Veerkrachtige supply chain vereist zichtbaarheid

Foto: Unsplash

Slechts één op de drie bedrijven beschikt over de juiste informatie over zijn end-to-end supply chain om eigen wereldwijde supply- en productienetwerken te optimaliseren. De overige 65% tast in het duister in een turbulente tijd waarin mondiale ontwrichtingen plaatsvinden en door importheffingen nog verder zullen gaan ontstaan. Dat blijkt uit een onderzoek dat Buck Consultants International/BCI Global in samenwerking met Executive Platforms heeft uitgevoerd bij 240 supply chain-leiders in Europa en de VS.

Een grote meerderheid van de deelnemers geeft aan externe uitdagingen (bv. geopolitieke ontwikkelingen) en interne ontwikkelingen (zoals groei, marge) nauwlettend in de gaten te houden en deze mee te nemen in de eigen footprint-strategie (vragen 1, 3 en 4). Maar slechts 26% voert jaarlijkse stresstests uit om de kwetsbaarheid van de end-to-end supply chain in kaart te brengen.

“Het beoordelen van interne en externe factoren die van invloed zijn op de footprint-strategie is een gangbare praktijk,” aldus Patrick Haex, global head of Supply Chain Solutions bij BCI, “maar het verband tussen de bedrijfsstrategie en de supply chain-strategie is erg los, wat een recept is voor het niet halen van bedrijfsdoelstellingen.”

Slechts 35% van de respondenten beschikt over de juiste gedetailleerde end-to-end zichtbaarheid en actuele gegevens over de totale supply chain (vragen 9 en 10). Njin-Tsoe Chen, senior consultant bij BCI, noemt dat zorgwekkend. “Als de juiste informatie ontbreekt, kan een bedrijf ook niet adequate alternatieve supply chain set-ups verkennen”, zegt hij. “Bovendien brengt gebrek aan zichtbaarheid – zeker met toenemende eisen om de landen van herkomst van componenten en producten bekend te maken en gegevens op productcodeniveau aan te leveren met het oog op handelstarieven – bedrijven in de problemen en worden de mogelijkheden verminderd om de impact van importtarieven te verzachten.”

Hieronder vindt u de onderzoeksvragen. Het vermelde percentage is dat van de respondenten die ‘ja’ antwoordden. (Bron: Buck Consultants International/BCI Global, maart 2025)

Vraag 1: Heeft uw bedrijf een proces geïmplementeerd om de geopolitieke risico’s in de toeleveringsketen voortdurend te monitoren en actie te ondernemen wanneer dat nodig is? (57%)

Vraag 2: Voert uw bedrijf minimaal één keer per jaar stresstests uit om de kwetsbaarheid van de gehele end-to-end supply chain te beoordelen? (26%)

Vraag 3: Identificeert en beoordeelt uw bedrijf interne factoren (d.w.z. toekomstige volumes, fusies en overnames, productportfolio, marge) die van invloed zijn op de footprint-strategie en worden deze besproken tijdens een jaarlijkse bedrijfsbeoordelingssessie? (85%)

Vraag 4: Identificeert en beoordeelt uw bedrijf externe factoren (d.w.z. risico’s, inflatie, tarieven, regelgeving, concurrentie) die de footprint-strategie beïnvloeden en worden deze besproken tijdens een jaarlijkse bedrijfsbeoordelingssessie? (85%)

Vraag 5: Analyseert uw bedrijf in detail proactief alternatieve footprints (netwerken van productie- en distributievestigingen) voetafdrukopties in detail, waarbij rekening wordt gehouden met risico’s, interne en externe factoren om inzicht te krijgen in de best passende foorprint en potentiële alternatieven? (65%)

Vraag 6: Is uw bedrijfsstrategie vertaald naar het supply chain netwerk met duidelijke doelstellingen en maatstaven (d.w.z. kosten, kwaliteit, doorlooptijden, flexibiliteit, wendbaarheid) en worden deze strategieën door alle medewerkers begrepen? (44%)

Vraag 7: Omvat uw footprint-strategie een 3PL-strategie waarbij rekening wordt gehouden met het aanpassen van seizoen volumes en het mitigeren van risico’s? (62%)

Vraag 8: Bevat uw footprint-strategie overwegingen voor het op korte termijn implementatie van een automatiseringsstrategie (technologie en digitalisering)?

(50%)

Vraag 9: Heeft uw bedrijf inzicht buiten de Tier 2-leveranciersbasis in termen van beschikbare capaciteit, grondstoffen, voorraadniveaus en upstream/downstream-flexibiliteit? (37%)

Vraag 10: Beschikt uw bedrijf over een volledige en actuele set gegevens om footprint scenario’s te evalueren, zowel upstream als downstream? (33%)

Recente nieuwsberichten

Roy Meter nieuwe managing director bij Lyreco Benelux

Lyreco Benelux, distributeur van werkplekproducten en -oplossingen, heeft Roy Meter (foto) aangesteld als nieuwe managing director. Hij volgt daarmee Paul Vieijra op die in april 2025 officieel met pensioen gaat.

