Toyota lanceert met Traigo80 nieuw gamma elektrische 80-volt-heftrucks

Toyota Material Handling Europe introduceert een nieuwe generatie elektrische 80-volt-heftrucks voor zware lasten zowel binnen als buiten. De nieuwe elektrische Toyota Traigo80 heftruck is er in uitvoeringen met een hefvermogen van 2 tot 3,5 ton en een hefhoogte tot 6,5 meter. Klanten kunnen kiezen uit een compact chassis voor krappe ruimten of een langer chassis met een grotere batterij voor intensiever gebruik. Daarnaast zijn er nog twee nieuwe modellen met een chassis voor langere en grotere lasten bij een lastzwaartepunt van 600mm.

Met zijn volledig metalen cabine en robuuste chassis is de Traigo80 ontworpen voor zware werkomstandigheden. Voor buitenprestaties kunnen klanten kiezen voor de volledig gesloten cabine voor bescherming tegen slecht weer in combinatie met optimaal beschermde motoren voor duurzaamheid onder alle weersomstandigheden.
 
De elektrische 80-volt-modellen zijn verkrijgbaar met verschillende energieoplossingen: lithium-ion, loodzuur en brandstofcel. Klanten kunnen twee energiepakketten kiezen op basis van de high-density lithium-ion- batterijoplossingen van Toyota. Aan de hand van dat concept kunnen klanten de ideale combinatie van batterij en lader voor hun werkpatronen berekenen en daarbij rekening houden met de bedrijfstijden en geplande pauzes tijdens een normale dienst. Bij de meeste toepassingen kunnen de trucks dan meerdere diensten doorwerken zonder dat de batterij moet worden vervangen. Zo kan op de kosten van extra batterijen en vervangingsapparatuur worden bespaard. De nieuwe Traigo80 met een kleine lithium-ion- batterij zou bijvoorbeeld een volledige dienst van acht uur kunnen doorwerken. Volgens Toyota hoeft de batterij tijdens de normale bedrijfstijden slechts twee keer een kwartier te worden geladen en tijdens de middagpauze nog eens 45 minuten. De lithium-ion-batterij van een Traigo80-truck hoeft niet te worden onderhouden, wat een hogere energie-efficiëntie moet opleveren.
 
De andere energieoplossing voor de Traigo80 is waterstof, waarmee emissievrij kan worden gewerkt en dat in enkele minuten kan worden bijgevuld. Voor gebruikers die al over een waterstofvoorziening beschikken, komen er H2-ready Traigo80-modellen.
De batterij van de nieuwe elektrische 80-volt-truck kan eenvoudig aan de zijkant worden vervangen – met behulp van een elektrische pallettruck – voor gebruikers die voor een loodbatterij kiezen. De Traigo80 is ontworpen voor de zwaarste toepassingen, maar zou dankzij verbeterde motoren en onderdelen nog altijd 15% minder energie verbruiken dan het vorige model.
 
Ook aan ergonomie en productiviteit werd gedacht. Zo is het nieuwe chauffeurscompartiment uitgerust met een nieuwe verstelbare armsteun en veel opbergvakken. Verder kan het chauffeurscompartiment worden voorzien van een optioneel geïntegreerd kleurenaanraakscherm met belangrijke gegevens, zoals hefhoogte, lastgewicht en mastpositie. Het scherm bevindt zich binnen handbereik, zodat het snel en veilig kan worden bediend. Een multifunctioneel display met drukknoppen is eveneens verkrijgbaar.
 
De chauffeur kan verder uit een compleet nieuw assortiment de regelaars kiezen die het best bij zijn rijstijl passen: minihendels, één multifunctionele joystick of multifunctionele hendels. Het volledig zwevende chauffeurscompartiment gaat lawaai en trillingen tegen, voor meer comfort. Voor optimale efficiëntie en voor de veiligheid van de chauffeur wordt de Toyota Traigo80 uitgerust met hulpfuncties, waaronder het System of Active Stability (SAS) van Toyota. SAS controleert continu het lastgewicht, de hefhoogte en de trucksnelheid, zodat de truck altijd stabiel is.
 
De Toyota Traigo80 is leverbaar als een verbonden smart truck, waarmee klanten de veiligheid, productiviteit en kostenefficiëntie van hun werkzaamheden kunnen volgen en verbeteren. Toyota Material Handling gaat door met geïntegreerde telematica, die al sinds 2018 standaard is bij de magazijnmodellen. Nu zijn ook nieuwe functies beschikbaar voor de Traigo80.
Tot deze functies behoort een nieuw display voor de chauffeur met een nieuwe pre-operationele controlefunctie. Bovendien biedt de hardware van de volgende generatie meer inzicht om de productiviteit te verbeteren door te registreren wanneer de truck met of zonder last rijdt. Verder bewaakt de hardware de laadtoestand van de lithium-ion- of lood batterij, waardoor de batterij niet alleen langer meegaat, maar ook veiliger is.
 
