal. Met deze strategische uitbreiding versterkt Tailormade Logistics (TML) zijn dienstverlening naar Zuid-Europa, wat het een logische volgende stap noemt na de sterke aanwezigheid in Frankrijk.

Active Ants neemt eerste robotarm met AI in gebruik

Als fulfilmentaanbieder verwerkt Active Ants – onderdeel van de 3PL-divisie van Bpostgroup – online bestellingen van webshops in zijn geautomatiseerde warehouses (opslag, pick & pack, verzending en retourbeheer). Het bedrijf experimenteert daarbij volop met technologie en robotica. Zo heeft het in het Active Ants-warehouse in Dorsten (Duitsland) met succes een eerste AI-gestuurde robotarm voor orderpicking in gebruik genomen.

Opname logistiek vastgoed stabiliseert volgens JLL

De opname van logistiek vastgoed normaliseert zich na de piek tijdens de COVID-pandemie. Dat blijkt uit de ‘Q3 Market Dynamics for Industrial & Logistics’ van Jones Lang Lasalle (JLL), gespecialiseerd in commercieel vastgoed.

Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?

(Advertorial) Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.

Veiligheidsplan voor magazijn en laadperrons: dé vergeten prioriteit

(Advertorial) Het is weer die tijd van het jaar waarin iedereen druk bezig is met plannen, begrotingen en prestatiedoelstellingen. Logischerwijze gaat daarbij veel aandacht uit naar productiviteit en efficiëntie. Orders moeten sneller verwerkt worden, doorlooptijden korter, marges hoger. Helaas raakt één cruciaal aspect soms een beetje ondergesneeuwd: veilig werken in het magazijn en op de laadperrons. Juist daar gebeuren de meeste incidenten, vaak met grote gevolgen voor medewerkers en bedrijfscontinuïteit en dat blijkt ook uit de bekende rapporten van de Arbeidsinspectie.

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.