Veerkrachtige supply chain vereist zichtbaarheid

Foto: Unsplash

Slechts één op de drie bedrijven beschikt over de juiste informatie over zijn end-to-end supply chain om eigen wereldwijde supply- en productienetwerken te optimaliseren. De overige 65% tast in het duister in een turbulente tijd waarin mondiale ontwrichtingen plaatsvinden en door importheffingen nog verder zullen gaan ontstaan. Dat blijkt uit een onderzoek dat Buck Consultants International/BCI Global in samenwerking met Executive Platforms heeft uitgevoerd bij 240 supply chain-leiders in Europa en de VS.

Een grote meerderheid van de deelnemers geeft aan externe uitdagingen (bv. geopolitieke ontwikkelingen) en interne ontwikkelingen (zoals groei, marge) nauwlettend in de gaten te houden en deze mee te nemen in de eigen footprint-strategie (vragen 1, 3 en 4). Maar slechts 26% voert jaarlijkse stresstests uit om de kwetsbaarheid van de end-to-end supply chain in kaart te brengen.

“Het beoordelen van interne en externe factoren die van invloed zijn op de footprint-strategie is een gangbare praktijk,” aldus Patrick Haex, global head of Supply Chain Solutions bij BCI, “maar het verband tussen de bedrijfsstrategie en de supply chain-strategie is erg los, wat een recept is voor het niet halen van bedrijfsdoelstellingen.”

Slechts 35% van de respondenten beschikt over de juiste gedetailleerde end-to-end zichtbaarheid en actuele gegevens over de totale supply chain (vragen 9 en 10). Njin-Tsoe Chen, senior consultant bij BCI, noemt dat zorgwekkend. “Als de juiste informatie ontbreekt, kan een bedrijf ook niet adequate alternatieve supply chain set-ups verkennen”, zegt hij. “Bovendien brengt gebrek aan zichtbaarheid – zeker met toenemende eisen om de landen van herkomst van componenten en producten bekend te maken en gegevens op productcodeniveau aan te leveren met het oog op handelstarieven – bedrijven in de problemen en worden de mogelijkheden verminderd om de impact van importtarieven te verzachten.”

Hieronder vindt u de onderzoeksvragen. Het vermelde percentage is dat van de respondenten die ‘ja’ antwoordden. (Bron: Buck Consultants International/BCI Global, maart 2025)

Vraag 1: Heeft uw bedrijf een proces geïmplementeerd om de geopolitieke risico’s in de toeleveringsketen voortdurend te monitoren en actie te ondernemen wanneer dat nodig is? (57%)

Vraag 2: Voert uw bedrijf minimaal één keer per jaar stresstests uit om de kwetsbaarheid van de gehele end-to-end supply chain te beoordelen? (26%)

Vraag 3: Identificeert en beoordeelt uw bedrijf interne factoren (d.w.z. toekomstige volumes, fusies en overnames, productportfolio, marge) die van invloed zijn op de footprint-strategie en worden deze besproken tijdens een jaarlijkse bedrijfsbeoordelingssessie? (85%)

Vraag 4: Identificeert en beoordeelt uw bedrijf externe factoren (d.w.z. risico’s, inflatie, tarieven, regelgeving, concurrentie) die de footprint-strategie beïnvloeden en worden deze besproken tijdens een jaarlijkse bedrijfsbeoordelingssessie? (85%)

Vraag 5: Analyseert uw bedrijf in detail proactief alternatieve footprints (netwerken van productie- en distributievestigingen) voetafdrukopties in detail, waarbij rekening wordt gehouden met risico’s, interne en externe factoren om inzicht te krijgen in de best passende foorprint en potentiële alternatieven? (65%)

Vraag 6: Is uw bedrijfsstrategie vertaald naar het supply chain netwerk met duidelijke doelstellingen en maatstaven (d.w.z. kosten, kwaliteit, doorlooptijden, flexibiliteit, wendbaarheid) en worden deze strategieën door alle medewerkers begrepen? (44%)

Vraag 7: Omvat uw footprint-strategie een 3PL-strategie waarbij rekening wordt gehouden met het aanpassen van seizoen volumes en het mitigeren van risico’s? (62%)

Vraag 8: Bevat uw footprint-strategie overwegingen voor het op korte termijn implementatie van een automatiseringsstrategie (technologie en digitalisering)?

(50%)

Vraag 9: Heeft uw bedrijf inzicht buiten de Tier 2-leveranciersbasis in termen van beschikbare capaciteit, grondstoffen, voorraadniveaus en upstream/downstream-flexibiliteit? (37%)

Vraag 10: Beschikt uw bedrijf over een volledige en actuele set gegevens om footprint scenario’s te evalueren, zowel upstream als downstream? (33%)

Recente nieuwsberichten

Toolstation kiest GXO als logistieke partner in Nederland

Pure-play logistiek dienstverlener GXO Logistics gaat in Nederland samenwerken met Toolstation, een leverancier van bouwmaterialen en gereedschap voor vakmensen en doe-het-zelvers. Voor Toolstation is het de eerste keer dat het activiteiten in Nederland uitbesteedt.

