Veerkrachtige supply chain vereist zichtbaarheid

Foto: Unsplash
Slechts één op de drie bedrijven beschikt over de juiste informatie over zijn end-to-end supply chain om eigen wereldwijde supply- en productienetwerken te optimaliseren. De overige 65% tast in het duister in een turbulente tijd waarin mondiale ontwrichtingen plaatsvinden en door importheffingen nog verder zullen gaan ontstaan. Dat blijkt uit een onderzoek dat Buck Consultants International/BCI Global in samenwerking met Executive Platforms heeft uitgevoerd bij 240 supply chain-leiders in Europa en de VS.
Een grote meerderheid van de deelnemers geeft aan externe uitdagingen (bv. geopolitieke ontwikkelingen) en interne ontwikkelingen (zoals groei, marge) nauwlettend in de gaten te houden en deze mee te nemen in de eigen footprint-strategie (vragen 1, 3 en 4). Maar slechts 26% voert jaarlijkse stresstests uit om de kwetsbaarheid van de end-to-end supply chain in kaart te brengen.
“Het beoordelen van interne en externe factoren die van invloed zijn op de footprint-strategie is een gangbare praktijk,” aldus Patrick Haex, global head of Supply Chain Solutions bij BCI, “maar het verband tussen de bedrijfsstrategie en de supply chain-strategie is erg los, wat een recept is voor het niet halen van bedrijfsdoelstellingen.”
Slechts 35% van de respondenten beschikt over de juiste gedetailleerde end-to-end zichtbaarheid en actuele gegevens over de totale supply chain (vragen 9 en 10). Njin-Tsoe Chen, senior consultant bij BCI, noemt dat zorgwekkend. “Als de juiste informatie ontbreekt, kan een bedrijf ook niet adequate alternatieve supply chain set-ups verkennen”, zegt hij. “Bovendien brengt gebrek aan zichtbaarheid – zeker met toenemende eisen om de landen van herkomst van componenten en producten bekend te maken en gegevens op productcodeniveau aan te leveren met het oog op handelstarieven – bedrijven in de problemen en worden de mogelijkheden verminderd om de impact van importtarieven te verzachten.”
Hieronder vindt u de onderzoeksvragen. Het vermelde percentage is dat van de respondenten die ‘ja’ antwoordden. (Bron: Buck Consultants International/BCI Global, maart 2025)
Vraag 1: Heeft uw bedrijf een proces geïmplementeerd om de geopolitieke risico’s in de toeleveringsketen voortdurend te monitoren en actie te ondernemen wanneer dat nodig is? (57%)
Vraag 2: Voert uw bedrijf minimaal één keer per jaar stresstests uit om de kwetsbaarheid van de gehele end-to-end supply chain te beoordelen? (26%)
Vraag 3: Identificeert en beoordeelt uw bedrijf interne factoren (d.w.z. toekomstige volumes, fusies en overnames, productportfolio, marge) die van invloed zijn op de footprint-strategie en worden deze besproken tijdens een jaarlijkse bedrijfsbeoordelingssessie? (85%)
Vraag 4: Identificeert en beoordeelt uw bedrijf externe factoren (d.w.z. risico’s, inflatie, tarieven, regelgeving, concurrentie) die de footprint-strategie beïnvloeden en worden deze besproken tijdens een jaarlijkse bedrijfsbeoordelingssessie? (85%)
Vraag 5: Analyseert uw bedrijf in detail proactief alternatieve footprints (netwerken van productie- en distributievestigingen) voetafdrukopties in detail, waarbij rekening wordt gehouden met risico’s, interne en externe factoren om inzicht te krijgen in de best passende foorprint en potentiële alternatieven? (65%)
Vraag 6: Is uw bedrijfsstrategie vertaald naar het supply chain netwerk met duidelijke doelstellingen en maatstaven (d.w.z. kosten, kwaliteit, doorlooptijden, flexibiliteit, wendbaarheid) en worden deze strategieën door alle medewerkers begrepen? (44%)
Vraag 7: Omvat uw footprint-strategie een 3PL-strategie waarbij rekening wordt gehouden met het aanpassen van seizoen volumes en het mitigeren van risico’s? (62%)
Vraag 8: Bevat uw footprint-strategie overwegingen voor het op korte termijn implementatie van een automatiseringsstrategie (technologie en digitalisering)?
(50%)
Vraag 9: Heeft uw bedrijf inzicht buiten de Tier 2-leveranciersbasis in termen van beschikbare capaciteit, grondstoffen, voorraadniveaus en upstream/downstream-flexibiliteit? (37%)
Vraag 10: Beschikt uw bedrijf over een volledige en actuele set gegevens om footprint scenario’s te evalueren, zowel upstream als downstream? (33%)