Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

In dit laatste blog van Rite-Hite in 2024 willen we even stilstaan bij de tijd. Of liever gezegd onze timing. Immers, de best mogelijke periode om meer veiligheid in uw magazijn of productieruimte te bewerkstelligen is namelijk het laatste kwartaal van het jaar. De meeste bedrijven zijn nu volop bezig de plannen te maken voor 2025. We stellen doelen op en bepalen de resources die er nodig zijn om ze te behalen. De uitgaven worden keurig in budgetoverzichten verwerkt en vervolgens gepresenteerd. Bepaal juist op dit moment hoe alle werkzaamheden, behalve productief, op de meest veilige manier kunnen worden uitgevoerd. Vervolg veranker je dit in het totale budget, zodat er het hele jaar door mogelijkheden zijn om de veiligheidsdoelen ook werkelijk te behalen.

Hieronder delen wij drie mogelijke activiteiten die onderdeel van het plan kunnen worden:

1. Veiligheidstraining

Investeren in de veiligheid van je personeel is goed voor de motivatie en de medewerkerstevredenheid. Vanuit de werkgever gezien zijn de blijvende druk op de arbeidsmarkt en het duurzaam inzetbaar willen houden van personeel goede redenen voor dezelfde investering. Er zijn talloze cursussen en trainingen om te volgen; vooral gespecialiseerde trainingsinstituten en adviseurs hebben een ruim aanbod. ARBO centra geven bijvoorbeeld groepstrainingen transport en logistiek waardoor al uw medewerkers in één klap profiteren. Of zoom bijvoorbeeld in op de heftruckschauffeur en zorg dat iedereen beschikt over een heftruckcertificaat. Om te weten welke cursus nodig is, zou eigenlijk het volgende punt eerst moeten worden opgepakt.

2. RIE en inspecties

Niet iedereen is op de hoogte van het feit dat alle werkgevers met personeel een risico- inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en een bijbehorend plan van aanpak moeten opstellen. Sinds 1998 is dat wettelijk verplicht. Volgens evofenedex heeft slechts de helft van de RI&E-plichtige bedrijven een (volledige) RI&E. Voldoende ruimte voor verbetering dus. Een RI&E is een prima begin om te werken aan een integrale veiligheidscultuur.

Natuurlijk, een dergelijk plan vraagt om de nodige tijd, maar ondertussen heeft u ook de mogelijkheid om uw werkomgeving en de gebruikte apparatuur periodiek te laten inspecteren. Denk bijvoorbeeld aan heftrucks, dock shelters, dock levellers of industriële deuren. Veel van uw leveranciers bieden mogelijkheden om uw apparatuur periodiek te inspecteren om veilig en productief te blijven werken.

3. Kijk bij investeringen naar eventuele veiligheidsfeatures

Mogelijk zijn er in het plan bedragen voor nieuwe- of vervangingsinvesteringen opgenomen voor apparatuur. Het loont de moeite om niet alleen de voordelen op het gebied van productiviteit te analyseren, maar ook speciale aandacht te geven aan mogelijke veiligheidskenmerken. Zo biedt Rite-Hite dock levellers met een zogenaamde Safe-T-Lip. Deze 130 mm hoge stalen barrière vormt een integraal deel van deze leveller en kan een vorkheftruck tot en met een snelheid van 5 km/uur of 45 kN tegenhouden. In de beginstand staat deze barrière verticaal, maar bij het uitschuiven beweegt de lip zich in een horizontale positie. Terug in de beginstand steekt het dus weer 150mm boven het dock uit. Valgevaar (van het laadperron) behoort hiermee tot het verleden en laat dat nu juist een veelvoorkomende categorie zijn in het hierboven genoemde rapport van de Arbeidsinspectie.

Veel succes met het schrijven van het business plan!

Meer over Rite-Hite op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

FedEx huurt logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol

Prologis heeft 20.000m² logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol verhuurd aan FedEx.

De faciliteit, gelegen op 8km van de Nederlandse luchthaven, werd in 1999 gebouwd, maar is gemoderniseerd om te voldoen aan de huidige energie-efficiëntie standaarden. Het magazijn beschikt over volledig elektrische kantoorwerkzaamheden en is door Prologis geüpgraded om te beantwoorden aan de specifieke operationele behoeften van FedEx. Tot de verbeteringen behoren de installatie van energiezuinige ledverlichting, een gerenoveerde kantoorruimte en vernieuwde sanitaire voorzieningen en extra structurele aanpassingen om efficiënte werkprocessen te ondersteunen.

