Toename in transportcapaciteit wijst op daling van economische groei

In het eerste kwartaal van 2019 nam de beschikbare wegtransportcapaciteit met bijna één derde toe vergeleken met het vierde kwartaal van 2018. Dat wil zeggen dat in het begin van dit jaar veel minder goederen werden vervoerd vergeleken met de voorgaande maanden. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2018, was er van januari tot maart dit jaar 14,9% meer transportcapaciteit beschikbaar. Die sterke toename van beschikbare capaciteit op de markt geeft aan dat de Europese en Duitse economie langzamer aan het groeien zijn. Daarnaast lagen de transportprijzen in het eerste kwartaal van 2019 8,4% lager dan in het vierde kwartaal van 2018 wat voornamelijk veroorzaakt werd door dieselprijzen die veel lager waren. Al die gegevens komen uit de 39ste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en TIM Consult.

Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het rapport:
 
Door de groeiende transportcapaciteit in de tweede helft van 2018, kwam in het eerste kwartaal van 2019 een extra 31,4% aan beschikbare laadruimte vrij voor verladers. “De sterke toename in beschikbare transportcapaciteit die we in de afgelopen maanden hebben gezien, is het eerste bewijs van een terugval in de economische groei. Het economische jaarverslag 2019 van de Duitse overheid dat eind januari is gepubliceerd, onderstreepte die opvatting ook voor de Duitse markt. Daarin wordt een toename van het BBP verondersteld van slechts één procent”, aldus Oliver Kahrs, managing director van TIM Consult.
 
Hoewel de transportprijzen in het eerste kwartaal enorm zijn gedaald, blijven ze relatief hoog vergeleken met de recente kwartalen. “De transportprijsindex van het eerste kwartaal van 2019 ligt 1,3% hoger dan in het eerste kwartaal van 2018. Maar dit jaar zouden de prijzen lager moeten liggen dan die van begin 2018, omdat er dit jaar 14,9% meer transportcapaciteit beschikbaar was”, weet Jan Rzehak, business consulting director bij Transporeon. “Als we alleen naar transporten binnen Duitsland kijken, zien we dat in het afgelopen kwartaal de prijzen zelfs 4,5% hoger waren dan in het eerste kwartaal van 2018. De wijziging in toltarieven voor vrachtwagens in januari kan daarvoor ook een reden zijn.”
 
Doordat er steeds meer transportcapaciteit online komt, wordt het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste aanbieding per transportopdracht op de spotmarkt ook groter. Omwille van seizoensgebonden redenen is de beschikbare transportcapaciteit normaliter groter in de eerste maanden van het jaar. Daardoor is het prijsverschil in het eerste kwartaal meestal ook groter. In 2019 was dit echter bijzonder groot met 25%. Verladers zullen daardoor waarschijnlijk hun voordeel hebben gedaan met gunstigere prijzen bij het plaatsen van hun transportaanbiedingen op de spotmarkt. Om grote, vergelijkbare verschillen tussen de hoogste en laagste aanbieding per transportopdracht te zien, moeten we teruggaan naar het vierde kwartaal van 2009. Dat was het eerste jaar dat de Europese Unie negatieve groei boekte in de nasleep van de banken- en economische crisis. “Met het oog op de huidige economische ontwikkeling zal het prijsverschil in de komende maanden waarschijnlijk boven het gemiddelde blijven. Daardoor zal transporttoewijzing via de spotmarkt zeer interessant blijven”, besluit Jan Rzehak.

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands voorziet hub van sorteermachine met dubbele dwarsband

Gofo, een aanbieder van last-mile bezorging in de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland en Italië, heeft in zijn hub in Amsterdam (die in april 2025 werd geopend) een sorteermachine met dubbele dwarsband geïnstalleerd. Met het systeem wil het bedrijf de flexibiliteit en efficiëntie van zijn Nederlandse netwerk verbeteren, zodat het tegemoet kan komen aan de vraag tijdens het piekseizoen. De eerste resultaten zouden alvast een meetbare verbetering in de sorteersnelheid en -nauwkeurigheid bevestigen.

