Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

In dit laatste blog van Rite-Hite in 2024 willen we even stilstaan bij de tijd. Of liever gezegd onze timing. Immers, de best mogelijke periode om meer veiligheid in uw magazijn of productieruimte te bewerkstelligen is namelijk het laatste kwartaal van het jaar. De meeste bedrijven zijn nu volop bezig de plannen te maken voor 2025. We stellen doelen op en bepalen de resources die er nodig zijn om ze te behalen. De uitgaven worden keurig in budgetoverzichten verwerkt en vervolgens gepresenteerd. Bepaal juist op dit moment hoe alle werkzaamheden, behalve productief, op de meest veilige manier kunnen worden uitgevoerd. Vervolg veranker je dit in het totale budget, zodat er het hele jaar door mogelijkheden zijn om de veiligheidsdoelen ook werkelijk te behalen.

Hieronder delen wij drie mogelijke activiteiten die onderdeel van het plan kunnen worden:

1. Veiligheidstraining

Investeren in de veiligheid van je personeel is goed voor de motivatie en de medewerkerstevredenheid. Vanuit de werkgever gezien zijn de blijvende druk op de arbeidsmarkt en het duurzaam inzetbaar willen houden van personeel goede redenen voor dezelfde investering. Er zijn talloze cursussen en trainingen om te volgen; vooral gespecialiseerde trainingsinstituten en adviseurs hebben een ruim aanbod. ARBO centra geven bijvoorbeeld groepstrainingen transport en logistiek waardoor al uw medewerkers in één klap profiteren. Of zoom bijvoorbeeld in op de heftruckschauffeur en zorg dat iedereen beschikt over een heftruckcertificaat. Om te weten welke cursus nodig is, zou eigenlijk het volgende punt eerst moeten worden opgepakt.

2. RIE en inspecties

Niet iedereen is op de hoogte van het feit dat alle werkgevers met personeel een risico- inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en een bijbehorend plan van aanpak moeten opstellen. Sinds 1998 is dat wettelijk verplicht. Volgens evofenedex heeft slechts de helft van de RI&E-plichtige bedrijven een (volledige) RI&E. Voldoende ruimte voor verbetering dus. Een RI&E is een prima begin om te werken aan een integrale veiligheidscultuur.

Natuurlijk, een dergelijk plan vraagt om de nodige tijd, maar ondertussen heeft u ook de mogelijkheid om uw werkomgeving en de gebruikte apparatuur periodiek te laten inspecteren. Denk bijvoorbeeld aan heftrucks, dock shelters, dock levellers of industriële deuren. Veel van uw leveranciers bieden mogelijkheden om uw apparatuur periodiek te inspecteren om veilig en productief te blijven werken.

3. Kijk bij investeringen naar eventuele veiligheidsfeatures

Mogelijk zijn er in het plan bedragen voor nieuwe- of vervangingsinvesteringen opgenomen voor apparatuur. Het loont de moeite om niet alleen de voordelen op het gebied van productiviteit te analyseren, maar ook speciale aandacht te geven aan mogelijke veiligheidskenmerken. Zo biedt Rite-Hite dock levellers met een zogenaamde Safe-T-Lip. Deze 130 mm hoge stalen barrière vormt een integraal deel van deze leveller en kan een vorkheftruck tot en met een snelheid van 5 km/uur of 45 kN tegenhouden. In de beginstand staat deze barrière verticaal, maar bij het uitschuiven beweegt de lip zich in een horizontale positie. Terug in de beginstand steekt het dus weer 150mm boven het dock uit. Valgevaar (van het laadperron) behoort hiermee tot het verleden en laat dat nu juist een veelvoorkomende categorie zijn in het hierboven genoemde rapport van de Arbeidsinspectie.

Veel succes met het schrijven van het business plan!

Meer over Rite-Hite op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Samenwerking voor duurzamere vloeibare bulklogistiek

In Nederland heeft transportbedrijf Mega-Inliner International Group uit Valkenswaard een strategisch partnership gesloten met logistiek dienstverlener Baetsen-Group. Met de samenwerking willen beide partners de logistieke industrie voor niet-gevaarlijke vloeibare bulk duurzamer maken en innovatie bevorderen.

Mahle Aftermarket ontwikkelt autodiagnose-tool met Getac

Fabrikant van auto-onderdelen Mahle Aftermarket heeft Getac als technologiepartner gekozen om zijn wereldwijde activiteiten te ondersteunen en proactief bij te dragen aan de manier waarop het bedrijf innovatie door technologie wil bevorderen. Getac, wereldwijde leverancier van robuuste mobiele technologie en intelligente video-oplossingen, werkt samen met Mahle Aftermarket aan de ontwikkeling van een nieuwe autodiagnose-tool. De tool draait op het Android besturingssysteem en wordt ondersteund door volledig robuuste hardware.

