Transportbedrijven hebben nood aan datastrategie
Voor veel bedrijven in transport en logistiek is IT tot nu toe vooral een valkuil, die de toch al kleine marges nog kleiner maakt. Maar door een slim gebruik van data kunnen bedrijven ook geld verdienen. Dat blijkt uit een rapport van Panteia, in opdracht van Transport en Logistiek Nederland, TVM verzekeringen en ING.
Panteia onderzocht welke kansen en bedreigingen een verdere automatisering en het gebruik van ‘big data’ bedrijven in de sector transport en logistiek bieden.
Blijkt dat bedrijven die data nog onvoldoende benutten. De onderzoekers pleiten in hun rapport dan ook voor een ‘datatransitie’ in de sector:
- door te investeren in automatisering en data-analyse met een langetermijnvisie. Daar hoort ook het aannemen of inhuren van IT-specialisten bij;
- door te zorgen dat alle IT-systemen aan elkaar kunnen worden gekoppeld;
- door ‘open minded’ na te denken over nieuwe dienstverlening en producten.
Een goede data-analyse kan ook de winstgevendheid van een bedrijf verbeteren door het businessmodel aan te passen. Met de juiste data ziet een vervoerder met welke activiteiten hij het meeste winst maakt. Met die gegevens kan hij zich dus specialiseren in die activiteiten en andere activiteiten die hem weinig opleveren laten vallen. Bedrijven kunnen ook direct geld verdienen met data door de ruwe data te verkopen, of door de ruwe data te verwerken en ze vervolgens door te verkopen.