Toyota lanceert met Traigo80 nieuw gamma elektrische 80-volt-heftrucks

Toyota Material Handling Europe introduceert een nieuwe generatie elektrische 80-volt-heftrucks voor zware lasten zowel binnen als buiten. De nieuwe elektrische Toyota Traigo80 heftruck is er in uitvoeringen met een hefvermogen van 2 tot 3,5 ton en een hefhoogte tot 6,5 meter. Klanten kunnen kiezen uit een compact chassis voor krappe ruimten of een langer chassis met een grotere batterij voor intensiever gebruik. Daarnaast zijn er nog twee nieuwe modellen met een chassis voor langere en grotere lasten bij een lastzwaartepunt van 600mm.

Met zijn volledig metalen cabine en robuuste chassis is de Traigo80 ontworpen voor zware werkomstandigheden. Voor buitenprestaties kunnen klanten kiezen voor de volledig gesloten cabine voor bescherming tegen slecht weer in combinatie met optimaal beschermde motoren voor duurzaamheid onder alle weersomstandigheden.
 
De elektrische 80-volt-modellen zijn verkrijgbaar met verschillende energieoplossingen: lithium-ion, loodzuur en brandstofcel. Klanten kunnen twee energiepakketten kiezen op basis van de high-density lithium-ion- batterijoplossingen van Toyota. Aan de hand van dat concept kunnen klanten de ideale combinatie van batterij en lader voor hun werkpatronen berekenen en daarbij rekening houden met de bedrijfstijden en geplande pauzes tijdens een normale dienst. Bij de meeste toepassingen kunnen de trucks dan meerdere diensten doorwerken zonder dat de batterij moet worden vervangen. Zo kan op de kosten van extra batterijen en vervangingsapparatuur worden bespaard. De nieuwe Traigo80 met een kleine lithium-ion- batterij zou bijvoorbeeld een volledige dienst van acht uur kunnen doorwerken. Volgens Toyota hoeft de batterij tijdens de normale bedrijfstijden slechts twee keer een kwartier te worden geladen en tijdens de middagpauze nog eens 45 minuten. De lithium-ion-batterij van een Traigo80-truck hoeft niet te worden onderhouden, wat een hogere energie-efficiëntie moet opleveren.
 
De andere energieoplossing voor de Traigo80 is waterstof, waarmee emissievrij kan worden gewerkt en dat in enkele minuten kan worden bijgevuld. Voor gebruikers die al over een waterstofvoorziening beschikken, komen er H2-ready Traigo80-modellen.
De batterij van de nieuwe elektrische 80-volt-truck kan eenvoudig aan de zijkant worden vervangen – met behulp van een elektrische pallettruck – voor gebruikers die voor een loodbatterij kiezen. De Traigo80 is ontworpen voor de zwaarste toepassingen, maar zou dankzij verbeterde motoren en onderdelen nog altijd 15% minder energie verbruiken dan het vorige model.
 
Ook aan ergonomie en productiviteit werd gedacht. Zo is het nieuwe chauffeurscompartiment uitgerust met een nieuwe verstelbare armsteun en veel opbergvakken. Verder kan het chauffeurscompartiment worden voorzien van een optioneel geïntegreerd kleurenaanraakscherm met belangrijke gegevens, zoals hefhoogte, lastgewicht en mastpositie. Het scherm bevindt zich binnen handbereik, zodat het snel en veilig kan worden bediend. Een multifunctioneel display met drukknoppen is eveneens verkrijgbaar.
 
De chauffeur kan verder uit een compleet nieuw assortiment de regelaars kiezen die het best bij zijn rijstijl passen: minihendels, één multifunctionele joystick of multifunctionele hendels. Het volledig zwevende chauffeurscompartiment gaat lawaai en trillingen tegen, voor meer comfort. Voor optimale efficiëntie en voor de veiligheid van de chauffeur wordt de Toyota Traigo80 uitgerust met hulpfuncties, waaronder het System of Active Stability (SAS) van Toyota. SAS controleert continu het lastgewicht, de hefhoogte en de trucksnelheid, zodat de truck altijd stabiel is.
 
De Toyota Traigo80 is leverbaar als een verbonden smart truck, waarmee klanten de veiligheid, productiviteit en kostenefficiëntie van hun werkzaamheden kunnen volgen en verbeteren. Toyota Material Handling gaat door met geïntegreerde telematica, die al sinds 2018 standaard is bij de magazijnmodellen. Nu zijn ook nieuwe functies beschikbaar voor de Traigo80.
Tot deze functies behoort een nieuw display voor de chauffeur met een nieuwe pre-operationele controlefunctie. Bovendien biedt de hardware van de volgende generatie meer inzicht om de productiviteit te verbeteren door te registreren wanneer de truck met of zonder last rijdt. Verder bewaakt de hardware de laadtoestand van de lithium-ion- of lood batterij, waardoor de batterij niet alleen langer meegaat, maar ook veiliger is.
 
