Transportsector onder druk om over te schakelen op elektrisch vervoer
Volgens toonaangevende e-commerce- en productiebedrijven in Europa heeft het wegvervoer de hoogste prioriteit om de CO2-uitstoot te verminderen. Uit een nieuw rapport van Ipsos en Volvo Trucks blijkt dat bedrijven bereid zijn meer te betalen voor transportleveranciers met een lagere CO2-uitstoot.
Onderzoeksbureau Ipsos heeft in opdracht van Volvo Trucks 100 grote e-commerce- en productiebedrijven in acht Europese landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zweden) bevraagd over hun vraag naar transport zonder fossiele brandstoffen bij toekomstige aanbestedingen.
De overgrote meerderheid van die bedrijven heeft doelen gesteld om hun klimaatvoetafdruk te verkleinen. Zo zegt 78% van de respondenten bereid te zijn meer te betalen voor een transportleverancier met weinig of geen CO2-uitstoot en is 85% bereid van transportleverancier te veranderen als deze niet aan hun eisen voldoet.
Uit het onderzoek blijkt ook een duidelijk verband tussen hun toekomstige zakelijke kansen en vervoersopties zonder fossiele brandstoffen. Zestig procent van de bedrijven denkt dat zij de komende drie jaar klanten dreigen te verliezen als zij niet kunnen voldoen aan de vraag van hun consumenten naar leveringen met weinig of geen CO2-uitstoot.
Volvo Trucks gelooft er sterk in dat elektrificatie de belangrijkste drijfveer zal zijn voor emissievrij wegtransport. De onderneming heeft zich wereldwijd als doel gesteld dat in 2030 50% van alle nieuw verkochte trucks batterij- of brandstofcel-elektrisch zal zijn. De overgang naar elektrisch wordt volgens Volvo Trucks geleid door Europa en Noord-Amerika, waar de doelstellingen nog hoger liggen. In Europa, bijvoorbeeld, zou de ambitie momenteel op ongeveer 70% liggen voor alle nieuw verkochte trucks in 2030.
Foto: Volvo Trucks