Foto: Toyota

Recente nieuwsberichten

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen: Verhoog de efficiëntie in de diepvriessector.

Centrient digitaliseert supply chain planning met SAP IBP

Centrient Pharmaceuticals heeft zijn wereldwijde supply chain planning gemoderniseerd. De farmaceut, gespecialiseerd in antibiotica, vervangt handmatig beheer via spreadsheets door SAP Integrated Business Planning (SAP IBP). De nieuwe oplossing verhoogt de efficiëntie en versnelt het inzicht in scenario’s. SAP-partner Flexso begeleidde de implementatie.

PGS Group betreedt Britse markt met tweedehandspallets

De Frans-Belgische palletgroep PGS zet zijn Europese groei verder met de opening van de eerste site in het Verenigd Koninkrijk. In Grays, nabij Londen, verwerkt PGS uitsluitend tweedehandspallets voor LPR – La Palette Rouge, dat gespecialiseerd is in pallet pooling.

Tchibo haalt 22 nieuwe magazijnkranen van Kardex Mlog in huis

Systeemintegrator Kardex Mlog gaat 22 magazijnkranen vernieuwen in het hoogbouwmagazijn van het logistieke centrum van Tchibo in de Neustädter Hafen in Bremen (Duitsland). Tchibo telt ongeveer 900 winkels in acht landen, ruim 24.200 verkooppunten in de detailhandel evenals nationale online shops. Via zijn multichannel verkoopsysteem biedt Tchibo naast koffie en de portiesystemen Cafissimo en Qbo wekelijks wisselende non-foodproducten en -diensten aan.

Weiling verdubbelt omzet dankzij AutoStore

Weiling GmbH, een van de toonaangevende bio-groothandels in Duitsland, vertrouwt op geavanceerde logistiek om de groei en het steeds groter wordende productassortiment te beheren. In samenwerking met Swisslog heeft het bedrijf een toekomstbestendige oplossing geïmplementeerd: een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn in combinatie met een AutoStore-systeem dat zich flexibel aan veranderende eisen kan aanpassen.

Rossmann zet AI-gestuurd WMS in voor e-commerce

Om zijn e-commerce magazijnbeheer in Zgierz (Polen) aan te sturen, heeft de Duitse keten Rossmann gekozen voor Astro WMS. De oplossing van Consafe Logistics is bedoeld om de afhandeling van de snelgroeiende online bestellingen te optimaliseren.

Customs Assured boekt productiviteitswinst in douaneaangiften met Descartes en AiDock

Customs Assured, een douaneconsultancybedrijf uit het Verenigd Koninkrijk, heeft een groot deel van de documentatie bij aangiften voor klanten geautomatiseerd. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op Descartes e-Customs van Descartes Systems Group. De oplossing maakt gebruik van artificiële intelligentie, aangeleverd door AiDock, en vermindert de tijd die nodig is voor repetitieve manuele taken bij het vervolledigen van aangiften. Dat vertaalt zich in een productiviteitswinst van 30% voor de organisatie.

Exotec en E80 Group bundelen krachten voor end-to-end magazijnautomatisering

Roboticabedrijf Exotec, leverancier van modulaire magazijnoplossingen, heeft een strategische samenwerking gesloten met E80 Group, een wereldwijde leverancier van geautomatiseerde en geïntegreerde end-to-end-oplossingen. Samen introduceren ze een geïntegreerde oplossing die de Skypod AS/RS van Exotec combineert met E80 Groups suite van palletverwerkingssystemen. Met die oplossing kunnen klanten de verwerking van dozen, kisten en pallets bundelen in één schaalbaar automatiseringssysteem.

Wibra verhuist DC naar grotere locatie in Apeldoorn

Discountwinkelketen Wibra verhuist zijn huidige distributieactiviteiten naar een nieuw, groter distributiecentrum op Bedrijvenpark Ecofactorij in Apeldoorn, Nederland. De sleuteloverdracht vond plaats op 1 september 2025. De eigenlijke verhuizing staat gepland in het eerste kwartaal van 2026, na verbouwing en inrichting van het pand. Het hoofdkantoor blijft in Epe, waar ook de roots van het bedrijf liggen.

Addverb ontwikkelt fabrieksautomatisering met Siemens Xcelerator

Addverb Technologies, een toonaangevend Indiaas bedrijf dat robotica en innovatieve oplossingen voor magazijnautomatisering levert, gebruikt software uit het Siemens Xcelerator-portfolio van Siemens Digital Industries Software om sneller en efficiënter intelligente automatiseringsoplossingen te leveren en om zijn automatiseringsaanbod wereldwijd naar diverse sectoren uit te breiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.