AWG plukt vruchten van magazijnautomatisering door Witron

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG) is een ledencoöperatie waarin 1.100 winkeleigenaren meer dan 3.400 supermarkten exploiteren in 33 Amerikaanse staten. Daarbij zorgen ze voor een gezamenlijke jaaromzet van meer dan 25 miljard dollar. Naast de toenemende productdiversiteit en marktvolatiliteit, zetten het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten in magazijnen, stijgende transportkosten en strengere regelgeving het distributiemodel erg onder druk. Als antwoord op die uitdagingen besloot AWG zijn distributienetwerk te automatiseren en de activiteiten zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. Verschillende leveranciers van geautomatiseerde systemen werden grondig geanalyseerd; uiteindelijk werd gekozen voor Witron uit Parkstein (Duitsland).

Swiss Post versterkt pakketnetwerk en logistiek met EAE Solutions

Omdat het aantal pakketten blijft toenemen en klantverwachtingen zich blijven ontwikkelen, investeert Swiss Post in de modernisering van zijn logistieke netwerk. De drie belangrijkste pakketcentra van het Zwitserse nationale postbedrijf vormen al meer dan twintig jaar de kern van de bedrijfsvoering. Als onderdeel van zijn langetermijnstrategie vernieuwt en vervangt Swiss Post verschillende sorteerfaciliteiten om de capaciteit uit te breiden, de efficiëntie te verbeteren en duurzame groei te ondersteunen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op systeemintegrator EAE Solutions.

Linde presenteert nieuwe automatiseringsoplossingen

In zijn Linde Experience Hub in Aschaffenburg (Duitsland) heeft Linde Material Handling verschillende nieuwe automatiseringsoplossingen gedemonstreerd die het portfolio moeten versterken. Blikvanger tijdens de Linde Automation Summit was een prototype van de Linde E-Matic, de eerste geautomatiseerde contragewichttruck voor buitengebruik. Deze heftruck met een hefcapaciteit tot 2,3 ton wordt in 2027 op de markt verwacht. De truck is uitgerust met een sideshift, lithium-ionbatterijen en de nodige navigatie- en veiligheidstechnologie. In een eerste fase zal de truck focussen op horizontaal transport, waarna hij gaandeweg meer taken, zoals het zijdelings laden en lossen van vrachtwagens, op zich zal nemen. De preprojecten bij geselecteerde klanten zullen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling en serieproductie.

Tailormade Logistics versterkt positie in Zuid-Europa door overnames

De Belgische logistiek dienstverlener Tailormade Logistics, met hoofdkantoor in Gent, zet een volgende stap in zijn groei door de activiteiten verder te zetten die tot nu toe werden uitgevoerd door HSV Expeditie en Hansbeeks Snelvervoer, twee gespecialiseerde transportbedrijven met een sterke focus op Spanje en Portugal. Met deze strategische uitbreiding versterkt Tailormade Logistics (TML) zijn dienstverlening naar Zuid-Europa, wat het een logische volgende stap noemt na de sterke aanwezigheid in Frankrijk.

Active Ants neemt eerste robotarm met AI in gebruik

Als fulfilmentaanbieder verwerkt Active Ants – onderdeel van de 3PL-divisie van Bpostgroup – online bestellingen van webshops in zijn geautomatiseerde warehouses (opslag, pick & pack, verzending en retourbeheer). Het bedrijf experimenteert daarbij volop met technologie en robotica. Zo heeft het in het Active Ants-warehouse in Dorsten (Duitsland) met succes een eerste AI-gestuurde robotarm voor orderpicking in gebruik genomen.

Opname logistiek vastgoed stabiliseert volgens JLL

De opname van logistiek vastgoed normaliseert zich na de piek tijdens de COVID-pandemie. Dat blijkt uit de ‘Q3 Market Dynamics for Industrial & Logistics’ van Jones Lang Lasalle (JLL), gespecialiseerd in commercieel vastgoed.

Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?

(Advertorial) Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.

Veiligheidsplan voor magazijn en laadperrons: dé vergeten prioriteit

(Advertorial) Het is weer die tijd van het jaar waarin iedereen druk bezig is met plannen, begrotingen en prestatiedoelstellingen. Logischerwijze gaat daarbij veel aandacht uit naar productiviteit en efficiëntie. Orders moeten sneller verwerkt worden, doorlooptijden korter, marges hoger. Helaas raakt één cruciaal aspect soms een beetje ondergesneeuwd: veilig werken in het magazijn en op de laadperrons. Juist daar gebeuren de meeste incidenten, vaak met grote gevolgen voor medewerkers en bedrijfscontinuïteit en dat blijkt ook uit de bekende rapporten van de Arbeidsinspectie.

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.