Foto: Toyota

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands voorziet hub van sorteermachine met dubbele dwarsband

Gofo, een aanbieder van last-mile bezorging in de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland en Italië, heeft in zijn hub in Amsterdam (die in april 2025 werd geopend) een sorteermachine met dubbele dwarsband geïnstalleerd. Met het systeem wil het bedrijf de flexibiliteit en efficiëntie van zijn Nederlandse netwerk verbeteren, zodat het tegemoet kan komen aan de vraag tijdens het piekseizoen. De eerste resultaten zouden alvast een meetbare verbetering in de sorteersnelheid en -nauwkeurigheid bevestigen.

AWG plukt vruchten van magazijnautomatisering door Witron

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG) is een ledencoöperatie waarin 1.100 winkeleigenaren meer dan 3.400 supermarkten exploiteren in 33 Amerikaanse staten. Daarbij zorgen ze voor een gezamenlijke jaaromzet van meer dan 25 miljard dollar. Naast de toenemende productdiversiteit en marktvolatiliteit, zetten het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten in magazijnen, stijgende transportkosten en strengere regelgeving het distributiemodel erg onder druk. Als antwoord op die uitdagingen besloot AWG zijn distributienetwerk te automatiseren en de activiteiten zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. Verschillende leveranciers van geautomatiseerde systemen werden grondig geanalyseerd; uiteindelijk werd gekozen voor Witron uit Parkstein (Duitsland).

Swiss Post versterkt pakketnetwerk en logistiek met EAE Solutions

Omdat het aantal pakketten blijft toenemen en klantverwachtingen zich blijven ontwikkelen, investeert Swiss Post in de modernisering van zijn logistieke netwerk. De drie belangrijkste pakketcentra van het Zwitserse nationale postbedrijf vormen al meer dan twintig jaar de kern van de bedrijfsvoering. Als onderdeel van zijn langetermijnstrategie vernieuwt en vervangt Swiss Post verschillende sorteerfaciliteiten om de capaciteit uit te breiden, de efficiëntie te verbeteren en duurzame groei te ondersteunen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op systeemintegrator EAE Solutions.

Linde presenteert nieuwe automatiseringsoplossingen

In zijn Linde Experience Hub in Aschaffenburg (Duitsland) heeft Linde Material Handling verschillende nieuwe automatiseringsoplossingen gedemonstreerd die het portfolio moeten versterken. Blikvanger tijdens de Linde Automation Summit was een prototype van de Linde E-Matic, de eerste geautomatiseerde contragewichttruck voor buitengebruik. Deze heftruck met een hefcapaciteit tot 2,3 ton wordt in 2027 op de markt verwacht. De truck is uitgerust met een sideshift, lithium-ionbatterijen en de nodige navigatie- en veiligheidstechnologie. In een eerste fase zal de truck focussen op horizontaal transport, waarna hij gaandeweg meer taken, zoals het zijdelings laden en lossen van vrachtwagens, op zich zal nemen. De preprojecten bij geselecteerde klanten zullen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling en serieproductie.

Tailormade Logistics versterkt positie in Zuid-Europa door overnames

De Belgische logistiek dienstverlener Tailormade Logistics, met hoofdkantoor in Gent, zet een volgende stap in zijn groei door de activiteiten verder te zetten die tot nu toe werden uitgevoerd door HSV Expeditie en Hansbeeks Snelvervoer, twee gespecialiseerde transportbedrijven met een sterke focus op Spanje en Portugal. Met deze strategische uitbreiding versterkt Tailormade Logistics (TML) zijn dienstverlening naar Zuid-Europa, wat het een logische volgende stap noemt na de sterke aanwezigheid in Frankrijk.

Active Ants neemt eerste robotarm met AI in gebruik

Als fulfilmentaanbieder verwerkt Active Ants – onderdeel van de 3PL-divisie van Bpostgroup – online bestellingen van webshops in zijn geautomatiseerde warehouses (opslag, pick & pack, verzending en retourbeheer). Het bedrijf experimenteert daarbij volop met technologie en robotica. Zo heeft het in het Active Ants-warehouse in Dorsten (Duitsland) met succes een eerste AI-gestuurde robotarm voor orderpicking in gebruik genomen.

Opname logistiek vastgoed stabiliseert volgens JLL

De opname van logistiek vastgoed normaliseert zich na de piek tijdens de COVID-pandemie. Dat blijkt uit de ‘Q3 Market Dynamics for Industrial & Logistics’ van Jones Lang Lasalle (JLL), gespecialiseerd in commercieel vastgoed.

Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?

(Advertorial) Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.

Veiligheidsplan voor magazijn en laadperrons: dé vergeten prioriteit

(Advertorial) Het is weer die tijd van het jaar waarin iedereen druk bezig is met plannen, begrotingen en prestatiedoelstellingen. Logischerwijze gaat daarbij veel aandacht uit naar productiviteit en efficiëntie. Orders moeten sneller verwerkt worden, doorlooptijden korter, marges hoger. Helaas raakt één cruciaal aspect soms een beetje ondergesneeuwd: veilig werken in het magazijn en op de laadperrons. Juist daar gebeuren de meeste incidenten, vaak met grote gevolgen voor medewerkers en bedrijfscontinuïteit en dat blijkt ook uit de bekende rapporten van de Arbeidsinspectie.

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.