Ravas sluit partnership met Deense Scanvaegt Systems

Ravas Europe BV, de Nederlandse producent en leverancier van mobiele weegsystemen uit Zaltbommel, heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met het Deense bedrijf Scanvaegt Systems. Het partnership maakt van Scanvaegt Systems een officiële partner voor de mobiele weegoplossingen van Ravas in Zweden en Noorwegen.

OMP versterkt leiderschapsteam

Supply chain IT-bedrijf OMP, met zetel in het Antwerpse Wommelgem, heeft de structuur van zijn leiderschap gewijzigd. Het gaat om de tweede verandering in korte tijd aan de top bij OMP. Op 1 november 2024 volgde Paul Vanvuchelen (foto) er al Anita Van Looveren op als CEO.

Ecolab en H.Essers lanceren gezamenlijk e-shuttle pilootproject

Ecolab is een aanbieder van water-, hygiëne- en infectiepreventieoplossingen en -diensten die mensen en essentiële hulpbronnen beschermen. Al meer dan twintig jaar werkt het bedrijf samen met logistiek dienstverlener H.Essers. Beide bedrijven lanceren nu gezamenlijk een e-shuttle proefproject. Die samenwerking betekent voor hen een belangrijke stap voorwaarts in duurzame logistiek, aangezien H.Essers zijn allereerste elektrische vrachtwagen inzet om de goederen van Ecolab te vervoeren tussen Genk en Tessenderlo. De volledig elektrische vrachtwagen zal jaarlijks duizend leveringen transporteren van de productielocatie van Ecolab in Tessenderlo naar het Europese distributiecentrum in Genk.

Tariefvolatiliteit kan tot concurrentieel voordeel leiden

Nu bedrijven (in de VS, maar evengoed wereldwijd) zullen worden geconfronteerd met de meest ingrijpende tariefwijzigingen van de afgelopen vijftig jaar, moeten ze er klaar voor zijn daar een strategisch antwoord op te geven. Dat gaat verder dan het opvangen van nieuwe kosten of het doorberekenen ervan aan klanten, aldus onderzoeks- en adviesbureau Gartner.

Logistieke vastgoedmarkt in Nederland herpakt zich

De vraag naar logistiek vastgoed in Nederland gaat dit jaar met 10% omhoog in vergelijking met 2024 naar een verwachte opname in 2025 van 1,65 miljoen vierkante meter vvo (verhuurbare vloeroppervlakte). Verder groeit de nationale leegstand bij onze noorderburen tot boven de 5%. Dat komt door de realisatie van distributiecentra die nu nog in de pijplijn zitten en doordat verouderde warehouses worden verlaten. Die conclusies trekt logistiek- en vastgoed-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) uit zijn jaarlijkse onderzoek onder de 25 grootste ontwikkelaars en beleggers van logistiek vastgoed, verenigd in het door BCI opgezette Nationaal Logistiek Vastgoed Forum. De deelnemende partijen vertegenwoordigen ongeveer 85% van de totale logistieke vastgoedmarkt in Nederland.

JLL maakt balans op van logistieke vastgoedmarkt in 2024

Vastgoedonderneming JLL heeft de balans opgemaakt van 2024 voor de industriële en logistieke vastgoedmarkt.

Het volume van de industriële ingebruikname (logistiek en semi-industrieel segment gecombineerd) bedraagt 1.589.000m², wat een daling van 27% ten opzichte van 2023 en 35% ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde vertegenwoordigt. JLL merkt daarbij wel op dat het vijfjarig gemiddelde is ‘opgedreven’ door een uitzonderlijk hoog transactievolume in 2021, wat te maken heeft met de pandemie. Dat verschil verkleint tot 20% wanneer het wordt vergeleken met het tienjarig gemiddelde.

Prologis breidt portefeuille uit met 7 logistieke locaties in Duitsland

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft een portefeuille van zeven logistieke faciliteiten in Duitsland overgenomen van Union Investment, goed voor in totaal ongeveer 380.000 vierkante meter aan logistieke ruimte.

Trends in supply chain en commerce voor 2025

“Supply chain en commerce veranderen snel, waardoor het voor merken moeilijk is om trends te voorspellen. Toch hebben die trends vaak een grote invloed op de focus van R&D-teams en innovatiecycli”, aldus Manhattan Associates. “Crisissen, conflicten en verstoorde handelsroutes hebben de kwetsbaarheid van wereldwijde handelsnetwerken en supply chains in 2024 blootgelegd. In 2025 worden veerkracht en wendbaarheid net zo belangrijk – of zelfs belangrijker – dan kostenoptimalisering.” Terwijl Manhattan vooruit kijkt naar dit jaar, deelt het hier zes gebieden die volgens het technologiebedrijf cruciaal zijn voor supply chain en commerce-professionals in 2025.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.