Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

In dit laatste blog van Rite-Hite in 2024 willen we even stilstaan bij de tijd. Of liever gezegd onze timing. Immers, de best mogelijke periode om meer veiligheid in uw magazijn of productieruimte te bewerkstelligen is namelijk het laatste kwartaal van het jaar. De meeste bedrijven zijn nu volop bezig de plannen te maken voor 2025. We stellen doelen op en bepalen de resources die er nodig zijn om ze te behalen. De uitgaven worden keurig in budgetoverzichten verwerkt en vervolgens gepresenteerd. Bepaal juist op dit moment hoe alle werkzaamheden, behalve productief, op de meest veilige manier kunnen worden uitgevoerd. Vervolg veranker je dit in het totale budget, zodat er het hele jaar door mogelijkheden zijn om de veiligheidsdoelen ook werkelijk te behalen.

Hieronder delen wij drie mogelijke activiteiten die onderdeel van het plan kunnen worden:

1. Veiligheidstraining

Investeren in de veiligheid van je personeel is goed voor de motivatie en de medewerkerstevredenheid. Vanuit de werkgever gezien zijn de blijvende druk op de arbeidsmarkt en het duurzaam inzetbaar willen houden van personeel goede redenen voor dezelfde investering. Er zijn talloze cursussen en trainingen om te volgen; vooral gespecialiseerde trainingsinstituten en adviseurs hebben een ruim aanbod. ARBO centra geven bijvoorbeeld groepstrainingen transport en logistiek waardoor al uw medewerkers in één klap profiteren. Of zoom bijvoorbeeld in op de heftruckschauffeur en zorg dat iedereen beschikt over een heftruckcertificaat. Om te weten welke cursus nodig is, zou eigenlijk het volgende punt eerst moeten worden opgepakt.

2. RIE en inspecties

Niet iedereen is op de hoogte van het feit dat alle werkgevers met personeel een risico- inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en een bijbehorend plan van aanpak moeten opstellen. Sinds 1998 is dat wettelijk verplicht. Volgens evofenedex heeft slechts de helft van de RI&E-plichtige bedrijven een (volledige) RI&E. Voldoende ruimte voor verbetering dus. Een RI&E is een prima begin om te werken aan een integrale veiligheidscultuur.

Natuurlijk, een dergelijk plan vraagt om de nodige tijd, maar ondertussen heeft u ook de mogelijkheid om uw werkomgeving en de gebruikte apparatuur periodiek te laten inspecteren. Denk bijvoorbeeld aan heftrucks, dock shelters, dock levellers of industriële deuren. Veel van uw leveranciers bieden mogelijkheden om uw apparatuur periodiek te inspecteren om veilig en productief te blijven werken.

3. Kijk bij investeringen naar eventuele veiligheidsfeatures

Mogelijk zijn er in het plan bedragen voor nieuwe- of vervangingsinvesteringen opgenomen voor apparatuur. Het loont de moeite om niet alleen de voordelen op het gebied van productiviteit te analyseren, maar ook speciale aandacht te geven aan mogelijke veiligheidskenmerken. Zo biedt Rite-Hite dock levellers met een zogenaamde Safe-T-Lip. Deze 130 mm hoge stalen barrière vormt een integraal deel van deze leveller en kan een vorkheftruck tot en met een snelheid van 5 km/uur of 45 kN tegenhouden. In de beginstand staat deze barrière verticaal, maar bij het uitschuiven beweegt de lip zich in een horizontale positie. Terug in de beginstand steekt het dus weer 150mm boven het dock uit. Valgevaar (van het laadperron) behoort hiermee tot het verleden en laat dat nu juist een veelvoorkomende categorie zijn in het hierboven genoemde rapport van de Arbeidsinspectie.

Veel succes met het schrijven van het business plan!

Meer over Rite-Hite op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

BITO zoekt talent – Become a BIT of us!

(Advertorial) BITO zoekt een Technisch Commercieel Adviseur met ervaring in technische verkoop. Werk mee aan slimme logistieke oplossingen die bedrijven vooruithelpen en zet jouw expertise in binnen een sterk internationaal team!

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen:

Veiligheid op het laadperron blijft een uitdaging in de logistiek

(Advertorial) Slimmere systemen, automatisatie en moderne technologie zoals Industriële Internet of Things (IIoT) of Articial Intelligence (AI) bieden ons steeds meer mogelijkheden om het werk op en rond het laadperron veiliger te maken.

PICS Belgium en VCARE Academy sluiten partnership

VCARE Academy is een kennisinstituut, gevestigd in Toronto, Canada, dat zich hoofdzakelijk op de waardeketen richt.

Burg Group verdubbelt capaciteit door upgrade palletiseermachine

Burg Group is een Nederlandse producent van natuurazijn en siroop, met hoofdzetel in Heerhugowaard. Naast Nederland heeft de onderneming productielocaties in België, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië en de Verenigde Staten. Recent heeft de azijnproducent de capaciteit van zijn palletiseermachine verdubbeld door een extra invoerbaan toe te voegen. De upgrade van deze Qimarox-machine was onderdeel van de verhuizing van een productielijn van het Belgische Roosdaal naar Heerhugowaard. De upgrade werd uitgevoerd door Qimarox Upgrading & Services (QU&S).

Turkse retailgroep Eren Perakende automatiseert DC met Dematic

De Turkse retailgroep Eren Perakende heeft Dematic, aanbieder van supply chain automatisering, geselecteerd voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Istanbul. Met het project wil het retailbedrijf de operationele efficiëntie verbeteren en voldoen aan de groeiende marktvraag.

Wago breidt AMR-vloot uit met vier SOTO-robots

Het Duitse bedrijf Wago is gespecialiseerd in verbindingen en automatiseringstechnologie. Na een succesvol demonstratieproject met SOTO-robots, dat sinds 2023 in bedrijf is, heeft Wago besloten de Mobile Robot oplossing op te schalen. In de toekomst zullen in totaal vier SOTO’s van het Jungheinrich-dochterbedrijf Magazino de volautomatische aan- en afvoer van spuitgietmachines met dragers van kleine ladingen in drieploegendienst overnemen.

Transuniverse neemt dedicated megatrailers voor Maghreb-trafiek in gebruik

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem, gespecialiseerd in groepage, heeft zes op maat ontworpen opleggers in gebruik genomen voor zijn regelmatige lijndiensten op Marokko en Tunesië. De opleggers zijn flexibel in te richten voor dubbellaags transport van pallets op de heenreis en hangend vervoer van textiel op de terugreis.

Nieuwe CEO bij Ahlers Logistics

Ahlers Logistics, de in Antwerpen gevestigde internationale logistiek dienstverlener, heeft de Nederlander Dave Van den Bos (49) benoemd tot nieuwe chief executive officer.

Raja Group lanceert de FillPak Mini papierkussenmachine in Europa

Raja Group, distributeur van verpakkingsmateriaal, brengt vanaf september 2025 de FillPak Mini op de markt in zestien Europese landen. De FillPak Mini is een compacte papierkussenmachine ontwikkeld door jarenlange partner Ranpak.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.