Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

In dit laatste blog van Rite-Hite in 2024 willen we even stilstaan bij de tijd. Of liever gezegd onze timing. Immers, de best mogelijke periode om meer veiligheid in uw magazijn of productieruimte te bewerkstelligen is namelijk het laatste kwartaal van het jaar. De meeste bedrijven zijn nu volop bezig de plannen te maken voor 2025. We stellen doelen op en bepalen de resources die er nodig zijn om ze te behalen. De uitgaven worden keurig in budgetoverzichten verwerkt en vervolgens gepresenteerd. Bepaal juist op dit moment hoe alle werkzaamheden, behalve productief, op de meest veilige manier kunnen worden uitgevoerd. Vervolg veranker je dit in het totale budget, zodat er het hele jaar door mogelijkheden zijn om de veiligheidsdoelen ook werkelijk te behalen.

Hieronder delen wij drie mogelijke activiteiten die onderdeel van het plan kunnen worden:

1. Veiligheidstraining

Investeren in de veiligheid van je personeel is goed voor de motivatie en de medewerkerstevredenheid. Vanuit de werkgever gezien zijn de blijvende druk op de arbeidsmarkt en het duurzaam inzetbaar willen houden van personeel goede redenen voor dezelfde investering. Er zijn talloze cursussen en trainingen om te volgen; vooral gespecialiseerde trainingsinstituten en adviseurs hebben een ruim aanbod. ARBO centra geven bijvoorbeeld groepstrainingen transport en logistiek waardoor al uw medewerkers in één klap profiteren. Of zoom bijvoorbeeld in op de heftruckschauffeur en zorg dat iedereen beschikt over een heftruckcertificaat. Om te weten welke cursus nodig is, zou eigenlijk het volgende punt eerst moeten worden opgepakt.

2. RIE en inspecties

Niet iedereen is op de hoogte van het feit dat alle werkgevers met personeel een risico- inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en een bijbehorend plan van aanpak moeten opstellen. Sinds 1998 is dat wettelijk verplicht. Volgens evofenedex heeft slechts de helft van de RI&E-plichtige bedrijven een (volledige) RI&E. Voldoende ruimte voor verbetering dus. Een RI&E is een prima begin om te werken aan een integrale veiligheidscultuur.

Natuurlijk, een dergelijk plan vraagt om de nodige tijd, maar ondertussen heeft u ook de mogelijkheid om uw werkomgeving en de gebruikte apparatuur periodiek te laten inspecteren. Denk bijvoorbeeld aan heftrucks, dock shelters, dock levellers of industriële deuren. Veel van uw leveranciers bieden mogelijkheden om uw apparatuur periodiek te inspecteren om veilig en productief te blijven werken.

3. Kijk bij investeringen naar eventuele veiligheidsfeatures

Mogelijk zijn er in het plan bedragen voor nieuwe- of vervangingsinvesteringen opgenomen voor apparatuur. Het loont de moeite om niet alleen de voordelen op het gebied van productiviteit te analyseren, maar ook speciale aandacht te geven aan mogelijke veiligheidskenmerken. Zo biedt Rite-Hite dock levellers met een zogenaamde Safe-T-Lip. Deze 130 mm hoge stalen barrière vormt een integraal deel van deze leveller en kan een vorkheftruck tot en met een snelheid van 5 km/uur of 45 kN tegenhouden. In de beginstand staat deze barrière verticaal, maar bij het uitschuiven beweegt de lip zich in een horizontale positie. Terug in de beginstand steekt het dus weer 150mm boven het dock uit. Valgevaar (van het laadperron) behoort hiermee tot het verleden en laat dat nu juist een veelvoorkomende categorie zijn in het hierboven genoemde rapport van de Arbeidsinspectie.

Veel succes met het schrijven van het business plan!

Meer over Rite-Hite op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Lidl investeert 122 miljoen euro in logistieke site in Herentals

Met het bereiken van het hoogste punt heeft supermarktketen Lidl de ruwbouwfase van zijn nieuwe distributiecentrum in Herentals zo goed als voltooid. Lidl investeert in totaal 122 miljoen euro in het project van 43.000 vierkante meter – vergelijkbaar met vijf voetbalvelden – langs de E313. Het complex is het zesde distributiecentrum van Lidl in ons land en komt er op de voormalige Henrad-site, waar vroeger radiatoren van de band rolden. Het distributiecentrum moet niet alleen erg duurzaam worden, maar ook meteen het meest toekomstgerichte logistieke knooppunt van de supermarktketen in België.

