Transportsector volgt de weg van de groei

Dat is de bevinding die de Nederlandse bank ABN AMRO in een rapport optekent. Volgens het rapport daalde de omzet van alle bedrijven die in de transportsector actief zijn in 2016 met 0,3%. De vrachtvolumes gaven vorig jaar een positiever beeld en stegen met 2,3%. Vooral de prijzen, en bijgevolg de omzetten, zouden nog onder druk staan. In 2017 en 2018 verwacht ABN AMRO een groei van 1,5% voor de hele transportsector, al presteren sommige sectoren daar beduidend beter dan andere.

Het wegvervoer is een van de trekkers van de transportsector. De omzet steeg in 2016 met 2,8% en ook de vervoersvolumes stegen met 2,5%. ABN AMRO denkt dat wegvervoerders ook in de komende jaren kunnen meeliften met de groei van de bouwsector en de stijging van online verkopen. Spoorvervoerders profiteren ook van de economische groei, de sterk groeiende bouwsector en chemische industrie. De volumes namen in 2016 met 0,8% toe. Het internationale vervoer groeide ook met 0,8%, het binnenlandse vervoer (Nederland) met 1,1%. De doorvoer van goederen daalde sterk in 2016.

De omzet in de binnenvaart daalde in 2016 met 5,9%. Tegelijkertijd stegen de volumes met 3,2%. ABN AMRO verwacht in 2017 en 2018 een lichte groei van het binnenvaartvolume. De prijzen blijven naar verwachting onder druk staan vanwege aanhoudende overcapaciteit. In shortsea shipping was in 2016 een volumestijging zichtbaar, maar door overcapaciteit stonden de tarieven en omzet onder druk. Doordat nog maar weinig nieuwe schepen voor shortsea shipping worden gebouwd, zal de capaciteitsgroei in de komende jaren beperkt blijven en de druk op de tarieven verminderen. “Veel bedrijven in de transportsector profiteren van de economische groei. Wel moeten zij rekening houden met internationale onzekerheden zoals de onderhandelingen over de Brexit die zijn gestart. Ook blijft overcapaciteit een probleem in de transportsector, waardoor de marges van ondernemers onder druk blijven staan”, vertelt Madeline Buijs, sectoreconoom Transport en Logistiek bij ABN AMRO. “Snelle veranderingen en stijgende volumes dagen bedrijven in de transportsector ook uit zichzelf opnieuw uit te vinden. Zij kunnen groei realiseren door bewust en slimmer gebruik te maken van bestaande transportcapaciteit”, meent Bart Banning, sector banker Transport en Logistiek bij ABN AMRO. “Dat is mogelijk als ondernemers inzetten op digitalisering, nieuwe technologische oplossingen aanwenden en met andere partijen in de keten samenwerken. Dat maakt de weg vrij voor een toekomstbestendige logistieke sector.”

Recente nieuwsberichten

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

SaaS WMS: feiten en ervaringen uit de praktijk

(Advertorial) Veel bedrijven overwegen een overstap naar een SaaS-gebaseerd WMS, maar twijfelen over veiligheid, controle en flexibiliteit.

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.