Trimble en Simacan gaan samen voor betere last mile-navigatie

Trimble – leverancier van technologie op het vlak van positionering, modellering, connectiviteit en data-analyse – en Simacan – een open en leveranciersonafhankelijk cloudplatform voor digitale samenwerking in transport en logistiek – hebben hun transportoplossingen geïntegreerd. Die integratie moet ervoor zorgen dat transportbedrijven via het cloudplatform voor last mile-navigatie van Simacan kunnen ingrijpen in de trucknavigatie van de Trimble-boordcomputer. Chauffeurs rijden op die manier een efficiëntere route die rekening houdt met de omgeving.

Doorgaans berekent de boordcomputer van Trimble dankzij de ingebouwde CoPilot trucknavigatie van Trimble MAPS de meest efficiënte route die is afgestemd op de specificaties van de truck. Maar soms is het wenselijk die route aan te passen, met name in de last mile. Denk aan een drogisterij die ’s ochtends vroeg via een andere route moet worden bevoorraad om geluidsoverlast voor omwonenden te voorkomen. Of neem een supermarkt die de vervoerder verzoekt om tijdens de schooluren de route langs school te mijden. Ook het voorkomen van manoeuvreerschade speelt een belangrijke rol.
 
Trimble beschikt voor dit soort vraagstukken over een toolkit met vergaande integratiemogelijkheden. Daarvan maakt Simacan gebruik om invloed uit te oefenen op de route door voorwaarden mee te geven aan de trucknavigatie van Trimble. Zonder dat de chauffeur dat merkt, krijgt hij of zij de route te zien die de vervoerder in overleg met verladers via het cloudplatform van Simacan heeft ingetekend.
 
Simacan levert een cloudplatform dat food retailers als Albert Heijn en Jumbo gebruiken om grip te houden op de bevoorrading van hun winkels. Veel vervoerders in deze sector maken gebruik van de Trimble-boordcomputer, die al langer geïntegreerd is met het Simacan-platform. Dat platform kan de transportplanning rechtstreeks naar de boordcomputer sturen, die op zijn beurt de positie van de truck weer terugstuurt naar het platform. Daarbij bieden de Trimble-oplossingen standaard de optie om proactief in te grijpen op de Trimble MAPS trucknavigatie software, onafhankelijk van de generatie boordcomputer, en dat zonder de software te hoeven aanpassen.
 
Behalve op de last mile biedt de integratie ook voordelen op de snelweg. Het intelligente cloudplatform van Simacan monitort voortdurend de situatie op de snelweg en vertaalt die naar instructies voor de chauffeur. Als bijvoorbeeld een rijbaan is afgesloten, krijgt de chauffeur via zijn Trimble-boordcomputer een waarschuwing voor een gesloten rijstrook te zien ver voordat een eventueel matrixbord met rood kruis zichtbaar is. Die aanwijzing wordt bovendien automatisch in gesproken tekst omgezet, zodat de chauffeur wordt gewaarschuwd zonder op het scherm te hoeven kijken.
 
Cornelissen Groep is de eerste vervoerder die gebruik maakt van de integratie tussen Trimble en Simacan. De transporteur was al gebruiker van het platform voor het transport richting de winkels van Albert Heijn en Jumbo, maar heeft nu zelf het Simacan-platform geïmplementeerd om alle 350 vrachtwagens aan te sturen. De last miles naar de belangrijkste laad- en loslocaties in de Benelux worden ingetekend en beschikbaar gesteld via de boordcomputer van Trimble.

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.