Kuehne+Nagel breidt activiteiten op Liege Airport uit

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel gaat zijn activiteiten op Liege Airport (LGG) verder uitbreiden met de ondersteuning van Atlas Air Worldwide, de wereldwijde dienstverlener op het gebied van uitbestede luchtvaartlogistiek. Met die uitbreiding vergroot ook Atlas zijn aanwezigheid op de luchthaven van Luik, waar het nog namens andere klanten actief is.

Rhenus neemt resterende aandelen Wijnands Groep over

De Rhenus Groep, een wereldwijde speler op het gebied van logistiek en supply chain management, heeft de resterende twintig procent van de aandelen in Wijnands Bulk Care overgenomen. Daarmee is de volledige overname van het bedrijf afgerond. Deze stap volgt op de initiële overname van tachtig procent van de aandelen in Wijnands in 2021.

Jungheinrich en Merantix gaan samen AI bevorderen

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft een strategisch partnership gesloten met Merantix, een AI-groep die zich richt op investeringen, ontwikkeling en groei op het gebied van artificiële intelligentie. Tot de Merantix Group behoort Merantix Capital, een durfkapitaalbedrijf dat meewerkt aan de integratie van AI-toepassingen in diverse sectoren. De nieuwe samenwerking heeft als doel op AI gebaseerde toepassingen in de industrie te bevorderen.

Solid WMS in handen van Consafe Logistics

Softwarebedrijf Consafe Logistics, gespecialiseerd in warehouse management systemen (WMS), warehouse execution systemen (WES) en warehouse control systemen (WCS), heeft Solid WMS overgenomen, een Nederlandse aanbieder van SaaS-gebaseerde WMS-oplossingen gevestigd in Breda.

Helft van beroepschauffeurs overweegt andere job door stress

De overgrote meerderheid (91%) van de chauffeurs van bedrijfsvoertuigen in Europa zegt dat werkgerelateerde stress een negatieve invloed heeft op hun rijgedrag, terwijl 70% vindt dat stress een factor is die bijdraagt tot meer gevaar op de weg. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Geotab, een wereldwijde aanbieder van geconnecteerde transportoplossingen. Voor het onderzoek werden ruim 3.000 vrachtwagen- en bestelwagenchauffeurs bevraagd in Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Cocus en Panasonic herdefiniëren connectiviteit met veilige private 5G-newerken

Panasonic Connect Europe is een samenwerking aangegaan met Cocus, een IT-dienstverlener gespecialiseerd in digitale transformatiediensten, beveiligde communicatiesystemen – waaronder private 5G-netwerken – en AI. Samen bieden de twee bedrijven hun klanten software, hardware en een betrouwbare infrastructuur voor private 5G-netwerken aan. De samenwerking moet o.a. de productiviteit verhogen en de operationele kosten verlagen voor gebruikers van de robuuste Toughbook-toestellen van Panasonic.

Witgoedfabrikant BSH Hausgeräte vertrouwt op TGW Logistics

In het Beierse district Dillingen is recent het startschot gegeven voor de bouw van een shuttlewarehouse voor witgoedfabrikant BSH Hausgeräte GmbH. Tegen het voorjaar van 2027 zal TGW Logistics er een sterk geautomatiseerd miniloadmagazijn opleveren dat de productie betrouwbaar en snel van componenten moet voorzien. Meer dan 50 shuttlerobots zullen ervoor zorgen dat de benodigde onderdelen precies op het juiste moment bij de assemblagewerkstations worden aangeleverd.

DSV rondt acquisitie van Schenker af

DSV A/S heeft de overname van Schenker van Deutsche Bahn voltooid. De transactie is de grootste in de geschiedenis van DSV en zorgt volgens het Deense transport- en logistiekbedrijf voor een aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk, de expertise en het concurrentievoordeel van alle drie de divisies. Met de overname, die wordt gewaardeerd op ongeveer 106,7 miljard DKK (ongeveer 14,3 miljard euro), verdubbelt DSV zijn omvang. De gecombineerde onderneming zal een omzet van ongeveer 310 miljard DKK (ongeveer 41,6 miljard euro) vertegenwoordigen en telt bijna 160.000 medewerkers in meer dan 90 landen.

Van Moer Logistics gaat logistieke oplossingen optimaliseren in Qatar

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics is een strategisch partnership aangegaan met Q-Fab, een dochteronderneming van Al Mahhar Holding Qatar, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van industriële apparatuur. De samenwerking heeft als doel de logistieke dienstverlening en het onderhoud van apparatuur in Qatar te verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.