Food retailer Rewe optimaliseert logistiek centrum met Witron

Bij de Duitse Rewe Groep is een grootschalig initiatief aan de gang waarbij de supermarktketen zijn netwerk van magazijnen optimaliseert om op lange termijn de klanten van de Rewe-winkels sneller en efficiënter van producten te voorzien. Als onderdeel van dat initiatief wordt het nationale logistieke centrum van Rewe in Neu-Isenburg uitgerust met innovatieve technologie. Daarvoor werkt de foodretailer samen met de Witron-groep, die instaat voor de implementatie van het volledig geautomatiseerde OPM-systeem. In de toekomst zal het logistieke centrum in Neu-Isenburg 2.200 winkels bevoorraden met 16.700 verschillende droge producten en op een piekdag meer dan 640.000 dozen picken.

Het nieuwe project komt er in navolging van een eerdere realisatie van Witron in het logistieke centrum van Rewe in Henstedt-Ulzburg.

Jungheinrich neemt All Exeptional in de arm voor transport binnen België

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft All Exeptional geselecteerd als nieuwe transportpartner voor het vervoer van zijn toestellen binnen België. De samenwerking werd op 1 april 2025 aangevat.

New Era kiest Katoen Natie voor omnichannel fulfilment in Europa

New Era, een internationaal lifestylemerk met diepe wortels in sport en cultuur, heeft officieel zijn Europese logistieke operatie gelanceerd in samenwerking met Katoen Natie Consumer Goods and Industry. De nieuwe activiteiten vinden plaats op het logistieke platform van Katoen Natie in Kallo, vlak bij de haven van Antwerpen, en vormen een aanvulling op New Era’s bestaande Europese supply chain. De nieuwe logistieke setup moet het merk positioneren voor een verbeterde service en snellere toegang tot belangrijke markten.

DataMondial lanceert AI-gedreven dienst voor verwerking van zeevrachttarieven

DataMondial, gespecialiseerd in remote backoffice support en data- en documentverwerking, heeft een AI-robotiseringssysteem gelanceerd voor de verwerking van zeevrachttarieven. De nieuwe dienst is ontworpen om logistiek dienstverleners sneller, efficiënter en nauwkeuriger hun zeevrachttarieven te laten beheren en offertes uit te brengen.

Bart Verdonck nieuwe sales manager voor België bij Hardis Group

Hardis Group, leverancier van logistieke software, heeft Bart Verdonck benoemd tot sales manager voor de Belgische markt. Hij brengt een combinatie van praktijkervaring en IT-kennis mee, die hij opdeed als leidinggevende in logistieke operaties en in uiteenlopende sales- en consultancyfuncties.

Descartes neemt 3GTMS over

Descartes Systems Group, actief in het samenbrengen van logistiek-intensieve bedrijven in handel, heeft 3GTMS (3G) overgenomen, een leverancier van oplossingen voor transportbeheer met hoofdkantoor in Columbus, Ohio.

Van Moer Logistics en WorldEx sluiten partnership voor Azië en Europa

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics gaat een strategisch partnership aan met de wereldwijde logistieke specialist WorldEx. De samenwerking markeert de eerste internationale onderneming van Van Moer, die zijn operationele sites in Antwerpen, Gent, Brussel en Grobbendonk rechtstreeks verbindt met de activa van WorldEx in China, Vietnam en Duitsland.

Vanmarcke bouwt ‘Highfrost’ diepvriesmagazijn

Het Belgische familiebedrijf Vanmarcke bedient sinds 1986 klanten uit de voedingsindustrie en retailsector met flexibele oplossingen voor koel-, diepvries- en droge opslag van levensmiddelen. Op zijn site in Gullegem – bij Kortrijk – gaat het bedrijf een volledig nieuw diepvriesmagazijn bouwen, goed voor een investering van ruim 50 miljoen euro.

Het nieuwe magazijn, dat de naam Highfrost meekrijgt, komt er op een terrein van 2,3 hectare. Het bestaat uit een hoogbouw (85m lengte, 80m breedte en 45m hoogte), een voorbouw (100m lengte en 30m breedte), kantoren en een parkeerterrein. Het nieuwe vriesmagazijn zal de opslagcapaciteit aanzienlijk uitbreiden en jobs creëren voor 30 à 40 extra medewerkers.

Bol bespaart elke drie dagen ‘een voetbalveld aan karton’

Online retailer Bol bouwt zijn bestaande inpakmachines voor bestellingen van één artikel – de zogenoemde mono-inpakmachines – om, waardoor ze veel minder karton en lijm verbruiken. Door een aanpassing in het ontwerp van de doos worden overlappende kartondelen weggelaten. Dankzij de verbeterde techniek wordt 27% minder karton en 60% minder lijm gebruikt. Bovendien wordt 28% CO2-uitstoot per pakket bespaard. Ongeveer een kwart van alle pakketten die dagelijks in het Bol fulfilment center (BFC) in Waalwijk worden verwerkt, worden door mono-inpakmachines ingepakt. De rest van het verpakkingsproces verloopt via geautomatiseerde multi-inpakmachines (voor bestellingen met meerdere artikelen) en middels handmatige verpakking. Bol past de nieuwe ombouwtechnologie toe in samenwerking met fabrikant CMC.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.