Werkgevers in transport en logistiek blijven aanwerven

Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zouden werkgevers in de transport- en logistieke sector ook in het tweede kwartaal van 2025 medewerkers blijven rekruteren. Maar liefst 45% van de werkgevers in de sector die in januari werden bevraagd, verwacht tegen eind juni 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 17% een vermindering voorziet. Daarnaast verwacht 38% van de werkgevers geen enkele verandering.

Webfleet lanceert PRO X robuuste tablet voor transportprofessionals

Webfleet, de fleet management oplossing van Bridgestone, introduceert de Driver Terminal PRO X, een robuuste tablet die speciaal ontworpen is voor truck- en bestelwagenparken. De tablet kan aan specifieke bedrijfsbehoeften worden aangepast en moet zorgen voor verbeterde prestaties, directe toegang tot de Webfleet Work App en professionele navigatie.

Toyota biedt leaseformule voor geautomatiseerd pallettransport

Ook nieuw bij Toyota Material Handling Europe is Swarm Automation Go, een leaseoplossing voor geautomatiseerd pallettransport. De service biedt bedrijven een laagdrempelige instap in automatisering, zonder risico’s of grote investeringen. De oplossing automatiseert repetitieve logistieke taken, zoals transport van en naar opslaglocaties, en ondersteunt productie- en distributieprocessen. Dat moet bijdragen tot een efficiëntere inzet van personeel en een hogere productiviteit.

Nieuwe Traigo48-serie elektrische vorkheftrucks bij Toyota

Toyota Material Handling Europe introduceert de nieuwe Toyota Traigo48-serie elektrische vorkheftrucks. De Traigo48-serie moet zorgen voor maximale productiviteit en veelzijdigheid in uiteenlopende toepassingen, zoals laden, lossen, stapelen en horizontaal transport. De modellen zijn verkrijgbaar in zowel 3-wiel- als 4-wiel-varianten met een hefvermogen van 1,5 tot 2,0 ton, een hefhoogte tot 7,5 meter en een maximale snelheid van 20 km/u. Daardoor leent de Traigo48 zich voor intensief gebruik, zowel binnen als buiten.

Iwell en Montea slaan slim energie op

Iwell ontwikkelt en implementeert slimme energiesystemen op basis van batterijopslag en geavanceerde software, waarmee bedrijven hun energie-efficiëntie kunnen verbeteren. In samenwerking met logistiek vastgoedontwikkelaar Montea heeft Iwell op de logistieke site van Montea in Willebroek vijf batterijopslagsystemen geïnstalleerd met een totale capaciteit van 12.470kWh. Naast Willebroek realiseerde Iwell ook een extra batterijopslagsysteem met een capaciteit van 3.870kWh op de Montea-site in Bilzen.

Nu donderdag is het zover!

Aanstaande donderdag 20 maart mogen we u eindelijk verwelkomen op de lang verwachte nieuwe editie van Supply Chain Innovations in Antwerp Expo.

Bent u nog niet ingeschreven? Doe het hier dan nog snel voor het te laat is! De kans is groot dat ook u gratis aanwezig kunt zijn.

Saint-Gobain Abrasives maakt verbeterslag met Consafe Logistics

Saint-Gobain Abrasives, een wereldspeler in schuur- en slijpoplossingen, heeft voor Astro WMS van Consafe Logistics gekozen om zijn operaties in het Europese distributiecentrum in Born, Nederland, te moderniseren.

GC Europe implementeert shuttlesysteem en SAP-oplossing van Knapp

GC Corporation ontwikkelt, produceert en distribueert al meer dan 25 jaar tandheelkundige producten. De Europese vestiging in Leuven, GC Europe, levert aan zowel distributeurs als tandartsen en tandtechnici in heel Europa en het Midden-Oosten. Om GC Europe klaar te maken voor de toekomst en voor de toenemende logistieke eisen, heeft het bedrijf zijn opslag- en pickcapaciteit in het distributiecentrum in Leuven uitgebreid met een Evo Shuttle-systeem. Het systeem is direct geïntegreerd in de bestaande SAP EWM-oplossing met SAP EWM MFS van automatiserings- en digitaliseringsleverancier Knapp.

Nieuwe sectorgerichte robuuste laptops van Getac zijn AI-ready

Getac stelt de nieuwe generatie B360 en B360 Pro robuuste laptops voor. Daarmee richt de leverancier van robuuste computers en mobiele video-oplossingen zich met name tot gebruikers in sectoren die in uitdagende omstandigheden werken, zoals openbare veiligheid, nutsbedrijven en defensie. Beide laptops bieden een reeks sectorgerichte configuraties en opties op maat, zodat gebruikers de apparaten op hun specifieke behoeften kunnen afstemmen. Zo zou de B360 ideaal zijn voor professionals in de nuts- en buitendienstsectoren, terwijl de B360 Pro speciaal is ontworpen voor de behoeften van defensieprofessionals.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.