Vernieuwde ‘STREAM Goederenvervoer’ belicht impact van batterijproductie op CO2-uitstoot
Onderzoeksbureau CE Delft heeft in opdracht van Topsector Logistiek een update verzorgd van het handboek STREAM Goederenvervoer. Deze vernieuwde editie brengt ook in kaart wat de impact is van batterijproductie op de CO2-emissies tijdens de levenscyclus van elektrische vrachtvoertuigen.
De studie concludeert dat de CO2-uitstoot bij de batterijproductie snel gedaald is en verder zal dalen. De batterijproductie zorgt voor een toename in de CO2-emissies bij de productie van voer- en vaartuigen, maar dat wordt meer dan gecompenseerd door de afname van emissies in het gebruik. Dat verschil zal nog groter worden naarmate batterijen efficiënter geproduceerd worden, de levensduur van de batterij toeneemt en de CO2-emissies van elektriciteitsproductie afnemen.
Nieuw in STREAM 2020 zijn de kentallen voor luchtvracht en een hoofdstuk over de emissies van voertuigproductie en infrastructuurgebruik.
STREAM Goederenvervoer 2020 is een handboek met emissiefactoren per tonkilometer voor weg-, spoor-, binnenvaart-, zeevaart- en luchtvaarttransport. Aanleiding voor deze update is dat de emissies van transport sinds 2014 (basisjaar in STREAM 2016) veranderd zijn als gevolg van Europese voertuignormen en vlootvernieuwing, overheidsbeleid en technische vooruitgang. Bovendien zijn vanuit metingen aan voer- en vaartuigen nieuwe inzichten ontstaan over de werkelijke emissies van voertuigen.
Onder de naam STREAM (Studie naar TRansportEmissies van Alle Modaliteiten) publiceert CE Delft al een aantal jaar rapporten met emissiekentallen van transport. Die emissiekentallen worden gebruikt door beleidsmakers, bedrijven, onderzoekers en adviseurs bij beslissingen op het gebied van modal shift, wagenparkvernieuwing en footprinting.
Het complete Nederlandstalige rapport is hier te lezen.