TLV gekant tegen beslissingen Europese transportministers

De Europese raad van transportministers heeft een akkoord bereikt over extra maatregelen om sociale dumping in de sector te bestrijden. Op een aantal vlakken een geslaagd overleg, stelt Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV), maar volgens de beroepsorganisatie slaan de ministers op een aantal cruciale punten de bal mis. TLV betreurt de te korte overgangsperiode voor het installeren van de nieuwe, slimmere tachograaf in bestaande voertuigen. Ook de cooldownperiode van vijf dagen stoot de organisatie tegen de borst.

De Europese transportraad wil dat alle bestaande tachografen tegen 2024 vervangen worden door de slimmere tachograaf, tweede generatie. Volgens TLV is die korte retrofit, gezien de hoge kostprijs, onaanvaardbaar. “Een overgangsperiode van minstens tien jaar is noodzakelijk, rekening houdend met de andere hoge investeringen die van transporteurs worden verlangd, en de impact die dat soort maatregelen hebben op de tweedehandsmarkt”, stelt Lode Verkinderen, secretaris-generaal van TLV.
 
Ook is TLV gekant tegen de cooldownperiode van vijf dagen na cabotage (goederenvervoer tussen twee punten in hetzelfde land door een bedrijf uit een ander land). Tussen twee cabotageperiodes moet volgens de regeling een ‘wachttermijn’ van vijf dagen worden gerespecteerd. Om de interne markt te beschermen, pleit TLV om de cooling down volledig af te schaffen en de chauffeur in de plaats daarvan naar zijn thuisland terug te sturen. Zoals de maatregel nu bestaat, straft het de Belgische ondernemingen die regelmatig cabotage uitvoeren in de grote buurlanden. De maatregel moet sociale dumping tegengaan, maar TLV vreest dat vooral de Belgische vervoerders zullen worden getroffen.
 
Wel goed nieuws voor TLV zijn de verplichte terugkeer naar het thuisland na vier weken, de strengere toegang tot de markt voor voertuigen vanaf 2,5 ton, en het wegvallen van administratieve formaliteiten gekoppeld aan bilateraal vervoer, aangezien de detachering tot cabotage beperkt is. TLV is van oordeel dat chauffeurs hun rust in menswaardige omstandigheden moeten kunnen nemen en kan daarom instemmen met het verlengen van het verbod op het nemen van de normale weekendrust in het voertuig.
 
De nieuwe regels moeten wel nog goedgekeurd worden in het Europees Parlement. TLV klopt de komende weken aan bij de verschillende bevoegde personen, om aan de voorstellen te sleutelen.

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.