China Cargo Airlines vliegt voortaan tussen Liege Airport en Hefei

Met de komst van een nieuwe luchtvaartmaatschappij blijft de luchthaven van Luik zijn rol als belangrijk logistiek knooppunt in Europa uitbreiden. China Cargo Airlines legt sinds 23 mei 2025 een nieuwe cargoroute af tussen Liege Airport (LGG) en de Chinese luchthaven Hefei Xinqiao International Airport (HFE). De service wordt voortaan drie keer per week uitgevoerd met de Boeing 777 Freighter (B777F). Daarmee krijgt Hefei, een snel groeiend industrieel centrum in Oost-China, nu directe toegang tot het hart van Europa.

Prologis investeert ruim 6,4 miljard euro in Frankrijk

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft aangekondigd dat het meer dan 6,4 miljard euro gaat investeren in Frankrijk. De investering zal de ontwikkeling van nieuwe logistieke faciliteiten en datacenters in het hele land ondersteunen.

Eurocaution lanceert borgverzekeringssysteem voor transporteurs

Door de wet van 15 juli 2013 betreffende het goederenvervoer over de weg is elke transporteur verplicht over een borgstelling te beschikken van 9.000 euro voor het eerste voertuig en 5.000 euro voor elk bijkomend voertuig. Lange tijd was de bankwaarborg de standaardoplossing. De Deposito- en Consignatiekas bood een alternatief voor de bankwaarborg.

Eurocaution, een Luxemburgse makelaar en gespecialiseerde ondertekenaar op het gebied van financiële garanties, richt zich nu tot de Belgische markt met een nieuwe oplossing: E-Cautio.transport.

Metzger Autoteile bouwt logistiek centrum met Kardex Mlog

Het Zuid-Duitse familiebedrijf Metzger Autoteile levert al 45 jaar hoogwaardige voertuigonderdelen, elektronicaonderdelen en nicheproducten aan de groothandel in meer dan 55 landen. Het bedrijf heeft Kardex Mlog als hoofdaannemer aangetrokken voor de bouw van een automatisch hoogbouwmagazijn met vijf gangen en ongeveer 6.000 palletplaatsen evenals voor de uitbreiding van het AutoStore-systeem met ongeveer 80.000 bakken. Het project omvat daarnaast een omvangrijk transportsysteem voor pallets en bakken, meerdere orderverzamelstations en de implementatie van het WMS Kardex Control Center voor de besturing van het complete magazijn. Metzger Autoteile wil dat de software niet alleen de nieuwe oplossingen gaat beheren, maar ook het bestaande systeem volledig vervangt.

Eutraco kiest Körber Supply Chain voor magazijnautomatisering

In zijn streven naar volledige magazijnautomatisering heeft logistiek dienstverlener Eutraco gekozen voor Körber Supply Chain als automatiseringspartner voor een distributiecentrum in Krommebeek, Roeselare. De door Körber ontworpen oplossing maakt volledige automatisering van de palletverwerking mogelijk, vanaf het automatisch lossen bij aankomst tot de automatische opslag en het afleveren bij de laadperrons voor uitgaande distributie.

Panasonic en VNC Automotive vergroten voertuigconnectiviteit

In samenwerking met VNC Automotive, een Brits softwarebedrijf dat is gespecialiseerd in voertuigconnectiviteit, heeft de divisie Panasonic Connect Mobile Solutions de oplossing Toughbook Screen Mirroring gelanceerd. Die technologie dupliceert het scherm van een Toughbook-tablet of -laptop rechtstreeks op het OEM-touchscreen van een voertuig, zonder dat extra schermen of montagematerialen nodig zijn.

Jungheinrich boost flexibiliteit met nieuwe huurformule

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft Full Flex Rental gelanceerd. Dat is een nieuwe huurformule die kmo’s moet helpen hun heftruckvloot snel en flexibel aan te passen aan markt- en bedrijfsontwikkelingen.

Christophe Campe krijgt nieuwe topfunctie bij Chep

Chep, leverancier van supply chain-oplossingen en een toonaangevende wereldspeler in herbruikbare logistieke ladingdragers, heeft de Belg Christophe Campe aangesteld als hoofd van de Automotive-divisie voor Europa en Noord-Amerika. Hij volgt Murray Gilder op, die recent is gestart als country general manager voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Manhattan Associates onthult Agentic AI-innovaties

Technologiebedrijf Manhattan Associates heeft uitgebreide Agentic AI-ondersteuning binnen de Manhattan Active-oplossingen aangekondigd. Die ondersteuning omvat onder meer intelligente, autonome digitale agents die de uitvoering, optimalisering en gebruikerservaring van supply chain commerce moeten transformeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.